LOGGA IN

VIA

OBS! Inget publiceras i ditt flöde utan ditt medgivande.

VIA E-POST

E-post/användarnamn

Lösenord

Glömt lösenordet?
eller

Eddlers arbete med att jobba evidensbaserat

2021-10-15 Av Simon Rybrand 0 kommentarer

Läroböcker, gröna/vita/svarta tavlor att skriva förklaringar på och fysiska klassrum har funnits som hjälpmedel för att underlätta och stödja elevernas kunskapsutveckling länge. Digitala läromedel däremot är ett relativt nytt inslag i skolan. Läromedelsutvecklare, huvudmän, lärare och elever håller förstås fortfarande på att undersöka de nya teknikerna och hur dessa bäst kan användas.

Eddler som tjänst har funnits länge i edtech sammanhang och har utvecklat ett brett innehåll med videos, texter och övningar som hjälpmedel för elevers lärande. När vi gjort det har vi utgått från evidensbaserad forskning och beprövad erfarenhet från lärare.

Det här vill vi nu ta ett steg vidare genom att utöka våra vetenskapliga metoder och angreppssätt för att utveckla Eddler som läromedel och hjälpmedel. I det här blogginlägget tänkte jag dela med mig av detta arbete och vad vi planerar att göra. Målet är att knyta forskning, användare och utvecklare närmre varandra för att kunna säkerställa att produkten ger den önskade effekten.

Eddler, Edtest och Educate

Genom organisationen Edtest fick vi i början av hösten vara med i en forskningsaccelerator som drivs av EDUCATE Ventures Research. Det var fem edtech bolag som fick chansen att vara med och kul nog blev vi antagna att vara ett av dem!

I acceleratorn tar vi fram en så kallad logic model tillsammans med föreläsare och en mentor som redan är aktiva forskare inom utbildning. I denna skapas en forskningsfråga eller tes som skall undersökas. Som nämns ovan är alltså målet är att knyta forskning, användare och utvecklare närmre varandra för att kunna säkerställa att produkten ger den önskade effekten.

Ett effektivare och bättre sätt att nå sina mål

För Eddlers del kommer vi att göra ett forskningsarbete i litet format kring frågan hur elever på ett effektivare, relevantare och hållbart sätt kan nå sina mål. Vi kommer att ta avstamp i några forskningsområden. För att nämna några så är vi intresserade av

  • Vogotskijs studier av Proximalzonsteori (PZT) som är skillnaden mellan vad en individ kan göra utan hjälp och vad den kan göra med hjälp.
  • Ebbinghaus studier av repetitionskurvan eller glömskekurvan.
  • Självutvärdering och självuppskattning och hur feedback kan användas för öka inlärning. Här hämtas självklart inspiration från Hatties metastudie kring vilka faktorer som accelererar inlärning.

Utifrån detta vill vi göra en utforskande undersökning på vilket sätt en uppgiftstränare kan utformas för att stödja eleverna att nå sin mål snabbare, effektivare och mer hållbart.

Vår studie kommer att påbörjas under hösten och till början kommer endast ett mindre antal elever och lärare ingå i stickprovet och delta i enkätundersökningar och intervjuer. Därefter kommer vi att, om det finns grund för det, utöka antalet elever och lärare som ingår i studien. Förhoppningsvis kommer vi att vara klara med arbetet under läsåret och kunna presentera resultatet under 2022.

Var med och ta del av resultatet

Självklart kommer vi att presentera resultatet här på Eddler och i vårt nyhetsbrev för skolor (använd formulär nedan). Du är även välkommen att kontakta oss om du har frågor kring detta arbete. Hör då bara av dig till oss så fortsätter vi diskussionen!

Gör som 1100+ matematiklärare, fysiklärare och skolpersonal och följ de senaste nyheterna i vårt nyhetsbrev.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

*

Prova Premium gratis i 14 dagar

Därefter 99 kr per månad.
Avsluta prenumerationen när du vill.
SKAFFA PREMIUM
Nej tack. Inte just nu.

Vad är detta?
Här hittar du matematiska symboler som kan användas när du ställer frågor på forumet eller kommenterar. När du klickar på symbolen markeras denna, kopiera genom klicka med höger musknapp eller använda kortkommandot Ctrl-C (PC) / cmd-C (Mac)
Förhandsvisning Latex:
Latexkod: