...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Fysik 2
 /   Kraft och Rörelse

Jämvikt och momentlagen

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Fredrik Vislander
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video Skapa thumbnails
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

Vi har i föregående lektion tittat på begreppet kraftmoment, dvs en krafts vridande förmåga runt en vridningspunkt  $O$O. Detta definieras som:
 $M_o=F\cdot r$Mo=F·r 

Vi ska i den här lektionen fördjupa oss i detta samt utöka jämviktsbegreppet från Fysik 1.

Momentjämvikt

Det är inget som säger att vridningspunkten måste vara i änden av ett objekt. Om vi t ex tittar på en gungbräda kan den istället ha sin vridningsaxel i mitten. 

Om två barn som väger lika mycket sitter på gungbrädan, lika långt ifrån vridningspunkten, vet vi av erfarenhet att gungbrädan kommer att vara stilla. Uttryckt i kraftmoment innebär det att kraftmomenten är i jämvikt, så kallad momentjämvikt.

Kraftmomentet från barn 1 vill vrida gungbrädan moturs medan kraftmomentet från barn 2 vill vrida gungbrädan medurs, men eftersom kraftmomenten är lika stora roterar gungbrädan inte alls. Om det ena kraftmomentet däremot skulle vara större än det andra, skulle gungbrädan börja vrida sig runt vridningsaxeln.

Detta samband kallas för momentlagen.

Momentjämvikt och momentlagen

Vid momentjämvikt är kraftmomenten medurs  $M_1$M1  lika stora som kraftmomenten moturs  $M_2$M2.

 $\left|M_1\right|=\left|M_2\right|$|M1|=|M2| 

Jämviktsvillkor

I Fysik 1 gick vi igenom kraftjämvikt och Newtons andra lag som sa: För att ett objekt i vila ska fortsätta vara i vila krävs att den resulterande kraften (summan av alla krafter) på objektet är noll. Annars kommer objektet att accelerera i resultantens riktning. 

Vi ser att vi nu måste lägga till villkoret om momentjämvikt för att ett objekt helt ska vara i jämvikt.

Jämviktsvillkor

  1. Kraftjämvikt:
    Summan av alla krafter som verkar på objektet är noll. Annars kommer objektet att accelerera.
  2. Momentjämvikt:
    Summan av alla vridande moment som verkar på objektet är noll. Annars kommer objektet att rotera.

Vi kan nu även notera att barnen inte måste väga lika mycket för att uppnå momentjämvikt. Eftersom kraftmoment ges av kraft multiplicerat med momentarm kan momentjämvikt uppnås genom att två olika tunga barn sitter olika långt från vridningsaxeln.

Exempel 1

Bilden visar två barn på en gungbräda. Det mindre barnet väger  $22$22  kg och det större barnet väger $40$40  kg. Barn 1 sitter $1,8$1,8 m från vridningsaxeln. Hur långt från vridningsaxeln ska det större barnet sitta för att momentjämvikt ska råda?

Lösning

Vi ritar in krafter och momentarmar i figuren och skriver ned vad vi vet:

 $F_1=m_1\cdot g$F1=m1·g 
 $m_1=22$m1=22  kg
 $r_1=1,8$r1=1,8  m 

 $F_2=m_2\cdot g$F2=m2·g 
 $m_2=40$m2=40  kg
 $r_2=?$r2=? 

För att det ska vara momentjämvikt måste momentet moturs vara lika stort som momentet medurs.

 $\left|M_1\right|=\left|M_2\right|$|M1|=|M2| 

Kraftmomentet definieras som   $M=F\cdot r$M=F·r  vilket ger: 

 $F_1\cdot r_1=F_2\cdot r_2$F1·r1=F2·r2 
 $m_1g\cdot r_1=m_2g\cdot r_2$m1g·r1=m2g·r2 

Det vi söker är barn 2:s avstånd från vridningsaxeln. Vi löser ut $r_2$r2  ur sambandet:

 $r_2=$r2= $\frac{m_1g\cdot r_1}{m_2g}=\frac{m_1\cdot r_1}{m_2}=\frac{22\cdot1,8}{40}=$m1g·r1m2g =m1·r1m2 =22·1,840 = $0,99$0,99  m 

Svar: Det större barnet ska sitta $99$99  cm från vridningsaxeln för att momentjämvikt ska råda.

Exempel 2

En homogen bom vid en rälskorsning hålls stilla horisontellt av en bock i ena änden och en kraft på $40$40 N i andra. Bommen är vridbar vid bocken. Vad väger bommen?

Lösning

En kraft verkar även uppåt från bocken på bommen och hjälper till att hålla bommen i kraftjämvikt. Men om vi väljer vridningspunkt vid bocken kommer kraftmomentet för denna kraft att bli noll (momentarmen är ju då noll). Detta underlättar beräkningarna. De krafter som nu verkar vridande på bommen kring vridningsaxeln är då kraften  $F=40$F=40  N och tyngdkraften  $F_g=mg$Fg=mg  som ju verkar i bommens mittpunkt.

Vi ritar in tyngdkraften och dess momentarm:

Eftersom bommen är i jämvikt måste momentet medurs vara lika stort som momentet moturs enligt momentlagen:

 $\left|M_1\right|=\left|M_2\right|$|M1|=|M2| 

Momentet medurs utgörs av produkten av tyngdkraften  $F_g$Fg  och halva bommens längd  $\frac{l}{2}$l2  , och momentet moturs utgörs av produkten av kraften $F$F  och hela bommens längd $l$l .

 $F_g\cdot$Fg· $\frac{l}{2}=$l2 = $F\cdot l$F·l
 $mg\cdot$mg· $\frac{l}{2}=$l2 = $F\cdot l$F·l 

Vi löser ut massan $m$m och förkortar bort längden  $l$l :

 $m=$m= $\frac{2F\cdot l}{g\cdot l}=\frac{2F}{g}=\frac{2\cdot40}{9,82}=$2F·lg·l =2Fg =2·409,82 = $8,14…$8,14…  kg

Svar: Bommens massa är  $8,1$8,1  kg. 

Exempel 3

En skylt hänger på en balk utanför en butik enligt bilden. Balken är homogen, $1,8$1,8  m lång, väger $12$12  kg och är fäst i väggen med en rörlig led. Skylten hänger längst ut på balken och väger $8,0$8,0  kg. För att stabilisera balken är ett rep fäst i balken, och bildar vinkeln  $\theta=35^{\circ}$θ=35  mot balken. Hur stor är kraften i repet?

Lösning

Vi börjar med att rita ut alla vridande krafter som verkar på balken:  $F_r$Fr  är kraften i repet,  $F_{gb}$Fgb  är tyngdkraften på balken och  $F_{gs}$Fgs  är tyngdkraften på skylten som även verkar på balken. Vi väljer att sätta vridningspunkten  $O$O  vid väggen.

Vi komposantuppdelar $F_r$Fr:

 $F_{\parallel}=F_r\cdot\cos\theta$F=Fr·cosθ 

 $F_{\perp}=F_r\cdot\sin\theta$F=Fr·sinθ 

Eftersom balken är i jämvikt är kraftmomentet medurs $M_1$M1 lika stort som kraftmomentet moturs $M_2$M2 . Låter vi dessutom vridningspunkten vara fästet i väggen blir vi av med eventuella kraftmoment från krafter som verkar i den punkten. Den parallella komposanten av  $F_r$Fr  bidrar inte heller till kraftmomentet. 

 $\left|M_1\right|=\left|M_2\right|$|M1|=|M2|

$F_{gs}\cdot l+F_{gb}\cdot$Fgs·l+Fgb· $\frac{l}{2}=$l2 =  $F_r\cdot\sin\theta\cdot l$Fr·sinθ·l  

Vi ser att balkens längd  $l$l  finns i alla termer och vi kan förkorta bort den:

 $F_{gs}+$Fgs+ $\frac{1}{2}$12  $F_{gb}=F_r\cdot\sin\theta$Fgb=Fr·sinθ 

 $F_r=$Fr= $\frac{F_{gs}}{\sin\theta}+\frac{F_{gb}}{2\cdot\sin\theta}$Fgssinθ +Fgb2·sinθ   

 $F_r=$Fr= $\frac{m_sg}{\sin\theta}+\frac{m_bg}{2\cdot\sin\theta}=$msgsinθ +mbg2·sinθ = $\frac{8\cdot9,82}{\sin35^{\circ}}+\frac{12\cdot9,82}{2\cdot\sin35^{\circ}}=$8·9,82sin35 +12·9,822·sin35 = $239,6…$239,6…  N

Svar: Kraften i repet är   $240$240  N 

Kommentarer

Yousef

hej i upp 4 när man skulle lösa ut N2 vart kom 3,6 ifrån borde man inte dela med 1,3 istället. snälla förklara

    Sara Petrén Olauson

    Hej! Jag har lagt till några steg i förenklingen, så att den blir lättare att följa. Hoppas att det blir tydligare nu!

Anna Avramidou

Vart kommer 1/2 i 1/2Fgb ifrån?

    Sara Petrén Olauson

    Hej,

    Jag antar att du menar $\frac{1}{2}F_{gb}$ i exempel 3. I steget före i lösningen finns termen $F_{gb}\cdot \frac{l}{2}$. Eftersom balkens längd $l$ finns i alla termer kan den förkortas bort, vilket ger termen $F_{gb}\cdot \frac{1}{2}=\frac{1}{2}F_{gb}$.

    Hoppas att det blev tydligare nu!

Moa Wigg Lindberg

Jag förstår inte riktigt uppgift 3. Varifrån kommer 180? är inte kraften för kedjan F=80?

    Fredrik Vislander

    Tack! En etta hade försvunnit ur uppgiftsformuleringen. det är åtgärdat.


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (2)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Anton och Yasmin sitter på en gungbräda. Yasmin väger $41$41 kg och Anton väger $36$36 kg. Om Anton sitter $1,9$1,9 m från mittpunkten (dvs. vridningsaxeln), hur långt från mittpunkten måste Yasmin sitta för att gungbrädan ska väga jämnt?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Eva och Lina sitter på en gungbräda som är i jämvikt. Eva väger $22$22 kg och sitter $1,2$1,2 m från mittpunkten (dvs. vridningsaxeln) medan Lina sitter $80$80 cm från mittpunkten. Hur mycket väger Lina?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...

c-uppgifter (3)

  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    En homogen balk hålls stilla horisontellt av ett stativ i ena änden och en kedja i den andra änden. Kraften i kedjan är $180$180 N. Vad väger bommen? Svara i kg med en decimal.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna normalkrafterna $N_1$N1 och $N_2$N2 som bockarna utövar på balken i figuren nedan. Balken väger $20$20 kg.

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    En skylt hänger på en balk utanför en butik enligt bilden. Balken är homogen, $1,6$1,6 m lång, väger $8,0$8,0 kg och är fäst i väggen med en rörlig led. Skylten hänger längst ut på balken och väger $6,0$6,0 kg. För att stabilisera balken är ett rep fäst i balken och repet bildar en vinkel på $\theta=30^{\circ}$θ=30 mot balken. Hur stor är kraften i repet? Svara med en decimal.

     

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...

a-uppgifter (1)

  • 6. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/0/1)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Vi fortsätter titta på situationen i föregående uppgift. Det finns ytterligare två krafter på balken, dvs. krafterna som verkar på balken i vridpunkten $O$O i väggen. Beräkna resultanten till dessa krafter till storlek och riktning.

     

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se