Hans app blev nedladdad över 1000 gånger per dag – Eddler

LOGGA IN

VIA

OBS! Inget publiceras i ditt flöde utan ditt medgivande.

VIA E-POST

E-post/användarnamn

Lösenord

Glömt lösenordet?
eller

Hans app blev nedladdad över 1000 gånger per dag

2014-11-17 Av Simon Rybrand 0 kommentarer

Har du kanske drömmar om att en gång utveckla en app? Eller kanske tom kunna leva på att göra smartphoneappar. En som arbetar med apputveckling är Anders Hommerberg som har gjort ett flertal appar till Android och iPhone. Bland annat en mycket populär räknare som heter CalcBuddy. Vi bestämde oss för att intervjua Anders och fråga varför han gör appar om matematik och vad man skall göra för att lära sig apputveckling.

anders-hommerberg

Vem är du?

26-årig teknikälskande ingenjör och en av grundarna av IT-företaget ApplicVision. Jobbar delvis med företaget och dess appar, delvis som IT-konsult på annat håll.

Vad och vem blir du inspirerad av?

Den enorma potentialen i internet. Kommer man på en bra idé kan man med ganska få rader kod förändra världen. En inspirerande film som illustrerar detta är The Social Network som handlar om hur Facebook skapades. Inspirerande namn tycker jag är Tim Berners-Lee, Jimmy Wales, Aaron Swartz, Elon Musk och Ray Kurzweil, för att nämna några få.

Du jobbar med att utveckla appar, varför valde du det och hur tycker du att det arbetet är?

Det är kul, och allra roligast är att förverkliga sina egna idéer. Det är även en spännande känsla när man gör en release, och ens produkt samma sekund som den hamnar på Google Play eller App Store är direkt tillgänglig för miljarder potentiella kunder.

Vilken utbildning krävs för att utveckla appar?

Tekniken rör sig fortare och fortare, och det går inte riktigt att säga att man behöver ha pluggat x år på universitet för att utveckla en app. Det är givetvis viktigt att ha grundkunskaper i programmering, och vissa arbetsgivare kan ha krav på t.ex. civilingenjörsutbildning, men viktigast av allt är att vara orädd inför nya tekniker och att våga experimentera och prova sig fram. Det ska också sägas att det finns otroligt mycket gratis information på internet oavsett vilket programmeringsspråk man vill lära sig. Googla och kör!

Dina appar handlar mycket om matematik, varför valde du att göra appar om detta?

calcbuddyVi gillar matematik! Vår första app var CalcBuddy Calculator till Android som vi släppte 2010. Detta var en tid då det inte fanns så jättemånga bra appar på Google Play (eller Android Market som det hette då) så vi såg en chans att nå ut till många användare. Det fungerade bra och ett tag fick vi över 1000 nya användare per dag. Sedan dess har dock konkurrensen hårdnat och nedladdningssiffrorna är lite lägre, men vi tycker fortfarande att CalcBuddy är den bästa miniräknaren och den är helt gratis så alla borde ladda ned den! 🙂

Under 2012 portade vi Android-appen till iPhone/iPad för att bredda publiken, och appen är populär även där. Här hittar du Calcbuddy till iPhone.

I år så gjorde vi även en satsning på matematikutbildning genom att utveckla spelet Equals POP, som är ett mattespel till iPhone/iPad där man genom att dra ned ballonger från himlen ska bilda ett uttryck som ger ett visst värde. Dels var spelet kul att göra, med all grafik, musik, och matematik det innebar, men vi tror också att iPad i undervisningen är en trend som bara kommer att öka framöver. Tekniska hjälpmedel lär få en alltmer central position i framtidens skola.

Vi har även en app för den som vill kunna se sin ålder i t.ex. sekunder eller minuter och fira när man fyller t.ex. 1 000 000 000 sekunder, Celebrera heter den, och finns att ladda ned gratis på både App Store och Google Play!

Vilken nytta tycker du att du har av matematik när du jobbar med apputveckling och programmering?

Givetvis har vi behövt kunna vår matte för att göra miniräknaren och mattespelet, men matematiken är också en generellt viktig grund för programmering. Många av de tekniker som ligger bakom det internet vi har idag lutar sig mot matematik, t.ex. Googles sökmotor eller krypteringen när man loggar in på sin mail eller internetbank. Det är även bra att ha en förståelse för tidskomplexitet, så att man t.ex. kan förutse hur belastningen på en IT-tjänst kommer att öka med antalet användare.

Hur gör du för att komma på en idé till en app?

Svårt att säga. Det är givetvis bra om man lyckas identifiera ett problem i vardagen och uppfinna en lösning till det problemet, men framförallt fokuserar vi på att göra appar som vi både tycker är roliga att utveckla, och som vi själva vill använda när de väl är klara. Då tror jag att apparna man utvecklar blir bättre.

Vilka råd skulle du vilja ge till den som är intresserad av att lära sig apputveckling?

Försök att få igång enklast möjliga applikation på din telefon eller simulator, den s.k. ”Hello World”-appen. Då är du förbi första tröskeln och kan sen lära dig mer och mer stegvis. Fantasin sätter gränsen. Och var inte rädd för att publicera din app. Om du tycker om den finns ju chansen att fler där ute gör det också. På Android är det en engångskostnad på $25 och sen kan man ladda upp hur många olika appar man vill!

Här tackar vi på Matematikvideo.se Anders för att han tog sig tid och svarade på våra frågor. Om du är intresserad av att testa någon/några av ApplicVisions appar så hittar du länkar till dem här nedan:

Gör som 1100+ matematiklärare, fysiklärare och skolpersonal och följ de senaste nyheterna i vårt nyhetsbrev.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Prova Premium gratis i 14 dagar

Därefter 89 kr per månad.
Avsluta prenumerationen när du vill.
SKAFFA PREMIUM
Nej tack. Inte just nu.

Vad är detta?
Här hittar du matematiska symboler som kan användas när du ställer frågor på forumet eller kommenterar. När du klickar på symbolen markeras denna, kopiera genom klicka med höger musknapp eller använda kortkommandot Ctrl-C (PC) / cmd-C (Mac)
Förhandsvisning Latex:
Latexkod: