Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
Frågor hjälpmarkerade!
Alla markeringar försvinner.
KURSER /
Högskoleprovet matematik
/ Övningsprov och förslag lösningar
KVA - del2
Här kan du testa dig själv på ett gammalt högskoleprov på delen KVA. Provet är från den kvantitativa delen hösten 2011.
Till den här lektionen är det endast övningsuppgifter och ingen videon. Du startar övningarna genom knappen ”starta”.
Kommentarer
██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████
e-uppgifter (10)
-
1. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt M NP INGÅR EJ
a = 3
b = 7
Kvantitet I: $ a \cdot c + 21 $
Kvantitet II: a(c + b)Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
2. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt M NP INGÅR EJ
p + q = 5 och p > 4
Kvantitet I: q
Kvantitet II: 1Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
3. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt M NP INGÅR EJ
$ \frac{6}{7} < x < \frac{8}{9} $
Kvantitet I: x
Kvantitet II: $ \frac{7}{8} $Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
4. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt M NP INGÅR EJ
Tre skålar innehåller 20, 25 respektive 27 karameller.
Kvantitet I: Det minsta antalet karameller som behöver flyttas för att antalet karameller i varje skål ska vara lika stort.
Kvantitet II: 5Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
5. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt M NP INGÅR EJ
0 < x < y < z < w
Kvantitet I: (x + y)(z – w)
Kvantitet II: (x – y)(z – w)Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
6. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt M NP INGÅR EJ
ABCD är en rektangel. DA är 6 cm och AB är 8 cm.
Kvantitet I: Kurvans längd från D till B
Kvantitet II: 10 cmBedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
7. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt M NP INGÅR EJ
p₁ och p₂ är primtal. p₁< p₂ och p₁+ p₂ = 16
Kvantitet I: p₁
Kvantitet II: 4Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
8. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt M NP INGÅR EJ
N pojkar målar ett plank på 120 minuter. N + 1 pojkar målar ett likadant
plank på y minuter. Alla pojkar målar i samma hastighet.
Kvantitet I: 120 minuter
Kvantitet II: y minuterBedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
9. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt M NP INGÅR EJ
Linjen y = x samt punkterna (x₁, y₁) och (x₂, y₂) är inritade i koordinatsystemet nedan.
Kvantitet I: $ \frac{y_1}{x_1} $
Kvantitet II: $ \frac{y_2}{x_2} $Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
10. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt M NP INGÅR EJ
I triangeln ABC är längden på sidan AB lika med längden på sidan BC.
Kvantitet I: Vinkeln BAC
Kvantitet II: 90ºBedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...
Quix
Uppgift 9: Både i uppgiften och förklaringen finns variablerna x₃ och y₃, men dessa ska väl ändå vara x₁ respektive y₁?
Simon Rybrand (Moderator)
Jepp, det skall det vara, blivit fel i formateringen där, det är korrigerat.
ruben arwidsson
Angående fråga 10: varför kan inte vinkeln ABC vara tex 90 grader och x vinklarna vara 45 vardera? Eller ABC= 100 och x vinklarna = 40. Förhållandet blir ju fortfarande 180-2x, där det stämmer.
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, det är det diagonala (raka strecken) mellan D och B som räknas ut med pythagoras. Sedan kan vi konstatera att den böjda linjen måste vara längre än diagonalen.
Vad är det i uppgiften som du tycker är svårt? Så kan vi börja utifrån en frågeställning för att hitta vad just du har problem med gällande liknande frågor.
fiaia
Vad behöver jag göra på min dator för att kunna se sifforna, t.ex. p1 p2 (som jag antar att det ska stå) och x1 och x2 osv..
Någon?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej! De flesta av våra matematiska formler här på sajten är skriva i något som kallas för LaTex och görs sedan om till förståeligt språk via javascript. Så det som behövs för att du skall få det att fungera är en webbläsare där javascript är aktiverat. Om du har problem i den webbläsare som du använder så är vår rekommendation att testa firefox, chrome eller safari som alla brukar fungera bra med moderna funktioner på webbsidor. Annars är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig vidare.
andreasutsi
Liten fundering ang. fråga 6. Ni får med Pythagoras sats i slutet sqrt100=100
Är inte sqrt100=10?
och hur kan kurvan vara 100 om avståndet mellan a och b endast är 8?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, det skall naturligtvis vara $ \sqrt{100} = 10 $, helt enkelt ett skrivfel i facit. Tack för att du tog dig tid och kommenterade detta. Det är åtgärdat.
Alwisw
Hej!
På 6:an så undrar jag över uträkningen i förklaringen där man har tagit roten ur 10^2 + 8^2 när jag själv får det till roten ur 6^2 + 8^2. Jag får samma svar, att kurvan är längre än 10 cm men uträkningarna är olika.
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, det skall vara $ 6^2 $ där. Förklaringen är tydliggjord!
zabacka
Hej
Tack för en bra sida.
En fråga ang 9, i svaret på Kva II: ska det inte stå y2/x2 där?
Mvh Anna
Simon Rybrand (Moderator)
Hej Anna,
Jepp det stämmer. Har blivit en felskrivning i förklaringen där. Detta är nu ordnat. Tack för din kommentar!
Endast Premium-användare kan kommentera.