...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Fysik 2
 /   Kvantfysik

Kvanthypotesen och Fotoelektrisk effekt

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Fredrik Vislander
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video Skapa thumbnails
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

Kvanthypotesen

Vi har i tidigare lektioner talat om temperaturstrålning, dvs att alla objekt med en temperatur över den absoluta nollpunkten, sänder ut elektromagnetisk strålning. I synnerhet har vi tittat på svartkroppsstrålning, som är strålning från ett objekt vars emitterade strålning endast beror av objektets temperatur.

Vi har också tidigare sett att fysiker i slutet av 1800-talet antog att elektromagnetisk strålning, och därmed även synligt ljus, var en vågrörelse. De tänkte sig även att strålningen kunde ha vilka energier som helst, dvs att strålningen var kontinuerlig. Detta ledde dock till orimligheter och var ett stort bekymmer för dåtidens fysiker.

I ett försök att lösa dessa problem föreslog fysikern Max Planck att elektromagnetisk strålning inte emitterades kontinuerligt utan att energin bara kunde emitteras i vissa bestämda ”portioner”, små energipaket med en bestämd energi, så kallade energikvanta. Han menade att varje energikvanta hade en energi som var proportionell mot frekvensen, och därmed även våglängden, enligt  $E=hf=\frac{hc}{\text{λ}}$E=hƒ =hcλ  . En högre frekvens motsvarar då en högre energi och en kortare våglängd.

Den totala energin som sänds ut måste alltså vara en heltalsmultipel av detta energikvanta. Att strålningen bara kommer i bestämda ”energipaket” kallas kvanthypotesen. Proportionalitetskonstanten  $h$h  kallas Plancks konstant och har värdet  $h=6,626\cdot10^{-34}$h=6,626·1034  Js.

Ett sätt att illustrera detta är att tänka att ökande totalenergi går i ”steg” snarare än som en kontinuerlig linje. Det finns alltså inga ”mellanvärden” i kvanthypotesen.

Med detta antagande kunde Planck konstruera sin strålningslag som vi pratade om i lektionen om svartkroppsstrålning. Lagen är ett samband mellan emittansen, temperaturen och de emitterade våglängderna från en svartkropp.

Kvanthypotesen kan sägas vara startskottet för den del av fysiken som kallas kvantfysik, och som kom att prägla första halvan av 1900-talet.

Kvanthypotesen

Energi kan bara sändas ut och tas emot i bestämda portioner, så kallade energikvanta. 

 $E=hf=$E=hƒ = $\frac{hc}{\text{λ}}$hcλ   

 

 $h=6,626\cdot10^{-34}$h=6,626·1034  Js  (Plancks konstant)
 $f$ƒ   är strålningens frekvens
 $\text{λ}$λ  är strålningens våglängd
 $c$c  är ljusets hastighet

 

Fotoelektrisk effekt

Ett annat fenomen som var svårt att förklara vid den här tiden var att när en metall blir belyst med ljus, som ju är elektromagnetisk strålning, kan metallen sända ut elektroner. Detta kallas fotoelektrisk effekt.

Den fotoelektriska effekten kan förklaras om ljus ses som partiklar med energin $E_f=hf$Eƒ =hƒ  . Dessa ljuspartiklar kan slita loss elektroner från en metallyta, men bara om energin hos fotonen är större än en viss lägsta-energi,  $E_0$E0, som kallas utträdesarbetet.

Detta innebär även att fotonen måste ha en viss frekvens,  $f_0$ƒ 0, som kallas gränsfrekvens eller tröskelfrekvens.

 $E_0$E0  och  $f_0$ƒ 0  är unika för varje metall och beror på hur starkt ledningselektronerna är bundna till metallatomerna.

Om fotonerna har större energi än $E_0$E0  går ”överskottsenergin” till rörelseenergi hos de frigjorda elektronerna.

Detta sammanfattas i den fotoelektriska ekvationen: $E_k=hf-E_0$Ek=hƒ E0  .

1921 tilldelades Albert Einstein Nobelpriset för sitt arbete kring den fotoelektriska effekten.

Fotoelektrisk effekt

Fotonen har en energi $E_f$Eƒ  . Om denna energi är tillräcklig (större än eller lika med utträdesarbetet $E_0$E0)  lämnas den till en elektron i metallen som därmed frigörs. En sådan elektron kallas fotoelektron. Om fotonen har större energi än utträdesarbetet blir överskottet till rörelseenergi hos fotoelektronen.

 $h=6,626\cdot10^{-34}$h=6,626·1034  Js  (Plancks konstant)
 $E_f=hf$Eƒ =hƒ   är fotonens energi
 $E_0$E0  är metallens utträdesarbete
 $E_k$Ek  är fotoelektronens rörelseenergi

Detta kan skrivas på följande sätt:

 $E_f=E_k+E_0$Eƒ =Ek+E0 , eller om vi löser ut rörelseenergin:

 $E_k=E_f-E_0$Ek=Eƒ E0 

 $\frac{mv^2}{2}=$mv22 = $hf-hf_0$hƒ hƒ 0  

där $f_0$ƒ 0  är gränsfrekvensen, dvs den minsta frekvens som fotonen måste ha för att frigöra elektronen.

 

Exempel 1

En inkommande foton med våglängden  $110$110  nm träffar en kvicksilveryta där  $E_0=4,5$E0=4,5  eV. Vilken är den maximala fart som de frigjorda elektronerna kan ha?

Lösning

Vi ställer upp den fotoelektriska ekvationen:

 $E_k=E_f-E_0$Ek=Eƒ E0 

Den kan vi skriva om på följande sätt:

 $\frac{mv^2}{2}=\frac{hc}{\text{λ}}$mv22 =hcλ  $-E_0$E0  

Ljusets hastighet:  $c=3,00\cdot10^8$c=3,00·108  m/s
Utträdesarbetet:  $E_0=4,5$E0=4,5  eV  $=4,5\cdot1,602\cdot10^{-19}$=4,5·1,602·1019  J 

Vi löser ut hastigheten $v$v :

 $v=$v= $\sqrt{\frac{2\cdot\left(\frac{hc}{\text{λ}}-E_0\right)}{m_e}}=$2·(hcλ E0)me = $\sqrt{\frac{2\cdot\left(\frac{6,626\cdot10^{-34}\cdot3\cdot10^8}{110\cdot10^{-9}}-4,5\cdot1,602\cdot10^{-19}\right)}{9,11\cdot10^{-31}}}$2·(6,626·1034·3·108110·109 4,5·1,602·1019)9,11·1031  $=1,544…$=1,544…  Mm/s 

Svar: Farten hos de snabbaste elektronerna är  $1,5$1,5  Mm/s.

Kommentarer


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (4)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    En foton frigör en elektron med en kinetisk energi på 2,1 eV då den träffar en kaliumyta (utträdesarbete $2,3$2,3 eV). Vad har fotonen för våglängd? Svara i nanometer med två värdesiffror.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Vilken är den minsta frekvens ljus måste ha för att kunna frigöra elektroner från en kopparyta? Utträdesarbetet för koppar är $4,7$4,7 eV. Svara i Thz med två värdesiffror.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    En foton med en energi på $6,5$6,5 eV träffar en metallyta. Det frigörs en elektron ur metallen som har en rörelseenergi på $1,7$1,7 eV. Vad är metallens utträdesarbete?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Om utträdesarbetet för Kalcium är  $2,90$2,90  eV, vad är då gränsfrekvensen för fotoelektrisk effekt? Svara i THz med tre värdesiffror.

     

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...

c-uppgifter (1)

  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    En foton med frekvensen $1670$1670 THz träffar en zinkbelagd ( $E_0=4,3$E0=4,3 eV)  elektrod varvid en elektron frigörs. Vad får den för hastighet? Svara i Mm/s med två värdesiffror.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se