...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Hjälp & Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Screening Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Matematik 1b
 /   Förberedande Aritmetik

Addition och subtraktion av negativa tal

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand
Rapportera fel Redigera lektion Redigera text Redigera övning Redigera video Skapa thumbnails
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se

I den här lektionen går vi igenom regler för att addera och subtrahera negativa tal.

Att räkna med negativa tal

Följande gäller för addition och subtraktion med negativa tal.

Addition av ett negativt tal ersätts med subtraktion av det motsatta talet.

Subtraktion av ett negativt tal ersätts med addition av det motsatta talet.

Vi kan sammanfatta det med följande skrivning.

I en tidigare lektion tittade vi på olika betydelser för minustecknet. Det är viktigt att vi känner till att minustecknet används för räkneoperationen subtraktion men även för att beteckna negativa tal/motsatta tal.

Negativa tal

Detta kan självklart bidra till en viss förvirring. Men vi kommer här att förtydliga beräkningar med negativa tal så att detta blir tydligare.

Addition med negativa tal

Att addera något negativt resulterar i att summan minskar.

Kanske kan bilden av en negativt inställd människa hjälpa dig? Tänk dig att du befinner dig i ett rum där stämningen är positiv. In kommer nu denna negativt inställda person. Du lägger alltså till någon negativt. Hur påverkar detta stämningen i rummet? Stämningen blir mindre positiv, den minskar.

Så här tecknas räkneregeln.

Addition med negativa tal

$a+\left(-b\right)=a-b$a+(b)=ab

Addition med ett negativt tal ger samma resultat som subtraktion av det motsatta talet. Det leder till att olika tecken i följd ersätts med subtraktion (-).

Vi tittar på ett exempel.

Exempel 1

Beräkna  $10+\left(-2\right)$10+(2)

Lösning

Addition med ett negativt tal ger samma resultat som subtraktion av det motsatta talet. Det leder till att olika tecken i följd ersätts med subtraktion, så

$10+\left(-2\right)=10-2=8$10+(2)=102=8

Det motsatta talet till $-2$2 är $2$2 eftersom summan av dessa tal är $0$0.

Vi kan på tallinjen illustrera detta som att vi utgår från talet $10$10. Att addera $-2$2 är detsamma som att subtrahera med $2$2 vilket innebär att vi förflyttar oss två steg åt vänster på tallinjen.

Vi landar då på talet $8$8.

Med blå och vita rutor kan vi illustrera det så här.

Vi utgår från tio blåa rutor som motsvarar det positiva talet $10$10.

Vi adderar sedan två vita rutor vilket motsvarar $+\left(-2\right)$+(2).

Två blå och två vita rutor tar ut varandra

vilket resulterar i att vi har kvar åtta blåa rutor, vilket motsvarar värdet $8$8.

Exempel 2

Beräkna  $1+\left(-4\right)$1+(4)

Lösning

Addition med ett negativt tal ger samma resultat som subtraktion av det motsatta talet. Det leder till att olika tecken i följd ersätts med subtraktion.

$1+\left(-4\right)=1-4=-3$1+(4)=14=3

Det motsatta talet till $-4$4 är $4$4 eftersom summan av dessa tal är $0$0.

Vi kan på tallinjen illustrera detta genom att vi utgår från talet $1$1. Att addera $-4$4 är detsamma som att subtrahera med $4$4 vilket innebär att vi förflyttar oss fyra steg åt vänster på tallinjen.

Vi landar då på talet $-3$3.

Men blå och vita rutor kan vi illustrera det så här.

Vi utgår från en blå ruta som motsvarar det positiva talet $1$1.

Vi adderar sedan fyra vita rutor vilket motsvarar $+\left(-4\right)$+(4).

En blå och en vita rutor tar ut varandra

vilket resulterar i att vi har kvar tre vita rutor, vilket motsvarar värdet $-3$3.

Subtraktion med negativa tal

Att subtrahera med ett negativt tal resulterar i att differensen blir ett större tal.

Vi leker med tanken av en negativt inställd person igen. Nu befinner du dig i ett rum där stämningen är ganska negativ på grund av en negativt inställd person. Plötsligt lämnar denna negativt inställda person rummet. Du drar alltså ifrån någon negativt. Hur påverkar detta stämningen i rummet? Stämningen blir mindre negativ, den ökar.

Så här tecknas räkneregeln.

Subtraktion med negativa tal

$a-\left(-b\right)=a+b$a(b)=a+b

Subtraktion med ett negativt tal ger samma resultat som addition med det motsatta talet. Det leder till att lika tecken i följd ersätts med addition (+).

Vi använder regeln och skriver om uttrycket.

Exempel 3

Beräkna $12-\left(-3\right)$12(3)

Lösning

Subtraktion av ett negativt tal ersätts med addition av det motsatta talet. Vi ersätter alltså  $-\left(-3\right)$(3) med  $+3$+3 och får att

$12-\left(-3\right)=12+3=15$12(3)=12+3=15

Ett sätt att försöka förstå hur subtraktion med ett negativt tal kan ge ett större resultat än ursprunget är att utnyttja hur vi ibland gör för att förenkla huvudräkningen.

Om vi ska beräkna $124-97$12497  kan vi underlätta beräkningen genom att addera tre till båda termerna. Detta eftersom det är ”lättare” att subtrahera hundra än nittiosex. Differensen kommer att bli densamma, eftersom du lägger till lika mycket till den första termen som till den andra termen som du subtraherar.

Vi får att $\left(124+3\right)-\left(97+3\right)=127-100=27$(124+3)(97+3)=127100=27

Samma metod kan nu användas för att underlätta förståelsen av subtraktion med ett negativt tal. Vi löser exempel 3 igen på detta sätt.

Exempel 3 – Alternativ lösning

Beräkna $12-\left(-3\right)$12(3)

Lösning

På samma sätt som ovan adderar vi tre till båda termerna. Differensen bli oförändrad. Detta eftersom du lägger till lika mycket till den första termen som till den andra termen.

Vi får att $\left(12+3\right)-\left(-3+3\right)=15-0=15$(12+3)(3+3)=150=15

Vi kan illustrera detta som att vi utgår från talet $12$12 på tallinjen.

Att subtrahera $-3$3 är detsamma som att addera med $3$3 vilket innebär att vi förflyttar oss tre steg åt höger på tallinjen.

Vi landar då på talet $15$15.

Summan kan illustreras som avståndet mellan talen $12$12 och $-3$3.

Vi illustrerar det igen med blåa och vita rutor, där de blå är positiva tal och vita negativa tal.

Vi utgår från tolv blåa rutor som motsvarar det positiva talet $12$12 .

För att kunna subtrahera en negativ trea, det vill säga stryka tre vita rutor, lägger vi till tre blå och tre vita rutor, en så kallad inskjuten nolla. Eftersom deras sammanlagnlagda värde är $0$0 så har vi inte ändrat uttryckets sammanlagda värde.

Nu kan vi stryka tre vita lådor som alltså motsvarar  $-\left(-3\right)$(3)

och se att kvar har vi femton blå rutor vilket motsvarar summan $15$15.

Exempel 4

Beräkna  $\left(-5\right)-\left(-5\right)$(5)(5)

Lösning

Subtraktion av ett negativt tal ersätts med addition av det motsatta talet. Det leder till att lika tecken i följd ersätts med addition (+).

Vi får att

$\left(-5\right)-\left(-5\right)=\left(-5\right)+5=0$(5)(5)=(5)+5=0

Observera att regeln bara gäller för tecken i följd. Inte när termerna har olika tecken.

Vi kan illustrera detta genom att vi utgår från talet $-5$5. Om vi adderar  $-5$5 så hade vi flyttat oss fem steg åt vänster, men när vi subtraherar $-5$5 går vi istället åt motsatt riktning.

Vi går fem steg åt höger på tallinjen och hamnar på $0$0.


Avståndet mellan talen är $5$5.

Exempel 5

Beräkna  $-5-5$55

Lösning

Två lika tecken i följd ersätts med addition. Men här är tecken inte i följd, utan vi har ett negativt tal subtraherat med en positiv femma. Vi får att

$-5-5=-10$55=10

Teckenväxlingen sker alltså endast då tecknen är i följd vid addition och subtraktion.

Här utgår vi från $-5$5  och går ytterligare fem steg åt vänster och hamnar på $-10$10.

Räknaren som hjälp

Med hjälp av beräkningar på vissa räknare kan man undersöka de olika betydelserna.

Ofta har du en knapp för räkneoperationen subtraktion och en annan för den negativa beteckningen. Om du använder ”fel” knapp vid fel tillfälle kommer räknaren att reagera.

Regler för addition och subtraktion av negativa tal

Här har vi samlat reglerna för beräkningar med de fyra räknesätten och negativa tal .

Addition med negativa tal

$a+\left(-b\right)=a-b$a+(b)=ab           Olika tecken i följd ersätts med en subtraktion (-).

Subtraktion med negativa tal

$a-\left(-b\right)=a+b$a(b)=a+b            Två lika tecken i följd ersätts med en addition (+).

Multiplikation med negativa tal

$a\cdot\left(-b\right)=-a\cdot b$a·(b)=a·b                      En positiv och en negativ faktor ger en negativ produkt.
$\left(-a\right)\cdot b=-a\cdot b$(a)·b=a·b

$\left(-a\right)\cdot\left(-b\right)=a\cdot b$(a)·(b)=a·b                   Lika tecken på faktorerna ger en positiv produkt.

Division med negativa tal

$\frac{a}{-b}=\frac{-a}{\text{ }b}=-\frac{a}{b}$ab =a b =ab                Olika tecken på täljare och nämnare ger en negativ kvot.

$\frac{-a}{-b}=\frac{a}{b}$ab =ab                                  Lika tecken på täljare och nämnare ger en positiv kvot.

I kommande lektion tittar vi på multiplikation och subtraktion med negativa tal.

Exempel i videon

  • Beräkna $(2) + (-5) $
  • Beräkna $-2 – (-5)$
  • Beräkna $7 – (-4)$
  • Beräkna $-8+(-7)$

Kommentarer

Yasmine Fikak

Jag skrev ( -15 )x (- 2 ) som talen och fick fel svar?

    Sara Petrén Olauson

    Hej! Du har tänkt helt rätt, men använd * vid multiplikation istället för x, så kommer svaret att markeras som korrekt. Det går också bra att skriva $(-15)(-2)$ utan multiplikationstecken. Prova igen!

Ali

tack

Mehdi Romdhani

Hej
I uppgift 15 är erat svar så här där ni räknade ut subtraktionen innan additionen:
−(−4)−10−(−5)=4−10+5=−6+5=−1
medans regeln säger att additon går före subtraktion så det borde vara så här:
−(−4)−10−(−5)=4-10+5=4-15=-11.
Undrar hur jag har tänkt fel om jag nu har det?.

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Hej,

    addition och subtraktion har samma prioritet, alltså det är ingen som ”behöver göras före” det andra. Den beräkning vi gjort är korrekt.
    Om det känns svårt kan du använda dig av att ”samla ihop” positiva och negativa termer för sig. Alltså

    $−(−4)−10−(−5)=4-10+5$

    Vi har då positiva termerna $4$ och $5$ som tillsammans blir $9$ och sedan en negativ term $-10$ och summan av alla positiva och negativa termer blir då totalt $9-10=-1$.

    För att få ditt resultat skulle vi behöva förstärka den sista additionen med en parentes.

    $−(−4)−(10−(−5))=4-(10+5)=4-15=-11$
    då prioriteras parentesen framför subtraktionen och du beräknar först parentesens värde innan du subtraherar.

    Men om det inte finns någon parentes, utan bara addition och subtraktion så jobbar du bara från vänster till höger i din beräkning.

    Återvänt till lektionen om prioriteringsregler om det känns oklart fortfarande.

areej alamer

Det här är världens bästa app, gör matten så roligt och man förstår verkligen. Tack så hemskt mycket!!

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Hej Areej!

    Vad roligt att höra. Jag hoppas du lära dig riktigt mycket matematik!!!
    Dela gärna din erfarenhet med vänner och bekanta så att fler kan för hjälp med att lära sig matte!

    Lycka till!

Pia Lundin

Älskar ert sätt att förklara, tack 🙂

    Anna Eddler Redaktör (Moderator)

    Hej Pia. Var roligt att höra!

    Hoppas du lär dig riktigt mycket matte!

Aldin Drobic

Hejsan,
Förstår inte uppgift nr 5 riktigt. Vad menas med minustecken framför det negativa talet (-4)?
Hur jag än vrider och vänder på det så hänger jag inte med.
Tack för en grym sida!

    Anna Admin (Moderator)

    Vi har alltså -(-4). Jag brukar ibland tänka så här. Minus fyra är negativt. Låt säga att din vän nu får symbolisera minus fyran. Din vän är på dåligt humör. Den sprider negativ energi runt sig. Om jag nu ber din vän lämna rummet, alltså tar bort det negativa från rummet. Hur blir stämningen i rummet efter att den lämnat oss? Blir det negativare eller positivare? Positivare!
    Alltså när vi tar bort något negativt blir resultatet alltid positivt. -(-4) = + 4 = 4
    Gick det att förstå?

Sofie Gyllunger

Jag har så svårt att förstå hur (-3) – (-2) = (-1) men
(-5) – (-10) + (7) = (-5) + 10 – 7 = (-2)
Då gäller det ju inte alltid att minus minus = plus.
Snälla hjälp mig att förstå hur jag ska tänka 🙂

    Simon Rybrand (Moderator)

    Blir det enklare att förstå om man säger att det gäller två minus i följd vid addition och subtraktion?
    Dvs att när det är två minus i följd så blir det en addition.
    Dvs att (-5)-(-10)+7=-5+10+7

amanda

Tack så mycket för videon.
Går i 8:an och mina lärare är inte så jätte bra på att förklara så att man förstår.
Men du förklarade jätte bra i videon och nu förstår jag precis hur jag ska göra.. Det hjälpte mig jätte mycket.. 🙂

    Simon Rybrand (Moderator)

    Kul att höra att det hjälpte dig!

bettan

Jättebra. Mycket pedagogiskt.

bergagy

Hej. Ett tips är att förklara hur man kan räkna med termometern i början av filmen, så förstår man ännu mer.

    Simon Rybrand (Moderator)

    Tack för tipset, det skall vi fundera på!

Jenny

Läser upp betygen från gymnasiet och har detta till mycket stor hjälp. Tack för enkel förklaring!

Ayan

Hej!

Skulle du kunna förklarar hur −0,1/−0,001 blir 100? Hur ska man räkna ut det utan miniräknare?

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej, du skulle kunna skriva om det genom tex:
    $ \frac{-0,1}{-0,001} = \frac{-0,1⋅1000}{-0,001⋅1000} = \frac{-100}{-1} = 100 $
    alternativt
    $ \frac{1⋅10^{-1}}{1⋅10^{-3}} = 1⋅10^2 = 100 $

      Olle

      Vilket program använder du för att gör dina uträkningar???
      Vi ska skriva en uppsats på matten och det skulle rädda mig att ha ett bra program för att skriva matte i 🙂

        Simon Rybrand (Moderator)

        Hej, oftast används ett program som finns till mac och pc som heter mathtype. Tror att det på PC redan finns förinstallerat en gratisversion som heter microsoft equations till office. Till Mac får man ladda ner det men det finns som gratisalternativ.

flexibelutb

Hej!Jätte bra förklaring tack:)

Alex

Underbart! Jag går i 8:an och vårar lärare är kassa. men av att kolla på denna videon har jag förstått väldigt mycket

Alex

Tack för videon. Går i 8:an och.. aa Lärarna i min skola är ganksa dåliga på att förklara. Går i 8.an och har problem med detta, liksom. Men du förklarar jättebra. Tusen tack!! Första gången jag förstår! hah. Tack!

    Simon Rybrand (Moderator)

    Bra att du förstod hur man räknar med de negativa talen, lycka till med matteplugget!

Paulina

Hej. Jag har sedan länge haft ett svagt G. Min klass är allmänt stökig och vi får ofta nya lärare. Tänkt om vi kunde haft en lärare som kunde förklara lika bra som du gör på din sajt.

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej Paulina, vad bra att genomgången om negativa tal kan hjälpa dig lite på vägen! Kämpa på, det kommer gå bra!

Anna

Står i begrepp att förklara detta för min son, underbart bra sida! Exemplen jag kunder räkna visade också att jag kom ihåg hur det går till!

    Simon Rybrand (Moderator)

    Hej Anna, vad bra att det hjälpte dig! Önskar dig och din son lycka till!


Endast Premium-användare kan kommentera.

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

e-uppgifter (25)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M 1
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Vilket tal är markerat på tallinjen?

    Tallinje

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal tallinje
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M 1
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Vilket tal är markerat på tallinjen?

    Tallinje

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal tallinje
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $6-5$65 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Negativa tal - vad är det?
    Liknande uppgifter: addition negativa tal Negativa tal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $5-6$56 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Negativa tal - vad är det?
    Liknande uppgifter: addition negativa tal Negativa tal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $7-12$712 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 6. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $-5+7$5+7 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: addition negativa tal Negativa tal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 7. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    En dag i mars så visar termometern  $-4\text{ }^{\circ}C$4 C ute på morgonen. På eftermiddagen är solen framme och termometern visar då $16\text{ }^{\circ}C$16 C .

    Hur stor är temperaturskillnaden från morgonen till eftermiddagen?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 8. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $-8+9$8+9 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: addition negativa tal Negativa tal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 9. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $-2-4$24 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattning
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 10. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $-7-3$73 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Negativa tal - vad är det?
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattning
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 11. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Vilket tal ska stå på strecket för att likheten ska stämma

      $-4$4    $+$+   ______  $=-10$=10  

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattning
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 12. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $4+\left(-2\right)$4+(2) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 13. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $-4+\left(-2\right)$4+(2) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 14. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $3-\left(-3\right)$3(3) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Negativa tal - vad är det?
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 15. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $5-\left(-3\right)$5(3) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 16. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $-5-\left(-3\right)$5(3) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 17. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $(-2)-\left(-4\right)$(2)(4)

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattning
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 18. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $12+(-9)-3$12+(9)3 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Negativa tal - vad är det?
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattning
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 19. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $4-\left(-4\right)-4$4(4)4 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattning
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 20. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $10-(-5)+2-1$10(5)+21 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattning
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 21. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $15-(8-(-3))$15(8(3)) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattning
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 22. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $4-(-4)-5+\left(-2\right)$4(4)5+(2) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 23. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $7-2+(-7)-(-2)$72+(7)(2) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: aritmetik motsatta tal Negativa tal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 24. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna  $-\left(-3\right)-10+\left(-5\right)$(3)10+(5) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 25. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Beräkna $-\left(-4\right)+2-\left(-2\right)$(4)+2(2) 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Negativa tal - vad är det?
    Dela med lärare
    Rättar...

c-uppgifter (2)

  • 26. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    I en magisk kvadrat är summan av alla tal i en vågrät och lodrät rad samt en rad på diagonalen densamma. Ange de värden i rutorna som ger att rutan blir magisk med summan $-15$15.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: magisk kvadrat Negativa tal
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 27. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Kejsar Augustus föddes $63$63 f.Kr. och dog $14$14 e.Kr. Hur gammal blev han?
    Av tradition räknas inte år $0$0 med i vår tideräkning.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se