...
Kurser Alla kurser Min sida Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook Twitter Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Fysik 1
 /   Modern fysik och relativitetsteori

Tidsförlängning och Längdkontraktion

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Daniel Johansson
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

Tidsförlängning och Längdkontraktion

I en tidigare video konstaterade vi att:

Om man mäter hastigheten hos en ljusstråle så får man alltid samma värde oavsett hur man rör sig samt hur ljuskällan som ljuset kommer ifrån rör sig.

Detta innebär att oavsett om du färdas mot eller ifrån ljuskällan så kommer ljuset alltid att passera dig med samma hastighet, ljusets hastighet.

Detta låter väldigt märkligt och för att det ska kunna gå ihop så beter  sig naturen på ett sätt som nog också uppfattas som märkligt.

Tidsförlängning

Det är nämligen som så att två personer som färdas med olika hastighet kommer att vara oense om hur fort tiden går.

Det är detta fenomen som vi ska komma att kalla för tidsförlängning.

Tidsförlängning innebär kort och gott att vi uppfattar det som att tiden går långsammare för föremål som rör sig väldigt fort relativt oss. Desto snabbare de rör sig relativt oss, desto långsammare upplever vi att deras tid flyter.

Som exempel då, så kan vi tänka oss att personen i rymdskeppet som passerar jorden i en hög hastighet vinkar åt personen på jorden. Personen på jorden kommer då se denna vinkningen i slow motion. Detta är inte p.g.a. att han eller hon vinkar långsamt utan för att vi på jorden upplever det som att tiden flyter långsammare på rymdskeppet.

Allt som personen på rymdskeppet gör kommer vi se i slowmotion från jorden. Till och med kommer vi att se hur klockan i rymdskeppet går långsammare, om vi leker med tanken att vi kan se så bra.

På samma sätt kommer personen på rymdskeppet att uppleva att tiden på jorden går långsammare. Alla saker som sker på jorden kommer för denna personen att ske i slowmotion. Fåglarnas vingslag, föremål som faller mot marken, eller till och med hur snabbt saker åldras. Allt sker i slow motion. Och, desto snabbare rymdskeppet och jorden färdas relativt varandra, desto långsammare går det.

Formel för tidsförlängning

Exempel på hur stor denna effekten finns i följande tabell.

Längdkontraktion

Vi kan sammanfatta längdkontraktion på följande sätt:

När ett föremål färdas i en hastighet som är jämförbar med ljusets hastighet så upplevs dess längd i färdriktningen att kontraheras.  D.v.s. dras ihop, detta fenomen kallas för längdkontraktion.

På samma sätt så kommer personen i rymdskeppet istället att uppfattat jorden som ihop tryckt i färdriktningen.

Utifrån hans eller hennes perspektiv så är det jorden som flyger förbi fort åt höger istället och rymdfärjan är i vila.

Så inte nog med att hen upplever att tiden går långsammare på jorden, utan jorden kommer också att ha tagit en helt annan form. Återigen så kan man inte säga att någon av personerna har rätt eller fel. Utan båda har perspektiv på vad det är som rör sig och i deras perspektiv så är det föremålet som är i rörelse som beter sig ”märkligt”.

Formel för längdkontraktion

Hur stor denna effekt är i olika fall ges av följande tabell.

Kommentarer


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (4)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    Zach åker förbi jorden i ett supermodernt rymdskepp med en hastighet av $75$ % av ljusets hastighet.

    När han tittar mot jorden för att se vad som händer så kommer han att uppleva det som att:

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    Samtidigt står Ethel och tittar upp på Zack och hans rymdskepp. 

    Hur upplever Ethel formen på rymdskeppet?

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    När Zack färdas med $75$ % av ljusets hastighet så ser han Ethel sitta och äta. 

    Ethel upplever att hon äter i totalt $35$ minuter. Hur länge sitter Ethel och äter enligt Zacks rymdskeppstid?

    Ange svaret i antal minuter.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    Samtidigt som Ethel äter så tittar hon upp på rymdskeppet och uppfattar dess längd till $95$ m.

    Hur långt uppfattas rymdskeppet för Zack? 

    Svara på formen ”0,35 km”.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se