2015-05-05 Av Simon Rybrand 10 kommentarer
Det finns enligt min mening två problem med matematikskämt. Det första problemet är man ofta måste kunna en hel del matematik för att förstå skämten. Det finns många matematikskämt som man behöver en förklaring på och skämt som kräver en djupare förklaring blir sällan särskilt roliga. Det andra problemet är att dessa typer av skämt tenderar att bli en aning “torra” och teoretiska.
Men inte desto mindre så kan dessa typer av nördiga skämt ibland glimra till och vara roliga, på riktigt. Dessutom kan du faktiskt lära dig en hel del av dessa typer av skämt, och ju mer du lär dig desto roligare blir de.
Här har vi gjort så att vi har samlat 5 matteskämt som vi tycker både är roliga (oftast) och du lär dig något av. Till varje skämt har vi även tagit med en förklaring av teorin bakom och självklart länkar till videos som förklarar begreppen i skämtet. Och om du har ett eget matematikskämt på lager så kommentera gärna!
”Vet du varför det är så kallt i tomma mängden?
– För att det inte finns några element där.”
Här är ett skämt om mängdlära, som finns i matematik 5, där man behöver förstå att en mängd består av ett antal element. I den tomma mängden ∅ finns det inga element vilket gör att det blir väldigt kallt. Se en video om delmängder här.
Det här skämtet, i form av en bild, blir bäst på engelska. Det är alltså talet π som säger till ett imaginärt tal i att ”get real” (betyder ungefär skärp till dig) och det imaginära talet i säger till π att ”be rational” (betyder ungefär ”var lite realistisk”). Det här skämtet syftar på de olika grupper av tal som finns, tex naturliga tal, hela tal, rationella tal, reella tal och komplexa tal. Se en video om tal och talmängder här.
De två funktionerna x och ex var ute och gick då de helt plötsligt fick syn på en derivataoperator.
Funktionen x blev då jätterädd att den skulle bli deriverad och bara bli 1, eller ännu värre inte bli någonting och dö om den blev utsatt flera gånger för derivataoperatorn.
När x ville gå, sa ex kaxigt, jag går fram och gör upp. Han kan derivera mig hur många gånger som helst utan att det gör något, jag förblir densamme.
När ex kommer fram är det sista han hör. Det är jag som är dydt.
Här är det några saker som man behöver ha koll på för att förstå skämtet:
Den här bilden måste tolkas på engelska för att vi skall förstå den. Det är som en rebus som skall tolkas som ”I ate some pie”, förklaringen till det är följande.
Här har eleven missförstått gränsvärden en hel del. Eleven tolkar det som att man skall vända ”åttan” istället för att gränsvärdet går mot oändligheten ∞. Därför vänder denne elev bara på ”femman”. Här behöver man förstå att när nämnaren går mot 0 så kommer hela uttrycket gå mot oändligheten.
”Det finns bara 10 sorters personer i världen, de som förstår binära tal och de som inte gör det”
Här lämnar jag till läsaren att förstå skämtet, kommentera gärna om du kommer på det. Ett tips finns ändå här.
Det borde vara t.ex. absolutbelopp eller upphöjt till 2 i nämnaren för att gränsvärdesskämtet ska fungera. Gränsvärdet för 1/(x-8) saknas nämligen då x går mot 8 medan t.ex. gränsvärdet för 1/|x-8| = oändligheten.
Fast en liksidig triangel är samtidigt likbent.
En rätvinklig triangel kan också vara likbent.
och så finns det trianglar som är spetsvinkliga eller trubbvinkliga utan att vara någon av de som den så kallade läraren nämnde.
Däremot kan man dela in alla trianglar i tre olika typer:
-trubbvinklig
-rätvinklig
– spetsvinklig
Om matteläraren kan sin sak, då borde han nämnt dessa tre typer av trianglar.
Dessutom ska det i det oförklarade skämtet stå ”10 sorters personer” och inte ”10 personer”!
Fixat! Tack!
Det är väl fel i skrivningen av skämt nummer 5
Gränsvärdet ska väl vara att x går mot 5, om missuppfattningen ska vara en liggande femma.
Jepp, det var fel i bilden vilket ju gör att skämtet fallerar..
Det är fixat och tack för att du påpekade detta!
Den var nog den roligaste av alla!
10 i binära talet är ju 2 i decimala talet. Alltså finns det bara 2 personer i världen, …
Kul!
Ett skämt till:
Romarna tyckte att algebra var så utmanande för att X var alltid 10!
Glömde skriva ett ord … ”Den sista var nog den roligaste av alla!”
Ytterligare ett till skämt:
Lärare: Det finns tre olika sorts trianglar, likbent, liksidig och rätvinkliga trianglar.
Elev: Lärare, du har glömt en typ av trianglar.
Lärare: Nä, det finns bara tre.
Elev: Jo det finns en till … Bermudatriangeln!
Glömde skriva ’inte’: ”romarna tyckte att algebra inte var så utmanande”