...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Hjälp & Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Screening Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Matematik Nivå 1b
 /   Förberedande Aritmetik

Multiplikation och division av negativa tal

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video Skapa thumbnails
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

I denna lektion går vi igenom regler för att multiplicera och dividera negativa tal.

Här är de olika räknereglerna samlade.

Multiplikation med negativa tal

När två faktorer med lika tecken multipliceras så får man en positiv produkt. Om tecknen är olika så får man istället en negativ produkt. 

Multiplikation med negativa tal – olika tecken

 $a\cdot\left(-b\right)=-ab$a·(b)=ab 
 $\left(-a\right)\cdot b=-ab$(a)·b=ab 

En positiv och en negativ faktor, det vill säga faktorer med olika tecken, ger en negativ produkt.

Vi tittar direkt på ett exempel med olika tecken på faktorerna.

Exempel 1

Beräkna  $3\cdot\left(-2\right)$3·(2) 

Lösning

Att ”multiplicera med tre” är detsamma som att addera talet tre gånger. Här ska vi addera tre stycken $-2$2:or.

 $3\cdot\left(-2\right)=\left(-2\right)+\left(-2\right)+\left(-2\right)$3·(2)=(2)+(2)+(2) 

vilket är detsamma som

$-2-2-2=-6$222=6

På tallinjen kan vi illustrera det så här.

Här använder vi minnesregeln att olika tecken på två faktorer ger en negativ produkt.

Multiplikation med negativa tal – lika tecken

 $a\cdot b=ab$a·b=ab 
$\left(-a\right)\cdot\left(-b\right)=ab$(a)·(b)=ab 

Lika tecken på faktorerna ger en positiv produkt.

Exempel 2

Beräkna  $\left(-5\right)\cdot\left(-3\right)$(5)·(3)

Lösning

Lika tecken på två faktorer ger en positiv produkt. Här är båda faktorerna negativa tal, vilket motsvarar ”lika tecken”.

$(-5)\cdot(-3)=15$(5)·(3)=15

Inte övertygad? Kanske följande logiska tankeresonemang kan hjälpa dig att bli övertygad.

Eftersom att $5\cdot0=0$5·0=0  måste även

$5\left(\color{blue}3\color{black}+\left(\color{red}-3\color{black}\right)\right)=0$5(3+(\color{red}-3\color{black}))=0  eftersom att $\color{blue}3\color{black}+\left(\color{red}-3\color{black}\right)=0$\color{blue}3\color{black}+(\color{blue}3\color{black})=0.

Enligt distributiva lagen får vi att

$5\left(\color{blue}3\color{black}+\left(\color{red}-3\color{black}\color{black}\right)\right)=5\cdot\color{blue}3\color{black}+5\cdot\left(\color{red}-3\color{black}\right)=0$5(\color{blue}3\color{black}+(\color{blue}3\color{black}))=5·\color{blue}3\color{black}+5·(\color{blue}3\color{black})=0.

Eftersom att $5\cdot\color{blue}3\color{black}=15$5·\color{blue}3\color{black}=15 måste $5\cdot\left(\color{red}-3\color{black}\right)=-15$5·(3)=15. Annars blir inte

$5\cdot\color{blue}3\color{black}+5\cdot\left(\color{red}-3\color{black}\right)=0$5·\color{blue}3\color{black}+5·(\color{blue}3\color{black})=0

Om nu $5\cdot\left(\color{red}-3\color{black}\right)=-15$5·(\color{blue}3\color{black})=15 gäller även att $\left(-5\right)\cdot\left(\color{red}-3\color{black}\right)=15$(5)·(\color{blue}3\color{black})=15. Varför det?

Vi tar ett nytt exempel.

Eftersom att $\left(-5\right)\cdot0=0$(5)·0=0  måste även

$\left(-5\right)\cdot\left(\color{blue}3\color{black}+\left(\color{red}-3\color{black}\right)\right)=0$(5)·(\color{blue}3\color{black}+(\color{blue}3\color{black}))=0

Enligt distributiva lagen får vi att

$\left(-5\right)\cdot\left(\color{blue}3\color{black}+\left(\color{red}-3\color{black}\right)\right)=\left(-5\right)\cdot\color{blue}3\color{black}+\left(-5\right)\cdot\left(\color{red}-3\color{black}\right)=0$(5)·(\color{blue}3\color{black}+(\color{blue}3\color{black}))=(5)·\color{blue}3\color{black}+(5)·(3)=0.

I förra exemplet kom vi fram till att $\left(-5\right)\cdot\color{blue}3\color{black}=-15$(5)·\color{blue}3\color{black}=15.

Då måste $\left(-5\right)\cdot\left(\color{red}-3\color{black}\right)=15$(5)·(\color{blue}3\color{black})=15.

Annars blir inte  $\left(-5\right)\cdot\color{blue}3\color{black}+\left(-5\right)\cdot\left(\color{red}-3\color{black}\right)=0$(5)·\color{blue}3\color{black}+(5)·(\color{blue}3\color{black})=0.

Hoppas detta gjorde det lite mer övertygande!

Antal negativa faktorer

Om du har flera faktorer kan du avgöra om produkten blir positiv eller negativ genom att räkna antalet negativa faktorer.

Udda antal negativa faktorer ger en negativ produkt.
Jämnt antal negativa faktorer ger en positiv produkt.

Ett jämt antal negativa faktorer ger en positiv kvot, eftersom att de parvis blir positiva.

Ett udda antal negativa faktorer ger en negativ kvot, eftersom att en negativ faktor blir övern är alla andra har parats ihop. Det gör att hela kvoten blir negativ.

Exempel 3

Avgör utan räknare om produkten $2\cdot\left(-1,7\right)\cdot1,4\cdot\left(-0,3\right)\cdot\left(-12,5\right)\cdot\left(-7,1\right)$2·(1,7)·1,4·(0,3)·(12,5)·(7,1) är positiv eller negativ.

Motivera ditt svar.

Lösning

Antalet negativa faktorer är fyra, vilket är ett jämt antal. Parar man i hop dem två och två kommer varje par ge en positiv produkt. Det resulterar i att även produkten av alla par är positiv.

Division med negativa tal

När man dividerar får man en positiv kvot om tecknen på täljare och nämnare är lika, och en negativ kvot om de är olika.

Division med negativa tal

$\frac{a}{-b}=\frac{-a}{\text{ }b}=-\frac{a}{b}$ab =a b =ab                

Olika tecken på täljare och nämnare ger en negativ kvot.

$\frac{-a}{-b}=\frac{a}{b}$ab =ab                                  

Lika tecken på täljare och nämnare ger en positiv kvot.

Vi kan se division som en omskrivning av multiplikation. 

$\text{Faktor}\cdot\text{Faktor}=\text{Produkt}$Faktor·Faktor=Produkt   leder till att

 $\frac{\text{Produkt}}{\text{Faktor}}=$ProduktFaktor =$\text{Faktor}$Faktor 

Utifrån ovanstående resonemang kring multiplikation kan vi resonera oss fram till om kvotens värde blir negativt eller positivt.

Exempel 4

Beräkna  $\frac{-12}{-3}$123 

Lösning

Lika tecken på täljare och nämnare vid division ger en positiv kvot.

 $\frac{-12}{-3}$123  $=4$=4

Vi resonerar oss fram till påståendet genom att se division som en omskrivning av multiplikation. Vi vet att en negativ produkt ges av en positiv och en negativ faktor.

Det vill säga $\frac{-12}{-3}=$123 =$4$4  gäller eftersom att $4\cdot\left(-3\right)=-12$4·(3)=12

Exempel 5

Beräkna  $\frac{-2}{0,5}$20,5  

Lösning

Olika tecken på täljare och nämnare vid division ger en negativ kvot.

 $\frac{-2}{0,5}$20,5  $=-4$=4

Vi vet att en negativ produkt ges av en positiv och en negativ faktor, det vill säga faktorer med olika tecken.

Det vill säga $\frac{-2}{0,5}=$20,5 = $-4$4  gäller eftersom att $\left(-4\right)\cdot0,5=-2$(4)·0,5=2

Flera faktorer i täljare och nämnare

Om du har flera faktorer i täljare och nämnare som är negativa så kan vi avgöra om kvoten blir positiv eller negativ genom att räkna det totala antalet negativa faktorer.

Exempel 6

Avgör om kvoten   $\frac{2\cdot\left(-3\right)\cdot4\cdot\left(-5\right)}{\left(-6\right)}$2·(3)·4·(5)(6)  är positiv eller negativ.

Motivera ditt svar.

Lösning

Antalet negativa faktorer i täljaren och nämnaren tillsammans är fem, vilket är ett udda antal.

Parar man i hop dem två och två kommer varje par ge en positiv produkt, men en faktor är ”över”. Det resulterar i att kvoten blir negativ.

Räkneregler vid beräkning med negativa tal

Här har vi samlat reglerna för beräkningar med de fyra räknesätten och negativa tal.

Addition med negativa tal

$a+\left(-b\right)=a-b$a+(b)=ab           Olika tecken i följd ersätts med en subtraktion (-).

Subtraktion med negativa tal

$a-\left(-b\right)=a+b$a(b)=a+b            Två lika tecken i följd ersätts med en addition (+).

Multiplikation med negativa tal

$a\cdot\left(-b\right)=-a\cdot b$a·(b)=a·b                      En positiv och en negativ faktor ger en negativ produkt.
$\left(-a\right)\cdot b=-a\cdot b$(a)·b=a·b

$\left(-a\right)\cdot\left(-b\right)=a\cdot b$(a)·(b)=a·b                   Lika tecken på faktorerna ger en positiv produkt.

Division med negativa tal

$\frac{a}{-b}=\frac{-a}{\text{ }b}=-\frac{a}{b}$ab =a b =ab                Olika tecken på täljare och nämnare ger en negativ kvot.

$\frac{-a}{-b}=\frac{a}{b}$ab =ab                                  Lika tecken på täljare och nämnare ger en positiv kvot.

Kort repetition av negativa tal

Negativa tal är tal som är mindre än noll. Ibland kallas det negativa talet för det ett motsatta tal. Detta gör man för att det finns ett motsatt tal $-a$ till varje positivt tal $a$. Man brukar visa negativa tal på en tallinje, där de ligger till vänster om noll.

När du räknar med negativa tal gäller en del regler som kan vara ovana att använda om man tidigare bara har räknat med de positiva talen. För enkelhetens skull kan man dela upp det på två områden addition/subtraktion och multiplikation/division.

Om du vill fördjupa dig i vad ett negativt tal är så rekommenderar vi följande lektion.

Exempel i videon

  • Beräkna $2 \cdot (-5) $
  • Beräkna $5 \cdot (-3) $
  • Beräkna $(-2) \cdot (-5) $
  • Beräkna  $\frac{-10}{2}$102 
  • Beräkna  $\frac{10}{-2}$102 
  • Beräkna  $\frac{-21}{-3}$213  

Kommentarer


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (16)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $3\cdot\left(-6\right)$3·(6) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $\left(-3\right)\cdot7$(3)·7 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $\left(-2\right)\cdot\left(-6\right)$(2)·(6) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattning
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $\left(-4\right)\cdot\left(-8\right)$(4)·(8) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattning
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

     Beräkna  $\frac{-10}{5}$105  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: division negativa tal Negativa tal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 6. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

     Beräkna $\frac{48}{-6}$486  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: division negativa tal Negativa tal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 7. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

     Beräkna  $-\frac{27}{3}$273  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: division negativa tal Negativa tal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 8. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

     Beräkna $\frac{-35}{-5}$355  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: division negativa tal Negativa tal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 9. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Vad blir produkten om du multiplicerar ett udda antal negativa tal med varandra?

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 10. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $\left(-2\right)\cdot3\cdot\left(-4\right)$(2)·3·(4) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 11. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Skriv talet $30$30 som en produkt av två negativa heltal.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 12. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Hur kan du snabbt avgöra om en produkt blir positiv eller negativ?

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 13. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $\frac{-0,1}{-0,001}$0,10,001  utan räknare.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 14. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $\frac{10-12}{-4-(-2)}$10124(2)  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 15. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $\frac{(-1)(-1)(-1)(-1)}{(-1)(-1)}$(1)(1)(1)(1)(1)(1)  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattning
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 16. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $\left(-2\right)\cdot\left(-3\right)+$(2)·(3)+$\frac{14}{-2}$142  $-\left(-8\right)\cdot2$(8)·2  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...

c-uppgifter (4)

  • 17. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Försök ange vilken av följande produkter som är minst, utan att beräkna dem.

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 18. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $\frac{(-a)^3}{a^3}$(a)3a3  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 19. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Du har talen  $-4,\text{ }\text{ }-2,\text{ }0,\text{ }1,\text{ }3$4, 2, 0, 1, 3 

    Vilken är den största produkt du kan få genom att multiplicera två av talen?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 20. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/0)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R 1
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Du har talen  $-4,\text{ }\text{ }-2,\text{ },-1,\text{ }0,\text{ }1,\text{ }3$4, 2, ,1, 0, 1, 3 

    Vilken är den största produkt du kan få genom att multiplicera ett valfritt antal av talen?

    Träna på att motivera ditt svar.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se