KURSER  / 
Matematik 1
B
/  Nationellt prov Ma1B

Nationellt prov Matematik 3b ht14 Del A - Muntligt

Författare:Simon Rybrand
Tid kvar
00:00
  • E
    0/12
  • C
    0/4
  • A
    0/12
-
Totalpoäng
0/28

  • Till eleven - Information inför det muntliga delprovet

    Du kommer att få en uppgift som du ska lösa skriftligt och sedan ska du presentera din lösning muntligt. Om du behöver får du ta hjälp av dina klasskamrater, din lärare och ditt läromedel när du löser uppgiften. Din muntliga redovisning börjar med att du presenterar vad uppgiften handlar om och sedan får du beskriva och förklara din lösning. Du ska redovisa alla steg i din lösning. Däremot, om du har gjort samma beräkning flera gånger (till exempel i en värdetabell) så kan det räcka med att du redovisar några av beräkningarna. Din redovisning är tänkt att ta maximalt 555 minuter och ska göras för en mindre grupp klasskamrater och din lärare.

    Den uppgift som du får ska i huvudsak lösas för hand, algebraiskt. Det kan hända att du behöver en miniräknare för att göra en del beräkningar men du ska inte hänvisa till grafritande och/eller symbolhanterande funktioner på räknaren (om du har en sådan typ av räknare) när du redovisar din lösning.

    Vid bedömningen av din muntliga redovisning kommer läraren att ta hänsyn till:

    • hur fullständig, relevant och strukturerad din redovisning är,

    • hur väl du beskriver och förklarar tankegångarna bakom din lösning,

    • hur väl du använder den matematiska terminologin.

    Hur fullständig, relevant och strukturerad din redovisning är
    Din redovisning ska innehålla de delar som behövs för att dina tankar ska gå att följa och förstå. Det du säger bör komma i lämplig ordning och inte innehålla någonting onödigt. Den som lyssnar ska förstå hur beräkningar, beskrivningar, förklaringar och slutsatser hänger ihop med varandra.

    Hur väl du beskriver och förklarar tankegångarna bakom din lösning
    Din redovisning bör innehålla både beskrivningar och förklaringar. Man kan enkelt säga att en beskrivning svarar på frågan ”Hur?” och en förklaring svarar på frågan ”Varför?”. Du beskriver något när du till exempel berättar hur du har gjort en beräkning. Du förklarar något när du motiverar varför du till exempel kunde använda en viss formel.

    Hur väl du använder den matematiska terminologin
    När du redovisar bör du använda ett språk som innehåller matematiska termer, uttryckssätt och symboler som är lämpliga utifrån den uppgift du har löst. Matematiska termer är ord som till exempel ”exponent”, ”funktion” och ”graf”.
    Ett exempel på ett matematiskt uttryckssätt är att x2x^2x2 utläses ”xxx upphöjt till 222” eller ”xxx  i kvadrat”. Några exempel på matematiska symboler är π\piπ och f(x)f\left(x\right)ƒ (x), vilka utläses ”pi” och ”ffƒ   av xxx

  • 1.

    (3/1/3)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R
    K 3 1 3
    M NP

    Låt  f(x)=x3+3x245xf\left(x\right)=x^3+3x^2-45xƒ (x)=x3+3x245x 

    Bestäm funktionens extrempunkter. Skissa med hjälp av dessa punkter funktionens graf.

    Svar:
    Rättar...
  • 2.

    (3/1/3)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R
    K 3 1 3
    M NP

    Figuren visar en rektangulär bård med ett mönster bestående av tre likadana parabler. Bården är 444 dm hög och 121212 dm lång. Bestäm arean av det gråmarkerade området.

    Svar:
    Rättar...
  • 3.

    (3/1/3)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R
    K 3 1 3
    M NP

    En skräddare ska tillverka fodrade kostymer och fodrade jackor i ylle. Till varje kostym går det åt 1,51,51,5 m fodertyg och 3,03,03,0 m ylletyg. Till varje jacka går det åt 2,02,02,0 m fodertyg och 2,02,02,0 m ylletyg. Skräddaren har tillgång till 909090 m fodertyg och 120120120 m ylletyg.

    Han tjänar 300030003000 kr på varje kostym och 250025002500 kr på varje jacka som han säljer.

    Anta att skräddaren säljer alla kostymer och jackor som han tillverkar och att han vill göra en så stor vinst som möjligt.

    Beräkna den största vinst som skräddaren kan göra.

    Svar:
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
  • 4. Premium

    (3/1/3)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R
    K 3 1 3
    M NP

    I figuren visas grafen till f(x)=x3+7x2+4x12f\left(x\right)=x^3+7x^2+4x-12ƒ (x)=x3+7x2+4x12 och en rät linje. Dessa skär varandra i punkterna AAA och BBB som har xxx-koordinaterna 6-66 och 3-33, se figur. Bestäm var på grafen till ffƒ  det finns tangenter som är parallella med den givna linjen.

    Svar:
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet