Författare:
Fredrik Vislander
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Ljus som partiklar
Fotonens rörelsemängd
Vi har i tidigare lektioner sett att ljus interfererar då det passerar en dubbelspalt, precis som mekaniska vågor, som t ex vattenvågor och ljudvågor, gör. Detta är ju en stark indikation på att ljus och annan elektromagnetisk strålning är vågor.
Einstein förklarade den fotoelektriska effekten utifrån Plancks kvanthypotes, där elektromagnetisk strålning, och därmed synligt ljus, beskrivs som en ström av små energipaket, så kallande fotoner. Dessa fotoner kan på många sätt ses som partiklar. En viktig egenskap hos fotonerna är att de har en energi som är proportionell mot strålningens frekvens och därmed våglängd.
Men om en foton kan beskrivas som en partikel, borde den då inte ha rörelsemängd?
Vi vet att rörelsemängd ges av uttrycket p=mvp=mv i klassisk fysik. Vi vet också att fotoner saknar massa, och insättning av m=0m=0 i uttrycket ger att rörelsemängden är noll. Men Einstein hade ju förutom förklaringen av fotoelektrisk effekt också lagt fram sin berömda relativitetsteori, som ger ett uttryck för total energi hos en partikel. I videon pratar vi om hur detta uttryck kan manipuleras för att få fram ett uttryck för fotonens rörelsemängd.
Fotonens rörelsemängd
Energi kan bara sändas ut och tas emot i bestämda portioner, så kallade energikvanta (fotoner).
pf=pƒ = chhc
pfpƒ är fotonens rörelsemängd
h=6,626⋅10−34h=6,626·10−34 Js (Plancks konstant)
cc är ljusets hastighet i vakuum
Comptoneffekten
Trots Einsteins argument för att fotonen kunde beskrivas som en partikel var fysikerna inte övertygade om detta. Det behövdes mer evidens. På 1920-talet funderade fysikern Arthur Compton på detta och tänkte sig att en kollision mellan en foton och en elektron i vila kanske kunde behandlas som en elastisk stöt mellan två partiklar. En elastisk stöt är en kollision mellan två objekt då både rörelsemängd och rörelseenergi bevaras.
Compton utförde en serie experiment som visade att när en foton träffar en elektron i vila överförs en del av fotonens energi till elektronen, som då får rörelseenergi. Om energin i stöten ska vara bevarad måste det innebära att fotonen förlorar motsvarande mängd energi. Eftersom en fotons energi är proportionell mot frekvensen måste fotonen ha en lägre frekvens (och därmed större våglängd) efter stöten.
Vi tittar på principen bakom Comptons försök.
Vi tänker oss en foton med en viss frekvens f1ƒ 1 och därmed en viss energi E1=hf1E1=hƒ 1 . Fotonen kolliderar med en elektron i vila (dvs med rörelseenergi noll). Efter kollisionen har elektronen rörelseenergin EkEk och fotonen har fått en motsvarande energiminskning. Detta yttrar sig hos fotonen som en minskad frekvens f2ƒ 2 (och därmed en ökad våglängd λ2λ2).
Total energi före kollisionen är lika stor som total energi efter:
hf1+0=hf2+Ekhƒ 1+0=hƒ 2+Ek
Fotonens rörelsemängd är p1p1 före kollisionen och p2p2 efter. Elektronen är i vila före kollisionen (dvs har då rörelsemängd noll), och har sen rörelsemängd pepe efter kollisionen. Att total rörelsemängd före kollisionen är lika stor som total rörelsemängd efter kan då skrivas:
p1+0=p2+pep1+0=p2+pe
Compton använde uttrycket för fotonens rörelsemängd och kunde ta fram ett samband för skillnaden i fotonens våglängd före och efter kollisionen. Comptons upptäckter visar att fotonen inte behöver avge hela sin energi till en elektron utan kan ”studsa” som vilken partikel som helst. Detta brukar kallas att fotonen ”comptonsprids”.
Kom ihåg: Fotonen saknar massa och alltid rör sig med ljusets hastighet.
Comptonspridning
Vid en kollision mellan en foton och en elektron kan vi betrakta både foton och elektron som partiklar, och kollisionen som en elastisk stöt. Fotonen överför en del av sin energi och rörelsemängd till elektronen under stöten. Fotonens energi minskar och därmed ökar dess våglängd. Skillnaden i våglängd före och efter kollisionen ges av sambandet:
λ2−λ1=λ2−λ1= me⋅chhme·c (1−cosα)(1−cosα)
λ1λ1 är fotonens våglängd före kollisionen
λ2λ2 är fotonens våglängd efter kollisionen
h=6,626⋅10−34h=6,626·10−34 Js (Plancks konstant)
meme är elektronens massa
αα är fotonens riktningsändring
cc är ljushastigheten
Partiklar som vågor
”de Broglie-våglängd”
Nu kanske du börjar tycka att det här känns lite märkligt. Vi har alltså ett fysikaliskt fenomen, ljus, som verkar vara en partikel, men samtidigt säger vi att det har egenskaper som vi förknippar med vågor, som t ex frekvens och våglängd. Så här kände även fysikerna i början av 1900-talet, och faktiskt bitvis fortfarande idag.
Det blev inte mindre märkligt då den franske fysikern Louis de Broglie 1924 föreslog att om nu ljus är en våg som beter sig som en partikel, kanske partiklar kan bete sig som vågor? Han menade att om ljus med våglängden λλ hade rörelsemängden p=λhp=hλ , kunde då inte en partikel med rörelsemängden pp ha våglängden λ=ph=mvhλ=hp =hmv ?
Detta påstående innebär att alla partiklar som rör sig har en våglängd, dvs partiklar har vågegenskaper!
Om vi tittar på formeln ser vi att ju snabbare och mer massiva partiklarna är desto kortare våglängd har de.
Exempel 1
En golfboll har massan 4545 g och hastigheten 7575 m/s vid ett utslag. Vilken våglängd motsvarar detta?
Lösning
Vi använder uttrycket för de Broglie-våglängden:
λ=λ= mvh=0,045⋅756,626⋅10−34hmv =6,626·10−340,045·75 =1,96…⋅10−34≈2,0⋅10−34=1,96…·10−34≈2,0·10−34 m.
Detta är en ofantligt liten våglängd. Det förklarar varför vi inte vanligtvis märker av någon ”våglängd” hos vardagsföremål som rör sig med ”vardagshastigheter” som t ex en golfboll. För att vågegenskaperna ska ha någon märkbar betydelse måste de vara i samma storleksordning som partikelns storlek.
I tidigare lektioner har vi pratat om att elektromagnetisk strålning uppvisade vågegenskaper, som när ljus skickades mot en dubbelspalt eller ett gitter. Det bildades då ett interferensmönster på andra sidan spalterna. Fysikerna vid den här tiden beslöt sig därför för att titta på experimentet med dubbelspalten igen, men nu istället skjuta elektroner mot spalterna. Om elektroner har vågegenskaper borde det bildas ett interferensmönster på andra sidan även i den här situationen.
Vi vet att för att få ett märkbart interferensmönster måste spaltavståndet vara i samma storleksordning som våglängden. Om våglängden för en elektron är så liten som en bråkdel av en nanometer, hur skulle fysikerna kunna konstruera ett gitter med ett så litet spaltavstånd? Problemet löstes genom att en nickelkristall användes. I kristaller ligger atomerna i välordnade plan med mycket små avstånd mellan sig. Genom att skicka elektroner i en vinkel mot kristallen kunde atomplanen fungera som ett gitter.
Försöket visade att elektronerna skapade ett interferensmönster. Elektroner verkar alltså också ha både partikel- och vågegenskaper!
Materia har alltså vågegenskaper och vi kan ange en våglängd för en partikel i rörelse. Vågegenskaperna blir dock endast märkbara hos väldigt små partiklar såsom fotoner, elektroner, protoner och neutroner.
Materievågor (de Broglie-våglängd)
Partiklar och objekt med en massa och hastighet har vågegenskaper och kan tilldelas en våglängd enligt:
λ=λ= ph=mvhhp =hmv
λλ är partikelns våglängd
h=6,626⋅10−34h=6,626·10−34 Js (Plancks konstant)
mm är partikelns/objektets massa
vv är partikelns/objektets hastighet
Vi har nu alltså följande, något märkliga, situation:
Kvantparadoxen
Elektromagnetisk strålning, och därmed även ljus, uppträder både som en våg och som en partikel beroende på vad vi undersöker. Vi kan förenklat säga att ”ljus träffar som en partikel, men färdas som en våg”.
Det omvända gäller också: Materia, dvs partiklar, i rörelse har vågegenskaper. Partiklar med massa och hastighet kan alltså tilldelas en våglängd.
Exempel 2
I gamla TV-apparater (så kallade ”tjock-TV”) genererades bilden genom att elektroner accelererades av en spänning för att sedan skickas i hög hastighet mot skärmen där de alstrade en ljuspunkt när de träffade skärmen.
Om en elektron accelereras av spänningen U=35U=35 kV, vilken våglängd får denna elektron?
Lösning
Vi vill använda sambandet λ=ph=mvhλ=hp =hmv och börjar med att försöka ta fram elektronens rörelsemängd mvmv. Elektronmassan känner vi till, men hastigheten behöver vi hitta. Vi vet att när laddningen accelereras av spänningen UU omvandlas elektronens potentiella elektriska energi till kinetisk energi enligt
Ep=EkEp=Ek
eU=eU= 2mv2mv22
Vi löser ut hastigheten:
v=v= m2eU=9,11⋅10−312⋅1,602⋅10−19⋅35⋅103√2eUm =√2·1,602·10−19·35·1039,11·10−31 =1,109…⋅108=1,109…·108 m/s
(Notera: Detta är en mycket hög hastighet, dvs en avsevärd andel av ljushastigheten, vilket innebär att vi skulle behöva ta hänsyn till relativistiska effekter. Vi väljer dock att räkna ”klassiskt” i denna uppgift.)
Vi använder det beräknade värdet på hastigheten för att ta fram våglängden:
λ=λ= mvh=9,11⋅10−31⋅1,109…⋅1086,626⋅10−34hmv =6,626·10−349,11·10−31·1,109…·108 =6,55…⋅10−12=6,55…·10−12 m
Svar: Våglängden är 6,66,6 pm.
Kommentarer
e-uppgifter (3)
1.
(1/0/0)E C A B P PL 1 M R K Beräkna våglängden hos en neutron som har en hastighet på 6,8⋅1066,8·106 m/s. Använd att massan hos neutronen är 1,67⋅10−271,67·10−27 kg och svara i femtometer med två värdesiffror.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 58 fm(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
2.
(1/0/0)E C A B P PL 1 M R K En foton har en våglängd på 6060 pm. Den träffar en elektron och comptonsprids med en vinkel på 28∘28∘.
Med hur mycket ökar fotonens våglängd? Svara i pikometer med två värdesiffror.Svar:Ditt svar:Rätt svar: 0,28 pm(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
3.
(1/0/0)E C A B 1 P PL M R K Hur stor våglängd har en tennisboll med hastigheten 200200 km/h och massan 5656 g? Svara i grundpotensform med två värdesiffror.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 2,1*10^-34 m(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
c-uppgifter (3)
4. Premium
(0/1/0)E C A B P PL 1 M R K En foton med en energi på 5252 keV träffar en elektron och överför en del av sin energi till elektronen vid kollisionen. Elektronen får en hastighet på 24,7⋅10624,7·106 m/s. Hur stor blir riktningsändringen hos fotonen? Svara i hela grader.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 49 grader(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
5. Premium
(0/1/0)E C A B 1 P PL M R K En foton med en våglängd på 4848 pm comptonsprids mot en elektron. Fotonens ändringsriktning är 32∘32∘. Vad får elektronen för energi? Svara i elektronvolt med två värdesiffror.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 200 eV(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
6. Premium
(0/1/0)E C A B P PL 1 M R K En elektron accelereras från vila av en spänning på 4,04,0 kV. Bestäm de Broglie-våglängden. Svara i pikometer med två decimaler.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 19,4 pm(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Eddler
POPULÄRA KURSER
FÖRETAGSINFO
Eddler AB
info@eddler.se
Org.nr: 559029-8195
Kungsladugårdsgatan 86
414 76 Göteborg
Endast Premium-användare kan kommentera.