LOGGA IN

VIA

OBS! Inget publiceras i ditt flöde utan ditt medgivande.

VIA E-POST

E-post/användarnamn

Lösenord

Glömt lösenordet?
eller

När olika matematiska begrepp liknar varandra

2012-04-13 Av Simon Rybrand 2 kommentarer

Det är alltid intressant att konstatera att mycket förvirring som uppstår kring matematiska begrepp för gymnasieelever eller andra som lär sig matematik beror på att många beteckningar ser exakt likadana ut i matematiken men betyder helt olika saker.

Det här skapar problem och i det här blogginlägget tänkte jag lyfta fram tre sådana områden där lite förvirring kan uppstå så att det blir enklare för dig att hålla utkik efter dessa!

Negativt tal eller minus – Operation eller Beteckning?

Den första saken jag vill lyfta fram är skillnaden mellan beteckning av ett negativt tal och räkneoperationen minus. Bägge brukar betecknas med det som på tangentbordet kallas för bindestreck -. Men i själv verket är detta två olika saker. Ett tal som är negativt beskriver ett tal som är mindre än 0 och operationen minus innebär att du skall dra ifrån/subtrahera något från ett tal. Vi kan ta ett exempel:

  • 9 – (-9) = 9 + 9 = 18, här är det första bindestrecket räkneoperationen subtraktion och det andra bindestrecket inom parantesen betecknar att vi har det negativa talet (-9).

En god vana här är att skriva negativa tal inom en parantes så att du håller koll på vad som är ett negativt tal och vad som är en räkneoperation.

En funktion som är y eller f(x)?

Nästa problem/förvirring är när man egentligen skall använda sig av y och när skall man använda sig av f(x) för att beskriva en funktion? Här gäller det att förstÃ¥ att y = f(x), det vill det som du fÃ¥r ut när du beräknar funktionen f(x) kan beskrivas med y – värdet när du har tvÃ¥ koordinataxlar. Ofta brukar ju böcker/prov/lärare variera just dessa tvÃ¥ sätt att beteckna en funktion och det finns en poäng med detta dÃ¥ det är viktigt att förstÃ¥ att dessa är lika med varandra.

Division eller bråk?

Ibland, men inte lika ofta som i fallet negativa tal, så blir det en aning förvirring mellan räkneoperationen division och beteckningen av ett bråktal. När är egentligen 3 femtedelar just 3 femtedelar och inte uppmaningen att dividera 3 med 5? Dessutom går det ju alldeles utmärkt att dividera två bråktal med varandra och få ett nytt bråktal. Det viktiga här är att ha koll på att division finns och att det liknar beteckningen av ett bråktal men när ett svar skall skrivas på bråkform är det viktigt att inte slå det på räknaren och skriva det i decimalform.

Tycker du att det finns fler omrÃ¥den där matematiken känns förvirrande eller där olika begrepp ”flyter ihop”? Kommentera gärna sÃ¥ reder vi ut det tillsammans!

Gör som 1100+ matematiklärare, fysiklärare och skolpersonal och följ de senaste nyheterna i vårt nyhetsbrev.

Diskussion

  1. klundstrom_admin skrev

    Thank you for sharing – so totally true!

    1. Simon Rybrand skrev

      Thank you for your appreciation!
      Tack för uppskattningen av inlägget!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras.

*

Prova Premium gratis i 14 dagar

Därefter 99 kr per månad.
Avsluta prenumerationen när du vill.
SKAFFA PREMIUM
Nej tack. Inte just nu.

Vad är detta?
Här hittar du matematiska symboler som kan användas när du ställer frågor på forumet eller kommenterar. När du klickar på symbolen markeras denna, kopiera genom klicka med höger musknapp eller använda kortkommandot Ctrl-C (PC) / cmd-C (Mac)
Förhandsvisning Latex:
Latexkod: