...
Kurser Alla kurser Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Förälder Blogg Guider Om oss Kontakt Läxhjälp matemtaik
  Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Prova gratis Skaffa Premium Prova gratis
Genom att använda denna sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON   Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook Twitter Repetera Rapportera Ändra status
Matematik och Programmering
 /   Strängar, tal, variabler och matematikoperationer – Javascript

Math objektet i javascript

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video

Övning

Är du ny här? Så här funkar Eddler Premium
  • 600+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
  • 4000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
  • Heltäckande för din kursplan. Allt på ett ställe.
  • Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Prova i gratis i 7 dagar, sedan endast 89 kr/mån.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
Din skolas prenumeration har gått ut!
Kontakta ansvarig lärare om att förnya eller byt till privatkonto.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya ert skolabonnemang genom att kontakta oss på: info@eddler.se
  1. Beräkna  $3^5+\sqrt{16}$35+16 med hjälp av Math objektet.
  2. Skriv ut resultatet i konsolen.

I javascript finns ett objekt som heter Math objektet där vi hittar användbara konstanter (som π) och beräkningsmetoder. Här lär du dig hur du använder detta.

Vad är Math objektet?

För att få tillgång till konstanter och fler typer av beräkningar så kan man använda Math objektet.

Vi kan först kort nämna vad som menas med ett objekt. Vi kan förenklat beskriva det som en samling av metoder och verktyg som finns färdiga, i det här fallet för att hjälpa oss att räkna matematik.

Då skriver man det som exempelvis Math.konstant för den konstant man vill få ut eller Math.beräkningsmetod( … ) och det som skall beräknas.

Vi skriver alltså först objektets namn, dvs Math, sedan punkt och den metod vi vill använda oss av inom det objektet. Notera här att vi skriver Math med stor bokstav M.

Exempel på användning av Math

Två vanliga beräkningar som vi vill kunna göra är att upphöja ett tal eller ta roten ur ett tal. Nedan visar vi exempel på hur det går till.

Upphöjt till

Nedan beräknas $2^3=8$23=8

var myNumber = Math.pow(2, 3);
console.log(myNumber);
> 8

Roten ur

Nedan beräknas $\sqrt{9}=3$9=3

var myNumber = Math.sqrt(9);
console.log(myNumber);
> 3

Fler exempel på metoder

Det finns mängder av fler metoder att använda sig av. Några av dessa är

  • Math.pow(x, y) – Upphöjer x med y.
  • Math.sqrt(x) – Roten ur x.
  • Math.log10(x) – Tiologaritmen
  • Math.log(x) – Naturliga logaritmen
  • Math.sin(x) – Beräkning av sinusvärdet för x.
  • Math.cos(x) – Beräkning av cosinusvärdet för x.
  • Math.tan(x) – Beräkning av tangensvärdet för x.

För en fullständig lista gå till följande sida:

https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/JavaScript/Reference/Global_Objects/Math

Kommentarer


Endast Premium-användare kan kommentera.