Hjälp, Guider, Faq för Matematikvideo - Skolor och konsumenter

LOGGA IN

VIA

OBS! Inget publiceras i ditt flöde utan ditt medgivande.

VIA E-POST

E-post/användarnamn

Lösenord

Glömt lösenordet?
eller

Hjälp och guider

Distansundervisning och prov på distans

Oavsett om du är lärare eller elev lämpas sig Eddler mycket bra för distansundervisning. Tjänstens startades för att möta behovet hos elever som kände stort behov av att få hjälp i sina matematikstudier när läraren inte fanns inom räckhåll. Tjej vid dator Under åren har fler och fler finesser lagts till och i dag har Eddler blivit ett uppskattat hjälpmedel för så väl privatkunder som skolor. Vi vill här presentera de delar av tjänstens innehåll som lämpar sig extra bra vid distansundervisning. Lektioner
  • Pedagogiska genomgångar med exempel och teori på det centrala innehållet för Högstadiets och Gymnasiets matematik kurser
  • Automaträttande övningsuppgifter med utförliga förklaringar och bedömningsanvisningar
  • Fördjupande teoritexter med förklarande exempel
Kapiteltest, Nationella prov och Provbank
  • Repetera hela kapitel och kurser med hjälp av de publika testen.
  • Fullständiga förklaringar och bedömningsanvisningar på förmåge- och betygsnivå på samtliga uppgifter
  • Som skolkunder får du som lärare tillgång till ett provsystem med färdiga prov, men även möjlighet att redigera och konstruera egna prov. Du kan genomföra dem så väl digitalt som med papper och penna.
  • Skapa enkelt automaträttade digitala exet tickets för lektioner eller läxförhör med hjälp av uppgiftssök
  • För större tillförlitlighet av provunderlaget finns säkerhetsinställningar som möjlighet av övervakning med kamera, helskärmsläge och slumpa ordning av frågor.
Funktioner för kursöverblick och planering
  • Få överblick på vad du gjort och vad du kan med hjälp av kurslistan och menyn
  • Håll koll på vad du vill repetera och få hjälp med genom att markera lektioner i systemet
  • Som skolkunder kan eleven och läraren kommunicera behov av hjälp och förklaringar kring specifika övningar och lektioner i systemet.
  • Läraren kan i systemet markera läxor och skriva kommentarer och meddelande till kursgrupperna
  • Läraren kan följa elevernas arbete på individ och uppgiftsnivå i lektions- och kursgruppsrapporter
I guiderna nedan finns fördjupande förklaringar till de olika funktionerna ovan. Och har du frågor eller önskningar är det bara att höra av sig till info@eddler.se
Här har vi samlat några tips för dig som har behov att av genomföra ett prov med elever som inte befinner sig i samma lokal som dig. För att kunna känna så stor tillförlitlighet till provresultatet som möjligt, presenteras följande funktioner och tips. Låst helskärmsläge med övervakning Prov kan genomföras i låst helskärmsläge, vilket innebär att eleven inte kan använda datorn till något annat än att skriva provet under pågående prov. Eleven kommer inte åt externt lagringsutrymme, möjligheten att ta skärmdumpar, chatta, göra utskrifter eller använda internet till annat än att köra provet. Läs mer om helskärmsläget  under Så minskar du risken för fusk med digitala provinställningar. Du kan övervaka eleverna med video och ljud under provet, genom att använda låst helskärmsläget tillsammans med olika videomöteslösningar. (t ex Google meet, Zoom, Microsoft Teams, och Google Hangouts).  Detta för att öka tryggheten i att det faktiskt är elevens kunskaper, och ingen annans, som visas på provet. Vi föreslår två metoder som fungerar bra. 1) Övervakning med hjälp av elevens egna mobiltelefon. Fördel: Man vet vad elevens mobilen används till och eleven kan kommunicera med dig via videomötet under tiden provet görs i låst helskärmsläge. Nackdel: Det krävs att eleven har en smartphone med stabilt wifi/bredband Övervakning med videomöte 2) Övervakning med hjälp av datorn eleven genomför provet på. Fördel: Provet kräver ingen övrig utrustning utöver en dator med uppkoppling. Det är mindre krångel med uppriggning av provet. Nackdel: Läraren har sämre koll på vad som finns bredvid elevens arbetsyta då man bara ser eleven ansikte. Till exempel vad mobilen används till. Eleven kan inte heller kommunicera med dig via videomötet under tiden provet görs i låst helskärmsläge, om den stängt av sin mick. Du kan däremot kommunicera med eleven. Videomöte via dator Läs om hur du genomför provet med hjälp av de två metoderna mer ingående under var rubrik. I vår blogg kan du läsa mer om distansundervisning och andra tips. Dela gärna även där dina egna tips, erfarenheter och lösningar. Tillsammans blir vi bättre!
För att kunna känna så stor tillförlitlighet till provresultatet som möjligt rekommenderas att ni följer tipsen under Så kan du som lärare förbereda klassen inför ett distansprov. Innan provet börjar Som lärare går du in på Eddler och förbereder provet enligt instruktionerna under Så genomför du ett prov digitalt. Det underlättar om du satt provets status till KOMMANDE eller schemalagt det. Då kan eleverna hitta det under MINA PROV och ha det redo uppe för start vid provtillfället. De kan inte starta provet förrän provet har status PÅGÅENDE. Se mer under Så genomför du ett prov digitalt. Bjud in eleverna till ett videomöte. Många videotjänster har funktioner där du kan lägga en inbjudan i elevens kalender. Men använd den kanal eleven är mest bekväm med för att förmedla information till hur eleven kan gå med i videomötet. Underprovets genomförande Under provet underlättar det om du har tillgång till en större skärm eller två datorer/skärmar. Du behöver har ett fönster med det aktiverade provet för att kunna se att provet rullar på som det ska, samt eventuellt låsa eller låsa upp provet för enskilda elever. I det andra fönstret har du videomötet där du "övervakar" eleverna. Har du många elever som genomför provet samtidigt kan du i vissa videotjänster själv gå med flera gånger i samma möte. På så vis kan du ha en bild som visar flera elever samtidigt och en där du fokuserar på en i taget. Tänk bara på att sätta av micken då för att inte få rundgång. Riktigt FBI!
Övervakning med videomöte Så här genomför ni ett prov på distans med övervakning med hjälp av elevens egen mobiltelefon 1) Eleven loggar in på Eddler och förbereder sig för att starta det aktuella provet. 2) Eleven går med i ett videomöte för hela klassen via sin mobiltelefon, med kameran och micken på. 3) Läraren genom för ett upprop - Be eleverna placera mobilen ca en och en halv meter ifrån sig på ett sådant vis att den filmar eleven, datorskärmen och arbetsytan. Be eleven stänga av sin mick efter att du sett att det ser ok ut på arbetsplatsen. Men kameran får de INTE stänga av! Den ska vara på hela provet. Om eleven är orolig över att störas av klasskamrater under provet, så uppmana dem att sänka ljudet på sin mobil. Men vi rekommenderar att de har på svagt ljud, så de hör om läraren säger något. Till exempel hur lång tid det är kvar av provet, att man ska lämna in eller om en elev behöver korrigera något för att ge läraren bättre översikt på arbetsytan under provet. 4) Be eleverna starta provet. 5) Under provet ser läraren eleverna och deras arbetsplats. Läraren kan kommunicera med eleverna via videomötet vid behov. Vi rekommenderar dock att läraren stänger av sin mick, för att undvika att störa dem så mycket som möjligt, för att sedan slå på den igen vid behov. 6) För större säkerhet rekommenderar vi att alla elever lämnar in sitt prov samtidigt. Detta eftersom att helskärmsläget bryts när eleven lämnat in. 7) Be eleven vänta på lärarens ok för att lämna videomötet. Detta för att se att provet lämnats in korrekt. Om eleven verkligen skulle behöva hjälp med något, slår den på sin mick på telefonen och ställer sin fråga. Många videotjänster möjliggör för dig att stänga av elevernas mickar, men däremot inte sätta på dem. Fördel: Man vet vad elevens mobilen används till och eleven kan kommunicera med dig via videomötet under tiden provet görs i låst helskärmsläge. Nackdel: Det krävs att eleven har en smartphone med stabilt wifi/bredband Tips: Rekommendera eleven att ha i telefonens laddare under provet för att undvika att batteriet tar slut.
Videomöte via dator Så här genomför du ett prov på distans med övervakning med hjälp av datorn eleven skriver provet på 1) Eleven loggar in på Eddler och förbereder sig för att starta det aktuella provet. 2) Eleven går med i ett videomöte för hela klassen i en ny flik, med kameran och micken på. 3) Läraren genomför ett upprop - Be eleverna, med hjälp av att vrida runt datorn lite, visa dig runt i rummet och arbetsytan. Du får sedan väga fördelar och nackdelar med att eleven stänger av sin mick efter att du sett att det ser ok ut på arbetsytan. Eleven kommer inte ha möjlighet att sätta på den igen under provet. Du ser eleven, men eleven ser inte dig då provet är i helskärm. Eleven hör dig om ljudet på datorn är på, men kan inte prata med dig om den stängt av sin mick. Tänk på att eleven INTE får stänga av kameran! Den ska vara på hela provet. Om eleven är orolig för att störas av klasskamrater under provet, så uppmana dem att sänka ljudet på sin dator. Men vi rekommenderar att de har på svagt ljud så de hör om du säger något. Till exempel hur lång tid det är kvar av provet, att man ska lämna in eller om en elev behöver korrigera något för att ge läraren bättre översikt under provet. 4) Be eleverna starta provet. 5) Under provet kan du nu se eleverna samt kommunicera med dem vid behov. Vi rekommenderar dock att du stänger av din mick, för att undvika att störa dem så mycket som möjligt, för att sedan slå på den vid behov. 6) För större säkerhet rekommenderar vi att alla elever lämnar in sitt prov samtidigt. Detta eftersom att helskärmsläget bryts när eleven lämnat in. 7) Be eleven vänta på lärarens ok för att lämna videomötet. Detta för att se att provet lämnats in korrekt. Om eleven verkligen skulle behöva hjälp med något, blir den tvungen att gå ur helskärmsläget och på så sätt låsa provet. Du kan låsa upp det igen och låta eleven fortsätta. Men under tiden provet är upplåst har eleven tillgång till sin dator i vanlig ordning. Många videotjänster möjliggör för dig att stänga av elevernas mickar, men däremot inte sätta på dem. Fördel: Provet kräver ingen övrig utrustning utöver en dator med uppkoppling. Det är mindre krångel med uppriggning av provet. Nackdel: Läraren har sämre koll på vad som finns bredvid elevens arbetsyta då man bara ser eleven ansikte. Till exempel vad mobilen används till. Eleven kan inte heller kommunicera med dig via videomötet under tiden prover görs i låst helskärmsläge om den stängt av sin mick. Du kan däremot kommunicera med eleven.
Öva innan skarpt läge För att få ett så bra resultat som möjligt vid provtillfället underlättar det om du och dina elever känner er trygga. Vi rekommenderar därför stark att ni genomför testtillfällen innan skarpt läge. Träna på att använda ekvationsredigeraren För bäst resultat rekommenderar vi att eleverna använder sig av ekvationsredigeraren på uppgifter som kräver redovisningar. De hjälper dem att skriva "snyggare" matematik som bidrar till en större tydlighet i lösningarna. Du kan med fördel använda ett av våra färdig övningsprov. Högstadiet - Träna på att skriva prov med ekvationsredigeraren Ma1 Träna på att skriva prov med ekvationsredigeraren Ma2 Träna på att skriva prov med ekvationsredigeraren Länkarna ovan leder till publika kapiteltest. Eleven har därför tillgång till dem och kan öva att skriva med ekvationsredigeraren utan att du behöver göra något. Men för att få en autentisk provsituation rekommenderar vi att du kopiera ett av proven, eller något annat prov, och genomföra det i låst helskärmsläge. Läs mer om det under Så minskar du risken för fusk med digitala provinställningar. I vår blogg kan du läsa mer om distansundervisning och andra tips. Dela gärna även där dina egna tips, erfarenheter och lösningar. Tillsammans blir vi bättre!
Städad arbetsyta Innan provtillfället är det viktigt att du som elev gör vad du kan för att din lärare ska kunna känna så stor tillförlitlighet till provresultatet som möjligt. Här är några punkter som är bra tänka igenom i god tid innan provtillfället.
  • Vart ska du sitta?
  • Behöver du städa din arbetsyta för att läraren lätt kan se att du inte fuskar?
  • Har du möjlighet att ha laddaren i till datorn och mobilen?
  • Kan du stänga av alla notiser på din dator? Körs provet i helskärmsläge kommer det låsa sig om en notis kommer.
  • Kan du och några kompisar testa att rigga upp allt så att ni vid tillfället för provet vet att allt fungerar. Be även att din lärare genomföra ett testprov med klassen innan det är dags för det riktiga.
  • Om du ska filma din arbetsplats under provet, vart ska du då placera telefonen/datorn för att läraren ska få en bra vy över din arbetsyta? Placera mobilen en bit ifrån dig på ett sådant vis att den filmar dig, din datorskärm och din arbetsyta.
  • Hur högt ljud ska du ha på telefonen/datorn?
  • Kan du ändra inställningar på ditt tangent bord så att du minimerar risken att ditt prov låser sig?
Du kan till exempel få söktangenten att fungera som en Caps Lock-tangent. Har du en Chromebook kan du hitta hur du ändar inställningarna under Ändra tangentbordsinställningarna. Bra att tänka på är att läraren antagligen inte vill att du ska lämna datorn under provtiden. Så ett riktmärke kan vara att förbereda sig för prov på distans på samma vis, med material och andra behov, som vid prov i skolan!

Kurser och lektioner

Menyn till vänster på lektionssidan ger en bra överblick över kursen. Du kan där lätt navigera mellan olika lektioner och överblicka ditt arbete. I rutan framföra lektionsnamnen ser du om du sett videon, gjort rätt på övningsuppgifter du jobbat med och /eller om du markerat att du ska repetera eller be om hjälp med. Lektionen du just nu jobbar med  markeras med en gråblå överstrykning. Kursmeny med markeringar 1) Fäll ut menyn genom att klicka på turkosblåa fliken till vänster i datorvy 2) En turkosblå ruta runt lektioner syns kring lektioner du markerat att du ska repetera 3)  En röd ruta runt lektioner syns kring lektioner du markerat att du vill ha hjälp med 4) Playsymbolen visar att du sett videon 5) Pennsymbolen visar att du gjort kapiteltestet 6) Ljusgrön färg i rutan visar din andel rätt svar på övningsuppgifterna   För att få en större vy för överblicken går du till respektive kurs sida. Du hittar dem i menyn under ALLA KURSER.  
För att komma ihåg att repetera en lektion kan du markera den. Repetera
  1. Klicka på +Spara strax till höger under videon
  2. Klicka i att du vill repetera lektionen
Lektioner du markerat att du vill repetera får en blå ram runt sig i kursmenyn.
Eleven kan markera en uppgift eller lektion som den behöver hjälp med, genom att klicka i symbolen som föreställer en uppräckt hand strax under videon något till höger eller vid uppgiften.  Markera hjälp med lektion eller uppgift 1) Markerar hjälp med hela lektionen. 2) Markerar hjälp på en specifik uppgift. Behovet markeras med en röd ram runt lektionen i lärarens lektions- och kursgruppsrapport, samt i kursmenyn.
För att få till snyggare uttryck och formler kan använda vår ekvationsredigerare. Du har tillgång till den när du gör anteckningar på övningsuppgifterna, på kapiteltesten eller proven på uppgifter som har stora svarsrutor. Ikonen för ekvationsredigeraren är Σ. I övningsuppgifterna behöver du först öppna anteckningsblocket genom att klicka på pennikonen i uppgiften. Ekvationsredigeraren Grunder
  • Genom att klicka på Σ öppnar du ekvationsredigeraren.
  • Du kan även dra editorn åt sidan med musen så att du ser vad du skrivit under.
  • Skriv in ditt uttryck eller din ekvation.
  • Trycker enter eller på INFOGA.
För att redigera din formel eller uttryck trycker du på den igen och ekvationsredigeraren öppnar sig. Gör din ändring och tryck enter för att spara din ändring. Övning ger färdighet För att öva på ekvationsredigerare kan du göra något av följande kapiteltest. Högstadiet - Träna på att skriva prov med ekvationsredigeraren Ma1 Träna på att skriva prov med ekvationsredigeraren Ma2 Träna på att skriva prov med ekvationsredigeraren Fördjupande tips
  • Snabbkommandot för att öppna ekvationsredigeraren är Ctrl+e.
  • Använd formler från editorns formelsamling för att spara tid. Du hittar dem Du kan editera dem.
  • De finns många symboler och formler att tillgå. De uppenbaras då du klickar på en av rubrikerna till höger.
  • Med pilarna i svarsrutans meny kan du gå framåt och bakåt i din lösningsprocess.
  • Det går inte att göra radbrytning i ekvationsredigeraren. Öppna i stället en ny ekvationsredigeraren för var ny rad.
  • Upphöjt till skrivs med ctrl + ^
  • Understreck mellan x:et och ettan,  x_1, ger att index blir nedsänkt, så här $x_1$x1
  • Markera en del och kopiera med kortkommandot  crtl+c
  • Klistra in med kortkommandot crtl+v
Öka hastigheten Ett sätt att öka hastigheten vid exempelvis ekvationslösning är följande 1) Öppna ekvationsredigeraren och skriv in den ursprungliga ekvationen eller uttrycket. 2) Kopiera ekvationen 3) Stäng ekvationsredigeraren 4) Trycker enter för ny rad 5) Öppna en ny ekvationsredigerare, klistra in föregående uttryck för att sedan redigera 6) Stäng ekvationsredigeraren Och så upprepar man tills lösningen är färdig. Begränsningar och möjligheter Ekvationsredigeraren bygger på LaTex. Så du kan klistra in LaTexkoden direkt i redigeraren om du vill.
  • Skriv inte text i ekvationsredigeraren. Säng och öppna en ny efter att du skrivit din text i stället.
  • Vill du ändå skriva text i ekvationsredigeraren skriver du  \text och trycker mellanslag. Då kan du skriva text.
  • Vill du skriva ett ekvationssystem kan du kopiera in följande i redigeringsrutan, alltså inte i ekvationsredigeraren, och byta ut funktionerna.
  • $\begin{cases} y=kx+m \quad (1) \\ y=kx+m \quad (2) \end{cases}$
Övriga tips Kom ihåg att som vanligt skriva korta kommentarer till de olika stegen i dina redovisningar! ¤  Definiera införda variabler. ¤  Ange vad uttryck och ekvationer du tecknar motsvarar. ¤  Ange varför du kan dra vissa slutsatser eller använda olika metoder. ¤  Ange ett tydligt svar på uppgiften. Glöm inte eventuella enheter.
Vill du att din lärare ska se om du behöver hjälp med något kan du göra så här. Dela anteckningar med din lärare 1) Markerar att du vill ha hjälp på uppgiften genom att klicka på ikonen som ser ut som en hand 2) Öppnar anteckningarna och ställ din fråga och/eller skriv din lösning 3) Kryssar i att anteckningen ska delas med läraren längst ner till höger i anteckningsrutan. Läraren kan nu se att du bett om hjälp i kursgrupps- och lektionsrapporten och skriva ett svar till dig. Lärarens svar markeras med en blå pratbubbla på övningsuppgiften.
Hos oss finns det kapiteltest inlagda i kursernas olika områden. Dessa är tänkta att eleverna kan göra och rätta på egen hand. De kan använda dem för att träna på ett helt område inför exempelvis ett prov. Eleverna hittar testen i kurslistorna markerade med etiketten PROV. De klickar bara in på dem och börjar göra testet. När det är inlämnat ser de sina resultat och kan även själva rätta detta prov. Du som lärare kommer att se en sammanställning av elevernas resultat i en rapport. Som lärare ser du din hela din kursgrupps resultat och om du vill kan du gå in och kommentera eller rätta eleverna.
I våra kurser finner du ett färdigt kursupplägg med länkar till lektioner som är indelade i kapitel utifrån ämnesplanerna i matematik, fysik och programmering. Bredvid varje lektionslänk finns ett antal symboler som förklaras nedan. Bilden är tagen från Matematik 2 (gymnasiekurs). (klicka för större bild) För lärare så finns det även en direktlänk till lektionsrapporten, klicka då på diagramsymbolen .
Genom att klicka på de tre punkterna vid texten, lektionen eller på en övning kan du hjälp oss att bli bättre! Rapportera fel
  1. Klicka på de tre punkterna för att rapportera hela lektionen.
  2. Klicka på de tre punkterna för att rapportera en specifik övning
  3. Klicka där efter på rapportera för att skriva en kort kommentar kring vad du anser behöver förbättras eller korrigeras.
Vi läser kommentarer dagligen och jobbar ständigt med att förbättra vår tjänst.

Rapporter och funktioner

I kursgruppsrapporten kan du som lärare få överblick av hela kursgruppens arbete på kursnivå. För att kunna se rapporten måste du skapa en kursgrupp. Du hittar kursgruppsrapporten lättast via MIN SIDA.
  1. Gå till MIN SIDA
  2. Klicka på TILL KURSGRUPP på den kursgrupp du vill se rapporten till
Kursgruppsrapport Markeringarna i rapporten betyder följande. Ljusare grön nyans visar andelen rätt. Genom att föra musen över rapporten kan du markera en lektion och elev vars resultat då visar även med rött. Håller du musen över en ruta ser du poängen på övningen för den eleven. Genom att klicka på ikonen för lektionsrapporten, stapeldiagrammen under lektionsnamnet, kan du se exakt vilken fråga eleven vill ha hjälp med samt ge en kommentera till eleven. Se mer information under Så ger läraren feedback och hjälpkommentarer till dina elever. I kursgruppsrapporten kan du markera läxor och stjärnmärka lektioner. Se mer information under Ge läxa till eleverna. Under varje lektion ser du antalet elever i kursgruppen som sett videon samt gjort övningen till var lektion. Du kan fälla ihop ett kapitel genom att klicka på minustecknet vid kapitlets namn för att få bättre fokus på just det du vill se. Efter elevens namn visas antalet videos samt övningar eleven gjort totalt. Du kan även genomföra viss administrering till exempel och redigera eleverna som ingår i kursgruppen.
Du som lärare kan se elevernas aktivitet på lektionsnivå. Det gör du genom den automatiserade lektionsrapporten. Du kommer åt den på följande vis:
  1. Logga in och gå till MIN SIDA
  2. Klicka på kursgruppsnamnet
  3. Nu listas alla lektioner.
  4. För att komma in på lektionsrapporten klickar du på stapeldiagramsikonen under lektionsnamnet.
  5. Du kan också hitta den via lektionssidan och länken SE RAPPORT vid övningarna.
Så här kan lektionsrapporten se ut Grönmarkerade övningar är rätt, rödmarkerade fel. Du kan, precis som i de digitala proven, gå in och rätt elevernas uppgifter manuellt samt skriv kommentarer till eleven, på uppgifts- eller lektionsnivå. Se mer information under Så ger läraren feedback och hjälpkommentarer till dina elever. För att se lektionsrapporten med information om vilka elever som sett videon och hur det har gått i övningarna så krävs det att dina elever är indelade i en kursgrupp. Se mer information under Så skapar och delar en lärare en egen kursgrupp.
Eleven kan markera en uppgift eller lektion som den behöver hjälp med, genom att klicka i symbolen som föreställer en uppräckt hand strax under videon något till höger eller vid uppgiften.  Markera hjälp med lektion eller uppgift 1) Markerar hjälp med hela lektionen. 2) Markerar hjälp på en specifik uppgift. Behovet markeras med en röd ram runt lektionen i lärarens lektions- och kursgruppsrapport, samt i kursmenyn.
Som lärare kan du kommentera elevernas arbete i lektionsrapporten, samt se elevernas frågor på en specifik uppgift eller lektion. Det gör du genom att klicka på pratbubblorna i lektionsrapporten. Se och ge kommentarer
  1. Genom att klicka på en pratbubbla kan du skriva en kommentar till eleven.
  2. Pennikonen  Hand och pennikonvisar att eleven har delat sin anteckning till uppgiften med dig.
Dina elever ser dina kommentarer som blåa pratbubblor vid de aktuella uppgifterna.
Om läraren skriver kommentarer till eleven visas det med blåa pratbubblor vid de aktuella uppgifterna. Eleven ser vad läraren skrivit genom att klicka på pratbubblan. Kommentarer-Blå pratbubblor 1) Läraren har skrivit en kommentar på hela lektionen. 2) Läraren har skrivit en kommentar på en specifik uppgift.    
När eleven har genomfört ett prov kan eleven se sitt resultat så fort läraren har rättat provet och klickat i att resultatet ska visas. Om läraren anger att provet ska rättas på förmågenivå visas antalet poäng per förmåga och nivå i matrisen. Förmågematris Som elev hittar du resultatet så här.
  1. Gå till MIN PROV
  2. Öppna det prov du vill se resultatet till
Beroende på om läraren valt att dela endast ditt resultat eller hela provet med förklaringar och dina svar ser du nu det. Du kan även få en ännu mer detaljerad resultatmatris genom att klicka på Se detaljerad matris vid resultatmatrisen. Alla uppgifter måste vara rättade av läraren innan ett resultat kan publiceras.  
Menyn till vänster på lektionssidan ger en bra överblick över kursen. Du kan där lätt navigera mellan olika lektioner och överblicka ditt arbete. I rutan framföra lektionsnamnen ser du om du sett videon, gjort rätt på övningsuppgifter du jobbat med och /eller om du markerat att du ska repetera eller be om hjälp med. Lektionen du just nu jobbar med  markeras med en gråblå överstrykning. Kursmeny med markeringar 1) Fäll ut menyn genom att klicka på turkosblåa fliken till vänster i datorvy 2) En turkosblå ruta runt lektioner syns kring lektioner du markerat att du ska repetera 3)  En röd ruta runt lektioner syns kring lektioner du markerat att du vill ha hjälp med 4) Playsymbolen visar att du sett videon 5) Pennsymbolen visar att du gjort kapiteltestet 6) Ljusgrön färg i rutan visar din andel rätt svar på övningsuppgifterna   För att få en större vy för överblicken går du till respektive kurs sida. Du hittar dem i menyn under ALLA KURSER.  

Kursgrupper

Här kommer de tre vanligaste svaren på den frågan. Scenario 1 - Eleven har råkat skapa två olika konton, ett på skolmejlen och ett privat, och loggar in på fel mejl än den du kopplat till din kursgrupp. Lösning Skicka kopplingskoden och be eleven koppla sig med rätt adress till din kursgrupp. Scenario 2 -En kollega har varit snäll och rensat bland era gamla elevkonton för att göra plats för nya och råkat ta bort din elev. Lösning Skicka kopplingskoden och be eleven koppla sig igen till din kursgrupp. Alla data är kvar på elevens konto. Scenario 3 - Eleven har registrerat sig till skolan, men inte till din kursgrupp. Lösning Skicka kopplingskoden och be eleven koppla sig igen till din kursgrupp.   Du kan alltid själv koppa elever som är registrerade på din skola till din kursgrupp.  Se mer information under Så redigerar du en befintlig kursgrupp. Men du kan aldrig skapa ett konto åt en elev. Se under Så skapar och delar en lärare en egen kursgrupp hur du lättast hjälper elever att skapa konton och koppla sig till sin kursgrupp samtidigt.
För att kunna följa elevernas aktivitet och genomföra digitala prov, måste läraren skapa egna kursgrupper. För att skapa en kursgrupp gör man på följande vis.
  1. Klicka på "MIN SIDA" i huvudmenyn.
  2. Klicka på "SKAPA NY KURSGRUPP" i huvudmenyn. Fyll i ett valfritt namn på kursgruppen (tex din grupps eller klass namn) och vilken kurs ni ska jobba med. Du kan även om du vill ställa in när kursen börjar och om det finns ett prov som de jobbar inför under avancerade inställningar.
  3. Sedan klickar du antingen på "Skapa kursgrupp" längst ner på sidan direkt eller så följer du instruktioner kring hur du kopplar elever enligt instruktioner nedan först.
För att kursgruppen ska fungera måste rätt elever kopplas till just denna kursgruppen. Det kan göras på två alternativa sätt.

Eleven kopplar sig själva till kursgruppen.

Se instruktioner under "Så kopplar sig elever till en kursgrupp" om detta.

Läraren kopplar elever till kursgruppen direkt.

Redan innan du klickar på "Skapa kursgrupp" kan du koppla dina elever till kursgrupper. Här är två olika metoder på hur.
  1. Välj att koppla elever från en på skolan redan befintlig kursgrupp genom att markera elever i listan genom att välja önskad kursgrupp i rullgardinsmenyn. Du kan sedan redigera elever genom att klicka i och ur checkboxen framför varje elev.
  2. Välj elever genom att klicka i och ur checkboxen framför varje elev.
När checkboxen framför de elever som ska ingå i kursgruppen är markerade klickar du på "SKAPA KURSGRUPP". Under "Administrera redan befintlig kursgrupper" finns instruktioner kring hur du redigerar din kursgrupp.  
En elev kan koppla ihop sig med sin lärare i en kursgrupp (se ovan) på följande vis:
  1. Logga in och välj "MIN SIDA" i huvudmenyn eller går till /min-sida/
  2. Under avdelningen Mina Kursgrupper klickar du på Lägg till kursgrupp
  3. Klicka på den kurs du skall koppla dig till.
En elev kan också registrera sitt konto samtidigt som eleven kopplar sig till en kursgrupp:
  1. Läraren går då till Min sida och kopierar kursens kopplingskod i en länk (se bild nedan).
  2. Läraren delar sedan med sig av kopplingskoden till sina elever.
  3. När elever följer länken registreras elevens konto samtidigt som eleven kopplar sig till en kursgrupp.
Då elever tillkommer eller slutar i din undervisningsgrupp kan det finnas behov av att uppdatera medlemmarna i kursgruppen. Så här gör du.
    1. Klicka på "MIN SIDA" i huvudmenyn.
    2. Klick på "Kursgruppsrapport" till den kursgruppen du vill redigera.
Redigera elever kursgrupp 3. Klicka på "REDIGERA STUDENTER" och göra dina ändringar genom att klicka i och ur checkboxar framför aktuella elever. 4. När du är klar så trycker du på "UPPDATERA STUDENTER"
För att dela kursgruppen med en eller flera lärare så gör man enligt följande:
  1. Gå till /min-sida/
  2. Klicka in på kursgruppen som du vill dela med dig av
  3. Klicka på knappen Lärardelning längst upp (se bild nedan)
  4. Markera den lärare som skall vara delaktig i gruppen och spara.
I nuläget så har den läraren inte har huvudansvaret för kursgruppen inte exakt samma möjligheter för att redigera kursgruppens prov och betyg. Tänk också på att vid samtidig redigering av läxor kan konflikter skapas. Det är därför att föredra att redigera kursgruppen vid separata tillfällen.
För att skicka ett meddelande till din kursgrupp gör du på följande vis:
  • På MIN SIDA klickar du på pratbubblan vid kursgruppen
  • På KURSGRUPPSRAPPORTEN klickar du på den blå knappen längst upp med pratbubblan och texten meddelande.
Meddelandet visas på elevens "Min Sida" när aktuell kursgrupp är vald.
I kursgruppsrapporten kan du som lärare få överblick av hela kursgruppens arbete på kursnivå. För att kunna se rapporten måste du skapa en kursgrupp. Du hittar kursgruppsrapporten lättast via MIN SIDA.
  1. Gå till MIN SIDA
  2. Klicka på TILL KURSGRUPP på den kursgrupp du vill se rapporten till
Kursgruppsrapport Markeringarna i rapporten betyder följande. Ljusare grön nyans visar andelen rätt. Genom att föra musen över rapporten kan du markera en lektion och elev vars resultat då visar även med rött. Håller du musen över en ruta ser du poängen på övningen för den eleven. Genom att klicka på ikonen för lektionsrapporten, stapeldiagrammen under lektionsnamnet, kan du se exakt vilken fråga eleven vill ha hjälp med samt ge en kommentera till eleven. Se mer information under Så ger läraren feedback och hjälpkommentarer till dina elever. I kursgruppsrapporten kan du markera läxor och stjärnmärka lektioner. Se mer information under Ge läxa till eleverna. Under varje lektion ser du antalet elever i kursgruppen som sett videon samt gjort övningen till var lektion. Du kan fälla ihop ett kapitel genom att klicka på minustecknet vid kapitlets namn för att få bättre fokus på just det du vill se. Efter elevens namn visas antalet videos samt övningar eleven gjort totalt. Du kan även genomföra viss administrering till exempel och redigera eleverna som ingår i kursgruppen.
Du som lärare kan se elevernas aktivitet på lektionsnivå. Det gör du genom den automatiserade lektionsrapporten. Du kommer åt den på följande vis:
  1. Logga in och gå till MIN SIDA
  2. Klicka på kursgruppsnamnet
  3. Nu listas alla lektioner.
  4. För att komma in på lektionsrapporten klickar du på stapeldiagramsikonen under lektionsnamnet.
  5. Du kan också hitta den via lektionssidan och länken SE RAPPORT vid övningarna.
Så här kan lektionsrapporten se ut Grönmarkerade övningar är rätt, rödmarkerade fel. Du kan, precis som i de digitala proven, gå in och rätt elevernas uppgifter manuellt samt skriv kommentarer till eleven, på uppgifts- eller lektionsnivå. Se mer information under Så ger läraren feedback och hjälpkommentarer till dina elever. För att se lektionsrapporten med information om vilka elever som sett videon och hur det har gått i övningarna så krävs det att dina elever är indelade i en kursgrupp. Se mer information under Så skapar och delar en lärare en egen kursgrupp.
För att ge eleverna en läxa i systemet behöver eleverna ingå i en kursgrupp. Sedan kan du markera en eller flera lektioner som läxa på kursgruppssidan. För att göra det gå till Min sida och klicka på Till Kursgrupp för den kursgrupp som du vill ge en läxa till. På raden Läxa/Aktuellt (se bild nedan) markerar du den eller de lektioner som du skall ge som läxa till kursgruppen. När du har markerat läxan kommer eleverna att få upp detta som ett meddelande när de går till Min Sida.  
Som lärare kan du kommentera elevernas arbete i lektionsrapporten, samt se elevernas frågor på en specifik uppgift eller lektion. Det gör du genom att klicka på pratbubblorna i lektionsrapporten. Se och ge kommentarer
  1. Genom att klicka på en pratbubbla kan du skriva en kommentar till eleven.
  2. Pennikonen  Hand och pennikonvisar att eleven har delat sin anteckning till uppgiften med dig.
Dina elever ser dina kommentarer som blåa pratbubblor vid de aktuella uppgifterna.
För att radera en kursgrupp görs följande som inloggad lärare.
  1. Klicka på papperskorgssymbolen uppe till höger i rutan för den kursgrupp du vill radera.
  2. Bekräfta att du vill radera kursgruppen.

Prov & Läxförhör

För att minska risken för fusk när du genomför digitala prov med Eddler kan du använda följande inställningar. Samtliga inställningar görs på provet under inställningar. Låst helskärmsläge Prov kan genomföras i låst helskärmsläge, vilket innebär att eleven inte interagera på någon annat vis  Du kan inaktivera elevernas tillgång till internet under pågående prov. Du kan dessutom inaktivera externt lagringsutrymme, möjligheten att ta skärmdumpar och göra utskrifter. Dölj elevens svar efter att det ifyllts För att minska riken för att elever ser varandras lösningar kan du klicka i att svarsrutan ska täckas när eleven inte jobbar med just den frågan. Slumpa ordningen på frågor och svarsalternativ Frågorna och svarsalternativen slumpas ut i olika ordning till dina olika elever under provets genomförande vilket gör det svårare att tjuvkika på kompisens svar. När provet lämnas in för rättning har alla uppgifter samma ordning igen. Så här ändrar du provinställningar 1) Öppna ditt prov 2) Fäll ut avdelningen "Inställningar". Här kan du ställa in allmänna provinställningar som vilken kurs provet tillhör, tillåtna hjälpmedel och tidsåtgång på provet mm. Under kravgränser för betyg kan du ändra de automatiska gränserna för provet. Under digitala provanställningar hittar du säkerhetsfunktionerna mm. Provinställningar 3) Klicka i de inställningar du vill aktivera.
För att kopiera ett befintligt prov från provbanken gör du på följande vis:
  1. Gå till Provbanken
  2. Sök efter och välj det prov du vill använda dig av.
  3. Klicka på provet.
  4. Längst upp till höger klickar du på knappen KOPIERA PROV.
Du kan sedan ta bort, lägga till och redigera uppgifter i din kopia av provet, samt byta namn om så önskas.
För att söka efter uppgifter och lägga till uppgiften till ett nytt eller befintligt prov så gör du på följande vis.
  1. Gå till det prov som du vill lägga till uppgifter på.
  2. Under uppgiftsavdelningen klickar du på knappen SÖK UPPGIFT.
  3. Du får nu upp en ruta där du kan söka efter uppgifter på kurs, kapitel/område och du kan även filtrera på förmågenivå.
  • Logga in med ditt lärar-konto på Matematikvideo.
  • Välj kurs och sen lektion som behandlar önskat ämnesområde.
  • Klicka på symbolenvid önskad fråga för att lägga till den i ett prov.
  • Ett fönster öppnas med valet att lägga till frågan i ett befintligt prov eller i ett nytt prov.
  • Välj önskat prov eller skriv in namnet på ett nytt. Klicka "LÄGG TILL". Ett kopia av uppgiften läggs nu till det prov du angav.
  • Lägg till fler frågor från samma lektion eller ifrån en annan lektion genom att återigen klicka på symbolenvid önskad fråga och klicka "LÄGG TILL" .
Du hittar ditt skapade prov i "PROVBANKEN" under fliken "Mina egna" och till höger på "MIN SIDA". Du kan gå in på provet och redigera alla uppgifter efter önskemål.
Vi rekommenderar att du tittar på videon som är kopplad till detta hjälpområde. Det är en video på 4:29 minuter där vi går igenom de steg som krävs för att skapa egna uppgifter.
  • Logga in med ditt lärar-konto på Matematikvideo.
  • Klicka på "PROVBANK" eller "MIN SIDA" i huvudmenyn.
  • Klicka på knappen "+ SKAPA NYTT PROV" längst upp till höger.
  • Det nya provet ska nu ha skapats och öppnats i redigeringsläge.
  • Klicka på namnet på provet för att ändra det till något mer passande.
  • Under avdelningen "Uppgifter" så kan du välja att lägga till "Ny Flerval" eller "Ny Fritext"-uppgifter.
  • När du lagt till en fråga så är det viktigt att lägga till rätt svar om frågan ska automaträttas. Tänk på att ange alla olika svar som ger rätt. Tex $x=0,5$ och $x=1/2$
  • Du kan enkelt duplicera dina frågor på symbolen och justera dem direkt i redigeringsläget genom att kicka på .
  • Du kan även välja bland alla våra befintliga uppgifter genom att använda "Sök Uppgifter" och filtrera enligt önskemål. Även dessa uppgifter kan du sedan redigera hur du vill.
Längst upp till höger på sidan så klickar du på den stora status-knappen "UTKAST/DOLT" för att ändra status till "PÅGÅENDE" så att eleverna kan köra igång provet.
Du hittar dina skapade prov i "PROVBANKEN" under fliken "Mina egna" och till höger på "MIN SIDA". Du kan gå in på provet och redigera alla uppgifter efter önskemål.
  • Logga in med ditt lärar-konto på Matematikvideo.
  • Öppna provet vars uppgifter du vill redigera.
  • Genom att klicka på eller uppgiften kan du redigera den enligt egna önskemål. Här kan du även lägga till fler svarsalternativ som du anser ska ge rätt svar, samt egna bedömningsanvisningar.
  • Du kan lägga till egna bilder på "Lägg till media".
  • Genom att klicka på Σ kan du skriva "snyggar" matematik i vår ekvationsredigerare. Se mer information om hur man använder den under "Skriv snyggare matematik med ekvationsredigeraren"
  • Klicka på symbolen eller bredvid uppgiften för att spara dina ändringar.
För att få till snyggare uttryck och formler när du konstruerar provuppgifter kan använda vår ekvationsredigerare. Ekvationsredigeraren Grunder
  • Logga in som lärare och öppna ett av dina egna prov.
  • Öppna uppgiften du vill redigera genom att klicka på den.
  • Genom att klicka på Σ öppnar du ekvationsredigeraren.
  • Du kan även dra editorn åt sidan med musen så att du ser vad du skrivit under.
  • Skriv in ditt uttryck eller din ekvation.
  • Trycker enter eller på INFOGA.
För att redigera din formel eller uttryck trycker du på den igen och ekvationsredigeraren öppnar sig. Gör din ändring och tryck enter för att spara din ändring. Fördjupande tips
  • Snabbkommandot för att öppna ekvationsredigeraren är Ctrl+e.
  • Använd formler från editorns formelsamling för att spara tid. Du hittar dem Du kan editera dem.
  • De finns många symboler och formler att tillgå. De uppenbaras då du klickar på en av rubrikerna till höger.
  • Det går inte att göra radbrytning i ekvationsredigeraren. Öppna i stället en ny ekvationsredigeraren för var ny rad.
  • Upphöjt till skrivs med ctrl + ^
  • Understreck mellan x:et och ettan,  x_1, ger att index blir nedsänkt, så här $x_1$x1
  • Markera en del och kopiera med kortkommandot  crtl+c
  • Klistra in med kortkommandot crtl+v
Vill du möjliggöra för eleverna att skriva i ekvationsredigeraren vid prov väljer du "Stor textruta" i uppgiften. Dessa uppgifter måste då manuellrättas. Öka hastigheten Ett sätt att öka hastigheten vid exempelvis ekvationslösning är följande 1) Öppna ekvationsredigeraren och skriv in den ursprungliga ekvationen eller uttrycket. 2) Kopiera ekvationen 3) Stäng ekvationsredigeraren 4) Trycker enter för ny rad 5) Öppna en ny ekvationsredigerare, klistra in föregående uttryck för att sedan redigera 6) Stäng ekvationsredigeraren Och så upprepar man tills lösningen är färdig. Begränsningar och möjligheter Ekvationsredigeraren bygger på LaTex. Så du kan klistra in LaTexkoden direkt i redigeraren om du vill.
  • Skriv inte text i ekvationsredigeraren. Säng och öppna en ny efter att du skrivit din text i stället.
  • Vill du ändå skriva text i ekvationsredigeraren skriver du  \text och trycker mellanslag. Då kan du skriva text.
  • Vill du skriva ett ekvationssystem kan du kopiera in följande i redigeringsrutan, alltså inte i ekvationsredigeraren, och byta ut funktionerna.
  • $\begin{cases} y=kx+m \quad (1) \\ y=kx+m \quad (2) \end{cases}$
Ni kan som kollegor dela era prov med varandra och på så sätt bygga upp en provbank tillsammans, eller göra gemensamma prov.
  • Öppna ditt prov
  • Öppna upp provets Inställningar, genom att klicka på pilen till höger.
  • Klicka på fliken "Digitala provinställningar"
  • Klicka i rutan för " Dela med alla lärare på din skola"
Dela prov med kollegor Nu hittar dina kollegor ditt prov i provbanken under fliken "Delade på din skola". Nu kan din kollega skapa en kopia av ditt prov och koppla en egen kursgrupp till det. Samma redigeringsmöjligheter finns som för alla andra prov.
För att kunna genomföra ett digitalt prov behöver du koppla en KURSGRUPP till provet och gett provet statusen PÅGÅENDE. Så här gör du.
  • Logga in med ditt lärar-konto på Eddler.
  • Klicka på "PROVBANK" i huvudmenyn.
Välj i provbanken bland Eddlers färdiga prov, de prov som är delade på din skola eller dina egna prov. Du kan söka bland proven genom önskade filtreringar under avancerat. Tänk på att du måste göra en egen kopia av provet, om du önskar att använda ett av Eddlers färdiga prov eller ett prov som ni delat på din skola.
  • Öppna din egna kopia av det prov du vill genomföra. Du kan välja bland dem som som finns under fliken MINA EGNA.
  • Under avdelningen "Elevsammanställning" så väljer du den kursgrupp som ska göra det aktuella provet.  Namnen till samtliga elever som kopplats till provet syns i listan.
  • Framför varje elevs namn visas elevens status på provet. Du ändrar elevernas status för detta prov genom att klicka på statussymbolen och ändra till önska status i popuprutan som dyker upp. Till exempel vill du kanske låsa provet för elever som är sjuka vid provtillfället.
  • Under avdelningen "Inställningar" kan du välja flera olika egenskaper för ditt prov. Både "Allmänna" och "Digitala". Här väljer du hur provet visas när det genomförs digitalt. Du väljer om provet ska köras i helskärmsläge, om de ska ha tillgång till sidans räknare och om elevens svar ska döljas på uppgifter den inte jobbar med. Tänk på att dessa inställningar ändrar förutsättningarna för eleverna direkt om provet har statusen "PÅGÅENDE".
  • Har du schemalagt provet körs det igång automatiskt på inställd tid. Om det däremot har status "UTKAST/DOLT" måste du ändra till "PÅGÅENDE" för att eleven ska kunna genomföra provet. Det gör du genom att klicka på statusknappen längst upp till höger och ändrar till önskad status i popuprutan. Tänk på att ändringar här ändrar förutsättningarna för eleverna direkt.
  • Nu är provet igång.
Elevens svar uppdateras kontinuerlig under pågående prov i "Elevsammanställningar". När eleven lämna in provet automaträttas uppgifterna och du kan se resultatet direkt.
När ett digitalt prov genomförs i helskärmsläge låser sig provet automatiskt om eleven försöker gå ur helskärmsläget. Under det aktuella provets "Elevsammanställning" kan du låsa upp provet igen och låta eleven fortsätta skriva provet om du vill.
  • Framför berörd elevs namn visas en röd lås-symbol.
  • Klicka på symbolen och ändra status till "PÅBÖRJAT" och klicka "Ja, ändra status"
  • Be eleven ladda om sidan genom att uppdatera Webbläsarfönstret.
  • Eleven klickar sedan på "STARTA" för att fortsätta.
Elevens arbete med uppgifterna sparas kontinuerligt under pågående prov. Allt finns kvar och kan redigeras när provet låses upp igen.
För att eleven inte ska få det av systemet automat rättade resultatet direkt när provet/läxförhöret lämnas in, måste läraren ändra provets digitala inställning. Klicka i
  • "Visa inte resultat för elever som lämnat in läxförhör"
  • "Visa inte rätt svar för elever som lämnat in läxförhör"
för att dölja allt för eleven tills du rättat klart. När du vill klickar du sedan ur rutorna för att visa för eleverna enligt ditt önskemål.
För att rätta ett prov behöver du koppa en KURSGRUPP till provet och ändra statusen till AVSLUTAD. Sedan kan du växla mellan att rätta en uppgift eller ett prov i tagen. Så här gör du.
  • Under ELEVSAMMANSTÄLLNING väljer du aktuell kursgrupp. Namnen till samtliga elever som kopplats till provet syns i listan.
  • Genom att klicka på symbolenPennikon ovanför uppgiftens nummer öppnas rättningsläget för just den uppgiften.
  • Du förflyttar dig till nästa och föregående fråga med piltangenterna eller med pilsymbolerna vid uppgiftens sidor.
  • Här klickar du i din bedömning för just denna uppgift elev för elev.
  • Grön färg markerar "rätt", röd färg "fel" och blå "ej rättad".
  • Du kan markera hela kursguppens svar på en förmåga som rätt eller fel samtidigt, genom att klicka i rutan ovanför poänget för förmågan, tex $E_P$ eller $C_M$.
  • Du kan markera hela kursguppens svar som "Rättad" på uppgiften samtidigt, genom att klicka i rutan ovanför "Rättad"
  • Genom att kicka i "Alla" kan du markera alla förmågor i uppgiften som rätt med ett klick. Antigen på kursgrupps nivå eller elev nivå.
Genom att markera uppgifter där du ej är säker på hur du ska bedöma som "Ej rättad" kan du enkelt hitta dem i Elevsammanställningen som blåmarkerade uppgifter.
För att rätta ett prov behöver du koppa en KURSGRUPP till provet och ändra statusen till AVSLUTAD. Sedan kan du växla mellan att rätta en uppgift eller ett prov i tagen. Så här gör du.
  • Under ELEVSAMMANSTÄLLNING väljer du aktuell kursgrupp. Namnen till samtliga elever som kopplats till provet syns i listan.
  • Genom att klicka på elevens namn i listan öppnas rättningsläget för just den elevens prov.
  • Här klickar du i din bedömning uppgift för uppgift för aktuell elev. Du markerar en uppgift eller förmåga som rätt eller fel genom att klicka i rutan vid bedömningsanvisningen tex $E_P$ eller $C_M$.
  • Grön färg markerar "rätt", röd färg "fel" och blå "ej rättad".
  • Du förflyttar dig till nästa och föregående elevs prov genom att klicka på elevens namn längst ner på provet.
Elevens resultat uppdateras kontinuerlig under rättningen i matrisen till höger, om du ställt in "Ett poäng per förmåga" under Digitala provinställningar. Genom att markera uppgifter där du ej är säker på hur du ska bedöma som "Ej rättad" kan du enkelt hitta dem i Elevsammanställningen som blåmarkerade uppgifter.
För att rätta ett prov behöver du koppa en KURSGRUPP till provet och ändra statusen till Avslutad. Så här gör du.
  • Logga in med ditt lärar-konto på Matematikvideo.
  • Öppna provet du vill rätta. Du hittar det på MIN SIDA eller PROVBANKEN under fliken MIN EGNA.
  • Ändra provets status till AVSLUTAD, om du inte gjort det tidigare.
  • Under avdelningen "Elevsammanställning" väljer du den kursgrupp som har gjort det aktuella provet. Har du genomfört provet digitalt är rätt kursgrupp redan angiven. Namnen till samtliga elever som kopplats till provet syns i listan.
  • Framför varje elevs namn visas elevens status på provet. Du ändrar alla elevers status samtidigt genom att klicka på symbolen Pennikon ovanför elevernas status och ändra till önska status i popuprutan som dyker upp. Genom att klicka på statussymbolen framför en elevs namn kan du ändra status för en elev i taget. Till exempel vill du kanske ändra statut till EJ PÅBÖRJAT för elever som är sjuka vid provtillfället.
  • Under avdelningen "Inställningar" kan du välja flera olika egenskaper för ditt prov. Både "Allmänna" och "Digitala". Här ställer du tillexempel in om du vill att provet ska ge ett poäng per fråga eller ett poäng per angiven förmåga och nivå. Du väljer även här om rätt svar och förklaringar samt elevens resultat ska visas meddetsamma när provet/läxförhöret lämnats in eller vid ett senare tillfälle.
Nu är det bara att sätta igång och rätta.
När eleven har genomfört ett prov kan eleven se sitt resultat så fort läraren har rättat provet och klickat i att resultatet ska visas. Om läraren anger att provet ska rättas på förmågenivå visas antalet poäng per förmåga och nivå i matrisen. Förmågematris Som elev hittar du resultatet så här.
  1. Gå till MIN PROV
  2. Öppna det prov du vill se resultatet till
Beroende på om läraren valt att dela endast ditt resultat eller hela provet med förklaringar och dina svar ser du nu det. Du kan även få en ännu mer detaljerad resultatmatris genom att klicka på Se detaljerad matris vid resultatmatrisen. Alla uppgifter måste vara rättade av läraren innan ett resultat kan publiceras.  
Vid varje uppgift i prov/läxförhör och lektionsövningar kan du som lärare skriva kommentarer till eleven. Du kan välja att göra det på en specifik uppgift eller mer övergripande på ett helt prov eller lektion.
  • Kommentar till en specifik uppgift sker genom att klicka på symbolen vid uppgiften.
  • Kommentar till ett helt prov eller övning sker genom att klicka på symbolen efter resultatet i elevsammanställningen.
  • Eleven ser att den fått en kommentar genom att symbolenuppenbarar sig på uppgiften eller provet. Genom att föra muspilen över den blå pratbubblan kan eleven läsa lärarens kommentar.
 
Resultatet på provet uppdateras kontinuerligt under tiden du rättar. Du kan se resultatet av poängen på betygsnivå direkt i Elevsammanställningen. Vill du få en detaljerad vy på förmågenivå klickar du på  Matrisen öppnas i en ny flik. Här kan du välja på olika visningsalternativ.
  • Slå ihop vissa förmågor och poäng
  • Visa resultat för hela kursgruppen. Vyn är förvald och återfås genom att klicka på knappen "Kompakt klassvy"
  • Visa resultat på individ nivå. Klicka på knappen "Detaljerad vy per elev"
  • Visa resultatet på ett prov eller en sammanställning av flera provs resultat.
Det är under provets digitala inställningar som du klicka i om provet ska räknas med i "Sammanställning av alla prov" eller ej. Du ser vilka prov som är ingår i sammanställningen under matrisen. Matrisen har en förinställd gräns som beräknar 50% av poängen rundat uppåt. Den går att ändra efter önskemål under provets digitala inställningar.  

Hantering skolkonton

Som lärare eller elev får man tillgång till hela tjänsten. I tjänsten ingår följande.
  • Digitala lektioner med video, texter och övningar till följande kurser med färdiga kursplaneringar:
    • Matemtik Högstadiet (År 7, 8 och 9)
    • Matematik 1abc
    • Matematik 2abc
    • Matematik 3bc
    • Matematik 4
    • Matematik 5
    • Fysik 1
    • Matematik och programmering (javascript och python)
  • Automatiskt rapporteringssystem på lektionsnivå och kursgruppsnivå.
  • Möjlighet att ge läxor
  • Provbank
  • Digitalt provsystem specialiserat på matematik.
För att koppla bort en elev eller en lärare från skolans konto så gör följande.
  • Logga in som lärare.
  • Klicka på MIN SKOLA i menyn.
  • Här listas alla elever och lärare som är kopplade till skolans konto. Klicka i rutan till vänster om elevens/lärarens namn som ni vill koppla bort från ert konto.
  • Klicka på KOPPLA BORT MARKERADE längst ner i listan av alla namn och bekräfta.
Om du som skolelev eller lärare skall koppla bort ditt konto från din skola och koppla dig till en annan så gör du på följande vis.
  1. Logga in och gå till https://matematikvideo.se/mitt-konto
  2. Under Skol-ID klicka på ta bort och fyll i din nya kopplingskod (ges ut av lärare på din skola).
  3. Spara.
Du är nu kopplad till din nya skola.
Ibland kan e-postmeddelandet med inloggningsuppgifterna hamna i skräppostmappen. Om du inte har fått detta meddelande så kolla alltid i denna mapp hos din e-postklient (t ex hotmail, gmail).
Innan aktivering av kontot behövs en kopplingskod för elever eller lärare. Observera att dessa är olika för lärare och elever! Administratören eller läraren kan som inloggad hitta dessa under "Mitt konto". En aktiveringslänk för lärare och elever med förifylld kopplingskod finns också i det e-postmeddelande som skickas då kontot beställs. Så här fungerar sedan registreringen:
  1. Gå till /elevreg och eller följ länken som för lärare eller eleven kan se ut på följande vis: /reg/XXYY89y
  2. Här fylls kopplingskoden i (om den inte är förifylld genom länken).
  3. Eleven/Läraren bestämmer även om man vill logga in via google, facebook eller sin egna e-postadress.
  4. Om man har valt google eller facebook sker inloggningen automatiskt. Om man har valt via e-post så skickas inloggningsuppgifter till den valda e-postadressen.

Komvux/folkhögskola

Om du har ett konto hos oss och skall utnyttja ett erbjudande du har via din skola där du bedriver vuxenstudier så gör du på följande vis:
  1. Logga in och gå till https://eddler.se/mitt-konto/
  2. Klicka på fliken Konto/prenumeration. OBS! Om du har en aktiv prenumeration så avsluta den först och klicka på fliken Konto/prenumeration igen.
  3. Fyll i din skolas kopplingskod under Skol-id
  4. Klicka på fliken Konto/prenumeration igen
  5. Klicka på länken "Ditt betalkonto har gått ut. Förnya här!"
  6. Slutför betalningen

Teknik & support

Generellt kan man säga att det enda som krävs för att kunna använda Klearas produkter är en modern webbläsare. Eftersom Klearas produkter är helt och hållet webbaserade är de också plattformsoberoende. Det enda som krävs är att någon av de webbläsare vi stöder finns tillgänglig på aktuell plattform. Webbläsaren måste ha javascript påslaget och acceptera cookies.  

Testning i webbläsare

Det är ett oerhört stort jobb att testa i olika enheter, webbläsare, konfigurationer och situationer. Därför måste vi prioritera testning i de webbläsare som är vanligast förekommande. Följande webbläsare finns med i vår löpande testning, som görs både i datorer, surfplattor och mobiler:
  • Google Chrome: Vi testar senaste versionen på Mac OS, iOS, Windows, Chrome OS och Android OS (surfplatta och mobil).
Om du har betalt ditt konto/kurs och du inte kan logga in så beror det oftast på två olika orsaker:
  • Antingen använder du felaktigt användarnamn eller lösenord så kan du prova med att beställa nytt lösenord. Då fyller du antingen i ditt användarnamn eller din e-postadress och får ditt nya lösenord skickat via mail.
  • Det kan också bero på att din webbläsare har sparat ett felaktigt användarnamn/lösenord i sina inställningar. Prova med att skriva i dina uppgifter igen utan att låta webbläsaren fylla (autofill) dessa åt dig.
När videon inte går igång trots att du har ett konto som är betalt kan det bero på några olika orsaker varav de flesta är enkla att åtgärda. Testa gärna med följande:
  • Uppdatera din webbläsare till senaste versionen.
  • Testa en annan webbläsare. Våra videor har visat sig fungera bäst med Google Chrome. Här kan du ladda ner Google Chrome gratis: http://www.google.com/chrome?hl=sv
  • Om du använder dig av Samsung Galaxy Tab så fungerar den inbyggda webbläsaren för tillfället bäst. Här har faktiskt Google Chrome problem i vissa fall.

Prenumeration Premium

För att återuppta din prenumeration på Matematikvideo Premium gör du enligt följande:
  • Logga in.
  • Gå till Mitt konto
  • Klicka på fliken Konto/Prenumeration.
  • Klicka på Förnya Premium
För att avsluta din prenumeration på Matematikvideo Premium gör du enligt följande.
  1. Logga in.
  2. Gå till Mitt konto
  3. Klicka på fliken Konto/Prenumeration.
  4. Klicka på Avsluta Premium
Ditt abonnemang har ingen bindningstid och du kan avsluta det när du vill. Du får alltid tillgång till tjänsten för den tid som du redan har betalat för även om har avslutat abonnemanget.
För att påbörja ett premiumabonnemang hos oss går du till registrera premium och följer anvisningarna där.

Betalning

När du betalar med Swish så får du tillgång till Matematikvideo Premium och allt i alla kurser.  Om du betalar via Swish så kan du inte gå in i en månadsprenumeration utan förbetalar istället för din tid hos oss. Du kan välja mellan 6 eller 12 månader. Du väljer att betala med swish när du skall fylla i dina betalningsuppgifter.
När du betalar med kontokort så får du tillgång till Matematikvideo Premium och allt i alla kurser. Matematikvideo handhar inte kontokortsbetalningar själva utan använder sig av Stripe för att kunna garantera säker betalning och att inga uppgifter om kontokort hamnar i fel händer. När du går in i en månadsprenumeration hos oss så sparar vi alltså inte några kortuppgifter hos oss utan låter Stripe sköta detta åt oss för maximal säkerhet.
Du avslutar ditt konto genom att inloggad på tjänsten gå in på "Mitt Konto" och välja "AVSLUTA PRENUMERATION" eller genom att kontakta oss på: info@matematikvideo.se. Din ångerrätt, inklusive återbetalning, är tillgänglig i 14 dagar efter ditt köp och går förlorad om du använder Matematikvideo under den tiden.

Prova Premium gratis i 14 dagar

Därefter 89 kr per månad.
Avsluta prenumerationen när du vill.
SKAFFA PREMIUM
Nej tack. Inte just nu.

Vad är detta?
Här hittar du matematiska symboler som kan användas när du ställer frågor på forumet eller kommenterar. När du klickar på symbolen markeras denna, kopiera genom klicka med höger musknapp eller använda kortkommandot Ctrl-C (PC) / cmd-C (Mac)
Förhandsvisning Latex:
Latexkod: