...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Tid, tidsenheter, hastigheter och enhetsomvandling
    /        ██████████████████████████

Tid, tidsenheter, hastigheter och enhetsomvandling

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video Skapa thumbnails
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

[Lektionen är ännu inte publicerad.]

Storheter, prefix och enheter

När vi jobbar med omvandling av enheter är det en hjälp att känna till skillnaden mellan prefix och enheten.

Vi börjar med begreppet storhet. En storhet kan beskrivas som egenskapen hos en händelse eller ett föremål som kan jämföras, mätas eller beräknas. En längd, hastighet, vikt eller tid är några exempel på storheter.

Några fler exemplen på storheter är massa och temperatur. Alla har en kvantitet som går att mätas. Tex kan temperaturen eller hastigheten öka eller minska och förändringen kan då representeras av ett tal.

Omvandling tid

 $60$60 sekunder motsvarar $1$1 minut

 $60$60 minuter motsvarar $1$1 timme

 $24$24 timmar motsvarar $1$1 dygn

 $7$7 dygn motsvarar $1$1 vecka

Ett normalår har $365$365 dygn och är därför $52$52 veckor och en dag. Det leder till att kommande år börjar en veckodag senare än föregående. Lite coolt är också att ett normalår alltid börjar och slutar på samma veckodag.

Längden på att år bygger på hur lång tid det tar för jordklotet att färdas ett varv runt solen. Och för att kunna ange det så måste man ha en position att förhållas sig till. Och beroende på om man utgår från jorden eller från stjärnhimmeln så får man lite olika längder, men som enhet i vetenskapliga sammanhang använder man ett så kallat vetenskapligt år, vilket är  $365,25$365,25 dygn. Det gör att vi har ett så kallat skott år vart fjärde år. Det vill säga, men lägger till ett dygn mellan $28$28 februari och den $1$1 mars. Detta för att inte våra årstider ska bli förskjutna över tid.

Hastighet

Hastighet är ett sätt att ange hur lång sträcka man hinner förflytta sig på en viss tid.

Vet vi två av dessa storheter kan vi alltid beräkna den tredje.

Två vanliga enheter för hastighet är meter per sekund (m/s) och kilometer i timmen (km/h). Det är därför bra att kunna omvandla hastigheter mellan dessa två olika enheter.

 $1$1 km/h $=\frac{1000}{60\cdot60}$=100060·60  m/s $=\frac{1000}{3600}$=10003600  m/s $=0,277…$=0,277…  m/s

 $1$1 m/s $=\frac{0,001}{\frac{1}{60\cdot60}}$=0,001160·60   km/h $=\frac{3600\cdot0,001}{1}$=3600·0,0011  km/h $=3,6$=3,6 km/h

Omvandling längdenheter

 $10$10 mm motsvarar $1$1 cm

 $10$10 cm motsvarar $1$1 dm

 $10$10 dm motsvarar $1$1 m

 $1000$1000 m motsvarar $1$1 km

 $10$10 km motsvarar $1$1 mil

Gå till någon av våra lektioner för att få veta mer.

Längdenheter
Längdskala

Omvandling areaenheter

 $100$100 mm$^2$2  motsvarar $1$1 cm$^2$2 

 $100$100 cm$^2$2  motsvarar $1$1 dm$^2$2 

 $100$100 dm$^2$2  motsvarar $1$1 m$^2$2 

Gå till lektionen areaskala för att få veta mer.

Omvandling volymenheter

 $1$1 dm$^3$3  motsvarar $1$1 liter

 $1$1 m$^3$3  motsvarar $1000$1000 liter

 $1000$1000 mm$^3$3  motsvarar $1$1 cm$^3$3 

 $1000$1000 cm$^3$3  motsvarar $1$1 dm$^3$3 

 $1000$1000 dm$^3$3  motsvarar $1$1 m$^3$3

Gå till lektionen volymskala för att få veta mer.

Kommentarer


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (7)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    exempel 3

    Hur många minuter är $1,25$1,25 timmar?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Tal och Talsystem
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Du åker $80$80 km på en timme. Hur många sekunder tar det då för dig att åka $100$100 m?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Ekvationslösning Tal och Talsystem
    Liknande uppgifter: Algebra Ekvationer hastighet km/h m/s
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/1/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL 1
    M 1
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    För en bil med bra däck och bromsar kan den ungefärliga bromssträckan på torr asfalt beräknas med formeln: 

     $s=\frac{v^2}{200}$s=v2200  

    där $s$s är bromssträckan i meter och $v$v är hastigheten i km/h.

    Hur mycket längre blir bromssträckan enligt formeln om man kör i hastigheten $70$70 km/h jämfört med om man kör i hastigheten $50$50 km/h?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Formler
    Liknande uppgifter: formler hastighet
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Volymen för ett kaffemått är lika stor som en matsked och en tesked tillsammans.
    Hur många deciliter motsvarar $8$8 kaffemått? 
                

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik enheter omvandla enheter
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/1/0)
    E C A
    B 1
    P 1 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Det är mycket praktiskt att kunna räkna om mellan olika typer av längdenheter. Både på grund av att  engelskspråkiga länder ofta använder inches och feet istället för cm, men även när vi i Sverige ska köpa TV eller åker till brädgården och måtten anges i tum.

     $1\text{tum}=1\text{inch}=2,54\text{cm}$1tum=1inch=2,54cm 

     $1\text{fot}=1\text{feet}=30,48\text{cm}$1fot=1feet=30,48cm 

    På nätet hittar man lätt program som omvandlar åt en, datorn använder då helt enkelt denna formel för att räkna om åt dig. (d står för distance)

     $d_{cm}=30,48d_{feet}+2,54d_{inch}$dcm=30,48dƒ eet+2,54dinch 

    a) Du ska köpa en ny TV märkt  $65”$65” vilket innebär att dess diagonal är  $65$65 tum. Beräkna diagonalens längd i cm.

    b) En vän till dig säger att han är ”five feet, ten(inches)” hur lång är han i cm?

    c) Beräkna din egen längd i feet och inches.

    Avrunda alla svar till heltal.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: inches Längdenheter tum
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 6. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Hur många minuter är $1,75$1,75 timmar?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: decimaltal enheter minuter tid timmar
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 7. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL 2
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Ett tåg startar från någon av stationerna $P,\text{ }Q,\text{ }R$P, Q, R eller $S$S. När tåget stannar vid station $T$T har det färdats i $6$6 timmar med medelhastigheten $90$90 km/h. Från vilken station startade tåget?

    Uppgift från HP höst 2025

    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: hastighet
    Dela med lärare
    Rättar...

c-uppgifter (3)

  • 8. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/2/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL 1
    M 1
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Du ska köra en sträcka på $60$60 kilometer. Hur många minuter blir tidsvinsten om medelhastigheten ökas från $90$90 km/h till $100$100 km/h? 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 9. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Stina springer $3$3 kilometer på $18$18 minuter. Vilken är hennes medelfart i km/h?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: hastighet medelfart
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 10. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/2/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL 1
    M 1
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Du ska köra en sträcka på $60$60 kilometer. Hur många minuter blir tidsvinsten om medelhastigheten ökas från $90$90 km/h till $100$100 km/h? 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...

a-uppgifter (1)

  • 11. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/2/2)
    E C A
    B
    P 1 1 1
    PL 1 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    I en tidningsartikel presenteras en formel för att beräkna tidsskillnaden i minuter om man kör samma sträcka med två olika hastigheter.

     $t=$t= $\left(\frac{1}{h_1}-\frac{1}{h_2}\right)$(1h1 1h2 ) $\cdot s\cdot60$·s·60  

    där
    $t$t  är tidsskillnad i minuter
    $h_1$h1 är genomsnittlig hastighet $1$1 i km/h
    $h_2$h2  är genomsnittlig hastighet $2$2 i km/h
    $s$s är sträcka i kilometer

    Kim kör bil till jobbet. Till Kims jobb är sträckan $20$20 km.

    a) Använd formeln för att beräkna tidsskillnaden i minuter om Kim ena dagen kör i den genomsnittliga hastigheten $80$80 km/h och den andra dagen istället kör i den genomsnittliga hastigheten $90$90 km/h till jobbet.

    b) Kim jämför två andra dagars resor till jobbet. Den ena genomsnittliga hastigheten var dubbelt så hög som den andra på grund av trafiken. Tidsskillnaden för resorna till jobbet var $12$12 min.

    Vilka genomsnittliga hastigheter körde Kim med de två dagarna?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Formler
    Liknande uppgifter: Algebra formler Funktioner
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se