00:00
00:00
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet

Ljus som partiklar

Fotonens rörelsemängd

Vi har i tidigare lektioner sett att ljus interfererar då det passerar en dubbelspalt, precis som mekaniska vågor, som t ex vattenvågor och ljudvågor, gör. Detta är ju en stark indikation på att ljus och annan elektromagnetisk strålning är vågor.

Einstein förklarade den fotoelektriska effekten utifrån Plancks kvanthypotes, där elektromagnetisk strålning, och därmed synligt ljus, beskrivs som en ström av små energipaket, så kallande fotoner. Dessa fotoner kan på många sätt ses som partiklar. En viktig egenskap hos fotonerna är att de har en energi som är proportionell mot strålningens frekvens och därmed våglängd.

Men om en foton kan beskrivas som en partikel, borde den då inte ha rörelsemängd?

Vi vet att rörelsemängd ges av uttrycket  p=mvp=mvp=mv  i klassisk fysik. Vi vet också att fotoner saknar massa, och insättning av  m=0m=0m=0  i uttrycket ger att rörelsemängden är noll. Men Einstein hade ju förutom förklaringen av fotoelektrisk effekt också lagt fram sin berömda relativitetsteori, som ger ett uttryck för total energi hos en partikel. I videon pratar vi om hur detta uttryck kan manipuleras för att få fram ett uttryck för fotonens rörelsemängd.

Fotonens rörelsemängd

Energi kan bara sändas ut och tas emot i bestämda portioner, så kallade energikvanta (fotoner). 

 pf=p_f=pƒ = hc\frac{h}{c}hc   

 pfp_fpƒ  är fotonens rörelsemängd
 h=6,6261034h=6,626\cdot10^{-34}h=6,626·1034  Js (Plancks konstant)
 ccc  är ljusets hastighet i vakuum

 

Comptoneffekten

Trots Einsteins argument för att fotonen kunde beskrivas som en partikel var fysikerna inte övertygade om detta. Det behövdes mer evidens.  På 1920-talet funderade fysikern Arthur Compton på detta och tänkte sig att en kollision mellan en foton och en elektron i vila kanske kunde behandlas som en elastisk stöt mellan två partiklar. En elastisk stöt är en kollision mellan två objekt då både rörelsemängd och rörelseenergi bevaras.

Compton utförde en serie experiment som visade att när en foton träffar en elektron i vila överförs en del av fotonens energi till elektronen, som då får rörelseenergi. Om energin i stöten ska vara bevarad måste det innebära att fotonen förlorar motsvarande mängd energi. Eftersom en fotons energi är proportionell mot frekvensen måste fotonen ha en lägre frekvens (och därmed större våglängd) efter stöten.

Vi tittar på principen bakom Comptons försök.

Vi tänker oss en foton med en viss frekvens   f1f_1ƒ 1  och därmed en viss energi   E1=hf1E_1=hf_1E1=hƒ 1 . Fotonen kolliderar med en elektron i vila (dvs med rörelseenergi noll). Efter kollisionen har elektronen rörelseenergin  EkE_kEk  och fotonen har fått en motsvarande energiminskning. Detta yttrar sig hos fotonen som en minskad frekvens  f2f_2ƒ 2  (och därmed en ökad våglängd  λ2\text{λ}_2λ2).

Total energi före kollisionen är lika stor som total energi efter:

 hf1+0=hf2+Ekhf_1+0=hf_2+E_khƒ 1+0=hƒ 2+Ek 

Fotonens rörelsemängd är  p1p_1p1  före kollisionen och  p2p_2p2  efter. Elektronen är i vila före kollisionen (dvs har då rörelsemängd noll), och har sen rörelsemängd  pep_epe  efter kollisionen. Att total rörelsemängd före kollisionen är lika stor som total rörelsemängd efter kan då skrivas:

 p1+0=p2+pep_1+0=p_2+p_ep1+0=p2+pe 

Compton använde uttrycket för fotonens rörelsemängd och kunde ta fram ett samband för skillnaden i fotonens våglängd före och efter kollisionen. Comptons upptäckter visar att fotonen inte behöver avge hela sin energi till en elektron utan kan ”studsa” som vilken partikel som helst. Detta brukar kallas att fotonen ”comptonsprids”.

Kom ihåg: Fotonen saknar massa och alltid rör sig med ljusets hastighet.

Comptonspridning

Vid en kollision mellan en foton och en elektron kan vi betrakta både foton och elektron som partiklar, och kollisionen som en elastisk stöt. Fotonen överför en del av sin energi och rörelsemängd till elektronen under stöten. Fotonens energi minskar och därmed ökar dess våglängd. Skillnaden i våglängd före och efter kollisionen ges av sambandet:

 λ2λ1=\text{λ}_2-\text{λ}_1=λ2λ1= hmec\frac{h}{m_e\cdot c}hme·c  (1cosα)\left(1-\cos\alpha\right)(1cosα)  

 λ1\text{λ}_1λ1  är fotonens våglängd före kollisionen
 λ2\text{λ}_2λ2  är fotonens våglängd efter kollisionen
 h=6,6261034h=6,626\cdot10^{-34}h=6,626·1034  Js  (Plancks konstant)
 mem_eme  är elektronens massa
 α\alphaα  är fotonens riktningsändring
 ccc är ljushastigheten

 

Partiklar som vågor

”de Broglie-våglängd”

Nu kanske du börjar tycka att det här känns lite märkligt. Vi har alltså ett fysikaliskt fenomen, ljus, som verkar vara en partikel, men samtidigt säger vi att det har egenskaper som vi förknippar med vågor, som t ex frekvens och våglängd. Så här kände även fysikerna i början av 1900-talet, och faktiskt bitvis fortfarande idag.

Det blev inte mindre märkligt då den franske fysikern Louis de Broglie 1924 föreslog att om nu ljus är en våg som beter sig som en partikel, kanske partiklar kan bete sig som vågor? Han menade att om ljus med våglängden λ\text{λ}λ hade rörelsemängden  p=hλp=\frac{h}{\text{λ}}p=hλ  , kunde då inte en partikel med rörelsemängden  ppp  ha våglängden λ=hp=hmv\text{λ}=\frac{h}{p}=\frac{h}{mv}λ=hp =hmv  ?

Detta påstående innebär att alla partiklar som rör sig har en våglängd, dvs partiklar har vågegenskaper!

Om vi tittar på formeln ser vi att ju snabbare och mer massiva partiklarna är desto kortare våglängd har de.

Exempel 1

En golfboll har massan  454545  g och hastigheten  757575  m/s vid ett utslag. Vilken våglängd motsvarar detta?

Lösning

Vi använder uttrycket för de Broglie-våglängden:

 λ=\text{λ}=λ= hmv=6,62610340,04575\frac{h}{mv}=\frac{6,626\cdot10^{-34}}{0,045\cdot75}hmv =6,626·10340,045·75  =1,9610342,01034=1,96…\cdot10^{-34}\approx2,0\cdot10^{-34}=1,96…·10342,0·1034  m. 

Detta är en ofantligt liten våglängd. Det förklarar varför vi inte vanligtvis märker av någon ”våglängd” hos vardagsföremål som rör sig med ”vardagshastigheter” som t ex en golfboll. För att vågegenskaperna ska ha någon märkbar betydelse måste de vara i samma storleksordning som partikelns storlek.

I tidigare lektioner har vi pratat om att elektromagnetisk strålning uppvisade vågegenskaper, som när ljus skickades mot en dubbelspalt eller ett gitter. Det bildades då ett interferensmönster på andra sidan spalterna. Fysikerna vid den här tiden beslöt sig därför för att titta på experimentet med dubbelspalten igen, men nu istället skjuta elektroner mot spalterna. Om elektroner har vågegenskaper borde det bildas ett interferensmönster på andra sidan även i den här situationen.

Vi vet att för att få ett märkbart interferensmönster måste spaltavståndet vara i samma storleksordning som våglängden. Om våglängden för en elektron är så liten som en bråkdel av en nanometer, hur skulle fysikerna kunna konstruera ett gitter med ett så litet spaltavstånd? Problemet löstes genom att en nickelkristall användes. I kristaller ligger atomerna i välordnade plan med mycket små avstånd mellan sig. Genom att skicka elektroner i en vinkel mot kristallen kunde atomplanen fungera som ett gitter.

Försöket visade att elektronerna skapade ett interferensmönster. Elektroner verkar alltså också ha både partikel- och vågegenskaper!

Materia har alltså vågegenskaper och vi kan ange en våglängd för en partikel i rörelse. Vågegenskaperna blir dock endast märkbara hos väldigt små partiklar såsom fotoner, elektroner, protoner och neutroner.

Materievågor (de Broglie-våglängd)

Partiklar och objekt med en massa och hastighet har vågegenskaper och kan tilldelas en våglängd enligt:

 λ=\text{λ}=λ= hp=hmv\frac{h}{p}=\frac{h}{mv}hp =hmv  

 λ\text{λ}λ  är partikelns våglängd
 h=6,6261034h=6,626\cdot10^{-34}h=6,626·1034  Js  (Plancks konstant)
 mmm  är partikelns/objektets massa
 vvv  är partikelns/objektets hastighet

 

Vi har nu alltså följande, något märkliga, situation:

Kvantparadoxen

Elektromagnetisk strålning, och därmed även ljus, uppträder både som en våg och som en partikel beroende på vad vi undersöker. Vi kan förenklat säga att ”ljus träffar som en partikel, men färdas som en våg”.

Det omvända gäller också: Materia, dvs partiklar, i rörelse har vågegenskaper. Partiklar med massa och hastighet kan alltså tilldelas en våglängd. 

 

Exempel 2

I gamla TV-apparater (så kallade ”tjock-TV”) genererades bilden genom att elektroner accelererades av en spänning för att sedan skickas i hög hastighet mot skärmen där de alstrade en ljuspunkt när de träffade skärmen.

Om en elektron accelereras av spänningen  U=35U=35U=35  kV, vilken våglängd får denna elektron?

Lösning

Vi vill använda sambandet λ=hp=hmv\text{λ}=\frac{h}{p}=\frac{h}{mv}λ=hp =hmv   och börjar med att försöka ta fram elektronens rörelsemängd mvmvmv. Elektronmassan känner vi till, men hastigheten behöver vi hitta. Vi vet att när laddningen accelereras av spänningen  UUU  omvandlas elektronens potentiella elektriska energi till kinetisk energi enligt

 Ep=EkE_p=E_kEp=Ek
 eU=eU=eU= mv22\frac{mv^2}{2}mv22    

Vi löser ut hastigheten:

 v=v=v= 2eUm=21,6021019351039,111031\sqrt{\frac{2eU}{m}}=\sqrt{\frac{2\cdot1,602\cdot10^{-19}\cdot35\cdot10^3}{9,11\cdot10^{-31}}}2eUm =2·1,602·1019·35·1039,11·1031  =1,109108=1,109…\cdot10^8=1,109…·108  m/s

(Notera: Detta är en mycket hög hastighet, dvs en avsevärd andel av ljushastigheten, vilket innebär att vi skulle behöva ta hänsyn till relativistiska effekter. Vi väljer dock att räkna ”klassiskt” i denna uppgift.) 

Vi använder det beräknade värdet på hastigheten för att ta fram våglängden:

 λ=\text{λ}=λ= hmv=6,62610349,1110311,109108\frac{h}{mv}=\frac{6,626\cdot10^{-34}}{9,11\cdot10^{-31}\cdot1,109…\cdot10^8}hmv =6,626·10349,11·1031·1,109…·108  =6,551012=6,55…\cdot10^{-12}=6,55…·1012  m

Svar: Våglängden är  6,66,66,6  pm.