...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Matematik 3b
 /   Linjär Optimering

Kapiteltest - Linjär optimering Ma3b

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

X-uppgifter (10)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B 1
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Den totala vinsten $m$m kronor för ett företag som tillverkar två olika modeller av pennor kan beskrivas med målfunktionen $m=4x+2y$m=4x+2y , där $x$x är antalet sålda pennor av den första modellen och $y$y av den andra.

    a) Hur stor är vinsten per sålt exemplar av den första modellen?

    b) Hur stor är den totala vinsten om företaget säljer $60\text{ }000$60 000 exemplar av den första modellen och $80\text{ }000$80 000 av den andra? 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    I figuren är ett halvplan markerat med blått, vilken olikhet beskriver detta halvplan?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: halvplan Linjär optimering olikheter
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    I vilken av figurerna är halvplanet som motsvarar olikheten $y>$y> $-\frac{x}{2}$x2  $-1$1   markerad med blått?

     A.         

     

    B.   

     

    C.          

     

    D.   

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: halvplan Linjär optimering olikheter
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/1/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ

    Ligger punkten $\left(-4,\text{ }1\right)$(4, 1) i halvplanet som beskrivs av olikheten $y\ge2x-2$y2x2 ?

    Motivera ditt svar algebraiskt eller grafiskt.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M 1
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Beskriv det markerade blåa området med ett system av olikheter.

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 6. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B 1
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Bestäm det minsta värdet för målfunktionen  $m=7x+2y$m=7x+2y som begränsas av området i figuren. 


    Svara exakt med heltalslösning.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 7. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/1/0)
    E C A
    B 1 1
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Rita området som kan beskrivas med följande ekvationssystem

    $ \begin{cases} y ≥ 15 \\-10 ≤ x < 30 \\ y < 50 -5x\\y ≥ 20x-5\end{cases} $

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 8. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/0)
    E C A
    B
    P 2
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Bestäm det största värdet för målfunktionen  $m=600x+200y$m=600x+200y med följande villkor.

    $ \begin{cases} x ≥ -2 \\ y ≥ 3 \\ y ≤ 27 -6x \end{cases} $

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 9. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/4/1)
    E C A
    B
    P
    PL 3
    M
    R 1
    K 1
    M NP INGÅR EJ

    Zara och Sam har bestämt sig för att fylla en lastbil med skolmaterial och kläder och åka ner till ett flyktingläger i södra Europa. De har hyrt en bil som kan ta en maximal last på $9\text{ }408$9 408 kg och planerar att lasta den helt full.

    Varje förpackning med skolmaterialet väger $192$192 hg/st och en säck med kläder väger $320$320 hg/st.
    De har bestämt sig för att minst ta med sig $100$100 skolförpackningar och $50$50 klädsäckar.

    Hur många förpackningar med skolmaterial respektive påsar med kläder kan Zara och Sam ta med, för att uppfylla de satta villkoren och ändå sammanlagt få med så många förpackningar och lådor som möjligt?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: Linjär optimering
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 10. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/4)
    E C A
    B
    P 1
    PL 2 1
    M
    R 1
    K 1
    M NP INGÅR EJ

    Freddy och Teddy har just börjat trean på ekonomiprogrammet på gymnasiet. I stället för gymnasiearbetet ska de läsa kursen Ung Företagsamhet. Det tänker tillverka och sälja dekorativa förvaringslådor i två olika storlekar. Till tillverkningen köper de in färdigskuren tjock pappkartong och gångjärn.

    Till den mindre modellen kostar pappkartongen $90$90 kr lådan. Dessutom behövs två gångjärn till den mindre lådmodellen.
    Till den större lådan behövs en pappkartong som kostar  $95$95 kr stycket, samt tre gångjärn.
    Kostnaden för ett gångjärn är $35$35 kr.

    Freddy och Teddy har en budget på max $12\text{ }000$12 000 kr till materialinköp.

    Den mindre asken säljer Freddy och Teddy för $270$270 kr och den större för $320$320 kr. 

    De tillverkar lådorna själva, vilket gör att de inte har någon kostnad för arbetet. Det tar $16$16 minuter att tillverka den mindre lådan och $40$40 minuter att tillverka den större. Totalt har de tänkt lägga $30$30 timmar på produktion av lådor.

    Mellan tillverkningen och försäljningen förvarar tjejerna lådorna i ett utrymme där det får plats som mest $60$60 mindre lådor och $40$40 större. Därför vill de inte tillverka fler lådor än vad som får plats i utrymmet.

    Beräkna hur många lådor av var sort tjejerna ska göra för att få maximal vinst.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se