...
Kurser Alla kurser Min sida Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook Twitter Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Högskoleprovet matematik
 /   Högskoleprovet VT 2013 – Svårare uppgifter

XYZ provpass 2 - Uppgift 8 till 12

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

Exempel i videon

  1. Vad är (3x-1)2x – x(3x-2)
  2. a, b och c är tre på varandra följande heltal så att a < b < c. Vad är ((a-b)/(b-c))⋅(a-c)?
  3. x ≠ 0, Vad är xⁿ/yⁿ om x-y=0 och om n är jämnt delbart med 2.
  4. 40 personer deltar i ett prov med 6 stycken frågor. (tabell över resultat). Vilken medianpoängen är på detta prov.
  5. Arean av en cirkel är 16 m² större än arean av en kvadrat med sidan 3 cm. Vilken är cirkelns radie?

Kommentarer

Daniel

I fråga 6. Varför kör man inte 16(3x-4) = 22(2x+3) ? Varför bytte man plats på nämnarna?

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Du byter inte plats utan du multiplicerar båda sidor med nämnarna.

    Då resulterar det i att det ser ut som att de ”byter” plats.

Hanna Josefsson

På uppgift 9 i videon. Varför säger du att nämnaren (b-(b+1)) blir +1, men sedan skriver att det är lika med -1?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    Förstår att detta kan missuppfattas, det vi har kvar är -(+1) = -1.
    Detta kan missförstås genom det jag säger, vi kikar på att fixa det.

Crixus

Sen på fråga nr 9, -1/-1, varför blev det – på det nedre talet

    Simon Rybrand (Moderator)

    När det står ett minustecken framför parentesen så byter allt tecken i parentesen när du tar bort denna. Så du får
    $b-(b+1)=b-b-1=-1$

      Crixus

      För att göra det lite svårare, om det tex skulle så b – (b + 1 – 2) blir allt tecken inom parentesen till – eller + till – & – till + om man tar port parentesen.

        Simon Rybrand (Moderator)

        Hej, ja det stämmer tänk då på att det första b:et i parentesen är positivt så att du får
        $ b – (b + 1 – 2)=b-b-1+2 $

Crixus

Varför blev det det + på 3X^2 + 2x

    Simon Rybrand (Moderator)

    Det är för att det är minus framför x innan parentesen. Då multiplicerar du ett negativt x med en negativ 2:a vilket ger ett positivt resultat.

hajdilenaayoub

Hej!
Fråga 5 i exempelfrågorna är väldigt otydlig, skulle du kunna förklara vad som menas med den? Vad går den ut på?

5.Vilket av svarsförslagen är det bästa närmevärdet till 3√?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Det verkar ha blivit fel i frågeformuleringen där, det skall vara $ \sqrt{13}$. Hoppas att detta hjälper till att förtydliga, fråga annars gärna igen. Frågan är korrigerad.

David Stephan

Hej,

Har en undran angående fråga 3 där du får -6+k i vänsterledet. Borde det inte bli -5+k då 1-6+k eftersom 1:an finns där som y?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej
    Förklaringen där går kanske lite väl fort fram, skall skriva i mer vad som händer där.
    Det skall dock inte vara +1 där utan det som händer är att vi multiplicerar med (-6+k) i VL och HL och då får vi i VL
    $ 1⋅(-6+k) = -6+k $

Simon Rybrand (Moderator)

Hej, gå till kurssidan och under kapitlet Övningsprov och förslag lösningar så hittar du dessa övningsprov.

hussein radhi

jag råka skriva fel uppgift, jag menade uppgift 11 antal personer 5+12+3 =20 men sen vet jag inte hur du fick 21 för talet efter står det ju väl 10?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Där gäller ju att de två mittersta talen (om du tänker att du stället upp dem på ”rad”) är 2 och 3. Först är det 5 resultat med poängen 0, sedan 12 resultat med poängen 1, 3 resultat med poängen 2 och sedan 10 med poängen 3.

Simon Rybrand (Moderator)

Hej, Vad är din fråga här? Denna uppgift gås igenom videon, är det något i den förklaringen som exempelvis är otydligt?

hussein radhi

x=0 (x får inte vara noll)
Vad är x^n/y^n om x-y=0 och n är jämnt delbart med 2?

A. -1

B. 0

C. 1 rätt svar

D. 2


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (6)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    För heltalet $y$ gäller att $y > 0$ och $12 < y^2+y < 30$

    Vad är y?  

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    Vad är $ \left(  \frac{-5}{2} \right)^3 $?

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    $f(x) = \frac{6x+5}{2x+k}$

    Vad är $k$ om $f(-3) = 1$?

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    En cirkels omkrets är $2\pi$ cm. Hur många grader är den cirkelsektor vars cirkelbåge har längden $\frac{2\pi}{3}$ cm?

     

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    Vilket av svarsförslagen är det bästa närmevärdet till $\sqrt{13}$?

     

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 6. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    M NP INGÅR EJ

    Vad är $x$ om $ \frac{16}{3x-4} = \frac{22}{2x+3} $?

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se