Författare:
Simon Rybrand
Här kan du göra DEL D på det nationella provet till kurs Matematik 4. Provet genomfördes vt 2022. I det här provet kan du först göra det på egen hand och när det rättas får du tips och fullständiga förklaringar på alla uppgifter.
X-uppgifter (8)
1.
Yosef och Zara ritar kurvan y=sinx på sina digitala verktyg. När de jämför sina kurvor upptäcker de att kurvorna ser olika ut. Se figur.
Förklara varför kurvornas utseende skiljer sig åt på detta sätt.
Svar:Rättar...2.
Figuren visar ett gråmarkerat område som begränsas av y-axeln, linjen x=1,9 samt kurvorna y=3x2 och y=4x3+k där k är en positiv konstant.
För ett visst värde på k är arean av det gråmarkerade området 13 areaenheter.
Bestäm detta värde på k. Svara med minst en decimal.
Svar:Se mer: Areor mellan kurvorRättar...3.
I en solpanel omvandlas energi från solstrålningen till elektricitet.
Solveig har satt upp en liten solpanel och mäter hur mycket effekt som den ger under några molnfria dagar. Hon upptäcker att mätvärdena varierar periodiskt och anpassar en sinuskurva till mätvärdena. Ekvationen för sinuskurvan blir y=390sin(0,26x−2,0)+230 där x är tiden i timmar från klockan 00.00 den 23 juli 2020 och y är effekten i watt (W).
Figuren visar hennes mätvärden och den anpassade sinuskurvan.
a) Bestäm hur stor effekten var klockan 19.00 den 23 juli 2020.
Svara med minst två värdesiffror. Endast svar krävs.b) Bestäm förändringshastigheten för effekten klockan 15.30 den 23 juli 2020 mätt i W/h. Svara med minst två värdesiffror.
Rättar...4. Premium
Figuren visar ett gråmarkerat område som begränsas av kurvan y=9x−x4−7 och x-axeln. Det gråmarkerade området roteras runt x-axeln och bildar en rotationskropp.
Bestäm volymen av rotationskroppen. Svara med minst två decimaler.
Svar:Rättar...5. Premium
Eleverna i klass TE19C har varit på föreläsning och är därför sena till efterföljande matematiklektion som började klockan 12.00.
Tiden som en elev är sen till matematiklektionen har en sannolikhetsfördelning med täthetsfunktionen ƒ (t)=0,02t·e−0,01t2 där t är antalet minuter som en elev är sen till matematiklektionen.
Bestäm hur många av klassens 32 elever som hunnit till matematiklektionen klockan 12.05.
Svar:Se mer: SannolikhetsfördelningRättar...6. Premium
Under ett blåsigt dygn kan vindhastigheten vid ett vindkraftverk beskrivas med modellen
v(x)=11sin(0,11x−0,89)+28 , 0≤x≤24
där v är vindhastigheten i km/h och x är tiden i timmar från klockan 00.00.
a) Bestäm den högsta vindhastigheten under dygnet. Endast svar krävs.
Vid vindhastigheter över 36 km/h vinklas rotorbladen för att minska slitage.
b) Bestäm hur lång tid som vindhastigheten är över 36 km/h under det aktuella dygnet.
Vid vindhastigheter mellan 0 och 36 km/h kan mängden elenergi som produceras beräknas med hjälp av sambandet P(v)=0,42·v3 där P(v) är mängden producerad elenergi per timme i MJ/h och där v är vindhastigheten i km/h.
Vid vindhastigheter över 36 km/h är produktionen av elenergi per timme lika stor som för vindhastigheten 36 km/h.
c) Bestäm den totala mängden elenergi som vindkraftverket producerar under dygnet.
Rättar...7. Premium
Temperaturen i ett kylrum varierar periodiskt med perioden 4,0 h, vilket beror på ett krånglande kylaggregat. Temperaturdifferensen mellan den högsta och den lägsta temperaturen är 5,2°C. Se figur.
Klockan 08.30 är temperaturen maximal och en timme senare har den sjunkit till 3,9°C.
Temperaturen i kylrummet kan beskrivas med modellen T(t)=A·cos(Bt+C)+D där T(t) är temperaturen i °C och t är tiden i timmar från klockan 00.00.
Bestäm konstanterna A, B, C och D. Endast svar krävs.
Svar:Se mer: Amplitud och PeriodRättar...8. Premium
Låt C=∫ab(7x−x2−10)dx där a<b.
a) Bestäm värdet av b−a då C antar sitt största värde. Endast svar krävs.
b) Bestäm vilket värde b−a maximalt kan anta då C=0. Svara med minst en decimal.
Svar:Rättar...