Författare:
Simon Rybrand
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Innehåll
I tidigare lektion tittade vi på hur man med ”vita och blå lådor” kan visualisera negativa tal. I denna lektion går vi igenom regler för att addera och subtrahera negativa tal.
Att räkna med negativa tal
Följande gäller för addition och subtraktion med negativa tal.
Addition av ett negativt tal ersätts med subtraktion av det motsatta talet.
Subtraktion av ett negativt tal ersätts med addition av det motsatta talet.
Vi kan sammanfatta det med följande skrivning.
I tidigare lektion tittade vi på olika betydelser för minustecknet. Dels som tecken för räkneoperationen subtraktion, dels för att beteckna negativa tal och dels för att beteckna motsatt tal.
Detta kan självklart bidra till en viss förvirring. Men vi ska här försöka att förtydliga beräkningar med negativa tal och börjar med addition med negativa tal.
Addition med negativa tal
Att addera något negativt resulterar i att summan minskar. Kanske kan bilden av en negativt inställd människa hjälpa dig. Tänk dig att du befinner dig i ett rum där stämningen är positiv. In kommer nu denna negativt inställda person. Du lägger alltså till någon negativt. Hur påverkar detta stämningen i rummet? Stämningen blir mindre positiv, den minskar.
Så här tecknas räkneregeln.
Addition med negativa tal
a+(−b)=a−ba+(−b)=a−b
Addition med ett negativt tal ger samma resultat som subtraktion av det motsatta talet. Det leder till att olika tecken i följd ersätts med subtraktion (-).
Vi tittar på ett exempel.
Exempel 1
Beräkna 10+(−2)10+(−2)
Lösning
Addition med ett negativt tal ger samma resultat som subtraktion av det motsatta talet. Det leder till att olika tecken i följd ersätts med subtraktion, så
10+(−2)=10−2=810+(−2)=10−2=8
Det motsatta talet till −2−2 är 22 eftersom att summan av dessa tal är 00.
Vi kan på tallinjen illustrera detta som att vi utgår från talet 1010. Att addera −2−2 är detsamma som att subtrahera med 22 vilket innebär att vi förflyttar oss två steg åt vänster på tallinjen.
Vi landar då på talet 88.
Men blå och vita rutor, där de blå är positiva tal och vita negativa tal, kan vi illustrera det så här.
Vi utgår från tio blåa rutor som motsvarar det positiva talet 1010.
Vi adderar sedan två vita rutor vilket motsvarar +(−2)+(−2).
Två blå och två vita rutor tar ut varandra
vilket resulterar i att vi har kvar åtta blåa rutor, vilket motsvarar värdet 88.
Exempel 2
Beräkna 1+(−4)1+(−4)
Lösning
Addition med ett negativt tal ger samma resultat som subtraktion av det motsatta talet. Det leder till att olika tecken i följd ersätts med subtraktion, så
1+(−4)=1−4=−31+(−4)=1−4=−3
Det motsatta talet till −4−4 är 44 eftersom att summan av dessa tal är 00.
Vi kan på tallinjen illustrera detta som att vi utgår från talet 11. Att addera −4−4 är detsamma som att subtrahera med 44 vilket innebär att vi förflyttar oss fyra steg åt vänster på tallinjen.
Vi landar då på talet −3−3.
Men blå och vita rutor kan vi illustrera det så här.
Vi utgår från en blå ruta som motsvarar det positiva talet 11.
Vi adderar sedan fyra vita rutor vilket motsvarar +(−4)+(−4).
En blå och en vita rutor tar ut varandra
vilket resulterar i att vi har kvar tre vita rutor, vilket motsvarar värdet −3−3.
Subtraktion med negativa tal
Att subtrahera ett negativt tal resulterar i att differensen blir ett större tal. Vi leker med tanken av en negativt inställd person igen. Nu befinner du dig i ett rum där stämningen är ganska negativ på grund av en negativt inställd person. Plötsligt lämnar denna negativt inställda person rummet. Du drar alltså ifrån någon negativt. Hur påverkar detta stämningen i rummet? Stämningen blir mindre negativ, den ökar.
Så här tecknas räkneregeln.
Subtraktion med negativa tal
a−(−b)=a+ba−(−b)=a+b
Subtraktion med ett negativt tal ger samma resultat som addition med det motsatta talet. Det leder till att lika tecken i följd ersätts med addition (+).
Vi använder regeln och skriver om uttrycket.
Exempel 3
Beräkna 12−(−3)12−(−3)
Lösning
Subtraktion av ett negativt tal ersätts med addition av det motsatta talet. Vi ersätter alltså −(−3)−(−3) med +3+3 och får att
12−(−3)=12+3=1512−(−3)=12+3=15
Ett sätt att försöka förstå hur subtraktion med ett negativt tal kan ge ett större resultat än ursprunget är att utnyttja hur vi ibland gör för att förenkla huvudräkningen.
Om vi ska beräkna 124−97124−97 kan vi underlätta beräkningen genom att addera tre till båda termerna. Detta eftersom att det är ”lättare” att subtrahera hundra än nittiosex. Differensen kommer att bli densamma, eftersom att du lägger till lika mycket till den första termen som till den andra termen som du subtraherar.
Vi får att (124+3)−(97+3)=127−100=27(124+3)−(97+3)=127−100=27
Samma metod kan nu användas för att underlätta förståelsen av subtraktion med ett negativt tal. Vi löser exempel 3 igen på detta sätt.
Exempel 3 – Alternativ lösning
Beräkna 12−(−3)12−(−3)
Lösning
På samma sätt som ovan adderar vi tre till båda termerna. Differensen bli oförändrad, eftersom att du lägger till lika mycket till den första termen som till den andra termen, den som du subtraherar.
Vi får att (12+3)−(−3+3)=15−0=15(12+3)−(−3+3)=15−0=15
Vi kan illustrera detta som att vi utgår från talet 1212 på tallinjen.
Att subtrahera −3−3 är detsamma som att addera med 33 vilket innebär att vi förflyttar oss tre steg åt höger på tallinjen.
Vi landar då på talet 1515.
Summan kan illustreras som avståndet mellan talen 1212 och −3−3.
Vi illustrerar det igen med blåa och vita rutor, där de blå är positiva tal och vita negativa tal.
Vi utgår från tolv blåa rutor som motsvarar det positiva talet 1212 .
För att kunna subtrahera en negativ trea, dvs stryka tre vita rutor, lägger vi till tre blå och tre vita rutor, en så kallad inskjuten nolla. Eftersom att deras sammanlagnlagda värde är 00 så har vi inte ändrat uttryckets sammanlagda värde.
Nu kan vi stryka tre vita lådor som alltså motsvarar −(−3)−(−3)
och se att kvar har vi femton blå rutor vilket motsvarar summan 1515.
Exempel 4
Beräkna (−5)−(−5)(−5)−(−5)
Lösning
Subtraktion av ett negativt tal ersätts med addition av det motsatta talet. Det leder till att lika tecken i följd ersätts med addition (+). Vi får att
(−5)−(−5)=(−5)+5=0(−5)−(−5)=(−5)+5=0
Observera att regeln bara gäller för tecken i följd. Inte när termerna har olika tecken.
Vi kan illustrera detta som att vi utgår från talet −5−5. Om vi adderat −5−5 hade vi flyttat fem steg åt vänster, med när vi subtraherar −5−5 går vi istället åt motsatt riktning. Vi går fem steg åt höger på tallinjen och hamnar på 00.
Avståndet mellan talen är 55.
Exempel 5
Beräkna −5−5−5−5
Lösning
Två lika tecken i följd ersätts med addition. Men här är teckna inte i följd, utan vi har ett negativt tal subtraherat med en positiv femma. Vi får att
−5−5=−10−5−5=−10
Teckenväxlingen sker alltså endast då tecknen är i följd vid addition och subtraktion.
Här utgår vi från −5−5 och går ytterligare fem steg åt vänster och hamnar på −10−10.
Räknaren som hjälp
Med hjälp av beräkningar på vissa räknare kan man undersöka de olika betydelserna, eftersom att betydelserna ofta har lagts in på varierande sätt. Ofta har du en knapp för räkneoperationen subtraktion och en annan för den negativa beteckningen. Om du använder ”fel” knapp vid fel tillfälle kommer räknaren att reagera.
Räkneregler vid beräkning med negativa tal
Här har vi samlat reglerna för beräkningar med de fyra räknesätten och negativa tal .
Addition med negativa tal
a+(−b)=a−ba+(−b)=a−b Olika tecken i följd ersätts med en subtraktion (-).
Subtraktion med negativa tal
a−(−b)=a+ba−(−b)=a+b Två lika tecken i följd ersätts med en addition (+).
Multiplikation med negativa tal
a⋅(−b)=−a⋅ba·(−b)=−a·b En positiv och en negativ faktor ger en negativ produkt.
(−a)⋅b=−a⋅b(−a)·b=−a·b
(−a)⋅(−b)=a⋅b(−a)·(−b)=a·b Lika tecken på faktorerna ger en positiv produkt.
Division med negativa tal
−ba= b−a=−baa−b =−ab =−ab Olika tecken på täljare och nämnare ger en negativ kvot.
−b−a=ba−a−b =ab Lika tecken på täljare och nämnare ger en positiv kvot.
I kommande lektion tittar vi på multiplikation och subtraktion med negativa tal.
Exempel i videon
- Beräkna (2)+(−5)
- Beräkna −2–(−5)
- Beräkna 7–(−4)
- Beräkna −8+(−7)
Kommentarer
e-uppgifter (25)
1.
(1/0/0)E C A B P PL M 1 R K Vilket tal är markerat på tallinjen?
Svar:Ditt svar:Rätt svar: (−3)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...2.
(1/0/0)E C A B P PL M 1 R K Vilket tal är markerat på tallinjen?
Svar:Ditt svar:Rätt svar: (−0,6)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...3.
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 6−56−5
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 1(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Se mer: Negativa tal - vad är det?Rättar...4. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 5−65−6
Svar:Ditt svar:Rätt svar: −1(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Se mer: Negativa tal - vad är det?Rättar...5. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 7−127−12
Svar:Ditt svar:Rätt svar: −5(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...6. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna −5+7−5+7
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 2(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...7. Premium
(1/0/0)E C A B P PL 1 M R K En dag i mars så visar termometern −4∘C−4∘C ute på morgonen. På eftermiddagen är solen framme och termometern visar då 16∘C16∘C .
Hur stor är temperaturskillnaden från morgonen till eftermiddagen?
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 20 °C(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...8. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna −8+9−8+9
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 1(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...9. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna −2−4−2−4
Svar:Ditt svar:Rätt svar: −6(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...10. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna −7−3−7−3
Svar:Ditt svar:Rätt svar: −10(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Se mer: Negativa tal - vad är det?Rättar...11. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Vilket tal ska stå på strecket för att likheten ska stämma
−4−4 ++ ______ =−10=−10
Svar:Ditt svar:Rätt svar: −6(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...12. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 4+(−2)4+(−2)
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 2(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...13. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna −4+(−2)−4+(−2)
Svar:Ditt svar:Rätt svar: −6(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...14. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 3−(−3)3−(−3)
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 6(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Se mer: Negativa tal - vad är det?Rättar...15. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 5−(−3)5−(−3)
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 8(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...16. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna −5−(−3)−5−(−3)
Svar:Ditt svar:Rätt svar: −2(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...17. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna (−2)−(−4)(−2)−(−4)
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 2(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...18. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 12+(−9)−312+(−9)−3
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 0(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Se mer: Negativa tal - vad är det?Rättar...19. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 4−(−4)−44−(−4)−4
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 4(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...20. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 10−(−5)+2−110−(−5)+2−1
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 16(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...21. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 15−(8−(−3))15−(8−(−3))
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 4(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Förkunskap: Negativa tal – vad är det?Rättar...22. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 4−(−4)−5+(−2)4−(−4)−5+(−2)
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 1(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...23. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna 7−2+(−7)−(−2)7−2+(−7)−(−2)
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 0(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...24. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna −(−3)−10+(−5)−(−3)−10+(−5)
Svar:Ditt svar:Rätt svar: −12(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Förkunskap: Negativa tal – vad är det?Rättar...25. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Beräkna −(−4)+2−(−2)−(−4)+2−(−2)
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 8(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Se mer: Negativa tal - vad är det?Rättar...
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
c-uppgifter (2)
26. Premium
(0/1/0)ME C A B P PL 1 M R K I en magisk kvadrat är summan av alla tal i en vågrät och lodrät rad samt en rad på diagonalen densamma. Ange de värden i rutorna som ger att rutan blir magisk med summan −15−15.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: Se förklaring.(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...27. Premium
(0/1/0)E C A B P 1 PL M R K Kejsar Augustus föddes 6363 f.Kr. och dog 1414 e.Kr. Hur gammal blev han?
Av tradition räknas inte år 00 med i vår tideräkning.Svar:Ditt svar:Rätt svar: 76 år(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Eddler
POPULÄRA KURSER
FÖRETAGSINFO
Eddler AB
info@eddler.se
Org.nr: 559029-8195
Kungsladugårdsgatan 86
414 76 Göteborg
Yasmine Fikak
Jag skrev ( -15 )x (- 2 ) som talen och fick fel svar?
Sara Petrén Olauson
Hej! Du har tänkt helt rätt, men använd * vid multiplikation istället för x, så kommer svaret att markeras som korrekt. Det går också bra att skriva (−15)(−2) utan multiplikationstecken. Prova igen!
Ali
tack
Mehdi Romdhani
Hej
I uppgift 15 är erat svar så här där ni räknade ut subtraktionen innan additionen:
−(−4)−10−(−5)=4−10+5=−6+5=−1
medans regeln säger att additon går före subtraktion så det borde vara så här:
−(−4)−10−(−5)=4-10+5=4-15=-11.
Undrar hur jag har tänkt fel om jag nu har det?.
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej,
addition och subtraktion har samma prioritet, alltså det är ingen som ”behöver göras före” det andra. Den beräkning vi gjort är korrekt.
Om det känns svårt kan du använda dig av att ”samla ihop” positiva och negativa termer för sig. Alltså
−(−4)−10−(−5)=4−10+5
Vi har då positiva termerna 4 och 5 som tillsammans blir 9 och sedan en negativ term −10 och summan av alla positiva och negativa termer blir då totalt 9−10=−1.
För att få ditt resultat skulle vi behöva förstärka den sista additionen med en parentes.
−(−4)−(10−(−5))=4−(10+5)=4−15=−11
då prioriteras parentesen framför subtraktionen och du beräknar först parentesens värde innan du subtraherar.
Men om det inte finns någon parentes, utan bara addition och subtraktion så jobbar du bara från vänster till höger i din beräkning.
Återvänt till lektionen om prioriteringsregler om det känns oklart fortfarande.
areej alamer
Det här är världens bästa app, gör matten så roligt och man förstår verkligen. Tack så hemskt mycket!!
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej Areej!
Vad roligt att höra. Jag hoppas du lära dig riktigt mycket matematik!!!
Dela gärna din erfarenhet med vänner och bekanta så att fler kan för hjälp med att lära sig matte!
Lycka till!
Pia Lundin
Älskar ert sätt att förklara, tack 🙂
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej Pia. Var roligt att höra!
Hoppas du lär dig riktigt mycket matte!
Aldin Drobic
Hejsan,
Förstår inte uppgift nr 5 riktigt. Vad menas med minustecken framför det negativa talet (-4)?
Hur jag än vrider och vänder på det så hänger jag inte med.
Tack för en grym sida!
Anna Admin (Moderator)
Vi har alltså -(-4). Jag brukar ibland tänka så här. Minus fyra är negativt. Låt säga att din vän nu får symbolisera minus fyran. Din vän är på dåligt humör. Den sprider negativ energi runt sig. Om jag nu ber din vän lämna rummet, alltså tar bort det negativa från rummet. Hur blir stämningen i rummet efter att den lämnat oss? Blir det negativare eller positivare? Positivare!
Alltså när vi tar bort något negativt blir resultatet alltid positivt. -(-4) = + 4 = 4
Gick det att förstå?
Sofie Gyllunger
Jag har så svårt att förstå hur (-3) – (-2) = (-1) men
(-5) – (-10) + (7) = (-5) + 10 – 7 = (-2)
Då gäller det ju inte alltid att minus minus = plus.
Snälla hjälp mig att förstå hur jag ska tänka 🙂
Simon Rybrand (Moderator)
Blir det enklare att förstå om man säger att det gäller två minus i följd vid addition och subtraktion?
Dvs att när det är två minus i följd så blir det en addition.
Dvs att (-5)-(-10)+7=-5+10+7
amanda
Tack så mycket för videon.
Går i 8:an och mina lärare är inte så jätte bra på att förklara så att man förstår.
Men du förklarade jätte bra i videon och nu förstår jag precis hur jag ska göra.. Det hjälpte mig jätte mycket.. 🙂
Simon Rybrand (Moderator)
Kul att höra att det hjälpte dig!
bettan
Jättebra. Mycket pedagogiskt.
bergagy
Hej. Ett tips är att förklara hur man kan räkna med termometern i början av filmen, så förstår man ännu mer.
Simon Rybrand (Moderator)
Tack för tipset, det skall vi fundera på!
Jenny
Läser upp betygen från gymnasiet och har detta till mycket stor hjälp. Tack för enkel förklaring!
Ayan
Hej!
Skulle du kunna förklarar hur −0,1/−0,001 blir 100? Hur ska man räkna ut det utan miniräknare?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, du skulle kunna skriva om det genom tex:
−0,001−0,1=−0,001⋅1000−0,1⋅1000=−1−100=100
alternativt
1⋅10−31⋅10−1=1⋅102=100
Olle
Vilket program använder du för att gör dina uträkningar???
Vi ska skriva en uppsats på matten och det skulle rädda mig att ha ett bra program för att skriva matte i 🙂
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, oftast används ett program som finns till mac och pc som heter mathtype. Tror att det på PC redan finns förinstallerat en gratisversion som heter microsoft equations till office. Till Mac får man ladda ner det men det finns som gratisalternativ.
flexibelutb
Hej!Jätte bra förklaring tack:)
Alex
Underbart! Jag går i 8:an och vårar lärare är kassa. men av att kolla på denna videon har jag förstått väldigt mycket
Alex
Tack för videon. Går i 8:an och.. aa Lärarna i min skola är ganksa dåliga på att förklara. Går i 8.an och har problem med detta, liksom. Men du förklarar jättebra. Tusen tack!! Första gången jag förstår! hah. Tack!
Simon Rybrand (Moderator)
Bra att du förstod hur man räknar med de negativa talen, lycka till med matteplugget!
Paulina
Hej. Jag har sedan länge haft ett svagt G. Min klass är allmänt stökig och vi får ofta nya lärare. Tänkt om vi kunde haft en lärare som kunde förklara lika bra som du gör på din sajt.
Simon Rybrand (Moderator)
Hej Paulina, vad bra att genomgången om negativa tal kan hjälpa dig lite på vägen! Kämpa på, det kommer gå bra!
Anna
Står i begrepp att förklara detta för min son, underbart bra sida! Exemplen jag kunder räkna visade också att jag kom ihåg hur det går till!
Simon Rybrand (Moderator)
Hej Anna, vad bra att det hjälpte dig! Önskar dig och din son lycka till!
Endast Premium-användare kan kommentera.