Författare:
Daniel Johansson
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Innehåll
Exempel i videon
Exempel 1
En isbit väger 250250 g och har en temperatur på −6−6 grader Celsius.
Beräkna hur mycket energi som krävs för att omvandla isbiten till vattenånga.
Lösning
För att förånga isbiten behöver vi genomföra följande steg:
Uppvärmning till smältpunkt:
Energin för detta steg beräknas med:
Q=c⋅m⋅ΔTQ=c·m·ΔT
Våra värden ger:
Q=(2,11⋅103)⋅0,250⋅6=3165Q=(2,11·103)·0,250·6=3165 J.
Smältning
Energin för detta steg beräknas med:
Q=cs⋅mQ=cs·m
Våra värden ger:
Q=(334⋅103)⋅0,250=83500Q=(334·103)·0,250=83500 J.
Uppvärmning till kokpunkt
Energin för detta steg beräknas med:
Q=c⋅m⋅ΔTQ=c·m·ΔT
Våra värden ger:
Q=(4,18⋅103)⋅0,250⋅100=104500Q=(4,18·103)·0,250·100=104500 J.
Förångning
Energin för detta steg beräknas med:
Q=ca˚⋅mQ=cå·m
Våra värden ger:
Q=(2260⋅103)⋅0,250=565000Q=(2260·103)·0,250=565000 J.
Totala värmeåtgången:
Den totala värmeåtgången är nu summan av de olika stegen:
Qtot=3165+83500+104500+565000=756 165Qtot=3165+83500+104500+565000=756 165 J ≈0,8≈0,8 MJ
där vi har avrundat svaret till en värdesiffra.
(Obs! I videon så påstås det att lösningen på uppgiften är 0,25 MJ. Anledningen till detta är att en nolla fallit bort i uträkningen för förångningsenergin. Därför blir svaret för lågt. Det korrekta svaret är alltså 0,8 MJ.)
Exempel 2
Ett glas innehåller 200200 g vatten med en temperatur på 1212 oCoC . Maya lägger ned en isbit i glaset. Isviten väger 3535 g och har en temperatur på 0,00,0 oCoC. Avgör hur stor del av isbiten som smälter p.g.a. värmeöverföringen från vattnet.
Lösning
Vattnet kommer att kylas ned till 0,00,0 oCoC. Energin som då går till att smälta isen ges av:
Q=c⋅m⋅ΔT=(4,18⋅103)⋅0,200⋅12=10032Q=c·m·ΔT=(4,18·103)·0,200·12=10032 J.
För att beräkna hur mycket av isen som denna energi förmår att smälta så sätter vi in detta värde i formeln för smältning:
10032=cs⋅m10032=cs·m
använder vi värdet cs=334⋅103cs=334·103 J/kg så får vi svaret:
m=0,030m=0,030 kg, där vi avrundat till två värdesiffror.
Vi kan därför konstatera att 3030 g av isen smälts när vattnet kyls ned till samma temperatur som isen.
Kommentarer
e-uppgifter (3)
1.
Vilket av följande påståenden är falskt?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...2.
Vilket av påstående nedan är falskt?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...3.
Beräkna hur mycket 100100 gradigt vatten som kan förångas av en värmetillförsel på 0,20,2 MJ.
Svara med korrekt antal värdesiffror.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 90 g(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Eddler
POPULÄRA KURSER
FÖRETAGSINFO
Eddler AB
info@eddler.se
Org.nr: 559029-8195
Kungsladugårdsgatan 86
414 76 Göteborg
David Evans
Hej! Jag förstår inte vart du får värdet för c på exemplet i videon där det står 2,11 x 10^3. Har du några förlsag på vart man kan hitta dessa värden i någon tabell?
Tack på förhand!
Mvh
David
Sara Petrén Olauson
Hej,
c är beteckningen för den specifika värmekapaciteten. Värdet är olika för olika ämnen och för olika aggregationstillstånd. Den specifika värmekapaciteten beskriver hur mycket energi som krävs för att höja temperaturen för 1 kg av ämnet med en 1 K (Kelvin). Tabeller med värden för vanliga ämnen och aggregationstillstånd finns i formelsamlingen som du använder i kursen. Annars finns så klart informationen även på nätet, men det är bättre att du lär dig att hitta i din formelsamling.
Hoppas att detta hjälper dig vidare!
Daniel Persson
I texten på exempel 1 har du skrivit -10 när det i videon är -6.
Mvh Daniel.
Johanna Löfgren
Hej! När jag räknade exemplet tillsammans med videon fick jag ett annat slutresultat på 0,76 MJ. Jag tittade sedan på texten där du går igenom exemplet. Där har du missat en 0 i resultatet av förångningen. Den är med först när du gör uträkningen, men inte när du lägger ihop alla siffror så jag tror att slutresultatet är fel. Skulle du kunna kolla? Annars superbra videor! Det är bra och genomtänkta förklaringar, som är bra att börja med innan man ger sig i kast med svårare exempel i kursen! Håll det så här på en enkel nivå, men lägg gärna till fler lite svårare exempel. Tack! mvh Johanna
Daniel Johansson
Hej Johanna!
Detta stämmer, vilken tur att du såg det!
Lägger till detta som en notis i sammanfattningen så länge så får vi fixa videon när vi kommer igång med nya inspelningar.
Kul att du gillar materialet!
mvh
Daniel
Daniela Rojas
varför är det -6 kelvin och inte celsius? och hur kommer 100K fram?
Daniel Johansson
Som sagt, när man pratar om temperaturskillnader så spelar det ingen roll om man använder Kelvin eller Celsius. Att temperaturen ökar med 100 Celsius är exakt lika stor ökning som om den hade ökat med 100 Kelvin.
Anledningen till att jag använder Kelvin i formlerna är därför att det ändå är SI-enheten för temperatur och det kan vara bra att ha rutin på det för det är den enheten som gäller när man ska använda andra formler sedan.
Endast Premium-användare kan kommentera.