KURSER /
Matematik 2b
/ Nationellt prov Ma2b HT 2012
Nationellt prov Matematik 2b ht 2012 Del A - Muntligt delprov
Författare:
Simon Rybrand
Här kan du göra den muntliga Delen A på det nationella provet till kurs Matematik 2b. Provet genomfördes ht 2012.
X-uppgifter (4)
Till eleven - Information inför det muntliga delprovet
Du kommer att få en uppgift som du ska lösa skriftligt och sedan ska du presentera din lösning muntligt. Om du behöver får du ta hjälp av dina klasskamrater och din lärare när du löser uppgiften. Din muntliga redovisning börjar med att du presenterar vad uppgiften handlar om och sedan får du beskriva och förklara din lösning. Du ska redovisa alla steg i din lösning. Däremot, om du har gjort samma beräkning flera gånger (till exempel i en värdetabell) så kan det räcka med att du redovisar några av beräkningarna. Din redovisning är tänkt att ta maximalt 5 minuter och ska göras för en mindre grupp klasskamrater och din lärare.Den uppgift som du får ska i huvudsak lösas för hand, algebraiskt. Det kan hända att du behöver en miniräknare för att göra en del beräkningar men du ska inte hänvisa till grafritande och/eller symbolhanterande funktioner på räknaren (om du har en sådan typ av räknare) när
du redovisar din lösning.Vid bedömningen av din muntliga redovisning kommer läraren att ta hänsyn till:
* hur fullständig, relevant och strukturerad din redovisning är,
* hur väl du beskriver och förklarar tankegångarna bakom din lösning,
* hur väl du använder den matematiska terminologin.
Hur fullständig, relevant och strukturerad din redovisning är
Din redovisning ska innehålla de delar som behövs för att dina tankar ska gå att följa och förstå. Det du säger bör komma i lämplig ordning och inte innehålla någonting onödigt. Den som lyssnar ska förstå hur beräkningar, beskrivningar, förklaringar och slutsatser hänger ihop med varandra.Hur väl du beskriver och förklarar tankegångarna bakom din lösning
Din redovisning bör innehålla både beskrivningar och förklaringar. Man kan enkelt säga att en beskrivning svarar på frågan hur och en förklaring svarar på frågan varför. Du beskriver något när du till exempel berättar hur du har gjort en beräkning. Du förklarar något när du motiverar varför du till exempel kunde använda en viss formel.Hur väl du använder den matematiska terminologin
När du redovisar bör du använda ett språk som innehåller matematiska termer, uttryckssätt och symboler som är lämpliga utifrån den uppgift du har löst.Matematiska termer är ord som till exempel ”exponent”, ”funktion” och ”graf”.
Ett exempel på ett matematiskt uttryckssätt är att x2 utläses ”x upphöjt till 2” eller ”x i kvadrat”.
Några exempel på matematiska symboler är π och ƒ (x) , vilka utläses ”pi” och ”f av x”1.
Uppgift 1. Andragradsfunktion
Figuren nedan visar grafen till andragradsfunktionen y=3x−x2
a) Hur långt är avståndet a ?
b) Hur långt är avståndet b, det vill säga avståndet mellan kurvans högsta punkt och x-axeln?
Svar:Se mer: Nollställen och SymmetrilinjeRättar...2.
Uppgift 2. Skolmateriel
Inför skolstarten har Hanna och Lukas gått till bokhandeln för att köpa block och skrivmateriel. Bokhandeln säljer block för 12 kr styck men även pennor och suddgummin.
Hanna köper fyra block, tre pennor och sex suddgummin och betalar 78 kr. Lukas köper sju
block, åtta pennor och två suddgummin och betalar 122 kr.Vad kostar en penna respektive ett suddgummi?
Svar:Rättar...3.
Uppgift 3. Masten
En 30 meter hög mast är fäst med linor som går från masten snett ner till marken.
Den övre linan är 40 meter lång och har sitt fäste 5 meter under mastens topp.
Den undre linan har sitt fäste ytterligare 10 meter längre ner på masten. Den är spänd parallellt med den övre linan.Masten står vinkelrätt mot marken.
a) Hur långt ut från masten är den övre linan fäst i marken?
b) Hur lång är den undre linan?
Svar:Se mer: TopptriangelsatsenRättar...4. Premium
Uppgift 4. Maxpuls för kvinnor
En grupp kvinnor ingår i en studie där man undersöker hur kvinnornas maxpuls varierar med deras ålder. Kvinnorna är 15 år första gången man mäter deras maxpuls. Sedan gör man ytterligare två mätningar då kvinnorna är 30 år respektive 40 år.
Tabellen visar värden för Lisa, en av kvinnorna i gruppen.
a) Undersök om värdena i tabellen bildar ett linjärt samband.
b) Bestäm med hjälp av tabellen ett algebraiskt samband för hur Lisas maxpuls y slag/minut beror av åldern x år och använd ditt samband för att avgöra vid vilken ålder hon har maxpulsen 146 slag/minut.
Svar:Rättar...