Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
Frågor hjälpmarkerade!
Alla markeringar försvinner.
KURSER /
Matematik 2c
/ Nationellt prov Ma2c VT 2013
Nationellt prov Matematik 2c vt 2013 Del A - Muntligt delprov
██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████
X-uppgifter (4)
Till eleven - Information inför det muntliga delprovet
Du kommer att få en uppgift som du ska lösa skriftligt och sedan ska du presentera din lösning muntligt. Om du behöver får du ta hjälp av dina klasskamrater och din lärare när du löser uppgiften. Din muntliga redovisning börjar med att du presenterar vad uppgiften handlar om och sedan får du beskriva och förklara din lösning. Du ska redovisa alla steg i din lösning. Däremot, om du har gjort samma beräkning flera gånger (till exempel i en värdetabell) så kan det räcka med att du redovisar några av beräkningarna. Din redovisning är tänkt att ta maximalt 5 minuter och ska göras för en mindre grupp klasskamrater och din lärare.Den uppgift som du får ska i huvudsak lösas för hand, algebraiskt. Det kan hända att du behöver en miniräknare för att göra en del beräkningar men du ska inte hänvisa till grafritande och/eller symbolhanterande funktioner på räknaren (om du har en sådan typ av räknare) när
du redovisar din lösning.Vid bedömningen av din muntliga redovisning kommer läraren att ta hänsyn till:
* hur fullständig, relevant och strukturerad din redovisning är,
* hur väl du beskriver och förklarar tankegångarna bakom din lösning,
* hur väl du använder den matematiska terminologin.
Hur fullständig, relevant och strukturerad din redovisning är
Din redovisning ska innehålla de delar som behövs för att dina tankar ska gå att följa och förstå. Det du säger bör komma i lämplig ordning och inte innehålla någonting onödigt. Den som lyssnar ska förstå hur beräkningar, beskrivningar, förklaringar och slutsatser hänger ihop med varandra.Hur väl du beskriver och förklarar tankegångarna bakom din lösning
Din redovisning bör innehålla både beskrivningar och förklaringar. Man kan enkelt säga att en beskrivning svarar på frågan hur och en förklaring svarar på frågan varför. Du beskriver något när du till exempel berättar hur du har gjort en beräkning. Du förklarar något när du motiverar varför du till exempel kunde använda en viss formel.Hur väl du använder den matematiska terminologin
När du redovisar bör du använda ett språk som innehåller matematiska termer, uttryckssätt och symboler som är lämpliga utifrån den uppgift du har löst.Matematiska termer är ord som till exempel ”exponent”, ”funktion” och ”graf”.
Ett exempel på ett matematiskt uttryckssätt är att $x^2$x2 utläses ” $x$x upphöjt till $2$2 ” eller ” $x$x i kvadrat”.
Några exempel på matematiska symboler är $pi$π och $fleft(xright)$ƒ (x), vilka utläses ”pi” och ”f av $x$x”-
1. Premium
Uppgift 1. Skärningspunkt
En rät linje går genom punkten $\left(0,\text{ }3\right)$(0, 3) och har lutningen $-5$−5. En annan rät linje går genom punkterna $\left(-1,\text{ }-4\right)$(−1, −4) och $\left(2,\text{ }5\right)$(2, 5). Beräkna linjernas skärningspunkt.
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Algebra ekvationssystem Linjära funktioner muntlig Räta linjens ekvationRättar... -
-
2. Premium
Uppgift 2. Triangel i triangel
Figur 1 visar två trianglar $ABC$ABC och $DBE$DBE. $AC=16$AC=16 cm och $AB=12$AB=12 cm.
a) Bestäm $DE$DE om $DB=4,2$DB=4,2 cm.
Figur 2 visar två trianglar $ABC$ABC och $FBG$FBG. $AC=16$AC=16 cm och $AB=12$AB=12 cm.
b) Bestäm $FG$FG så att arean av triangeln $FBG$FBG utgör $50\text{ }\%$50 % av arean av triangeln $ABC$ABC.
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Se mer:Videolektion: TopptriangelsatsenLiknande uppgifter: Algebra Geometri topptriangelsatsenRättar... -
-
3. Premium
Uppgift 3. Inkast
Jose spelade fotboll och skulle göra ett inkast. Bollen följde en bana som kan beskrivas med funktionen
$y=-0,04x^2+0,6x+2$y=−0,04x2+0,6x+2
Bollens höjd över marken är $y$y meter.
$x$x är avståndet i meter längs marken från den plats där Jose befann sig då han kastade.a) Hur långt kastade Jose bollen?
b) Beräkna bollens högsta höjd över marken.
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Algebra Andragradsfunktioner högsta höjd maximivärde parabel vertexRättar... -
-
4. Premium
Uppgift 4. Smyckegrottan
Smyckegrottan har rea på allt i butiken. Sarah, Wei och Amanda går dit för att fynda. De upptäcker att alla hårspännen har samma reapris. Alla armband har också ett fast reapris.
Sarah köper tre hårspännen och sex armband och betalar $178,50$178,50 kr.
Wei köper åtta hårspännen och två armband och betalar $168$168 kr.Amanda tänker köpa sex hårspännen och tre armband. Hur mycket ska hon betala?
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Se mer:Videolektion: Tillämpningar Linjära ekvationssystemLiknande uppgifter: additionsmetoden Algebra ekvationssystem substitutionsmetodenRättar... -