...
Kurser Alla kurser Min sida Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook Twitter Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Fysik 2
 /   Induktion

Transformatorn

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Fredrik Vislander
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

OBS! LEKTIONEN ÄR UNDER UPPBYGGNAD!

Transformatorn

I den här lektionen ska vi prata om en viktig anordning som kallas transformatorn. Ofta så genereras elenergin långt ifrån de som ska konsumera den. I Sverige så kommer en stor del av elenergin t.ex. från vattenkraftverk i norra Sverige medan det är södra Sverige som använder den större delen av den här energin. Det innebär flera problem. Den första frågan blir ”hur transporterar vi energin långa sträckor”?

Som du säkert vet så görs det genom elledningar. Ett problem med detta är att elledningar har resistans. Materialet i elledningarna är valt med omsorg för att ha så liten resistans som möjligt men som vi vet från Fysik 1 så spelar längden på ledningarna en roll, ju längre ledning desto större resistans och då det rör sig om väldigt långa ledningar så leder motståndet i ledningarna till att en hel del energi ”förloras” genom värmeutveckling.

Vi tittar på sambandet för effekt, $P=RI^2$P=RI2 och om vi tänker att $P$P är energiutvecklingen som resistansen leder till, dvs. ”energiförlusten”, $R$R är resistansen i ledningarna och $I$I är strömmen så ser vi att energiförlusten beror just på resistansen och strömmen. Dvs. ju högre resistans ju större energiförlust. Men vi ser även att energiförlusten blir mindre ju mindre strömmen är.

Ok, kan vi kanske kompensera energiförlusten från resistansen genom att ha lägre ström?

Ja, vi tittar också på sambandet $P=UI$P=UI som ju säger att vi kan minska strömmen $I$I men ändå få samma effekt om vi samtidigt kompenserar genom att öka spänningen $U$U.

Så, det här är en anledning till att vi hög spänning, upp till 400 kV, och låg ström när vi transporterar elenergi i kraftledningar, och till att dessa ofta kallas ”högspänningsledningar”.

Vi får då dock ett följdproblem.

När elenergin når hushållen så kan vi inte ha den här höga spänningen längre. Om spänningen är så hög så skulle det blixtra kring våra eluttag och ledningar. Men vi vill ju ändå ha en hög effekt och om vi återigen tittar på sambandet $P=UI$P=UI så inser vi omvänt att vi kan kompensera en lägre spänning med en högre ström och ändå behålla effekten.  Så i hushållen är spänningen låg men strömmen hög.

Men när vi väl har ström i våra eluttag hemma så kanske vi vill koppla in en dator eller någon annan elektronik. I våra hushåll har vi vanligtvis 230 V växelström vilket är alldeles för hög spänning för småelektronik som ofta behöver spänningar på 9-12 V.

Vi ser att vi flera gånger behövt ändra förhållandet mellan spänning och ström och en anordning som kan göra det kallas för en transformator. T.ex. finns transformatorstationer som tar transformerar ner spänningen från högspänningsledningarna innan elenergin närmar sig bostäder.

Men sedan behöver vi ta ner spänningen ytterligare och det gör bl.a. i transformatorskåp.

Och till sist så behöver du som sagt ofta en transformator för att få ner spänningen från 230 V till en spänning som bättre passae t.ex. din dator.

Hur fungerar en transformator?

Så vi ser att vi verkar vara beroende av transformatorer i vår vardag på flera sätt och nu ska titta närmare på hur en transformator fungerar.

Syftet med en transformator är alltså att man tar in en ström och spänning, vilka vi kan kalla primärströmmen $I_1$I1 och primärspänningen $U_1$U1, på ena sidan och sedan konstrueras transformatorn på ett sådant sätt att man får ut den ström och spänning man vill ha på andra sidan. Vi kan kalla dessa för sekundärströmmen $I_2$I2 och sekundärspänningen $U_2$U2.

Så, hur gör vi detta?

Jo, vi har ju tidigare talat om spolar och att man kan inducera strömmar och spänningar i spolar om de befinner sig i varierande magnetfält. Vi har också sett att ström och spänning beror på antalet lindningsvarv N som spolen har.

Så därför så konstruerar man transformatorer på så sätt att man har två spolar, primärspolen och sekundärspolen, som har olika antal lindningsvarv  $N$N. Vi kan kalla antalet lindningsvarv på primärspolen för $N_1$N1 och antalet lindningsvarv på sekundärspolen för $N_2$N2.

Spolarna konstrueras genom att man lindar ledningstråd runt en järnkärna enligt figuren. Notera dock att spolarna INTE har någon elektriskt kontakt. Det går ingen ström genom järnringen. Det går alltså att överföra elektrisk energi från den ena spolen till den andra utan att de är sammankopplade med några ledningar.

Då en växelström $I_1$I1 passerar genom primärspolen så induceras ett varierande magnetfält kring spolen. Eftersom sekundärspolen befinner sig i detta magnetfält så känner den av detta och det induceras då en spänning i sekundärspolen. Järnkärnan magnetiseras också och bidrar till att överföra magnetfältet mer effektivt från primärspolen till sekundärspolen.

Eftersom båda spolarna känner av samma varierande magnetfält så induceras samma spänning i varje varv (slinga) på båda spolarna enligt:

 $e=\frac{d\text{Φ}}{dt}$e=dΦdt  

Men vi vet att antalet varv påverkar den inducerade spänningen enligt:

 $e=N\frac{d\text{Φ}}{dt}$e=NdΦdt  

Dvs. en spole med många slingor kommer får en högre spänning medan en spole med färre varv får en lägre spänning.

Så genom att variera antalet varv så får vi ett sätt att välja vilken spänning vi vill få ut.

Notera dock att vi ju inte kan skapa energi så effekten måste vara oförändrad på båda sidor om transformatorn.

Så om effekten $P=UI$P=UI måste vara oförändrad på båda sidor om transformatorn så har vi ju:

 $P=U_1\cdot I_1=U_2\cdot I_2$P=U1·I1=U2·I2

 $U_1\cdot I_1$U1·I1 är ju effektutvecklingen i primärspolen och $U_2\cdot I_2$U2·I2 är effektutvecklingen i sekundärspolen. Om vi ersätter $U_1$U1 och $U_2$U2 med

 $N_1\frac{dΦ_1}{dt}$N1dΦ1dt  respektive $N_2\frac{dΦ_2}{dt}$N2dΦ2dt  så får vi

 $P=N_1\frac{dΦ_1}{dt}\cdot I_1=N_2\frac{dΦ_2}{dt}\cdot I_2$P=N1dΦ1dt ·I1=N2dΦ2dt ·I2 

Och eftersom flödesändringen är densamma för båda spolarna kan vi förkorta bort dom (dvs. derivatorna) och får att effekten kan skrivas:

 $P=N_1\cdot I_1=N_2\cdot I_2$P=N1·I1=N2·I2 

Själva likheten:

 $N_1\cdot I_1=N_2\cdot I_2$N1·I1=N2·I2 

kan vi ju skriva om som:

 $\frac{N_1}{N_2}=\frac{I_2}{I_1}$N1N2 =I2I1  

Och på samma sätt kan vi skriva om likheten:

 $U_1\cdot I_1=U_2\cdot I_2\Rightarrow\frac{U_1}{U_2}=\frac{I_2}{I_1}$U1·I1=U2·I2U1U2 =I2I1  

Eftersom $\frac{I_2}{I_1}=\frac{N_1}{N_2}$I2I1 =N1N2   och samtidigt är $\frac{I_2}{I_1}=\frac{U_1}{U_2}$I2I1 =U1U2  så får vi ju att:

 $\frac{N_1}{N_2}=\frac{I_2}{I_1}=\frac{U_1}{U_2}$N1N2 =I2I1 =U1U2 

Notera att detta är effektivvärden.

Det här sambandet mellan spänning, ström och antal lindningsvarv är väldigt användbart.

 

Transformatorn

Samband mellan primärström $I_1$I1, sekundärström $I_2$I2, primärspänning $U_1$U1, sekundärspänning $U_2$U2, antal lindningsvarv på primärspole $N_1$N1 och antal lindningsvarv på sekundärspole $N_2$N2:

 $\frac{N_1}{N_2}=\frac{I_2}{I_1}=\frac{U_1}{U_2}$N1N2 =I2I1 =U1U2 

Vi tittar på ett exempel.

Exempel

En transformator har primärspolen kopplad till en växelströmskrets med resistansen 2,5 Ω och en spänning med effektivvärdet 230 V. Om primärspolen har 700 lindningsvarv och sekundärspolen 80 lindningsvarv. Beräkna sekundärspänningen och primärströmmen.

Lösning

Vi börjar med att lösa ut sekundärspänningen $U_2$U2 ur sambandet $\frac{N_1}{N_2}=\frac{U_1}{U_2}$N1N2 =U1U2  och får att $U_2=U_1\frac{N_2}{N_1}$U2=U1N2N1 .

Vi sätter in värden, Primärspänningen är 230 V, N2 är 80 varv och N1 är 700 varv:

$U_2=230\cdot\frac{80}{700}\approx26,3\text{ }$U2=230·80700 26,3 V.

Nu vill vi beräkna primärströmmen $I_1$I1. Det gör vi genom att först beräkna sekundärströmmen $I_2$I2, med hjälp av Ohms lag:

 $I_2=\frac{U_2}{R}=\frac{26,3}{2,5}\approx10,5$I2=U2R =26,32,5 10,5 A.

Nu kan vi beräkna primärströmmen $I_1$I1 genom att lösa ut $I_1$I1 ur sambandet $\frac{I_2}{I_1}=\frac{U_1}{U_2}$I2I1 =U1U2  och sätta in värden:

 $I_1=I_2\frac{U_2}{U_1}=10,5\cdot\frac{26,3}{230}\approx1,2$I1=I2U2U1 =10,5·26,3230 1,2 A

Svar

Vi får att primärströmmen $I_1$I1 är ca 1,2 A.

 

Kommentarer


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se