2018-01-05 Av Simon Rybrand 2 kommentarer
På Matematikvideo ger vi i vår provbank och provverktyg möjligheten att skriva helt digitala prov i matematik. Jag vill därför dela med mig av mina och andra lärares pedagogiska erfarenheter av digitala prov i matematik.
När jag skriver det här så utgår jag från ett specifikt provtillfälle men hämtar även exempel och erfarenheter från de lärare som använder Matematikvideo vid digitala prov. Jag vill framförallt lyfta fram vilka förutsättningar som krävs för att digitala prov skall fungera och hur eleverna skriver formler digitalt. Jag kommer att diskutera hur vi jobbar med skydd mot fusk och avsluta med vilka fördelar och nackdelar det finns med digitala prov.
Det absolut mest positiva med digitala prov har vid mina och andra lärares prov varit att rättningstiden har minskat markant så hur detta är möjligt kommer jag att fördjupa mig i extra mycket.
Här kan du kika in och se hur vår provbank och provverktyg ser ut. Om du vill få tillgång till prov och uppgifter så kan du ansöka om ett testkonto, det är gratis i 30 dagar.
Vid det specifika provet som jag nämner i inledningen så hade alla elever varsin bärbar dator som hjälpmedel och går på ett program med IT-inriktning. Våra erfarenhet från andra skolor som inte har en sådan inriktning är att de allra flesta elever har tillräckligt bra datorkunskaper för digitala prov. Viktigt är förstås att de har tillgång till datorer och internet. I Matematikvideos provsystem så krävs det endast internetuppkoppling när provet sätts igång och när det skall lämnas in.
Provet var på andragradsfunktioner och andragradsekvationer i kursen Matematik 2C och eleverna förbereddes inför det digitala provet genom att göra ett träningsprov i systemet så att de vande sig vid hur det fungerade. I träningsprovet lär de sig att använda sig av formelredigeraren och hur helskärmsläget fungerar (läs mer om det nedan).
Provet var upplagt så att sex av de grundläggande E-C uppgifterna rättades automatiskt av systemet. De resterande sex uppgifterna krävde fullständiga redovisningar. Dessa uppgifter rättades av mig som lärare genom rättningsläget i Matematikvideos provverktyg.
En sak som alltid har varit tidskrävande när jag själv har rättat matteprov är tiden det tar att tolka elevernas uträkningar. Ibland är de minst sagt röriga och svårtolkade och att istället få läsa datorbaserade formler lockar i alla fall mig. Men att få elever att kunna skriva formler på datorn kan vara ett problem då det kräver förståelse för hur man använder en digital formelredigerare.
Så hur skrev eleverna formler?
Matematikvideo har en formelredigerare som bygger på LaTex och som är lättanvänd och intuitiv. Det finns även ett antal snabbvägar till de allra vanligaste symbolerna och formlerna som hjälper eleverna med redovisningar. Vår erfarenhet är att eleverna snabbt lär sig att använda vår formelredigerare.
Det finns en hel del fullt berättigade rädslor kring digitala prov och en av dessa är att eleverna får enklare att fuska med tillgången till datorer och internet. Dessa saker har vi givetvis tänkt på och följande skydd mot fusk har Matematikvideo:
Vi rekommenderar även att eleverna har avskiljare mellan sig. Vissa lärare tycker att det är bra att se elevernas skärmar medan andra vill se elevernas ansikten vilket gör att var läraren placerar sig i klassrummet under provet kan variera. Personligen ser jag helst elevernas ansikten vid provtillfället.
De erfarenheter vi har är att under en normal provsituation så räcker detta skydd bra och att det inte är större, snarare mindre, risk för fusk vid digitala prov. Det krävs fortsatt diskussion om skyddet räcker till vid nationella prov eller större slutprov av summativ karaktär men vid mer formativa provtillfällen under terminen så fungerade det bra. Vi tar gärna emot dina farhågor, tips eller funderingar kring detta.
Det finns mycket fördelar med digitala prov men också några fallgropar som kan vara viktigt att vara medveten om. Här sammanfattar jag mina och andra lärares fördelar och nackdelar med digital prov:
Vi kommer att fortsätta att göra digitala prov i matematik och fortsätta att testa hur detta görs bäst, enklast och effektivast för elever och lärare. Vi tror att framfarten av digitala prov är ett viktigt pedagogiskt steg för oss som matematiklärare att ta. Det innebär förstås inte att vi så snabbt som möjligt måste börja med detta utan det kräver att både vi och eleverna vänjer oss vid att använda de digitala verktygen i matematik.
Forskning har på senare år lyft fram att en av de starkaste faktorerna är feedback i form av formativ bedömning och för att detta skall vara möjligt med rådande klasstorlekar så krävs bra digitala stöd. Här känner vi att digitala prov som är utformade på rätt sätt har en viktig roll att fylla.
Kommentera gärna om du har några frågor eller om du också har provat att göra digitala prov och berätta om dina erfarenheter kring dessa. Om du vill testa vår provbank och provverktyg så är det gratis och ansökan gör du här.
Med vänlig hälsning
Simon Rybrand
Hej, jag vill bara tipsa om att ni kan inhämta ”omvärldskunskap” genom att logga in på ”Practice Tests” från olika stater i USA, exempelvis från Kalifornien.
Länk till inloggning (och inloggningsinstruktioner) hittar ni på mitt Twitter-konto, högst upp.
@PerPerhammar1
De prov i Math som kallas ”Performance Tests” syftar till att pröva analys- och problemlösningsförmåga. Flera av provuppgifterna är ”technology enhanced items”.
Ta gärna en titt på dessa.
Min gissning är att ni kan inhämta väldigt mycket erfarenhet från Kalifornien (och från 15 andra stater som också ingår i Smarter Balanced Assessment Consortium).
Skarpa digitala prov har genomförts sedan våren 2015 (alltså 4 ggr) och miljontals elever och lärare har erfarenheter och synpunkter som kan tas tillvara.
Det erbjuds 1) små diagnostiska prov (Interim Assessment Blocks) och 2) större diagnostiska prov (Interim Comprehensive Assessments och 3) Summative Asssessments.
I plattformen ingår också ett ”Digital Library” med ett video-arkiv och ett dokument-arkiv som ska stödja lärarna med ”instructional resources” och ”professional resources”.
Hej Per och tack för tips!
Det får vi undersöka.