...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Högskoleprovet matematik
 /   KVA – del1

KVA – del1

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video Skapa thumbnails

Högskoleprovet

Här kan du testa dig själv på ett gammalt högskoleprov på delen KVA. Provet är från den kvantitativa delen hösten 2011.

Till den här lektionen är det endast övningsuppgifter och ingen videon. Du startar övningarna genom knappen ”starta”.

Kommentarer

Olle Bergkvist

Gällande fråga 9 undrar jag varför inte x och y kan betraktas som sidovinkel medan den okända vinkeln + 60 graders vinkeln är det?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    Där är det så att det inte är sidovinklar för att vi inte har vinklarna placerade på det viset som krävs för att det skall vara sidovinklar.

ponsans

Jag förstår inte riktigt nummer 10.. kan man inte anta att A är 0,5? låt oss då säga att B är 4, fyra gånger 0,5 är 2 och 2 upphöjt till två är 4. Detta är ju mer än att ta 2 upphöjt till 1. Eller tänker jag fel?

Tom

Tack!

Tom

Hmmm.
Jag förstår är att vi har 90 och 60 och att y är 30
men inte hur du får fram x och z.. jag kanske är trög… 🙂

    Simon Rybrand (Moderator)

    Eller så förklarar jag otydligt 😉
    Den vinkel som är till vänster om 60° vinkeln kallas för sidovinkel (vi kan kalla den s) och den får du fram genom att ta s = 180° – 60°. Denna vinkel är alltså s= 120°.

    Vinkeln s tillsammans med z och x är 180° så då kan vi ställa upp sambandet:
    120° + x + z = 180° (-120 på bägge sidor)
    x + z = 60°
    Eftersin z > x gäller att x < 30°. (om x är lika med eller större än 30° blir istället x ≥ z!) och y = 180° - 90° - 60° = 30° Så Kvantitet II: y är störst

Tom

Hej Förklara gärna fråga nio då där är antaganden av att jag skall förstå hur du fått fram alla grader. Jag förstår till exempel inte 180 – 120.
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning.
Tom

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej Tom,
    Det är den okända vinkeln i triangeln med vinklarna z och x är som är 120°. Du får alltså den genom att beräkna:
    180° – 60° = 120°
    Vi kan då ställa upp ett uttryck för x:
    x = 180° – 120° – z
    x = 60° – z eller omskrivet så är
    x + z = 60°
    Eftersom z > x gäller att x < 30° Fråga gärna mer om något är otydligt, jag har även skrivit i denna förklaring i "facit".


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se