Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
Frågor hjälpmarkerade!
Alla markeringar försvinner.
KURSER /
Matematik 1b
/ Förberedande Aritmetik
Addition och subtraktion av bråktal
Innehåll
När du skall addera eller subtrahera bråk så behöver bråken först ha samma nämnare. Sedan adderas eller subtraheras täljarna med varandra.
Addition och subtraktion med samma nämnare
När vi adderar och subtraherar bråk måste vi förlänga och förkorta bråktalen så att de ha samma nämnare innan vi kan utföra beräkningen.
Vi tittar först på hur vi gör om bråktalen som skall adderas eller subtraheras redan har samma nämnare. Då kan vi nämligen addera/subtrahera täljarna direkt, utan att först förlänga eller förkorta. Nedan visas beräkningen $\frac{1}{4}+\frac{2}{4}$14 +24 för att exemplifiera hur två bråktal med samma nämnare adderas.
Viktigt att observera är att det endast är täljarna som summeras. Nämnaren förblir vad den var.
Addera bråktal med samma nämnare
Börja med att kontrollera att bråktalen har samma nämnare.
Skriv sedan om uttrycket på gemensamt bråkstreck.
$\frac{1}{4}+\frac{2}{4}=\frac{1+2}{4}$14 +24 =1+24
Beräkna sedan värdet av uttrycket i täljaren
$\frac{1+2}{4}=\frac{3}{4}$1+24 =34
Tänk på att alltid svara i enklaste form om inget annat anges. Alltså med så små heltal i täljaren och nämnaren som möjligt.
Förlänga och Förkorta bråktal
När du förlänger ett bråktal så innebär det att du multiplicerar både täljaren och nämnaren med samma tal. Du kommer då att få ett bråktal som har exakt samma värde, men där talen i täljaren och nämnaren är större. Poängen med att förlänga ett bråktal är att kunna skriva om det så att du får samma nämnare och enklare kan addera eller subtrahera talet.
Exempel 1
Förläng $\frac{3}{4}$34 med $2$2
Lösning
Genom att multiplicera både täljaren och nämnaren med $2$2 förlänger vi bråket.
$\frac{3}{4}=\frac{3\cdot2}{4\cdot2}=\frac{6}{8}$34 =3·24·2 =68
Observera att talet inte är skrivet i enklaste form.
Förkortning av bråktal görs av samma anledning som förlängning av bråktal, skapa gemensamma nämnare, men med skillnaden att du istället dividerar både täljare och nämnare med samma tal.
Exempel 2
Förkorta $\frac{12}{18}$1218 med $6$6
Lösning
Genom att dividera både täljaren och nämnaren med talet $6$6 förkortar vi bråket.
$\frac{12}{18}=\frac{12/6}{18/6}=\frac{2}{3}$1218 =12/618/6 =23
Addition och subtraktion med olika nämnare
För att kunna subtrahera bråktal med varandra som har olika nämnare så förlängs eller förkortas bråktalen först. Detta för att få samma nämnare. Sedan adderas/subtraheras täljarna med varandra. Längre ned i texten hittar du fördjupning i hur du förkortar/förlänger bråk samt hur du hittar en minsta gemensam nämnare (MGN).
Bråk i Enklaste form
När vi anger bråk som svar i en uppgift, vill vi ofta ange svaret i enklaste form. Det man då menar är att man vill att bråket ska bestå av så små heltal som möjligt. Detta får vi genom att förkorta täljaren och nämnaren med största möjliga tal med egenskapen att det ger resultatet att täljaren och nämnaren är heltal.
I metoden nedan visas beräkningen $\frac{1}{4}+\frac{2}{3}$14 +23 för att exemplifiera hur två bråktal adderas.
Addera och subtrahera bråktal med olika nämnare
Börja med att förlänga eller förkorta så att bråktalen får samma nämnare. I vårt exempel får vi samma nämnare till exempel genom att vi förlänger första bråket med tre och andra med fyra.
$\frac{1\cdot3}{4\cdot3}=\frac{3}{12}$1·34·3 =312 och $\frac{2\cdot4}{3\cdot4}=\frac{8}{12}$2·43·4 =812
- Beräkna uttrycket i täljaren
$\frac{3}{12}+\frac{8}{12}=\frac{3+8}{12}=\frac{11}{12}$312 +812 =3+812 =1112
Tänk på att alltid svara i enklaste form om inget annat anges. Observera även här att det endast är täljarna som summeras. Nämnaren förblir vad den var.
Hitta (minsta) gemensamma nämnaren MGN
För att kunna addera eller subtrahera bråktal krävs att vi har samma nämnare. Allra helst vill man hitta den minsta gemensamma nämnaren (MGN). För att få samma nämnare så förlängs eller förkortas bråktalen så att vi får samma nämnare i båda bråktalen.
Exempel 3
Hitta en gemensam nämnare till $\frac{3}{4}$34 och $\frac{2}{3}$23 .
Lösning
Här kan vi förlänga $3$3 och $4$4 så att vi exempelvis får $12,\text{ }24$12, 24 eller $36$36. Den minsta gemensamma nämnaren (MGN) är $12$12.
$\frac{3}{4}=\frac{3\cdot3}{4\cdot3}=\frac{9}{12}$34 =3·34·3 =912
$\frac{2}{3}=\frac{2\cdot4}{3\cdot4}=\frac{8}{12}$23 =2·43·4 =812
Nu har de båda bråktalen samma nämnare.
Formler vid beräkning av rationella tal
Nu sammanfattar vi räknereglera för addition och subtraktion med en generell skrivning. Här förlängs bråken med respektive nämnare, men det går som sagt lika bra att hitta en annan gemensam nämnare.
Addition av bråk
$\frac{a}{b}+\frac{c}{d}=\frac{a}{b}\cdot\frac{d}{d}+\frac{c}{d}\cdot\frac{b}{b}=\frac{ad+bc}{bd}$ab +cd =ab ·dd +cd ·bb =ad+bcbd
Subtraktion av bråk
$\frac{a}{b}-\frac{c}{d}=\frac{a}{b}\cdot\frac{d}{d}-\frac{c}{d}\cdot\frac{b}{b}=\frac{ad-bc}{bd}$ab −cd =ab ·dd −cd ·bb =ad−bcbd
Nu tar vi några fler exempel på beräkningar av bråk. Övning ger färdighet.
Exempel 4
Beräkna $\frac{1}{4}+\frac{1}{5}-\frac{3}{20}$14 +15 −320
Lösning
Vi förlänger första bråket med fem och andra med fyra för att få alla nämnare till $20$20, för att kunna sätta på gemensamt bråksträck och beräkna.
$\frac{1}{4}+\frac{1}{5}-\frac{3}{20}=$14 +15 −320 = $\frac{1\cdot5}{4\cdot5}+\frac{1\cdot4}{5\cdot4}-\frac{3}{20}=$1·54·5 +1·45·4 −320 =
$\frac{5}{20}+\frac{4}{20}-\frac{3}{20}=$520 +420 −320 = $\frac{5+4-3}{20}=\frac{6}{20}=\frac{3}{10}$5+4−320 =620 =310
Exempel 5
Beräkna $3+$3+$\frac{1}{5}$15
Lösning
Vi skriver om $3$3 i bråkform och förlänger sedan med $5$5 för att få samma nämnare
$3=$3= $\frac{3}{1}=\frac{15}{5}$31 =155
Sedan summerar vi bråktalen genom att först sätta dem på gemensamt bråkstreck
$\frac{15}{5}+\frac{1}{5}=\frac{15+1}{5}=\frac{16}{5}$155 +15 =15+15 =165
Här följer ett exempel i blandad form.
Exempel 6
Beräkna $3\frac{2}{3}+2\frac{1}{2}$323 +212 och svara på blandad form.
Lösning
I det här exemplet behöver vi först skriva om från blandad form till bråkform och sedan beräkna additionen.
$3\frac{2}{3}+2\frac{1}{2}=\left(\frac{9}{3}+\frac{2}{3}\right)+\left(\frac{4}{2}+\frac{1}{2}\right)$323 +212 =(93 +23 )+(42 +12 ) $=\frac{11}{3}+\frac{5}{2}$=113 +52
Nu ser vi till så att de bägge bråken har samma nämnare genom att förlänga dem till den gemensamma nämnaren $6$6 .
$\frac{11\cdot2}{3\cdot2}+\frac{5\cdot3}{2\cdot3}=\frac{22}{6}+\frac{15}{6}$11·23·2 +5·32·3 =226 +156
Nu adderar vi dem, förkortar bråket och svarar på blandad form.
$\frac{22}{6}+\frac{15}{6}=\frac{37}{6}=6\frac{1}{6}$226 +156 =376 =616
Känner du dig osäker på vad blandad form är, rekommenderar vi att gå till lektionen Blandad form och bråkform.
Exempel i videon
- $\frac{1}{4}+\frac{2}{4}$14 +24
- $\frac{1}{4}+\frac{1}{3}$14 +13
- $\frac{3}{5}-\frac{1}{2}$35 −12
- $2\frac{1}{3}-\frac{1}{2}+\frac{3}{4}$213 −12 +34
Kommentarer
██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████
e-uppgifter (15)
-
1. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Förläng bråket $\frac{1}{3}$13 med $3$3 .
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...2. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Förläng bråket $\frac{3}{7}$37 med $5$5 .
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...3. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B 1 P PL M R K Förläng bråktalet $\frac{5}{6}$56 med $4$4
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...Din skolas prenumeration har gått ut!Din skolas prenumeration har gått ut!4. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Förkorta bråket $\frac{6}{12}$612 så långt som möjligt.
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...5. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Förkorta bråket $\frac{18}{24}$1824
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...6. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B 1 P PL M R K Vilken är den minsta gemensamma nämnaren till $\frac{1}{3}$13 , $\frac{1}{4}$14 och $\frac{4}{6}$46 ?
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...7. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P PL M R 1 K
Stig ska beräkna vad $\frac{3}{4}+\frac{2}{8}$34 +28 blir. Så här gör han.Steg 1: $\frac{3\cdot2}{4\cdot2}+\frac{2}{8}$3·24·2 +28
Steg 2: $\frac{6}{8}+\frac{2}{8}$68 +28
Steg 3: $\frac{6+2}{8+8}$6+28+8
Steg 4: $\frac{8}{16}$816
Steg 5: $\frac{1}{2}$12
Studera hans uträkning och välj i vilket steg Stig råkar göra fel.
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...8. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Beräkna $\frac{4}{5}+\frac{2}{6}$45 +26
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...9. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Beräkna $\frac{2}{3}+\frac{1}{2}$23 +12
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...10. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Beräkna $\frac{4}{5}+\frac{2}{6}$45 +26
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...11. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Beräkna $\frac{3}{4}+\frac{2}{5}$34 +25
Svara på enklaste form.
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...12. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Beräkna $\frac{1}{8}-\frac{1}{4}+\frac{1}{3}$18 −14 +13
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...13. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Beräkna $\frac{10}{12}-\frac{1}{3}+\frac{3}{4}$1012 −13 +34
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...14. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Beräkna $4$4 $\frac{1}{5}+$15 + $6$6 $\frac{2}{3}$23
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...15. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (1/0/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Beräkna $1$1 $\frac{3}{7}$37 $+2$+2 $-\frac{3}{5}$−35
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...c-uppgifter (4)
-
16. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (0/1/0)M NP INGÅR EJE C A B P PL 1 M R K Vilket tal ska adderas till $\frac{5}{8}$58 för att summan ska bli $\frac{3}{4}$34 ?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
17. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (0/1/0)M NP INGÅR EJE C A B 1 P PL M R K Vilket av talen $\frac{2}{7}$27 eller $\frac{3}{8}$38 är störst?
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...18. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (0/2/0)M NP INGÅR EJE C A B P PL 2 M R K Vilket bråk saknas för att likheten ska stämma?
$\frac{1}{3}+$13 + $=\frac{5}{18}$=518
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...19. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (0/1/0)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Beräkna $\frac{a}{b}+\frac{a}{b}+\frac{a}{b}$ab +ab +ab
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...a-uppgifter (2)
-
20. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (0/0/1)M NP INGÅR EJE C A B P 1 PL M R K Beräkna $\frac{a}{b}+\frac{y}{x}$ab +yx
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
21. Premium
Rapportera fel Ändra till korrekt (0/0/2)M NP INGÅR EJE C A B P PL 1 M R 1 K $A$A är ett positivt heltal. Ange vad som händer med kvoten $\frac{A}{A+2}$AA+2 om talet $A$A dubbleras.
Träna på att motivera ditt svar på ett papper.
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar...
-
Din skolas prenumeration har gått ut!Din skolas prenumeration har gått ut! -
Det finns inga befintliga prov.
-
{[{ test.title }]}
●
Lektion
Kategori
ID
Test i 7 dagar för 9 kr.
Det finns många olika varianter av Lorem Ipsum, men majoriteten av dessa har ändrats på någotvis. Antingen med inslag av humor, eller med inlägg av ord som knappast ser trovärdiga ut.
Logga in
viaAll svar raderas. Detta går inte att ångra detta.
Roxana Farhadi
Hej, undrar angående fråga 12. Varför kan inte mgm vara 12?
Mvh
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, för att det inte går att förlänga nämnaren 8 till 12.
Jasmin Malmgren
Hej!
Det är något knas med uppgift 20, jag skrev in rätt svar, men programmet markerar att det var fel. Hur kan det komma sig?
Mvh
Jasmin
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej Jasmin,
det fungerar nu när jag testar. Kan det vara att du loggats ut? Ladda om sidan och kolla att du är inloggad genom att se om ditt namn står uppe i högra hörnet på sidan.
Gravvan
Fråga nr 20:
Hur går steget till från:
x = 4/5 / 5/4 till:
x = 4/5 * 4/5 ?
Vad är det som sker där emellan som gör att x = 4/5 * 4/5, varför försvinner 5/4?
jens Lingsberg
Exempel 6. Svaret är 6 1/3. Hur kommer man fram till 1/3? Jag tänker att svaret är 6 och 1/6…
Simon Rybrand (Moderator)
Ja, det var felskrivet där, det är nu korrigerat.
Tack för att du sade till!
Markus Larsson
Jag älskar eddler men jag är helt efterbliven och har svårt att förstå ändå ;D
Anna Admin (Moderator)
Markus, En viktig nyckel till att bli framgångsrik är att börja fokusera på det man förstår och bygga utifrån det! Så var snäll mot dig själv. Att det är svårt att förstå saker första gången man stöter på något är inte ovanligt. Det är normalt. Det avgörande blir hur man agerar när man möte motstånd!
Ge inte upp. Fortsätt kämpa.
Se en bit på videon., pausa, prova lösa det själv, se om och så vidare…
Lycka till!
Madelen Mobarak
Hej! svaret måste bli 16/30 på fråga 8 vart kom 17 från?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, 34/2 = 17 så uppgiften skall stämma.
Yevheniia Lysenko
Hej! Det finns fel i videon. 28/12 – 6/12 + 9/12 = 31/12 men det står 32/12.. 🙂
Simon Rybrand (Moderator)
Tack för att du sade till, vi fixar detta under dagen!
Per Elander
Hej
Fråga 10 kan väl inte vara rätt?
Tidigare påpekat av Jocke Lind.
Jocke Lind
Hejsan! På fråga 10 så får jag 11/24 och inte 5/24. Jag ser inte hur 3-6+8 kan bli 5? är jag ute och cyklar tro? tacksam för svar
Nicklas Sjöberg
Det är inget fel i allmänhet men jag har försökt att förklara m.g.n för min partner och en relevant fråga kom upp, hur tillämpas eller rättare sagt när stöter man på detta i vardagslivet alltså i vilket sammanhang?
När jag fick frågan kunde jag inte svara på det, det enda sammanhang du finner detta är just i matteboken, vad anser ni?
Mvh
Nicklas
Simon Rybrand (Moderator)
Bråkräkning och procent är mycket nära sammankopplade och det är ju väldigt vanligt med procenträkning i vardagen. Annars tycker jag alltid man kan svara att bråkräkning ligger till grund för väldigt mycket förståelse och känsla för vad tal och storheter är som är mycket viktigt att kunna i vardagen.
Susanne Dahlby
Hej!
Exempel 5
Beräkna 3+1/5
3=3/1
så vi får
3/1+1/5 = 3⋅5/1⋅5 + 1/5 =15/5 + 1/5 =
15+1/15 =16/1
Borde det inte stå 15+1/5 = 16/5? Eller hur fick ni det från femtedelar till femtondelar utan att även multiplicera täljaren med 3 som det blir då i det här fallet 😛 Undrar bara om det är jag som missat ngt haha! Tack! Mvh/
Simon Rybrand (Moderator)
Nej, du har inte missat, det är korrigerat i det exempelet!
Alexander Gutell
Det känns lite märkligt att ni skriver ihop ett heltal med ett bråk. Det borde stå ett plustecken emellan, annars är det lätt att misstolka som heltal gånger bråket.
Det kan vara bra att lära sig rätt från början 😉
Mvh
Anna Admin (Moderator)
Hej Alexander.
Om jag förstår dig rätt så syftar du på när talet står på formen
$2\frac{1}{3}$
Det kallas för att det står i blandad form och betyder ”två hela och en tredjedel”. Vi kan skriva det som
$2\frac{1}{3}=\frac{3}{3}+\frac{3}{3}+\frac{1}{3}=\frac{7}{3}$
Viktiga är att skilja detta skrivsätt från
$2\cdot\frac{1}{3}$
som betyder ”två gånger en tredje del”. Alltså
$2\cdot\frac{1}{3}=\frac{2}{1}\cdot\frac{1}{3}=\frac{2\cdot1}{1\cdot3}=\frac{2}{3}$
Man måste alltså vara väldigt observant på om det står multiplikation mellan heltalet och bråket eller inte, eftersom att det ger helt olika värden på kvoten.
Lycka till med de rationella talen!
Eva Johansson
Stig ska beräkna vad 3/4 +2/8
Jag trodde att man skulle få MGN
Kan man inte redan i steg 1 förkorta 2/8 till 1/4?
3/4 + 1/4 = 4/4 samma som 1
Simon Rybrand (Moderator)
Han gör egentligen inte fel att han gör över till en gemensam nämnare $8$ först istället för den minsta gemensamma.
Det går att göra på det viset också. Däremot gör han fel när han adderar nämnarna med varandra, dvs i Steg 3.
Sara Carlstedt
Hej
Det framgår inte hur ni kommer fram till MGN. Ni går igenom hur man gör när man nått den men inte hur ni kommer fram till att MGN är ex. 12? Vad jag kan se är de talen taget ur luften, eller är det nått man bara ska se/veta?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Ibland är bråken så anpassade att det går att ”se” MGN, annars kan man alltid multiplicera det ena bråket med den andra nämnaren och vice versa. Så kommer vi att få samma nämnare.
Den finns dock flera metoder för att hitta den minsta gemensamma nämnaren där den enklaste (men kanske inte tidseffektivaste) är att testa att multiplicera nämnarna med talen 1, 2, 3, … osv tills man har hittat den gemensamma nämnaren.
hakan.o.lindgren@comhem.se
Hej i vilken video finns förklaringar på hur man räknar med kvadratrötter?
Med vänlig hälsning, Håkan
Simon Rybrand (Moderator)
Hej Håkan
Kika i videon om potenser med rationella exponenter (som också är roten ur uttryck), där tror jag att du kan hitta en hel del!
Joakim
Hej, tack för en bra sida!
Är svaret verkligen rätt på fråga 4? 17/15= 1 2/15 eller?
Mvh
/Joakim
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Ja det har blivit fel där, vi har ordnat detta, tack för att du påpekade det!
Endast Premium-användare kan kommentera.