...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Högskoleprovet matematik
 /   Tre svårare exempel på potenser och rotuttryck

Tre svårare exempel på potenser och rotuttryck

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

Exempel i videon

  •  $x^2=16$x2=16
    $y=\sqrt{\frac{500}{20}}$y=50020 
    Kvantitet I:   $x$x
    Kvantitet II    $y$y
    A I är större än II
    B II är större än I
    C I är lika med II
    D Informationen är otillräcklig.
  • Vad är  $\left(-4\right)^{-1}+\left(-2\right)^{-2}+\left(-1\right)^0-3^2$(4)1+(2)2+(1)032
    A    $-9,5$9,5
    B    $-8$8
    C    $2$2
    D    $10$10
  •  $49^{\frac{1}{2}}=7^{2x}$4912 =72x
    Kvantitet I:   $x$x
    Kvantitet II    $2$2
    A I är större än II
    B II är större än I
    C I är lika med II
    D Informationen är otillräcklig.

Formler och begrepp som används i video och övningar

$ a^{m} \cdot a^{n} = a^{m+n} $

$ \frac{a^{m}}{a^{n}} = a^{m-n} $

$ a^{0} = 1 $

$ (a^{m})^{n} = a^{m \cdot n} $

$ (a \cdot b)^{x} = a^{x} \cdot b^{x} $

$ a^{-x} = \frac{1}{a^{x}}, a ≠ 0 $

$ a^{ \frac{1}{2} } = \sqrt{a} $

$ a^{ \frac{1}{x} } = \sqrt[x]{a}$

Kommentarer

Elina Bergqvist

Varför är
(-2) ^2 = 4 och inte -4?

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Hej Elina,

    $(-2)^2=(-2)(-2)$

    och två negativa tal gånger varandra resulterar i en positiv produkt.

    Hade det där emot stått $-2^2$ hade vi bara kvadrerat tvåan och fått $-2\cdot2=-4$

Lizet Thofelt

På x^2=16 och y= roten ur 500/20 kan väl X vara = 4 och y alltså roten ur 25 vara -5. då är alternativ 2 isåfall mindre, och informationen otillräcklig, eller ??

    Simon Rybrand (Moderator)

    När du tar roten ur ett tal ges bara den ”positiva” roten som svar.
    Vid en andragradsekvation ges istället två olika lösningar.

Julia Renquist

Varför är a upphöjd med 1/2 lika med roten ur a? Pinsamt att fråga men jag har aldrig hört talas om detta innan.

    Anna Admin (Moderator)

    Hej Julia,

    du kan se varför detta gäller lektionen om potenslagarna.

    https://eddler.se/lektioner/potenser-och-potenslagarna/

    Kort gäller att

    Eftersom att vi vet att 

    $\left(a^{\frac{1}{n}}\right)^{^n}=a$

    och  

    $\left(\sqrt[n]{a}\right)^n=a$

    gäller även att 
        
    $a^{\frac{1}{n}}=\sqrt[n]{a}$

Max Lindgren

Hej!

Finns det möjlighet att få en lite djupare förklaring på fråga 2?
Jag förstår inte var 2⋅3 kommer ifrån och varför +2 efter roten ur 2?
3^2 förstår jag.

Tack på förhand!

    Simon Rybrand (Moderator)

    Jag har utvecklat svaret på den frågan nu. Det beror på att vi använder kvadreringsregeln där.

arre

gällande fråga 2.

är ( roten ut 11) eller ( 3 + roten ur 2 ) störst

kan man då inte bara göra uträkningen som att roten ur 11 = ca 3.3 och den andra beräkningen som 3 + 1 och på så sätt få att uträkning 2 är större? eller va de bara en tillfällighet att den uträkningen blev rätt.. för jag förstår nämligen inte riktigt vad ni gör i uträkningen som ni skrivit in i förklaringen? mvh

    Simon Rybrand (Moderator)

    Nej så kan du förstås göra också om det går snabbare för dig.
    Vi brukar försöka lösa uppgifterna så ”exakt” som möjligt för att visa hur man gör det.
    Men här kan man absolut testa sig fram så länge som man i huvudet kan räkna ut vad roten ur 11 är.


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (3)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Vad blir  $\frac{\left(x^2\right)^4}{x^5}$(x2)4x5  ?

    (HP VT 2014, Provpass 4, XYZ, uppg 2)

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Kvantitet I:  $\sqrt{11}$11 

    Kvantitet II:  $3+\sqrt{2}$3+2 

    (HP VT 2014, Provpass 4, KVA, uppg 14)

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

     $y=x^2$y=x2 

    Kvantitet I:  $y$y 

    Kvantitet II:   $-1$1  

    (HP VT 2014, Provpass 4, KVA, uppg 17)

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se