2012-04-13 Av Simon Rybrand 2 kommentarer
Det är alltid intressant att konstatera att mycket förvirring som uppstår kring matematiska begrepp för gymnasieelever eller andra som lär sig matematik beror på att många beteckningar ser exakt likadana ut i matematiken men betyder helt olika saker.
Det här skapar problem och i det här blogginlägget tänkte jag lyfta fram tre sådana områden där lite förvirring kan uppstå så att det blir enklare för dig att hålla utkik efter dessa!
Den första saken jag vill lyfta fram är skillnaden mellan beteckning av ett negativt tal och räkneoperationen minus. Bägge brukar betecknas med det som på tangentbordet kallas för bindestreck -. Men i själv verket är detta två olika saker. Ett tal som är negativt beskriver ett tal som är mindre än 0 och operationen minus innebär att du skall dra ifrån/subtrahera något från ett tal. Vi kan ta ett exempel:
En god vana här är att skriva negativa tal inom en parantes så att du håller koll på vad som är ett negativt tal och vad som är en räkneoperation.
Nästa problem/förvirring är när man egentligen skall använda sig av y och när skall man använda sig av f(x) för att beskriva en funktion? Här gäller det att förstå att y = f(x), det vill det som du får ut när du beräknar funktionen f(x) kan beskrivas med y – värdet när du har två koordinataxlar. Ofta brukar ju böcker/prov/lärare variera just dessa två sätt att beteckna en funktion och det finns en poäng med detta då det är viktigt att förstå att dessa är lika med varandra.
Ibland, men inte lika ofta som i fallet negativa tal, så blir det en aning förvirring mellan räkneoperationen division och beteckningen av ett bråktal. När är egentligen 3 femtedelar just 3 femtedelar och inte uppmaningen att dividera 3 med 5? Dessutom går det ju alldeles utmärkt att dividera två bråktal med varandra och få ett nytt bråktal. Det viktiga här är att ha koll på att division finns och att det liknar beteckningen av ett bråktal men när ett svar skall skrivas på bråkform är det viktigt att inte slå det på räknaren och skriva det i decimalform.
Tycker du att det finns fler områden där matematiken känns förvirrande eller där olika begrepp ”flyter ihop”? Kommentera gärna så reder vi ut det tillsammans!
Thank you for sharing – so totally true!
Thank you for your appreciation!
Tack för uppskattningen av inlägget!