...
Kurser Alla kurser Min sida Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Matematik 1b
 /   Funktioner

GeoGebra och Räta linjens ekvation -utredande uppgift

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand Anna Karp
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

Genom att jobba parallellt med det digitala verktyget GeoGebra och Räta linjens ekvation kan vi undersöka och fördjupa förståelsen av grafen.

I denna lektion ska vi undersöka grafen till räta linjens ekvation med hjälp av GeoGebra genom att lära oss följande.

  1. Skapa glidare
  2. Skriva om funktionen på olika former
  3. Ta fram ”särskilda punkter”
  4. Ta fram linjens lutning

I övningarna kommer du att undersöka grafen till ekvationen $y=kx+m$y=kx+m med hjälp av Geogebra, som du öppnar via denna länk eller via ikonenGeoGebra ikon här på Eddler.

Återvänd till lektionen GeoGebra och Funktioner om du behöver hjälp med några grundfunktioner vi bygger vidare på här.

Klicka på länken för att öppna GeoGebra. När du kommer in på sidan är du i läget för Grafanalys, om du inte ändrat inställningarna. Du kan annars välja det i menyn till höger.

Skapa glidare

Glidare kan vara till hjälp när man vill laborera med funktioner och undersöka hur olika konstanter påverkar grafens utseende.

Du skapar glidare genom att klicka på ikonen  och sedan i koordinatsystemet där du vill placera den. Då kommer det upp en popup där du fyller i vilket namn du vill ge glidaren.

Exempel 1

a) Skapa två glidare och namnge dem $k$k och  $m$m.

b) Skriv in ekvationen  $y=kx+m$y=kx+m och undersök hur de två glidarna påverkar grafens utseende, genom att dra i respektive punkt på glidarna.

Lösning

a) Vi klickar på ikonen för glidare och sedan i koordinatsystemet och byter nämn på glidare till $k$k.

Sedan upprepar vi allt en gång till, fast anger $m$m som namn istället.

Tänk på att klicka på pilikonen för att förhindra att du skapar nya glidare var gång du klickar i koordinatsystemet.

b) När vi drar glidarna fram och tillbaka upptäcker vi att $k$k förändrar linjens lutning och $m$m vart linjen skär $y$y-axeln. 

I övningsuppgifterna i denna lektionen kommer du själva att få skapa en glidare och undersöka detta.

Skriva om räta linjens ekvation på olika former

Du kan ta hjälp av GeoGebra för att skriva om en funktion på en annan form.

Exempel 2

a) Ange den räta linjen  $2x+3y=6$2x+3y=6 på $k$k -form

b) Ange den räta linjen  $y=12x+5$y=12x+5  på allmänform

Lösning

a) Vi skriver om funktionsuttryckt med hjälp av GeoGebra genom att först skriva uttrycket i Inmatningsfältet och tryck enter. Detta för att rita grafen. Därefter går vi till inställningarna, antingen via de tre små punkterna i inmatningsfältet, som vi visade i exempel 1, eller via    och .
Klicka där efter på grafen och välj under fliken Algebra $k$k -form.

Vi läser av omskrivningen i inmatningsfältet till  $y=-0,66667x+2$y=0,66667x+2.

b) Vi upprepar ovan med väljer nu istället Allmänform  $ax+by+c=0$ax+by+c=0

Vi läser av omskrivningen i inmatningsfältet till  $-12x+y-5=0$12x+y5=0 .

Du kan skifta fram och tillbaka mellan dessa olika former.

Ta fram ”särskilda punkter”

När du jobbar med funktioner är det särskilda punkter på grafen som är lite extra intressanta. Dessa kan du be GeoGebra ta fram till dig för en funktion.

Exempel 3

Ta hjälp av GeoGebra för att ange nollställen, största värde och skärningspunkten med $y$y-axeln till funktionen  $f\left(x\right)=-2x^2-8x+10$ƒ (x)=2x28x+10.

Lösning

Genom att klicka på de tre punkter i Inmatningsfältet kan vi ta hjälp av GeoGebra för att plocka fram dessa olika punkter.

Vi kan nu läsa av värdena.

Funktionens nollställen är där grafen skär  $x$x -axeln och anges som Rot(f) i GeoGebra, till  $x=-5$x=5 och  $x=2$x=2 .
Funktionens största värde, vilket är extrempunkten, är  $y=18$y=18 
Skärningspunkten med $y$y-axeln, vilket också ges av konstanten i funktionsuttrycket, är  $\left(0,\text{ }10\right)$(0, 10).

Ta fram linjens lutning

Den linjära funktionen har alltid en rät linjen som graf och oftast vill vi bestämma lutningen på den. Du kan be GeoGebra ta fram lutnignen.

Exempel 4

Ta hjälp av GeoGebra för att bestämma lutningen till funktionen  $4y+12=8x$4y+12=8x 

Lösning

Vi skriver in funktionsuttrycket i inmatningsfältet. Trycker enter. Linjen ritas.
Vi klickar på ikonen och väljer Lutning

Genom att klicka på grafen anges GeoGebra linjens lutning.

Vi läser av svaret till  $k=2$k=2.

Självklart kan vi bestämma detta genom att välja att skriva om formen på $k$k -form, antigen för hand eller med hjälp av GeoGebra,  eller bara titta i grafen. Men detta är ännu ett sätt.

Det finns många många fler finesser och funktioner i GeoGebra att upptäcka. Men här fokusera vi på att undersöka den linjära funktionens graf. Gör övningarna för att själv undersöka.

Ett sista tips. Om det krånglar, ladda om sidan!

Kommentarer


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (7)

  • Denna lektionen kan du undersöka sambandet mellan grafen och ekvationen $y=kx+m$y=kx+m med hjälp av Geogebra. Du öppnar GeoGebra via denna länk eller via ikonenGeoGebra ikon till höger. 

    Uppgifterna är tänkta att göras i ordning då de ger en progression i resonemangen kring räta linjens ekvation.

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (3/1/0)
    E C A
    B
    P 2
    PL
    M
    R 1 1
    K
    M NP INGÅR EJ

    Vi börjar med att studera det så kallade $m$m-värdet.

    Skriv in ekvationen $y=2x-3$y=2x3 i inmatningsfältet i GeoGebra. Tryck enter. Linjens graf ritas i koordinatsystemet.

    Skriv även in följande ekvationer, utan att ta bort föregående linje.
     $y=2x+1$y=2x+1
     $y=2x$y=2x
    $y=2x-1$y=2x1 

    a) Beskriv linjerna. Har de någon gemensam egenskap? Vad skiljer dem åt?

    b) För vilka värden på $y$y skär linjerna $y$y-axeln? 

    c) Jämför ekvationerna med $y=kx+m$y=kx+m och identifiera $m$mvärdet för alla ekvationerna.

    d) Vilket samband ser du mellan $m$mvärdet linjens utseende?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Räta linjens ekvation
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M 1
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Rita en femte linje som är parallell, alltså har samma lutning, med linjerna

     $y=2x-3$y=2x3 
     $y=2x+1$y=2x+1   
     $y=2x$y=2x        
    $y=2x-1$y=2x1  

    samt går genom punkten $\left(0,\text{ }4\right)$(0, 4). 

    Vilken ekvation har linjen i $k$k-form, alltså på formen  $y=kx+m$y=kx+m?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Räta linjens ekvation
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Inför nästa uppgift rensas ritområdet. Välj ikonen och markera i ritområdet respektive linje och tryck på delete.

  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (3/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M 2
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ

    Skriv in följande ekvationer i inmatningsfältet.

     $y=3x+2$y=3x+2 
     $y=3x-2$y=3x2

    Rita en tredje och fjärde linje som är parallella, alltså har samma lutning som linjerna $y=3x+2$y=3x+2 och $y=3x-2$y=3x2 samt går genom

    a) punkten $\left(0,\text{ }0\right)$(0, 0).  Ange linjens ekvation i $k$k-form.

    b) punkten  $\left(1,\text{ }-1\right)$(1, 1). Ange linjens ekvation i $k$k-form.

    c) Stämmer dina slutsatser kring $m$m -värdet här med?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Räta linjens ekvation
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • Inför nästa uppgift rensas ritområdet. Välj ikonen och markera i ritområdet respektive linje och tryck på delete.

  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (4/0/0)
    E C A
    B 2
    P 1
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ

    Nu ska vi studera $k$k -värdet. Skriv in följande ekvationer i ett varsitt inmatningsfällt.

     $y=3x-3$y=3x3 
     $y=2x-3$y=2x3 
     $y=x-3$y=x3 

    a) Beskriv linjerna. Har de någon gemensam egenskap? Vad skiljer dem åt?

    b) För vilka värden på $y$y skär linjerna $y$y-axeln? 

    c) Jämför ekvationerna med $y=kx+m$y=kx+m och identifiera $k$kvärdet för alla ekvationerna.

    d) Hur verkar $k$kvärdet påverka linjen?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Räta linjens ekvation
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ

    Skriv nu även in ekvationerna nedan i inmatningsfältet.

     $y=-3x-3$y=3x3 
     $y=-2x-3$y=2x3 
     $y=-x-3$y=x3 

    Beskriv skillnaden på grafen mellan linjer med positivt respektive negativt $k$k-värde.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Räta linjens ekvation
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Inför nästa uppgift rensas ritområdet. Välj ikonen och markera i ritområdet respektive linje och tryck på delete.

  • 6. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ

    Ni ska nu skapa två glidare för att undersöka hur $k$koch $m$m-värdet påverkar linjens utseende.

    1. Klicka på ikonen ”glidare” .
    2. Klicka i andra kvadranten. Ett menyfönster kommer upp. Skriv i namn: k. Klicka på OK. Nu har du skapat en glidare som syns i andra kvadranten.
    3. Skapa nu en glidare till med namn: m.
    4. Skriv in  $y=kx+m$y=kx+m  i inmatningsfältet.

     

    Vad händer med linjens utseende om ni flyttar punkterna på glidaren $k$k och $m$m?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Räta linjens ekvation
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 7. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/1/0)
    E C A
    B
    P 2
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ

    Ställ in glidaren för $k$k till värdet $2$2 och $m$m till värdet $1$1.

    a) Om ni förflyttar er från punkten $\left(0,\text{ }1\right)$(0, 1) till punkten $\left(2,\text{ }5\right)$(2, 5), hur många steg har ni förflyttat er i $x$x-led respektive $y$y-led?

    Ni har nu beräknat det man kallar förändringen i $x$x-led och förändringen i  $y$y-led. 

    b) Beräkna nu linjens $k$k-värde med hjälp av formeln

     $k=$k=  $\frac{\text{Förändringen i y-led}}{\text{Förändringen i x-led}}$Förändringen i y-ledFörändringen i x-led  

    c) Jämför ert värde med linjens $k$k-värde i algebrafönstret. Vad kan man dra för slutsats? 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Räta linjens ekvation
    Dela med lärare
    Rättar...

c-uppgifter (2)

  • 8. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/2/0)
    E C A
    B
    P 1 1
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ

    Använd formeln $k=$k=$\frac{\text{Förändringen i y-led}}{\text{Förändringen i x-led}}=\frac{\bigtriangleup y}{\bigtriangleup x}$Förändringen i y-ledFörändringen i x-led =yx   för att beräkna linjens $k$kvärde genom att välja två punkter på linjen med heltalskoordinater.

    a) Ställ in glidaren för $k$k till $3$3 och $m$m till $-1$1.  Beräkna $k$k med formeln ovan. Kontrollera att din beräkning stämmer över ens med  $k$k -värdet.

    b) Ställ in glidaren för $k$k till $-4$4 och $m$m till $-1$1. Beräkna $k$k med formeln ovan. Kontrollera att din beräkning stämmer över ens med $k$k -värdet.

    c) Stämmer dina beräkningar med dina tidigare slutsatser kring $k$k-värdet?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Räta linjens ekvation
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Inför nästa uppgift rensas ritområdet. Välj ikonen och markera i ritområdet respektive linje och tryck på delete.

  • 9. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M 1
    R
    K
    M NP INGÅR EJ

    Skapa räta linjer utifrån två punkter.

    a) Linjen är inte skriven i $k$k-form. Skriv av linjens ekvation och skriv om den i $k$k-form förhand.

    b) Använd GeoGebras inbyggda verktyg för att skriva om ekvationen i $k$k -form.

    Jämför med din omskrivning. Har ni fått samma svar?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Räta linjens ekvation
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se