Kursen Screening Ma1 – Uppföljning förtest är en del av Eddlers Screeningmaterial. Den är framtagen för att ge elever möjlighet att repetera viktiga förkunskaper inför Matematik Nivå 1. Eleven gör ett urval av lektionerna baserat på resultatet från screeningens förtest.
Innehåll
Uppföljningskursen består av lektioner som är direkt kopplade till de uppgifter och områden som eleven haft svårt med på förtestet. Varje lektion innehåller:
-
en kort videogenomgång av begrepp och metoder
-
övningsuppgifter med fullständiga förklaringar
Vad ska eleven jobba med?
Utifrån resultat på screeningtestet markera Eddlers Screeningverktyg automatisk på invidnivå med en lila ruta vilka lektioner elever ska repetera.
Om eleven tillhör en skola som genomfört förtestet markerar Eddlers screeningverktyg automatisk med lila ram vilka lektioner varje elev behöver repetera.

Eddlers screeningverktyg markerar elevens arbete automatiskt
- sedda videos med en play-symbol
- gjorda uppgifter med grönt i respektive lila ruta
Syfte med kursen
Syftet med uppföljningsmaterialet är att eleven ska få chans att repetera sådant hen egentligen kan, men kanske har glömt, och därigenom få bättre förutsättningar att hänga med i den ordinarie undervisningen i Ma1. Antalet uppgifter i varje lektion är medvetet begränsat för att materialet inte ska ta för mycket tid. Detta för att eleven ska kunna genomföra uppföljningskursen parallellt med ordinarie kurs.
Kursen Screening Ma1 – Uppföljning förtest är alltså inte tänkt som mängdträning eller för att bygga kunskaper från grunden. Om en elev behöver mer stöd finns länkar i materialet till motsvarande lektioner i kursen År 9. På så sätt arbetar eleven själv, eller tillsammans med en lärare, mer ingående med områden som är särskilt svåra.
För lärare, speciallärare och specialpedagog
För läraren och specialpedagogen ger screeningverktyget en tydlig överblick:
-
vilka lektioner varje elev behöver arbeta med,
-
hur eleverna utvecklas i uppföljningskursen,
-
och var enskilda elever fastnar och kan behöva extra stöd.
På så sätt blir uppföljningskursen både ett verktyg för eleven att repetera på egen hand och för läraren att identifiera behov av riktade insatser eller extra stöd. I vissa fall kan materialet även ge indikationer på om en elev behöver träffa speciallärare eller om en utredning bör övervägas.
Läs mer på
Nationellt centrum för matematikutveckling (2022).
Förstå och använda tal. (2:4 uppl.)
Göteborg: NCM, Göteborgs universitet.
Skolverket. (2022).
Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten. (2020).
Att upptäcka behov av stöd i matematik.
Totalpoäng
0/0Totalpoäng
0/0Gjorda uppgifter
0 av 0-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
| E | C | A | |
|---|---|---|---|
|
Totalt
|
Innehåll
1 Taluppfattning – Uppföljning förtest Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (5) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Tallinjen |
|
2:20 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Avrundning och Närmevärden |
|
04:40 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Positionssystemet |
|
4:23 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Huvudräkning och Uppställning |
|
5:25 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
5 Multiplikation och division med decimaltal |
|
03:16 min |
|
| | || | | | | |
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10 000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kurs. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
Ingen bindningstid. Betala 1 gång.
2 Bråkräkning – Uppföljning förtest Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (4) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Förlänga och förkorta bråk |
|
04:01 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Addition och Subtraktion av bråk |
|
03:52 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Multiplicera bråk |
|
3:40 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
4 Dividera bråk |
|
03:41 min |
|
| | || | | | | |
3 Prioriteringsregler – Uppföljning förtest Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (1) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Prioriteringsregler |
|
03:46 min |
|
| | || | | | | |
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10 000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kurs. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
Ingen bindningstid. Betala 1 gång.
4 Negativa tal – Uppföljning förtest Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (2) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Addition och subtraktion av negativa tal |
|
06:24 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Multiplikation och division av negativa tal |
|
06:07 min |
|
| | || | | | | |
5 Potenser – Uppföljning förtest Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Beräkna potenser |
|
01:42 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Potenslagar |
|
04:27 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Beräkna kvadratroten |
|
03:42 min |
|
| | || | | | | |
6 Linjära ekvationer – Uppföljning förtest Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (2) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Vad är ekvationer? |
|
3:47 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Ekvationslösning |
|
4:57 min |
|
| | || | | | | |
7 Procent/Förändringsfaktor – Uppföljning förtest Övningsgeneratorn
Övningsgeneratorn
-
E
0/0
-
C
0/0
-
A
0/0
-
E0/0
-
C0/0
-
A0/0
| LektionerDelprov (3) | Spår | Omdöme | Video | Provtid | Uppgifter | Boken | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
1 Bråkform, decimalform, procentform |
|
4:15 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
2 Procent |
|
3:05 min |
|
| | || | | | | | ||||
|
|
3 Förändringsfaktor |
|
5:46 min |
|
| | || | | | | |
Prov
Sammanställning prov| Status | Uppgifter | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kommande Ej påbörjat Avslutat Schemalagt Frånvarande Senare | Kommande Påbörjat Klart Låst Orättad Frånvarande Senare |
|
| | || | | | | |
Inga skapade prov
Screening
| Status | Uppgifter | ||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kommande Ej påbörjat Avslutat Schemalagt Frånvarande Senare | Kommande Påbörjat Klart Låst Orättad Frånvarande Senare | | | || | | | | | Öppna Uppföljningskurs |
Ingen screening skapad.
Om Screening Ma1 - Uppföljning förtest
Kursen Screening Ma1 – Uppföljning förtest är en del av Eddlers Screeningmaterial. Den är framtagen för att ge elever möjlighet att repetera viktiga förkunskaper inför Matematik Nivå 1. Eleven gör ett urval av lektionerna baserat på resultatet från screeningens förtest.
Innehåll
Uppföljningskursen består av lektioner som är direkt kopplade till de uppgifter och områden som eleven haft svårt med på förtestet. Varje lektion innehåller:
-
en kort videogenomgång av begrepp och metoder
-
övningsuppgifter med fullständiga förklaringar
Vad ska eleven jobba med?
Utifrån resultat på screeningtestet markera Eddlers Screeningverktyg automatisk på invidnivå med en lila ruta vilka lektioner elever ska repetera.
Om eleven tillhör en skola som genomfört förtestet markerar Eddlers screeningverktyg automatisk med lila ram vilka lektioner varje elev behöver repetera.

Eddlers screeningverktyg markerar elevens arbete automatiskt
- sedda videos med en play-symbol
- gjorda uppgifter med grönt i respektive lila ruta
Syfte med kursen
Syftet med uppföljningsmaterialet är att eleven ska få chans att repetera sådant hen egentligen kan, men kanske har glömt, och därigenom få bättre förutsättningar att hänga med i den ordinarie undervisningen i Ma1. Antalet uppgifter i varje lektion är medvetet begränsat för att materialet inte ska ta för mycket tid. Detta för att eleven ska kunna genomföra uppföljningskursen parallellt med ordinarie kurs.
Kursen Screening Ma1 – Uppföljning förtest är alltså inte tänkt som mängdträning eller för att bygga kunskaper från grunden. Om en elev behöver mer stöd finns länkar i materialet till motsvarande lektioner i kursen År 9. På så sätt arbetar eleven själv, eller tillsammans med en lärare, mer ingående med områden som är särskilt svåra.
För lärare, speciallärare och specialpedagog
För läraren och specialpedagogen ger screeningverktyget en tydlig överblick:
-
vilka lektioner varje elev behöver arbeta med,
-
hur eleverna utvecklas i uppföljningskursen,
-
och var enskilda elever fastnar och kan behöva extra stöd.
På så sätt blir uppföljningskursen både ett verktyg för eleven att repetera på egen hand och för läraren att identifiera behov av riktade insatser eller extra stöd. I vissa fall kan materialet även ge indikationer på om en elev behöver träffa speciallärare eller om en utredning bör övervägas.
Läs mer på
Nationellt centrum för matematikutveckling (2022).
Förstå och använda tal. (2:4 uppl.)
Göteborg: NCM, Göteborgs universitet.
Skolverket. (2022).
Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten. (2020).
Att upptäcka behov av stöd i matematik.
Kursen Screening Ma1 – Uppföljning förtest är en del av Eddlers Screeningmaterial. Den är framtagen för att ge elever möjlighet att repetera viktiga förkunskaper inför Matematik Nivå 1. Eleven gör ett urval av lektionerna baserat på resultatet från screeningens förtest.
Innehåll
Uppföljningskursen består av lektioner som är direkt kopplade till de uppgifter och områden som eleven haft svårt med på förtestet. Varje lektion innehåller:
-
en kort videogenomgång av begrepp och metoder
-
övningsuppgifter med fullständiga förklaringar
Vad ska eleven jobba med?
Utifrån resultat på screeningtestet markera Eddlers Screeningverktyg automatisk på invidnivå med en lila ruta vilka lektioner elever ska repetera.
Om eleven tillhör en skola som genomfört förtestet markerar Eddlers screeningverktyg automatisk med lila ram vilka lektioner varje elev behöver repetera.

Eddlers screeningverktyg markerar elevens arbete automatiskt
- sedda videos med en play-symbol
- gjorda uppgifter med grönt i respektive lila ruta
Syfte med kursen
Syftet med uppföljningsmaterialet är att eleven ska få chans att repetera sådant hen egentligen kan, men kanske har glömt, och därigenom få bättre förutsättningar att hänga med i den ordinarie undervisningen i Ma1. Antalet uppgifter i varje lektion är medvetet begränsat för att materialet inte ska ta för mycket tid. Detta för att eleven ska kunna genomföra uppföljningskursen parallellt med ordinarie kurs.
Kursen Screening Ma1 – Uppföljning förtest är alltså inte tänkt som mängdträning eller för att bygga kunskaper från grunden. Om en elev behöver mer stöd finns länkar i materialet till motsvarande lektioner i kursen År 9. På så sätt arbetar eleven själv, eller tillsammans med en lärare, mer ingående med områden som är särskilt svåra.
För lärare, speciallärare och specialpedagog
För läraren och specialpedagogen ger screeningverktyget en tydlig överblick:
-
vilka lektioner varje elev behöver arbeta med,
-
hur eleverna utvecklas i uppföljningskursen,
-
och var enskilda elever fastnar och kan behöva extra stöd.
På så sätt blir uppföljningskursen både ett verktyg för eleven att repetera på egen hand och för läraren att identifiera behov av riktade insatser eller extra stöd. I vissa fall kan materialet även ge indikationer på om en elev behöver träffa speciallärare eller om en utredning bör övervägas.
Läs mer på
Nationellt centrum för matematikutveckling (2022).
Förstå och använda tal. (2:4 uppl.)
Göteborg: NCM, Göteborgs universitet.
Skolverket. (2022).
Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten. (2020).
Att upptäcka behov av stöd i matematik.
Radera resultat
Radera ALLA dina resultat för kursen .
Tänk på att radering av resultat påverkar andra kurser med gemensamma lektioner.
Detta går inte att ångra!
Få tillgång till allt för
endast 99 kr/mån
Över 800 lektioner. Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
KÖP PREMIUM KÖP PREMIUM PROVA GRATIS I 14 DAGARSå här funkar Eddler Premium
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kursplan. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Emil C
Studerande
"Ni hjälpte mig in på min drömutbildning. Handelshögskolan i Stockholm. Kunde inte vara mer tacksam för er tjänst!"
Eddler
POPULÄRA KURSER
FÖRETAGSINFO
-
Eddler AB
info@eddler.se
Org.nr: 559029-8195
Kungsladugårdsgatan 86
414 76 Göteborg