2018-02-14 Av Simon Rybrand 0 kommentarer
Ångest, oro, rädsla, stress och en känsla av att vilja fly från matematikboken. När man som vi jobbar med matematik så kommer ofta samtalsämnen upp om att ha svårt för matematik eller känna matteångest.
Kanske har man fått höra att man är ”dum” om man inte klarar av en matematikuppgift eller säger saker som att ”min mamma/pappa kunde inte matematik så då kan inte jag heller.” Detta kanske inte heller är särskilt konstigt då man i samhället ofta beskriver någon som är smart som någon som kan matematik. Att vara smart på andra sätt som emotionellt smart eller konstnärligt ”smart” nämns sällan i sammanhanget.
Så vad är då egentligen denna rädsla eller matteångest och hur kan det här påverka dig när du pluggar? I det här blogginlägget tänkte jag beskriva några tankar om detta och framförallt om hur du kan bearbeta din oro inför ämnet.
Det finns ingen bestämd beskrivning av vad matematikångest egentligen är utan vi får beskriva det i allmänna termer. Det kan vara att känna skräck/oro inför matematikuppgifter. Inte kunna tänka helt klart när du jobbar med matematiken eller en känsla av att vilja fly från pluggandet. Det kan göra så att du känner att du istället för att lära dig att förstå något på riktigt istället försöker memorera allt utantill, vilket skapar mycket inlärningsstress.
Det finns förstås även mängder av grader på denna skala. Det är ju självklart helt normalt att känna oro inför ett viktigt prov (tänk nationella proven) en gång och det gör säkerligen de allra flesta. Det kan tom vara bra att få lite extra stresskänsla inför ett viktigt moment då det gör att du fokuserar extra bra. Det kan också vara helt normalt att känna oro inför ett ämne som är extra viktigt eller känns svårt för dig. Däremot kan det bli problematiskt att oron i sig blir ett större problem än vad själva ämnet är. Då kanske vi kan tala om att matematikångest påverkar dig extra negativt.
Det finns ett flertal studier som visar att det går att förbättra och jobba med sin oro och ångest i matematik. Om du känner att detta påverkar dig eller någon i din omgivning väldigt negativt så är det kanske något som du/ni skall börja att jobba med? Det visar sig även att de som jobbar med dessa känslor samtidigt som de pluggar ofta presterar bättre.
Så hur kan man då göra?
Det första steget är att man beskriver och pratar om problemet. Försök att skriva ner vad du känner när du känner dessa känslor. Du kan tänka att du skriver en slags journal över dina känslor när du studerar. Om du har möjlighet så prata med någon i din närhet som du litar på.
Försök tänka att det är ok att du känner som du känner men låt det inte stoppa dig. Erkänn att du mår dåligt av det men fortsätt ändå att jobba vidare och skriv ner dina känslor. När du gör ett misstag så se det inte som en katastrof utan som ett steg mot att faktiskt göra rätt. Att man lär sig av sina misstag är en klyscha som stämmer när du pluggar.
Ge dig själv mycket tid till det du tycker är svårt. Om du lägger mycket tid i början på något som är svårt så kommer det att bli enklare och gå snabbare med tiden.
Skriv ner alla frågor som dyker upp när du pluggar. På det viset hjälper du hjärnan att komma på svaret. Det finns exempel på där sådana frågor klarnar efter en natts sömn eller att man är extra redo för svaret när det väl dyker upp. Det är alltså viktigt att medvetandegöra sig själv om de frågor man har för att kunna förstå och förbättra sin kunskap.