00:00
00:00
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet

I den här lektionen lär du dig lösa problem med procent och ekvationer.

Kort om ekvationslösning

En ekvation är alltid en jämvikt mellan ett vänsterled och ett högerled där något är okänt. Det är vanligt att man kallar detta okända för xx men det går lika bra att använda andra bokstäver (okända variabler) som a,b,ellery a,\,b,\,eller\,y

När man börjar att lösa ekvationer med en allmän metod så brukar det vara bra att starta med en speciell ordning hur du drar ifrån i både vänsterledet och högerledet. Denna är inte alltid den bästa metoden men den är bra när man börjar att lösa ekvationer. Följande steg kan man börja med:

  1. Lägg till eller dra ifrån den minsta siffrans värde i bägge leden.
  2. Lägg till eller dra ifrån den minsta variabeln (tex x) i bägge leden.
  3. Multiplicera/dividera bägge leden med ett tal så x blir ensamt
  4. Du har nu kanske löst ekvationen!

Kom ihåg att denna metod inte alltid fungerar men det kan vara en bra början! Nedan följer ett exempel på hur en ekvation kan lösas med denna metod.

Exempel 1

Lös ekvationen 2x+1=2001 2x + 1 = 2001

Lösning

2x+1=2001 2x + 1 = 2001

Vi börjar med att subtrahera med 1 i vänsterledet och högerledet så att vi får

2x+11=20011 2x+1-1=2001-1

2x=2000 2x=2000

Nu dividerar vi bägge leden med 222 

 2x2=20002\frac{2x}{2}=\frac{2000}{2}2x2 =20002  

x=1000 x=1000

Lösningen, kallas även för roten, är x=1000 x=1000

Procent och ekvationer

När du jobbar med procent och ekvationer så handlar det om att den procentuella förändringen, förändringsfaktorn, det ursprungliga värde eller nytt värde är okänt. Det här går ofta att ta reda på utan att använda sig av ekvationer men det är bra träning inför situationer där det är svårt att lösa problemet utan att använda ekvationer.

Det är också bra att känna till följande samband för olika typer av beräkningar med procent:

Andelen, delen och det hela

 Andel=\text{Andel}=Andel= DelenDet hela\frac{\text{Delen}}{\text{Det hela}}DelenDet hela 

 Det hela=\text{Det hela}=Det hela=DelenAndelen\frac{\text{Delen}}{\text{Andelen}}DelenAndelen  

 Delen=AndelenDet hela\text{Delen}=\text{Andelen}\cdot\text{Det hela}Delen=Andelen·Det hela 

Förändringsfaktor och nytt värde

Fo¨ra¨ndringsfaktornGamla va¨rdet=Nya va¨rdet \text{Förändringsfaktorn}⋅\text{Gamla värdet} = \text{Nya värdet}

Nedan följer två olika exempel på problem med procenträkning som vi använder ekvationer för att lösa.

Exempel 2

Antalet kor på en stor bondgård ökade ett år från 420420 till 520520 kor. Med hur många procent ökade antalet kor?

Lösning

Här kan vi kalla förändringsfaktorn för xx. Vi vet att det ursprungliga antalet kor är 420st. 420 \, st. och det nya antalet är 520st. 520 \, st. .

Vi använder sambandet  Fo¨ra¨ndringsfaktornGamla va¨rdet=\text{Förändringsfaktorn}\cdot\text{Gamla värdet}=Förändringsfaktorn·Gamla värdet=Nya va¨rdet\text{Nya värdet} och ställer upp ekvationen

x420=520 x·420 = 520

Här kan vi få xx ensamt genom att dela med 420 420 i bägge leden, då får vi

 x=x=x=  520420\frac{520}{420}\approx520420  1,2381,238

Här är alltså förändringsfaktorn 1,238 1,238 vilket innebär en procentuell ökning på 1,2381=0,238=23,8% 1,238-1=0,238=23,8\,\%

Exempel 3

Toppen på ett träd som var 5,35,3 meter sågades av så att trädet istället var 3,63,6 meter högt. Med hur många procent minskade trädets höjd?

Lösning

Här kan vi kalla förändringsfaktorn för xx. Vi vet att den ursprungliga höjden är 5,3m 5,3 \, m och den nya höjden är 3,6m 3,6 \, m .

Vi använder sambandet Fo¨ra¨ndringsfaktornGamla va¨rdet=Nya va¨rdet \text{Förändringsfaktorn}⋅\text{Gamla värdet} = \text{Nya värdet} och ställer upp ekvationen

x5,3=3,6 x·5,3 = 3,6

Här kan vi få xx ensamt genom att dela med 5,3 5,3 i bägge leden, då får vi

 x=x=x=  3,65,3\frac{3,6}{5,3}\approx3,65,3   0,6790,6790,679 

Här är alltså förändringsfaktorn 0,679 0,679 vilket innebär en procentuell minskning på 10,679=0,321=32,1% 1-0,679 =0,321=32,1\,\%

Exempel i videon

  • Lös ekvationen 1,6x=12001,6x=1200
  • Antalet fiskar i ett stort akvarium ökade ett år från 1350 till 1560 fiskar. Med hur många procent ökade antalet fiskar?
  • Antalet elever i en skola ökar från ett år tills nästa med 25 % till 580 elever. Hur många elever var det året innan?