...
Kurser Alla kurser Min sida Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook Twitter Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Matematik 1c
 /   Sannolikhetslära

Simulera tärningskast - Programmeringsövning

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

I den här programmeringsövningen skall du simulera ett tärningskast med en tärning med 6 sidor. Du behöver i den här övningen på något vis generera ett slumpmässigt (random) heltal från 1 till 6 och skriva ut det på skärmen (konsolen).

Du kan välja att programmera uppgiften i python eller javascript. De förkunskaper som kan vara bra att inhämta till den här uppgiften finns i vår kurs Matematik och programmering. Särskilda referenser till programspråkens referensbibliotek finns under avdelningen för Python eller Javascript.

Fördjupning

  • Simulera kast med två tärningar.
  • Simulera kast med valfritt antal tärningar. Låt användaren välja hur många tärningar som skall kastas.

Programmera övningen i Python

Förslag på lösning i python

import random

def randomnumber():
  return random.randint(1,6)

print(randomnumber())

Programmera övningen i Javascript

I den här övningsmodulen får du själv kontrollera att du har gjort rätt. Det finns ingen automatiskt rättning.

Kommentarer

Yani Al-yousifi

// förslag javascript (låt användare bestämma antal kast (default = 3 kast))

var antalkast = prompt(”Antal kast:” ,3)
var tkast
var x

for (x = 1; x <= antalkast; x++) {
tkast = Math.floor(6*Math.random())+1
console.log(tkast)
}

Yani Al-yousifi

//förslag javascript två kast

var tkast1 = Math.floor(6*Math.random())+1
var tkast2 = Math.floor(6*Math.random())+1
var sum = tkast1 + tkast2
console.log(tkast1 + ” + ” + tkast2 + ” = ” + sum)


Endast Premium-användare kan kommentera.