...
Kurser Alla kurser Min sida Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook Twitter Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Matematik 1b
 /   Nationellt prov Ma1b HT 2016

Nationellt Prov Matematik 1b ht 2016 DEL C

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

X-uppgifter (1)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (3/5/3)
    E C A
    B 2
    P
    PL 2 1 1
    M 1
    R 1 1
    K 1 1
    M NP INGÅR EJ

    Spela kula

    På en skolgård spelar barnen kula. Barnen kastar kulor mot pyramider som består av fyra kulor. Följande spelregler gäller:

     Spelregler:

    • Spelet spelas i par. En person som ställer upp en pyramid (uppställare) och en person som kastar kulor mot pyramiden (kastare).
    • Kastaren kastar en kula i taget.
    • En spelomgång pågår tills kastaren träffar pyramiden.
    • Om kastaren träffar pyramiden så vinner hon/han de fyra kulorna som finns i pyramiden.
    • Kastaren förlorar alltid den kula som hon/han kastar. Det gäller både om hon/han träffar pyramiden eller inte.

    Camilla har under en dag observerat sin lillebror Niklas när han kastar kula. Av $150$150 kast har Niklas träffat pyramiden $15$15 gånger och missat $135$135 gånger.

    Besvara följande frågor utifrån spelreglerna och Camillas observationer av hur ofta Niklas träffar eller missar.

            $1$1.  Hur stor är sannolikheten att Niklas träffar pyramiden i första kastet i en spelomgång?

            $2$2.  Rita av träddiagrammet och ange sannolikheterna för träff och miss i de första tre kasten.

    Om Niklas har fler kulor efter en spelomgång än före kallas det att ”gå plus”. Om Niklas har färre kulor efter en spelomgång än före kallas det att ”gå minus”.

            $3$3.  Hur många kulor kan Niklas ”gå plus” med i en spelomgång? Ange samtliga möjligheter.

            $4$4.  Hur stor är sannolikheten att Niklas ”går plus” med precis två kulor i en spelomgång?

            $5$5.  Hur stor är sannolikheten att Niklas ”går plus” med minst en kula i en spelomgång?

            $6$6.  Hur stor är sannolikheten att Niklas ”går minus” med minst en kula i en spelomgång? Motivera.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se