Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
Frågor hjälpmarkerade!
Alla markeringar försvinner.
KURSER /
Matematik 3b
/ Nationellt prov Ma3b HT 2013
Nationellt prov Matematik 3b ht13 Del A - Muntligt
██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████
X-uppgifter (4)
Till eleven - Information inför det muntliga delprovet
Du kommer att få en uppgift som du ska lösa skriftligt och sedan ska du presentera din lösning muntligt. Om du behöver får du ta hjälp av dina klasskamrater, din lärare och ditt läromedel när du löser uppgiften. Din muntliga redovisning börjar med att du presenterar vad uppgiften handlar om och sedan får du beskriva och förklara din lösning. Du ska redovisa alla steg i din lösning. Däremot, om du har gjort samma beräkning flera gånger (till exempel i en värdetabell) så kan det räcka med att du redovisar några av beräkningarna. Din redovisning är tänkt att ta maximalt $5$5 minuter och ska göras för en mindre grupp klasskamrater och din lärare.
Den uppgift som du får ska i huvudsak lösas för hand, algebraiskt. Det kan hända att du behöver en miniräknare för att göra en del beräkningar men du ska inte hänvisa till grafritande och/eller symbolhanterande funktioner på räknaren (om du har en sådan typ av räknare) när du redovisar din lösning.
Vid bedömningen av din muntliga redovisning kommer läraren att ta hänsyn till:
• hur fullständig, relevant och strukturerad din redovisning är,
• hur väl du beskriver och förklarar tankegångarna bakom din lösning,
• hur väl du använder den matematiska terminologin.
Hur fullständig, relevant och strukturerad din redovisning är
Din redovisning ska innehålla de delar som behövs för att dina tankar ska gå att följa och förstå. Det du säger bör komma i lämplig ordning och inte innehålla någonting onödigt. Den som lyssnar ska förstå hur beräkningar, beskrivningar, förklaringar och slutsatser hänger ihop med varandra.Hur väl du beskriver och förklarar tankegångarna bakom din lösning
Din redovisning bör innehålla både beskrivningar och förklaringar. Man kan enkelt säga att en beskrivning svarar på frågan ”Hur?” och en förklaring svarar på frågan ”Varför?”. Du beskriver något när du till exempel berättar hur du har gjort en beräkning. Du förklarar något när du motiverar varför du till exempel kunde använda en viss formel.Hur väl du använder den matematiska terminologin
När du redovisar bör du använda ett språk som innehåller matematiska termer, uttryckssätt och symboler som är lämpliga utifrån den uppgift du har löst. Matematiska termer är ord som till exempel ”exponent”, ”funktion” och ”graf”.
Ett exempel på ett matematiskt uttryckssätt är att $x^2$x2 utläses ”$x$x upphöjt till $2$2” eller ”$x$x i kvadrat”. Några exempel på matematiska symboler är $pi$π och $fleft(xright)$ƒ (x), vilka utläses ”pi” och ”$f$ƒ av $x$x”-
1. Premium
Bestäm det kortaste avståndet i $y$y-led mellan graferna till funktionerna $f$ƒ och $g$g där $f\left(x\right)=2x^3-6x^2+12$ƒ (x)=2x3−6x2+12 och $g\left(x\right)=7,5x-18$g(x)=7,5x−18 då $x>0$x>0
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Se mer:Videolektion: Extrempunkter, extremvärden och största och minsta värdeLiknande uppgifter: derivatan Funktioner största och minsta värdeRättar...2. Premium
För funktionen $f$ƒ gäller att $f\left(x\right)=-6x^2+ax$ƒ (x)=−6x2+ax där $a$a är en konstant. Grafen till funktionen $f$ƒ har en maximipunkt $\left(2,\text{ }24\right)$(2, 24), se figur.
Bestäm arean av det skuggade området som begränsas av grafen till funktionen $f\left(x\right)=-6x^2+ax$ƒ (x)=−6x2+ax
och $x$x-axeln.
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Se mer:Videolektion: Integralkalkylens fundamentalsatsLiknande uppgifter: Funktioner integral och area integralkalkylens fundamentalsatsRättar...3. Premium
I den här uppgiften ska du undersöka funktionen $v=3x+y$v=3x+y.
För de två variablerna $x$x och $y$y gäller villkoren:
$\begin{cases} 2x+y\geq 14\\ x+2y<16 \\ y\geq 2 \end{cases}$
Bestäm det största och det minsta värde som funktionen $v=3x+y$v=3x+y kan anta.
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Se mer:Videolektion: Linjär optimering - Största och Minsta värdeLiknande uppgifter: Linjär optimering största och minsta värdeRättar...Din skolas prenumeration har gått ut!Din skolas prenumeration har gått ut!4. Premium
Figuren visar kurvan $y=2x^3-4x^2-3x+9$y=2x3−4x2−3x+9 och kurvans tangent i punkten $P$P där $x=0$x=0. Denna tangent skär kurvan i en annan punkt $Q$Q.
Bestäm koordinaterna för punkten $Q$Q
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Se mer:Videolektion: Tangentens ekvation och lutningLiknande uppgifter: derivatan Funktioner tangentens ekvationRättar...Din skolas prenumeration har gått ut!Din skolas prenumeration har gått ut! -
Det finns inga befintliga prov.
-
{[{ test.title }]}
●
Lektion
Kategori
ID
Test i 7 dagar för 9 kr.
Det finns många olika varianter av Lorem Ipsum, men majoriteten av dessa har ändrats på någotvis. Antingen med inslag av humor, eller med inlägg av ord som knappast ser trovärdiga ut.
Logga in
viaAll svar raderas. Detta går inte att ångra detta.