...
Kurser Alla kurser Min sida Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook Twitter Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Högskoleprovet matematik
 /   Högskoleprovet VT 2013 – Svårare uppgifter

KVA provpass 4 - Uppgift 18 till 22

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

Exempel i videon

  1. f(x) = 3x + 1, Kvantitet I: f(a) – f(a+1), Kvantitet II: 3.
  2. Kvantitet I: Medelvärdet av (3x+4y+z+38) och (x+y+z+94), Kvantitet II: Medelvärdet av (4x+2z+94) och (5y+51).
  3. För triangeln ABC gäller att vinklarna är x > y > z. Kvantitet I: x + y, Kvantitet II: 120°.
  4. a > 0, b > 0 och c < 0 samt att a = b + c. Kvantitet I: a, Kvantitet II: b.
  5. n≥0, m≥0 och n och m är heltal. Kvantitet I: $(n+1)^m$, Kvantitet II: $m^{(n+1)}$.

Kommentarer

David Magnusson

Tack för jättebra filmer! Fråga 19 handlar däremot inte om att faktiskt lösa uppgiften, utan om att direkt se att man kan stryka termer i frågan.
Eftersom man söker medelvärdet ska båda kvantiteterna delas med 2, alltså behöver ingen av kvantiteterna delas med 2 för att de ska kunna jämföras.
Jämför vi sen snabbt alternativen ser man att de båda innehåller termerna 4x+5y+2z+94 vilket direkt kan strykas.
Den egentliga frågan är alltså vilket som är störst av 38 eller 51.
Variablerna, parenteserna och divisionen är bara där för att förvirra och göra att man lägger mer tid än nödvändigt frågan. Bland det svåraste i provet är ju just att avgöra vad man snabbt kan lösa utan långa beräkningar, och provmakarna verkar älska att förvirra just med den typen av frågor!

    David Admin (Moderator)

    Tack David, för din input!

    Självklart kan man göra som du säger. Och ju mer man tränar på dessa exempel, ju lättar får man för att se det system du beskriver! Målet är, som du säger, att slippa räkna och bara ”se” svaret.

Sara

I fråga 19, skulle inte x, y eller z eller alla tre kunna vara negativa och man därför inte säkert kan veta vilken av kvantiteterna som är störst?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    Eftersom att de är lika så spelar det ingen roll om de är negativa eller positiva, de kommer ändå att vara lika stora. Skillnaden ligger i täljarnas 132 och 145 där 145 är större.

Crixus

Fråga 18) f(a) = 3a + 1
Varför blev det 3a?

Tack

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej, vi har ju där $ f(x) = 3x+1 $ och när vi beräknar $f(a)$ så byter vi ut $x$ mot $a$ så att vi får $ 3x+1 $. Hjälper detta? Ett tips kan också vara att kika på genomgången om vad en funktion är, det kan nog hjälpa till att bättre se varför du får detta här.

hussein radhi

i uppgift 19 hur kunde du dela med två? summan av siffrorna delat med antalet siffror. men bad är antalet siffror?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej, här får du se hela det algebraiska uttrycket som ”ett tal”. Dvs om man skulle sätta in värden istället x, y och z så skulle du få ett tal. Därmed har du två tal och för att få medelvärdet delas med 2.


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (5)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    $7^2 + x – 2 = 1$

    Kvantitet I: $x^2 + x – 2 $

    Kvantitet II: $0 $

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    Linjerna $L_1$ och $L_2$ ges av nedanstående ekvationer, där y är en funktion av x.

    $L_1$: $ -\frac16y+\frac13x=\frac12 $

    $L_2$:$ -y+3x=-18 $

    Kvantitet I: Lutningen för linjen $L_1$

    Kvantitet II: Lutningen för linjen $L_2$

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    Rektanglarna $R_1$ och $R_2$ har lika stor area.

    rektanglar-kva

    Kvantitet I: a

    Kvantitet II: b

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    Kvantitet I: $ \sqrt{10- \left(\frac{0,4}{\sqrt{0,16}} \right) } $

    Kvantitet II: 3

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    $ 4≤ x ≤ 10 $
    $ 1≤ y ≤ 6$
    $3≤ z ≤ 8$

    Kvantitet I: Medelvärdet av x, –y och –z

    Kvantitet II: Medelvärdet av –x, y och z

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se