...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Fysik 2
 /   Mekanisk vågrörelse

Dopplereffekt för ljud

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Fredrik Vislander
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video Skapa thumbnails

Du har säkert varit med om att du har passerats av t ex en ambulans med påslagna sirener, och då noterat att tonhöjden ändrats när ambulansen kört förbi. Det vi uppfattar som tonhöjd är frekvensen hos ljudvågorna. Frekvensen ökar då ambulansen närmar sig och minskar då den avlägsnar sig från dig. Det här fenomenet kallas dopplereffekt.

Vi ska i den här lektionen titta på vad detta fenomen beror på, och även bekanta oss med några formler som kopplar samman förändringen i frekvens med hur källan till ljudet rör sig i förhållande till mottagaren av ljudet.

Vi börjar med att påminna oss om att en ljudkälla, t ex en ambulanssiren, genererar ljudvågor genom att oscillera (svänga periodiskt). Därmed skapas en störning i mediet, i det här fallet luften. Vågorna kommer att ärva många av källans oscillerande egenskaper, t ex frekvensen (antal svängningar per sekund). Vågorna utbreder sig sedan sfäriskt i rummet, och vi har i tidigare lektioner sett flera animeringar som visar detta. I figuren till vänster nedan ser vi hur en siren sänder ut ljudvågor, dock ritat i två dimensioner.

Om vi nu tänker oss att källan samtidigt som den sänder ut ljud även rör sig relativt en mottagare  $B$B, t ex dig och ditt öra, händer något intressant. När källan rör sig kommer den att ”jaga ikapp” de ljudvågor som sänts iväg mot dig.

I den högra figuren ser vi att när ambulansen rör sig mot mottagare  $B$B  uppfattar denne att avståndet mellan vågorna minskar, dvs våglängden blir kortare. Som vi vet sedan tidigare innebär en kortare våglängd en ökad frekvens enligt  $f=\frac{v}{\text{λ}}$ƒ =vλ  , alltså en högre (ljusare) ton. Detta förklarar varför vi tycker att tonen hos sirenen är högre (ljusare) när ambulansen närmar sig oss.

Men mottagare  $A$A  står så att ambulansen istället avlägsnar sig, hur upplevs då frekvensen? Ja, enligt  $A$A  ökar istället våglängden, dvs det blir glesare och glesare mellan vågtopparna. Detta leder istället till en minskad frekvens, dvs  $A$A  upplever en lägre (mörkare) ton.

Hur stor är ändringen hos frekvensen? Ja, det går relativt enkelt att härleda formler som beskriver detta och i videon går vi in lite mer på detta. För en utförlig härledning, se gärna följande videor på Khan Academy. Formlerna redovisas i ”viktigt-rutan” längre ner på sidan. 

Detta var alltså fallet med en ljudkälla som rör sig i förhållande till en stillastående mottagare.

Vi kan även tänka oss en situation med en stillastående ljudkälla relativt en mottagare i rörelse. Om vi tittar på fallet då en ambulans står stilla med sirenen på, och en person $A$A rör sig mot ambulansen med en viss hastighet. Person $A$A kommer ju då att möta fler vågfronter per sekund än om hen stått stilla, dvs  $A$A  upplever en högre frekvens. På motsvarande, men omvänt, sätt kommer en mottagare $B$B  som rör sig bort från ambulansen att uppleva färre vågfronter per sekund, dvs en minskad frekvens.

Notera att för att dopplereffekten ska blir märkbar måste hastigheten vara tillräckligt stor. Det är ju ljudvågor som källan ska jaga ikapp, och de färdas med en hastighet på ca  $340$340  m/s i luft.

Sammanfattning dopplereffekt för ljud

 $f_s$ƒ s : Sändarens utsända frekvens
 $f_m$ƒ m : Mottagarens upplevda frekvens
 $v_{ljud}$vljud : Ljudhastigheten 
 $v_s$vs :  Sändarens hastighet 
 $v_m$vm : Mottagarens hastighet 

Ljudkälla i rörelse relativt stillastående mottagare

 $f_m=f_s\cdot\frac{v_{ljud}}{v_{ljud}\pm v_s}$ƒ m=ƒ s·vljudvljud±vs  

Använd minustecknet i nämnaren då ljudkällan är på väg mot mottagaren, och plustecknet då ljudkällan är på väg bort från mottagaren.

Stillastående ljudkälla relativt mottagare i rörelse

 $f_m=f_s\cdot\frac{v_{ljud}\pm v_m}{v_{ljud}}$ƒ m=ƒ s·vljud±vmvljud  

Använd plustecknet i täljaren då mottagaren närmar sig sändaren, och minustecknet då mottagaren avlägsnar sig från sändaren.

Kombinerad formel

I vissa läroböcker kombineras dessa uttryck till följande formel, som då täcker in alla fall dvs både sändaren och mottagaren kan vara i rörelse. 

 $f_m=f_s\cdot\frac{v_{ljud}+v_m}{v_{ljud}-v_s}$ƒ m=ƒ s·vljud+vmvljudvs  

Länk till härledning av formel (Khan Academy)

Exempel 1

En ambulans som kör i $90$90 km/h genererar ett ljud med frekvensen $800$800 Hz. Vilken frekvens på ljudet mäter personen i figuren upp?

Lösning

Vi ser att ambulansen är på väg bort från personen, dvs hen kommer att registrera färre vågtoppar per sekund, vilket innebär att frekvensen sjunker jämfört med ursprungsfrekvensen.

Vi behöver använda den version av formeln som ser ut på följande sätt:

 $f_m=f_s\cdot\frac{v_{ljud}}{v_{ljud}+v_s}=800\cdot\frac{340}{340+\frac{90}{3,6}}=745,2…\approx750$ƒ m=ƒ s·vljudvljud+vs =800·340340+903,6  =745,2…750 

Svar: Mottagaren mäter upp en frekvens på $750$750 Hz.

Exempel 2

Du spelar med din mobiltelefon in när en humla flyger förbi dig . När du senare lyssnar på inspelningen märker du att frekvensen går från  $270,0$270,0 Hz till  $273,2$273,2 Hz. Hur snabbt flög humlan?

Lösning

Vi inser att eftersom humlan rör sig mot mobiltelefonens mikrofon kommer den att registrera fler ljudvågor per sekund, dvs frekvensen kommer att öka. Om vi kallar humlans ”vilofrekvens”  $f_s$ƒ s  och den registrerade frekvensen för  $f_m$ƒ m   har vi att $f_m$ƒ m $>f_s$>ƒ s  och formeln får följande utseende:

 $f_m=f_s\cdot\frac{v_{ljud}}{v_{ljud}-v_s}$ƒ m=ƒ s·vljudvljudvs   där  $v_s$vs är humlans fart.

Vi löser ut  $v_s$vs  och sätter in värden:

 $v_s=v_{ljud}\left(1-\frac{f_s}{f_m}\right)=340\cdot\left(1-\frac{270,0}{273,2}\right)=3,98…$vs=vljud(1ƒ sƒ m )=340·(1270,0273,2 )=3,98… 

Svar: Humlan flög med farten  $4,0$4,0  m/s.
(Eftersom ljudets hastighet anges med två värdesiffror svarar vi med två värdesiffror.)

Exempel 3

En polisbil har stannat vid en korsning med sirenerna på. Du närmar dig polisbilen i din bil med hastigheten på  $25$25 m/s och uppmäter polissirenens frekvens till   $1288$1288  Hz. Vilken frekvens har polissirenen för en person som står bredvid polisbilen? Använd den kombinerade formeln för att lösa uppgiften.

Lösning

Vi anar att eftersom du närmar dig sändaren kommer du att mäta upp en högre frekvens, dvs  $f_m$ƒ m $>f_s$>ƒ s .
Vi söker sändarens frekvens, så vi löser ut  $f_s$ƒ s ur uttrycket:

 $f_m=f_s\cdot\frac{v_{ljud}+v_m}{v_{ljud}-v_s}$ƒ m=ƒ s·vljud+vmvljudvs 

 $f_s=f_m\cdot\frac{v_{ljud}-v_s}{v_{ljud}+v_m}=1288\cdot\frac{340-0}{340+25}=$ƒ s=ƒ m·vljudvsvljud+vm =1288·3400340+25 = $1199,78…\approx1200$1199,78…1200   

Svar: Polissirenens frekvens är  $1200$1200 Hz för någon som är i vila relativt polisbilen.

Kommentarer


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (2)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Du ser några kompisar sitta på en filt en bit bort. Dom spelar musik ur en högtalare och du börjar springa mot dem. Hur ändras frekvensen på musiken enligt dig?

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Du spelar in när en humla passerar dig med din mobiltelefon. När du senare lyssnar på inspelningen märker du att frekvensen gick från $270,0$270,0 Hz till $272,4$272,4 Hz. Hur snabbt flög humlan? Räkna med en ljudhastighet på $340$340 m/s.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...

c-uppgifter (1)

  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    En polisbil som har stannat vid en korsning för att leda om trafiken. Polisbilen har sirenerna på för att påkalla uppmärksamhet. Du närmar dig polisbilen i din bil med en hastighet på $90$90 km/h och mäter upp polissirenens frekvens till $1181$1181 Hz. Vad har polissirenen för frekvens för en person som står bredvid polisbilen? 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se