...
Kurser Alla kurser Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Förälder Blogg Guider Om oss Kontakt Läxhjälp matemtaik
  Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda denna sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON   Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook Twitter Repetera Rapportera Ändra status
Matematik 1
 /   Sannolikhetslära och Statistik

Simulera tärningskast - Programmeringsövning

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video

I den här programmeringsövningen skall du simulera ett tärningskast med en tärning med 6 sidor. Du behöver i den här övningen på något vis generera ett slumpmässigt (random) heltal från 1 till 6 och skriva ut det på skärmen (konsolen).

Du kan välja att programmera uppgiften i python eller javascript. De förkunskaper som kan vara bra att inhämta till den här uppgiften finns i vår kurs Matematik och programmering. Särskilda referenser till programspråkens referensbibliotek finns under avdelningen för Python eller Javascript.

Fördjupning

  • Simulera kast med två tärningar.
  • Simulera kast med valfritt antal tärningar. Låt användaren välja hur många tärningar som skall kastas.

Programmera övningen i Python

Är du ny här? Så här funkar Eddler Premium
  • 600+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
  • 4000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
  • Heltäckande för din kursplan. Allt på ett ställe.
  • Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Prova i gratis i 7 dagar, sedan endast 89 kr/mån.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

Förslag på lösning i python

import random

def randomnumber():
  return random.randint(1,6)

print(randomnumber())

Programmera övningen i Javascript

I den här övningsmodulen får du själv kontrollera att du har gjort rätt. Det finns ingen automatiskt rättning.

Kommentarer


Endast Premium-användare kan kommentera.