KURSER /
Matematik Högstadiet
/ Sannolikhetslära och statistik – Högstadiet
Multiplicera och dividera bråktal
Författare:
Simon Rybrand
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Innehåll
Här lär du att räkna med bråktal och framförallt att multiplicera och dividera bråktal. Vi går igenom de regler som används och tar flera exempel
Dividera bråktal – Regler
När man multiplicerar eller dividerar bråk så använder vi följande regler.
Division
dcba=ba/dc=b⋅ca⋅d
Här multipliceras det första bråkets täljare med det andra bråkets nämnare och resultatet (produkten) placeras i täljaren. Sedan multipliceras även det första bråkets nämnare med det andra bråkets täljare och produkten placeras i nämnaren.
Ibland behöver man först gå över från blandad form till bråkform innan man kan multiplicera eller dividera bråken. Lär dig mer om hur det går till här.
Exempel 2 – Division
Beräkna 73/3137 /13
Lösning:
73/31=7⋅13⋅3=7937 /13 =3·37·1 =97
Här multiplicerar vi 3 med 3 och 7 med 1 och får bråket 7997 .
Exempel 3 – Med heltal
Beräkna 414414
Lösning:
414=414 = 1441 / 41=1⋅14⋅4=116=1614 =4·41·1 =161 =16
Här skriver vi om 44 hela som 1441 och går sedan över från horisontellt till snett bråkstreck för att det skall bli tydligare hur vi använder regeln för division av bråktal.
Exempel 5 – Blandad form division
Beräkna 3113 / 251215
Lösning:
Här gör vi först om bråket som står på blandad form till bråkform. Då får vi
251=510+51=511215 =105 +15 =115
Nu delar vi de bägge bråken med varandra
3113 / 511=335115 =533
Multiplicera med det inverterade talet – Fördjupning division
Anledningen till att regeln för division av bråktal ser ut som den gör är för att man egentligen multiplicerar med det inverterade talet. Vad innebär detta?
Det inverterade tal
Det inverterade talet till baab är talet abba , där a=0a≠0 och b=0b≠0.
Inverterade tal, eller inversen, är alltså det tal som ger att produkten mellan talet talen blir lika med 11.
Så om du exempelvis har bråktalet 4334 så är det inverterade talet 3443 . När man förlänger ett bråktal med dess inverterade tal så får man 11. Exempelvis gäller att 43⋅34=1212=134 ·43 =1212 =1 . Detta kan användas för att härleda den regel som används.
Härledning division av bråktal
Vi vill visa att
dcba=ba/dc=b⋅ca⋅d
Bevis
Kvoten skulle bli lättare att beräkna om nämnaren var talen 11. Det kan vi fixa till genom att förlänga med nämnarens inverterade tal cddc .
dc⋅cdba⋅cd =cdcdbcad
Vi har nu fått nämnaren till 11
1ba⋅cd
och kan därmed förenkla kvoten till bara täljaren
b⋅ca⋅d
Där av kan division med bråk skrivas om till en produkt mellan bråket i täljaren och den inverterade nämnaren.
Exempel i videon
- Beräkna 54⋅83.
- Beräkna 7354.
- Beräkna 73⋅5.
- Beräkna 421+31.
Kommentarer
e-uppgifter (12)
1.
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 94⋅4949 ·94
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 1(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
2.
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 94⋅3249 ·23 och förkorta så långt som möjligt.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 278(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
3.
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 41⋅2114 ·12
Ange svaret på formen a/b
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 81(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
4. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 75⋅5257 ·25 och svara i enklaste form.
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...5. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 3223 ⋅9·9
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...6. Premium
(1/0/0)E C A B P PL M R 1 K Eva ska beräkna vad 584334 85 blir. Så här gör hon.
Steg 1: 4⋅53⋅83·84·5
Steg 2: 20242420
Steg 3: 5665
Steg 4: 151115
Studera hennes uträkning och välj det alternativ du anser stämma.
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...7. Premium
(1/0/0)E C A B P PL M R 1 K Hur påverkar division med ett tal mindre än 11 värdet av kvoten jämfört med täljaren?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...8. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 3113 / 5225
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...9. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 458338 54
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...10. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 528825
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 20(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
11. Premium
(2/0/0)E C A B P 1 PL 1 M R K I en klass med 2828 elever så är andelen flickor 7447 . Hur många pojkar går i klassen?
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 12 pojkar(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
12. Premium
(2/0/0)E C A B P 1 PL 1 M R K Du ska bjuda din klass på fika och gör körsbärspajer. Du beräknar att varje person äter 8118 paj.
Du bakar 33 pajer vilket ska räcka till en bit per person samt två extra bitar.Hur många elever är ni i klassen?
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 22 elever(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
c-uppgifter (3)
13. Premium
(0/1/0)E C A B 1 P PL M R K Beräkna 3351⋅5115 ·15
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...14. Premium
(0/1/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 641+2114 +12 6
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...15. Premium
(0/1/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 6135−153 −116
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 4(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- +1
- Rättad
Rättar...-
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Eddler
POPULÄRA KURSER
FÖRETAGSINFO
Eddler AB
info@eddler.se
Org.nr: 559029-8195
Kungsladugårdsgatan 86
414 76 Göteborg
sunshine
Hej kan ni förklara fråga 13 förstår inte riktigt
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
har du sett förklaringen till uppgiften? Det finns en förklaring till alla våra uppgifter, hoppas att det hjälper!
Eternal Beings
Hej jag måste bara säga att i fråga 7 i ävningsuppgifterna tycker jag att det är fel formulerat. Det står : påverkas täljarens värde om den divideras med ett tal mindre än 1?
Detta påverkar inte täljaren. Men det påverkar KVOTEN.
Anna Admin (Moderator)
Hej, tack för din kommentar. Vi formulerar om frågan så att den blir tydligare.
Katarina Nyström
Hej Behöver hjälp med hur jag ska tänka kring fråga 12 och 13. Det låser sig och jag förstår inte principen trots att jag läst igenom förklaringarna. Mvh Katarina
David Admin (Moderator)
Hej Katarina. Jag har nu försökt utveckla och förtydliga förklaringarna på dess uppgifter. Jag hoppas att de hjälper. Hör av dig igen annars. Lycka till med matten.
jerry woelms
Hej !! undrar hur man skriver bråkstrecket
arian pepaj
är svaret på fråga 6 verkligen rätt? enligt min matelärare är den fel
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Ja det verkar som att det stämmer i den uppgiften, vad får du på den?
Vi kontrollräknade den och fick då 16/25
arre
Han hade fel, och ni hade rätt. han sa först att heltalet inte ska adderas med bråktalet bredvid utan multipliceras och därför fick vi fel svar. nu får jag också svaret till 16/25 🙂
Anna Admin (Moderator)
Det är lätt att ta fel på. Man måste dubbelkolla om det är en multiplikationstecken eller ej mellan heltalet och kvoten:) Små, små tecken som gör en stor skilnad. Lyckat till!
Kenny
I uppgift 5, ska det inte vara ett plus-tecken efter 3an? Jag har räknat som att det är multiplicerat och får det till att svaret ska vara 3/25:
3/1 x 1/5 x 1/5 = 3/25
Eller vad hur ska man tänka? Förklara gärna mer.
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Med 3:an menas tre hela och en femtedel. Du kan även skriva det precis som du tänker som 3+1/5 = 15/5+1/5 =16/5
Karl
Jag har en fråga ang division av bråk.
Om man har ett bråk där det är samma tal i täljaren som nämnaren exempel: π⋅4/4
Kan jag då stryka de båda 4:orna och kvar står endast π?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Ja du kan förkorta med 4 både i täljaren och nämnaren. Ibland säger man ”stryka över” men menar egentligen att man förkortar med 4 både i täljaren och nämnaren. Det som händer då är att vi får 4/4=1 i både täljare och nämnare och vi har bara π kvar. Vi kan skriva det som
4π⋅4=4/4π⋅4/4=1π⋅1=π
Simon Söderqvist
Fråga 5, varför blir det 16/5 i första ledet?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
För att 3 hela är samma sak som 515 så vi kan skriva
351⋅51=(515+51)⋅51= 516⋅51
Johline97
Hej! förstår inte fråga nummer 2. måste man inte förkorta nämnare och täljare med samma tal te.x om jag väljer att förkorta med 2 så måste jag göra det både uppe och nere?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Ja det stämmer att man måste förkorta både täljare och nämnare med samma tal. Vi gör även detta i den uppgiften då vi där förkortar med 6. Dvs:
18/612/6=32
Mattias Jonsson
I de två sista uppgifterna så måste ju uppgiften lyda såhär:
Studera hens uträkning och välj vilket alternativ som INTE stämmer.
Alternativt: Studera hens uträkning och välj det steget som inte stämmer.
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Bra synpunkt, vi ordnar till det, tack för att du tog dig tid och kommenterade detta.
Endast Premium-användare kan kommentera.