...
Kurser Alla kurser Min sida Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook Twitter Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Matematik 1b
 /   Förberedande Aritmetik

Bråkräkning - Problemlösning

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

I den här lektionen går vi igenom tre stycken problem där vi använder kunskaper om bråk och bråkräkning för att lösa dessa problem.

Beräkna ett bråktal ”av” ett annat bråktal

I likhet med procentberäkningar ersätts ofta ordet ”av” med multiplikation. I tillämpning och problemlösning används ofta formuleringen ”ett bråktal av ett annat bråktal”, exempelvis beräkna $\frac{2}{3}$23   av $\frac{5}{11}$511  . 

Med detta menas att du skall beräkna en andel av en helhet. Andelen i detta fall är $\frac{2}{3}$23   och helheten är $\frac{5}{11}$511  . För att göra det så multiplicerar du $\frac{2}{3}$23   med $\frac{5}{11}$511  .

Dvs du beräknar

 $\frac{2}{3}\cdot\frac{5}{11}=\frac{10}{33}$23 ·511 =1033  .

Du kan likna detta vid att beräkna $20\%$20% av $120$120 kr. Då beräknar du $0,2\cdot120=24$0,2·120=24.

Vi tar nu två exempel på hur tillämpningen av bråkräkning kan se ut.

Exempel 1

Stad

I en stad finns $52\text{ }000$52 000 invånare. Av dessa är $\frac{4}{7}$47  barn och av övriga invånarne är två tredjedelar män.

Hur många kvinnor bor i staden?

Lösning

Det finns  $52\text{ }000$52 000 invånare och $\frac{4}{7}$47  är barn. Det innebär att$\frac{3}{7}$37  av invånarna är vuxna.

Av dessa är $\frac{2}{3}$23  män, vilket ger att $\frac{1}{3}$13  av $\frac{3}{7}$37  är kvinnor, vilket är

 $\frac{1}{3}\cdot\frac{3}{7}=\frac{3}{21}=\frac{1}{7}$13 ·37 =321 =17   av invånarna. 

Hur många motsvarar då detta i antal? Genom att multiplicera andelen med antalet får vi fram antalet som motsvarar andelen. Vi får att

  $\frac{1}{7}\cdot$17 · $52\text{ }000\approx7\text{ }430$52 0007 430  invånare är kvinnor.

Nu ett lite krångligare exempel.

Exempel 2

Klara ska hjälpa till att sätta upp ett staket på sitt sommarjobb. Hennes handledare är erfaren snickare och snickrar mycket snabbare än henne. För Klara skulle det ta sju arbetsdagar att få upp staketet, medan hennes handledare skulle bli klar på två arbetsdagar.

Hur många timmar tar det för dem att göra klart staketet tillsammans?

En arbetsdag är åtta timmar lång.

Lösning

Eftersom att det tar sju  arbetsdagar för Klara att göra klart staketet själv kan vi säga att hon snickrar med hastigheten

 $\frac{1\text{ staket}}{7\text{ }\text{dagar}}$1 staket7 dagar  

Hennes handledare snickrar med hastigheten

 $\frac{1\text{ staket}}{2\text{ dagar}}$1 staket2 dagar  

eftersom att det endast tar  $2\cdot8=16$2·8=16  timmar att bli klar för handledaren.

Tillsammans har de då en hastighet på

 $\frac{1}{56}+\frac{1}{16}=\frac{1}{56}\cdot\frac{2}{2}+\frac{1}{16}\cdot\frac{7}{7}=$156 +116 =156 ·22 +116 ·77 =  $\frac{2}{112}+\frac{7}{112}=\frac{9\text{ }\text{ }\text{ staket}}{112\text{ }\text{ }\text{timmar}}$2112 +7112 =9 staket112 timmar  

Nu vill vi bara veta hur långtid det tar att göra klart ett staket. Inte nio, och det tar en niondel av $112$112 timmar.

Vi får att

  $112\cdot$112·  $\frac{1}{9}$19  $\approx12,44$12,44 

Vilket innebär $12$12 timmar och $0,44\cdot60\approx26$0,44·6026 minuter att snickra klart staketet.

Formler vid tillämpning av rationella tal

Här sammanfattar vi räknereglerna för bråk med de fyra operationerna addition, subtraktion, multiplikation och division.

Addition och subtraktion av bråk

 $\frac{a}{b}\pm\frac{c}{d}=\frac{a}{b}\cdot\frac{d}{d}\pm\frac{c}{d}\cdot\frac{b}{b}=\frac{ad\pm bc}{bd}$ab ±cd =ab ·dd ±cd ·bb =ad±bcbd  

Multiplikation av bråk

$ \frac{a}{b} \cdot \frac{c}{d} = \frac{ac}{bd}$

Division av bråk

$\frac{\,\,\frac{a}{b}\,\,}{\frac{c}{d}} = \frac{a}{b} / \frac{c}{d} = \frac{a⋅d}{b⋅c}$

Kom även ihåg att alla heltal kan skrivas i bråkform genom att dividera med talet ett. Detta kan komma till stor nytta vid olika beräkningar.

Exempel i videon

  • På ett företag åker  $\frac{2}{3}$23   av de anställda kollektivtrafik till jobbet. Av dessa åker  $\frac{3}{4}$34   buss. Hur stor andel av alla anställda åker buss till jobbet?
  • På en parkeringsplats är en niondel av bilarna röda och $\frac{2}{7}$ är gröna. Av resten av bilarna så är $\frac{3}{19}$ gråa. Hur stor andel av alla bilar är gråa?
  • Bestäm $A$ då $ A \big/ \frac25 = \frac13 $.

Kommentarer

Victoria Struck

Hur vet man vilken nämnare man ska formatera om till?

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Hej Victoria,

    det finns inte ett super enkelt svar på din fråga utan det är något man behöver träna på för att veta.

    Vid arbetet med att förlänga och förkorta är det till stor hjälp att vara säker på multiplikationstabellerna, eftersom att du både nära du förkortar och förlänger söker efter faktorer, produkter och kvoter som är gemensamma för flera tal. Det vill säga tal som ingår i flera olika multiplikationstabeller samtidigt.

    Du kan repetera detta i videon Förlänga och Förkorta Bråk

    När man förkortar är det oftast för att skriva om bråket på enklaste form eller underlätta huvudräkningen. Då letar men efter ett så stor tal som möjligt som både täljaren OCH nämnaren går att dividera med och ge ett heltal som resultat.

    Vitsen med att förlänga är ofta att kunna skriva bråktal på samman nämnare för att kunna addera eller subtrahera dem. Då gäller det att hitta ett tal som alla nämnare gå att förlänga till, gärna så litet tal som möjligt. Det är då ofta olika tal varje bråk förlängs med för att få samma nämnare.

    Jag vet att många tycker det är lite knepigt att förkorta och förlänga, men kom ihåg: Övning ger färdighet!

    Lycka till.

Victor

Fråga 7:
Skulle ett svar 1/3 * 2/1 = 2/3 ge låga poäng pga att man inte förklarat hur man räknat eller måste man börja med 2/(½*6) för full pott?

    Anna (Moderator)

    Hej Victor,

    då uppgiften bara motsvarar två E-poäng skulle jag ge dig båda poängen förutsatt att du motiverade vad 1/3 respektive 2/1 motsvarar i uppgiften och hur du beräknat de värdena.

    Men jag kan inte garantera vad din lärare skulle göra, men enligt bedömnings anvisningen får du ett poäng om du gör en godtagbar ansats till att lösa problemet. I detta fall skulle det kunna vara att du motiverar att var och en som äter och över pizza får en 1/3 av de köpta pizzorna. Men någon motivering till värdena i din beräkning skulle i alla fall jag efterfråga för full poäng.

    Hoppas det var svar på din fråga.

ADHRA JE

kan någon svara på min fråga snälla:
En tunna rymmer 2/5 kubikmeter.
a) Hur mycket rymmer 15 sådana tunnor?
b) Hur mycket vatten är det i en sådan tunna när den är fylld till 1/4?

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    En tunna rymmer 2/5 kubikmeter.
    a) Hur mycket rymmer 15 sådana tunnor?

    Vi beräknar det genom att multiplicera mängden i var tunna med antalet tunnor.
    $\frac25 \cdot 15= 6$ kubikmeter
    Vill vi omvandla detta till liter får vi 6000 liter, eftersom att en kubikmeter motsvarar 1000 l.

    b) Hur mycket vatten är det i en sådan tunna när den är fylld till 1/4?

    Vi beräknar det genom att multiplicera mängden i en tunna med andelen av tunnan.
    $\frac25 \cdot \frac14= \frac{2}{20}=\frac{1}{10}$ kubikmeter

    Det motsvarar 100 liter vatten.

    Hoppas detta hjälpte!

Haron Tarin

jag tyckte att det här var verkligen svårt för mig

Linda Sörqvist

Hej, fråga nr 7. Varför multiplicerar jag med 4 på slutet av uppgiften? Förstår inte riktigt varför? Tacksam för svar

    David Admin (Moderator)

    Hej Linda.

    Eftersom att vi vill ha $A$ ensamt i ena leden behöver vi eliminera, alltså få bort, fyran i nämnaren under $A$:et. Genom att multiplicera båda leden med fyra får vi att

    $4\cdot \frac{A}{4}=4\cdot\frac{1}{6}$

    $\frac{4 \cdot A}{4}=\frac{4\cdot 1}{6}$

    som vi sedan kan förkorta VL till just $A$

    $ A=\frac{2}{3}$

    Kanske exempel två videon i lektionen Träna mera på ekvationer kan vara till hjälp!

arian pepaj

på fråga 9:

steg 1: a/1 * 1/4 = 1/6
steg 2: a/4 dividerat med 1/6 = 6/4
steg 3: 6/4 kan förkortas med 2 i täljare och nämnare, som blir 3/2

vad gör jag fel? och hur kan jag göra istället?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Fungerar det bättre om du kikar på den lösningsmetod som presenteras när du rättar uppgiften?

Hanna Josefsson

Hej! Angående fråga 3. Hur får ni det till svaret 5/21.
Det måste ju ha samma räknesätt som fråga 4, dvs. att man multiplicerar med inversen. Enligt mina & dataverktyg.se beräkningar blir det då 12/35. Kan jag få en förklaring på talet?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    Det är vanligt inom matematiken att man kan ersätta ordet ”av” med multiplikation, dvs att du multiplicerar 2/7 med 5/6 för att få hur mycket som 2/7 ”är av” 5/6.
    När du multiplicerar två bråktal så multiplicerar man inte med inversen som vid division.

Pamela Joana George

Förklaringen på frågan 10 står 6/9 hanar. Hur fick de 6/9 hanar?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Det står hanar och ungdjur, så däri ingår både hanar och ungdjur. Man får det genom
    $ 1-2/9=6/9 $

David Hellqvist

på fråga 1 står det,
Vad är hälften av en tre fjärdedelar?
tolkade denna som 1 3/4. ska väl stå
Vad är hälften av tre fjärdedelar?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Tack för att du sade till om detta, det är korrigerat!

Hussein Hassan

Hej, jag har en fråga. Kan man addera två bråk och få en summa 1?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej, ja det kan man få. Tex $ \frac13+\frac23=1 $ eller $\frac12+\frac12=1$

Homayon Attaie

jag har kollat på filmen men jag har lite problem med den sista bråket som han löste. jag har inte förstod riktigt.

    Simon Rybrand (Moderator)

    Vilket steg fastnar du på?

Vcarlsson

Hej, i videon med exempel 3 går det väldigt fort, jag är med på 5a/2=1/3 sen säger du nått förlänger med 2 och vips så va det löst men jag fattar inte, tacksam för en förklaring vad du gör och med vilken regel. Mvh Viktor

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej, här kommer en steg för steg förklaring, säg till om det fortfarande är svårt att förstå!
    $\frac{5a}{2}=\frac{1}{3}$
    Multiplicera bägge leden med 2, då får vi
    $\frac{2·5a}{2}=\frac{2·1}{3}$
    I vänsterledet tar ”tvåorna ut varandra”
    $5a=\frac{2}{3}$
    Dela bägge leden med 5
    $\frac{5a}{5}=\frac{2}{3} \big/ \frac51$
    I högerledet dividerar vi bråken med varandra.
    $a=\frac{2}{3} \big/ \frac51 = \frac{2·1}{3·5}= \frac{2}{15}$

Gualberto Scolari RIngström

Hej
På uppgift 8, om det vore så att man kunde valt fler än 1 alternativ när man gjorde undersökningen t.e.x att man både tar del av nyheter fler än 4 ggr i veckan via tv nyheter och via digitala medier eller tidning vilket inte är omöjligt att man gör.
Då hade det väl inte gått att räkna ut om man inte visste hur många som kryssat 2 sätt.
Onödig fråga kanske , men kunde inte sluta fundera på detta.
Tack för en kanon sida !

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    Tycker att du har helt rätt att man behöver förtydliga att endast ett alternativ kan väljas. Vi uppdaterar frågeformuleringen med detta.

      Joakim Andersson

      Hej! om jag adderar 145+225+167 så får jag 537inlämnade svar, i uppgiften står att 517 svar inkommit, har jag missat något där? Man fick ju endast lämna 1 svar/person..

        Simon Rybrand (Moderator)

        Vi uppdaterar den frågeställningen!

          Tomas Ryberg

          Måste fråga … är sista frågan uppdaterade än ?

            Simon Rybrand (Moderator)

            Hej
            Om du menar i videon så skall den vara uppdaterad. Vi kommer säkerligen titta på att uppdatera videon ändå framåt då det verkar vara många som tycker att uppgiften är mycket svår.

Mea

Hej!
Skulle jag kunna få en mer utförlig uträkning på fråga nummer fyra. Jag förstår inte vad som görs i slutsteget med 4:an.

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    Har fyllt på med mer förklaring på den uppgiften. Sätt igång uppgifterna och rätta dem så ser du denna förklaring.

Alexandra Mendoza

Hej! Jag undrar samma sak om exempel 2. Hur går ni tillväga?

    Simon Rybrand (Moderator)

    För att göra det här lite tydligare så kan vi först skriva om bråket så här:
    $\frac{3}{19}⋅\frac{38}{63} = $ $\frac{3⋅38}{19⋅63} =$ $\frac{3}{63}⋅\frac{38}{19} $
    Nu kan vi förkorta det första bråket med 3 och det andra med 19 (2*19=38), då får vi
    $ \frac{3/3}{63/3}⋅\frac{38/19}{19/19} =$
    $\frac{1}{21}⋅\frac{2}{1} = \frac{2}{21}$
    Hoppas att detta hjälper till att förstå, säg annars till!

      Kristoffer.S

      Vänligen uppdatera någon av video-genomgångarna i bråk med det förtydligande som står med i kommentarerna på denna del.
      Det är trots allt för sådana här räkneregler och hjälp att förstå vilka möjligheter jag har att använda sådana som jag betalar för denna tjänsten.

        Simon Rybrand (Moderator)

        ** Uppdatering, nu är videon uppdaterad med en mer utförlig förklaring på den uppgiften.

        Hej
        Skall göra om förklaringen på den uppgiften så att vi gör beräkningen tydligare för er. Vi kanske inte hinner uppdatera detta idag men troligtvis redan under morgondagen.
        Tack för era kommentarer om detta!

      Karl

      Jag förstår fortfarande inte tyvärr. Varför byter 38 och 3 plats?
      ”Får man” flytta om hur man vill uppe i täljare eller nere i nämnare för att enklare se svaret. Gjorde bara ett test med
      6/8 ⋅ 16/6 = 16/8 ⋅ 6/6 = 2/1 ⋅ 1/1 = 2/1

      Samma svar blir om jag skulle ha multiplicerat 16⋅6 och 8⋅6 = 96/48= 2/1

      Så det verkar stämma. Har jag fattat det rätt?

        Simon Rybrand (Moderator)

        Hej
        Det spelar ingen roll i vilken ordning vi skriver en multiplikation så i det exemplet flyttar vi om ordningen i täljaren för att enklare se att vi kan förenkla 38/19 och 3/63. Tanken är samma som att exempelvis
        $ 2·6=6·2 $

jenca

Hej, en fråga på exempel 2. Hur gör man för att veta att (3*38)/(19*63) går att förkorta till just 2/21? Väldigt tacksam för svar!


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (15)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Beräkna hälften av $\frac{1}{4}$14  .

    Svara i bråkform.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Bråkräkning - Problemlösning
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Beräkna hälften av tre fjärdedelar.

    Svara i bråkform.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Beräkna två sjundedelar av fem sjättedelar.

    Svara i bråkform.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ

    Ellen har fått uppgiften att beräkna  $\frac{6}{\frac{4}{7}}$647   .

    Nedan hittar du hennes uträkning där något har gått fel. Vad är det som har gått fel? brak-problem-felrakning

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    I en klass med $28$28 elever så är andelen pojkar $\frac{3}{7}$37 . Hur många flickor går i klassen?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Multiplicera och dividera bråktal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 6. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    En paj

    Du ska bjuda din klass på fika och gör körsbärspajer. Du beräknar att varje person äter $\frac{1}{12}$112  paj.
    Du bakar $3$3 pajer vilket ska räcka till en bit per person samt fyra extra bitar.

    Hur många elever är ni i klassen?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Multiplicera och dividera bråktal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 7. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

     

    Du och dina fem kompisar är hungriga. Hälften av er beställer thai-mat och hälften pizza. Ni köper två pizzor.

    Hur mycket pizza får var och en av er som äter pizza, förutsatt att ni dela lika? 

    Ange exakt svar.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 8. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Till pizzan du och dina fem kompisar köper, dricker $\frac{2}{3}$23  av hela gänget läsk. Ni köper $3$3 liter läsk.

    Hur mycket får var och en av er om alla dricker lika mycket läsk?

    Svara i bråkform.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 9. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Bestäm  $A$A  då  $A$A$\cdot\frac{1}{4}=\frac{1}{6}$·14 =16   

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 10. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ


    I en koloni med kejsarpingviner finns  $2100$2100 individer. Av dessa är $\frac{3}{9}$39   vuxna honor och av övriga individer är hälften ungdjur.
    Hur många vuxna hanar finns i kolonin?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 11. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P 2
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    På ett mjukvaruföretag jobbar $\frac{3}{4}$34   av de anställda med programmering.

    Av de övriga så jobbar $\frac{2}{3}$23   med försäljning.

    Hur stor andel av alla anställda jobbar med försäljning?

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 12. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ


    I ett stall finns $12$12  hästar. Av dessa är hälften bruna. Av de övriga är $\frac{2}{3}$23  svarta och resten vita.

    Hur många vita hästar finns det i stallet? 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 13. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    På en skola går $180$180  elever. Av dessa äter $\frac{2}{3}$23  både kött och fisk. Av de andra äter $\frac{1}{4}$14  fisk men inte kött. Alla som äter kött äter även fisk.

    Hur många äter inte kött eller fisk? 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 14. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M 1
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Ella, Klara och Vera har bestämt sig för att under sommarlovet hjälpa sin morfar att måla om hans hus.
    Morfar säger att de får dela på $12\text{ }000$12 000 kronor när jobbet är färdigt.
    De bestämmer sig för att fördela pengarna utefter hur stor yta respektive person har målat.

    Ella målar en tredje del av huset själv. Klara målar hälften av det som är kvar och Vera resten.

    Vilken uträkning ger oss hur mycket Vera ska få betalt?

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 15. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    En grupp kompisar på $12$12 personer bestämmer sig för att göra den så kallade ”klassikern” och under ett år åka Vasaloppet, springa Lidingöloppet, cykla Vätternrundan samt simma Vansbrosimmet.

     $\frac{1}{4}$14  av gruppen genomför endast Vasaloppet. Av de övriga så gör $\frac{2}{3}$23  två tävlingar till.

    Hur många i gruppen genomförde hela klassikern?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...

c-uppgifter (1)

  • 16. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Beräkna  $\frac{2+\frac{1}{3}}{\frac{1}{6}}$2+13 16   

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...

a-uppgifter (2)

  • 17. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/1)
    E C A
    B
    P
    PL 1 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    En elev har under sitt Gymnasiearbete bestämt sig för att undersöka hur stor andel av eleverna på hans skola som håller sig nyhetsuppdaterade. Han gör en enkätundersökning och får in $517$517 svar.

    $145$145 st anger att de läser nyheterna i tidningen eller digitalt mer än $4$4 ggr i veckan.   
    $225$225 st anger att de ser TV-nyheter mer än $4$4 ggr i veckan.
    $167$167 st anger att de tar del av nyheter mindre än $4$4 ggr i veckan.

    Hur många av eleverna håller sig nyhetsuppdaterad genom att de både  ser TV-nyheter mer än $4$4 ggr i veckan OCH läser nyheterna i tidningen eller digitalt mer än $4$4 ggr i veckan?  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 18. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/0/2)
    E C A
    B
    P 1
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Beräkna differensen  $a-b-c$abc  om

     $\frac{a}{b}$ab   $=6$=6 ,     $b\cdot c=$b·c= $\frac{3}{49}$349       och        $c=$c= $\frac{3}{7}$37       

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se