...
Kurser Alla kurser Min sida Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Högskoleprovet matematik
 /   Högskoleprov Träna XYZ, KVA, NOG och DTK

Högskoleprov Träna KVA del1

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

Exempel i videon

  • En tärning kastades 11 gånger och visade följande värden: 1, 1, 2, 2, 3, 3, 3, 4, 5, 5, 6.
    Kvantitet I: Medelvärdet
    Kvantitet II: Medianvärdet
  • 3 < p < 7
    6 < q < 9
    Kvantitet I: p + q
    Kvantitet II: p · q
  • Triangel med två sidor a och en mellanliggande vinkel 60° samt en vinkel som är x.
    Kvantitet I: x
    Kvantitet II: 60º
  • x > 0 och x + y = 0
    Kvantitet I: x
    Kvantitet II: y
  • Kvantitet I: Den tid det tar att köra 100 km med en medelhastighet av 50 km/h.
    Kvantitet II: Den tid det tar att köra 72 000 meter med en medelhastighet av 10 m/s.
  • k ≠ 0
    y = kx + m
    Kvantitet I: $ \frac{y-m}{k} $
    Kvantitet II: x
  • $x^2 – 4 = 0$
    Kvantitet I: x
    Kvantitet II: −2

Kommentarer

peter

I förklaringen till fråga 5 skriver du 36⋅6=30⋅6+6⋅6. Hur kommer du fram till det?

    David Admin (Moderator)

    Hej Peter,

    ${6}^{3}=6·6⋅6=36·6$

    Vi kan dela upp den första faktorn i tiotal och ental.
    Eftersom att $36=30+6$ får vi att

    $36⋅6=(30+6)·6$
    Vi multiplicerar både termen $30$ och termen $6$ med talet $6$ och får att

    $30⋅6+6⋅6=180+36=216$

Elinpelin

Hej! Är det bara min dator som visar just den här videon väldigt dåligt pixlad?
/Elin

    David Admin (Moderator)

    Hej Elin,

    vi har laddat upp en ny version av videon nu. Kanske du måste ladda om webbläsarens cache. Räcker ibland endast att trycka knappen F5.

    /David – Support

nordan82

ni säger att p är större än 3 men mindre än sju. sen säger ni att p även är större än 6 men mindre än 9. det säger ju emot sig själv.
har ni bara blandat ihop bokstäverna och sen stämmer allt?
hur som helst blir det väldigt rörigt för mig.

i övrigt så är er sida grym och det är den bästa hjälpen jag fått i matte. återkommer efter högskoleprovet och berättar om det hjälpt, det blir fjärde gången jag skriver och jag har skrivit samma de första 3, så detta kan bli en bra indikator.

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej!
    Nu såg jag här 😉 Ursäkta!
    Det är jag som skrivit och säger fel där ja. Det skall ju förstås vara att 6 < q < 9 och inte p. Resten av uträkningen skall stämma men det blir förstås förvirrande med den första felbeteckningen. Videon skall fixas omgående.

nordan82

jag tror ni gör fel på uppgift 13. och det ställer till det i mitt huvud!

    nordan82

    bah, uppgift 14 menar jag.

      Simon Rybrand (Moderator)

      Vad tänker du att det är som är fel där?
      Förklara gärna lite mera kring det.

        nordan82

        tänkte att du skulle se det..
        förklarar här under.

gestir

Ville bara veta vilka ord bokstäverna står för. Men V torde i så fall stå för Velocity om man utgår från engelska språket.

    Simon Rybrand (Moderator)

    Ja det håller jag med om, v borde vara velocity.

gestir

Om S står för Speed T står för Time i S = V * T, vad står då V:et för?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej, vanligtvis brukar ju v = hastighet, t = tid och s = sträcka. Så om det är samma förhållande som avses här så borde v vara sträcken. Men i vilket sammanhang ställer du frågan? Är det en uppgift från Högskoleprovet, vilken i så fall?

callerune

Något jag veeeeeeeerkligen skulle önska är en genomgång av hela mattedelen på ett gammalt prov. Det finns många kluriga frågor på proven som jag vill ha ett system för att lösa. Dessa uppgifter som tagits upp tycker jag motsvarar de enklare uppgifterna på högskoleprovet.

En sådan video skulle kunna kallas för fördjupning för de som känner att matten börjar falla på plats, och behöver därför inte lika långa förklaringar 🙂

/Calle 😉

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej Calle, tack för ett bra förslag. Vi skall se om vi kan göra något åt det hållet här på sajten.

Alwisw

Hej!
I uppgift 16 där frågan var om x eller y var störst, så får man vid uträkning av ena ekvation x+y=0 att x=-y, men om x är positivt hur kan x då vara lika med ett negativt tal? Om t ex x var lika med 1och y skulle vara -1 skulle man ju inte kunna skriva: 1=-1

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej, kanske att den här förklaringen hjälper:
    För att x = -y gäller att y måste vara negativt annars kommer inte x vara positivt. Vi kan testa detta med hjälp av lite siffror:
    2 = -(-2)
    där alltså x = 2 och y = (-2), då kommer likheten ändå att stämma så länge y är negativt och x är positivt. Hoppas att detta hjälper dig på vägen att förstå uppgiften.


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (6)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    Kvantitet I: Sannolikheten att ta upp en grön boll från en korg som endast innehåller 5 gröna och 4 blå bollar.

    Kvantitet II: Sannolikheten att ta upp en blå boll från en korg som endast innehåller 6 gröna och 5 blå bollar.

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    $ x > 1 $

    Kvantitet I: $ (x^a)^b $

    Kvantitet II: $ (x^b)^a $

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    Staden A har 94 000 invånare och minskar med 1 000 invånare per år.
    Staden B har 79 000 invånare och ökar med 1 500 invånare per år.

    Kvantitet I: Antalet år det tar tills staden A har lika många invånare som staden B
    Kvantitet II: 5 år

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    ABCD är ett parallellogram.

    parallellogram-kva

    Kvantitet I: x

    Kvantitet II: y

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    Kvantitet I: $36^{\frac32}$
    Kvantitet II: $648$

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 6. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    $L_1$ och $L_2$ är linjer där
    $L_1:\,y=k_1x+m_1$
    $L_2:\,y=k_2x+m_2$
    $ k_1 > k_2 $

    Kvantitet I: $m_1$
    Kvantitet II: $ m_2 $

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se