Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
Frågor hjälpmarkerade!
Alla markeringar försvinner.
KURSER /
Högskoleprovet matematik
/ Högskoleprov Träna XYZ, KVA, NOG och DTK
Högskoleprov Träna KVA del2
Innehåll
Exempel i videon
-
En kvadrat är inskriven i en cirkel, dvs. kvadratens hörn ligger på cirkeln. Samma cirkel är inskriven i en större kvadrat, dvs. cirkeln tangerar kvadratens sidor.
Kvantitet I: Arean mellan cirkeln och den mindre kvadraten.
Kvantitet II: Arean mellan den större kvadraten och cirkeln. -
$x≠0$, $y≠o$
Kvantitet I: $\frac{x}{y}-\frac{y}{x}$
Kvantitet II: $\frac{x^2-y^2}{xy}$ -
$x>0$
Kvantitet I: $ \left(\frac{1}{x}\right)^2 $
Kvantitet II:$ \left(\frac{1}{x}\right)^{-2} $
Kommentarer
██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████
e-uppgifter (4)
-
1. Premium
$x>0$
$y=x^2-15$
Kvantitet I: Värdet av $x$ då $y=0$
Kvantitet II: $3,5$
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar... -
2. Premium
x, y och z är vinklar i en triangel. x = y + z
Kvantitet I: z
Kvantitet II: 90°
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar... -
3. Premium
$-4 ≤ x ≤-3$
$-5 ≤ y ≤-2$
Kvantitet I: Minsta möjliga värdet av $xy$
Kvantitet II: 6Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar... -
4. Premium
Kvantitet I: $0,05+0,05$
Kvantitet II: $ \left( \frac{35}{3,5} \right)^{-1} $
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar...
Sara Lindquist
Tack för fantastisk sida!
Fråga 3 får jag inte att stämma, borde inte minsta talen vara -4 och -5? Vilket isf innebär att A är rätt svar.
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Pga av att du multiplicerar två negativa tal så får du alltid ett positivt resultat (produkt). Du vill alltså välja två tal så när 0 som möjligt (tänk en tallinje) för att få så liten produkt som möjligt. Exempelvis kan vi ju testa
$ (-4)⋅(-5) = 20 $
$ (-3)⋅(-2) = 6 $
PeterAlexander
Frågan gäller alltså sista uppgiften i videon, glömde nämna det. Tack
PeterAlexander
När du räknar på kvantitet två, vad är det som händer efter andra =tecknet?
1/(1/x)² = 1/ 1/x²
(1/ x)² Är väl inte samma som 1/x² ?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, jo i det här fallet är dessa uttryck lika med varandra. Kanske om jag ställer upp det såhär så blir det tydligare?
$ (\frac{1}{x})^2 = \frac{1}{x} \cdot \frac{1}{x} = \frac{1^2}{x^2} = \frac{1}{x^2} $ då $1^2 = 1 \cdot 1 = 1$
ponsans
Hej! Det är riktigt bra videosar men jag förstod inte riktigt det sista, hur kan 1/1^1 va större än 1^1?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, det är inte större än utan lika med. Det förklaras också i slutet i videon (ca 07:30).
Det kan helt enkelt vara olika svar i uppgiften och informationen är där otillräcklig.
annelie.b
Hej, vad betyder det när ”x är skiljt från 0” med det likamed tecknet som har ett streck över sig? Vad betyder det för uträkningen och hur ska man tänka kring det tecknet? Det verkar (i exemplet) inte ha så stor betydelse för uträkningen (eller så hänger jag inte riktigt med…)? Tack på förhand /Annelie
Simon Rybrand (Moderator)
Hej Annelie,
Det är alltså tecknet ≠ du tänker på. Det betyder att x inte får vara lika med exempelvis 0, dvs x≠ 0.
Om man exempelvis har uttrycket (rationellt uttryck)
$ \frac{1}{x} $
så är detta uttryck inte definierat då x = 0 då man aldrig får dividera med 0. Då brukar man lägga till att x ≠ 0 för att förtydliga att uttrycket inte är definierat då.
Rahman
Angående fråga 20, Har man inte typ 1minut på sig per fråga på KVA delen?
Hur skall man hinna med att komma fram till det här och räkna ut allt det här. Någon tips på hur man kan till väga snabbare?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej Rahman, det bästa tipset som jag kan ge dig är att bygga en bra matematisk grund så att du förstår alla grunderna. Sedan gäller det att träna och träna på att bli bra på att snabbt klara av uppgifterna utan att lägga onödig tid på vissa resonemang. Här låter jag det ta lite extra tid för att på så vis förklara alla steg och fördjupa kunskaperna.
Rahman
Okej tack , och det är bra att du förklarar noga och tydligt 🙂
Zapmama
Vad menas med att du faktoriserar 2;12 och 2;57? Hur får man ekvationen förkortad?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, Jag tror det är enklast att kika igenom videon om faktorisering som ingår i kursen. Då får du en grund för att förstå hur man faktoriserar algebraiska uttryck. Fråga annars vidare här så reder vi ut det.
Zapmama
skall göra!! Tack!
Endast Premium-användare kan kommentera.