00:00
00:00
KURSER  / 
Högskoleprovet matematik
/  Högskoleprov Träna DTK Del 1

Högskoleprov Träna DTK Del 1

Författare:Simon Rybrand
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet

Exempel i videon

  1. För vilken överträdelse gällde att den stod för 5 procent av de fattade besluten om miljösanktionsavgifter 2003 och 10 procent av det totala beloppet för miljösanktionsavgifter samma år?
    A Tillstånd/anmälan
    B Miljörapport,
    C Kompletterande uppgift
    D Övrigt.
  2. Hur stort det genomsnittliga beloppet var per beslutad miljösanktionsavgift år 2004?
    A 7 400 kronor
    B 8 600 kronor
    C 10 600 kronor
    D 160 000 kronor.
  3. Antalet beslut om miljösanktionsavgifter antas ha samma procentuella fördelning på tillsynsmyndigheter år 2002 som 2004. Hur många beslut fattades i så fall av kommuner 2002?
    A 862
    B 1 014
    C 1 085
    D 1 276
  4. Hur stor andel av de tjänstgörande gymnasielärarna i ämnet media hade pedagogisk högskoleexamen.
    A 30 procent
    B 40 procent
    C 55 procent
    D 65 procent
  5. I vilken lärarkategori var skillnaden mellan andelen män och andelen kvinnor minst respektive störst?
    A Matematik/NO-ämnen, år 4–9 respektive Textilslöjd
    B Idrott och hälsa respektive Lågstadielärare
    C Idrott och hälsa respektive Hem- och konsumentkunskap
    D Musik respektive Svenska som andraspråk
  6. Vilket svarsförslag är korrekt avseende det totala antalet tjänstgörande lärare (inklusive helt tjänstlediga) inom olika lärarkategorier i gymnasieskolan?
    A Det fanns 213 fler lärare inom el-/teletekniska ämnen än inom bygg-/anläggningstekniska ämnen.
    B Det fanns 188 fler lärare inom naturbruksämnen än inom handels-/kontors- ämnen.
    C Det fanns 47 färre lärare inom drift-/underhållstekniska ämnen än inom processtekniska ämnen.
    D Det fanns 218 färre lärare inom verkstads-/industritekniska ämnen än inom hantverksämnen.