Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
Frågor hjälpmarkerade!
Alla markeringar försvinner.
KURSER /
Högskoleprovet matematik
/ Övningsprov och förslag lösningar
KVA – del1
Här kan du testa dig själv på ett gammalt högskoleprov på delen KVA. Provet är från den kvantitativa delen hösten 2011.
Till den här lektionen är det endast övningsuppgifter och ingen videon. Du startar övningarna genom knappen ”starta”.
Kommentarer
██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████
e-uppgifter (10)
-
1. Premium
Kvantitet I: 11 m/s
Kvantitet II: 42 km/hBedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar... -
2. Premium
Summan av två på varandra följande udda tal är 48. Summan av två på varandra följande jämna tal är 46.
Kvantitet I: Det minsta udda talet + det största jämna talet
Kvantitet II: Det minsta jämna talet + det största udda taletBedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar... -
3. Premium
x > 0
Kvantitet I: x
Kvantitet II: $ \sqrt{x} $Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar... -
4. Premium
Medelvärdet av talen a, b, c och d är 50. Medelvärdet av talen a, b
och c är 60.
Kvantitet I: Talet d
Kvantitet II: 10Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar... -
5. Premium
Kvantitet I: Volymen av en cylinder med radien 2 meter och höjden 10 meter.
Kvantitet II: Volymen av en cylinder med radien 1 meter och höjden 20 meter.Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar... -
6. Premium
y < x
Kvantitet I: x
Kvantitet II: $ \frac{y + x}{2} $Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar... -
7. Premium
2 < x < 4
Kvantitet I: $ \pi^2 x^3 $
Kvantitet II: $ \pi^3 x^2 $Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar... -
8. Premium
Vikten av 5 äpplen och 2 meloner är densamma som vikten av 9 äpplen och 1 melon. Alla äpplen väger lika mycket. Alla meloner väger lika mycket.
Kvantitet I: Vikten av 8 äpplen
Kvantitet II: Vikten av 2 melonerBedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar... -
9. Premium
z > x
Kvantitet I: x
Kvantitet II: yBedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar... -
10. Premium
Funktionen f ges av $ f(x) = B \cdot a^x = 0 $ där 0 < a < 1 och B > 0
Kvantitet I: f(1)
Kvantitet II: f(2)Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Högskoleprovet Högskoleprovet matematikRättar...
Olle Bergkvist
Gällande fråga 9 undrar jag varför inte x och y kan betraktas som sidovinkel medan den okända vinkeln + 60 graders vinkeln är det?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Där är det så att det inte är sidovinklar för att vi inte har vinklarna placerade på det viset som krävs för att det skall vara sidovinklar.
ponsans
Jag förstår inte riktigt nummer 10.. kan man inte anta att A är 0,5? låt oss då säga att B är 4, fyra gånger 0,5 är 2 och 2 upphöjt till två är 4. Detta är ju mer än att ta 2 upphöjt till 1. Eller tänker jag fel?
Tom
Tack!
Tom
Hmmm.
Jag förstår är att vi har 90 och 60 och att y är 30
men inte hur du får fram x och z.. jag kanske är trög… 🙂
Simon Rybrand (Moderator)
Eller så förklarar jag otydligt 😉
Den vinkel som är till vänster om 60° vinkeln kallas för sidovinkel (vi kan kalla den s) och den får du fram genom att ta s = 180° – 60°. Denna vinkel är alltså s= 120°.
Vinkeln s tillsammans med z och x är 180° så då kan vi ställa upp sambandet:
120° + x + z = 180° (-120 på bägge sidor)
x + z = 60°
Eftersin z > x gäller att x < 30°. (om x är lika med eller större än 30° blir istället x ≥ z!) och y = 180° - 90° - 60° = 30° Så Kvantitet II: y är störst
Tom
Hej Förklara gärna fråga nio då där är antaganden av att jag skall förstå hur du fått fram alla grader. Jag förstår till exempel inte 180 – 120.
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning.
Tom
Simon Rybrand (Moderator)
Hej Tom,
Det är den okända vinkeln i triangeln med vinklarna z och x är som är 120°. Du får alltså den genom att beräkna:
180° – 60° = 120°
Vi kan då ställa upp ett uttryck för x:
x = 180° – 120° – z
x = 60° – z eller omskrivet så är
x + z = 60°
Eftersom z > x gäller att x < 30° Fråga gärna mer om något är otydligt, jag har även skrivit i denna förklaring i "facit".
Endast Premium-användare kan kommentera.