...
Kurser Alla kurser Min sida Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda denna sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook Twitter Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Matematik 2a
 /   Nationellt Prov Matematik 2a vt15

Nationellt prov Matematik 2a vt 2013 Del B och C

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

X-uppgifter (14)

  • 1. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B 1
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP

    En rät linje går genom punkten $\left(2,\text{ }3\right)$(2, 3) och har lutningen $k=2$k=2 

    a) Rita linjen i koordinatsystemet nedan.

    Ekvationen för linjen kan skrivas på formen $y=kx+m$y=kx+m 

    b) Vilket $m$m-värde har linjen?

     Uppgiften ingår från och med 2021 i Ma1 abc

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP

    Ge ett förslag på vad som kan stå i parenteserna för att likheten ska gälla

    (          ) $\cdot$· (          ) $=x^2-9$=x29 

    Variabeln $x$x ska förekomma i båda parenteserna.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP

    Förenkla uttrycket $8y+\left(4-y\right)^2$8y+(4y)2 så långt som möjligt.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler läromedel dig:
    Fördjupande texter 6000+ övningsfrågor Öva på nationella prov
    Så hjälper Eddler läromedel dig:
    Fördjupande texter 6000+ övningsfrågor Fullständiga förklaringar
    Ett modernt läromedel för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B 2
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP

    I figuren är tre räta linjer A, B och C ritade. Ekvationen för linje A är  $y=1,5x+3$y=1,5x+3 

    Tre räta linjer

    Linjerna A och B är parallella.

    a) Ange ekvationen för linje B.

    Linje C är parallell med  $x$x-axeln.

    b) Ange ekvationen för linje C. 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/1/0)
    E C A
    B
    P 1 1
    PL
    M
    R
    K
    M NP

    Lös ekvationerna och svara exakt.

    a)  $x^2-100=0$x2100=0 

    b)  $3^{2x}\cdot9^x=3^4$32x·9x=34 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 6. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/0)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP

    Vilket av alternativen A-C ska stå mellan de två inringade utsagorna nedan?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 7. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/1/2)
    E C A
    B 1 2
    P
    PL
    M
    R
    K
    M NP

    Figuren visar grafen till funktionen $f$ƒ  där $y=f\left(x\right)$y=ƒ (x) 

    a) Använd grafen och bestäm $a$a om $f\left(a\right)=-1$ƒ (a)=1 

    b) Använd grafen och bestäm $f\left(b\right)$ƒ (b) då  $f\left(b-1\right)=4$ƒ (b1)=4 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 8. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P 1
    PL 1
    M
    R
    K
    M NP

    Lös ekvationen  $x^2-8x-9=0$x28x9=0 med algebraisk metod.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer: PQ – formeln
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 9. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (4/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M 3
    R 1
    K
    M NP

    Facebook är ett socialt nätverk som används i stora delar av världen. Vid några tillfällen under åren $2007$2007 och $2008$2008 uppskattades antalet användare.
    Resultatet markerades i ett diagram där $y$y är antalet användare i miljoner och $x$x är tiden i månader efter $1$1  januari $2007$2007. Se nedan.

    a) Använd diagrammet och bestäm ett samband för antalet användare på formen $y=kx+m$y=kx+m 

    Den $1$1 januari $2012$2012 uppskattades antalet användare av Facebook till $840$840 miljoner.

    b) Använd sambandet från uppgift a) och beräkna antalet användare av Facebook den $1$1 januari $2012$2012.

    c) Kommentera hur väl sambandet stämmer överens med uppskattningen av antalet användare den $1$1 januari $2012$2012.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 10. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P 2
    PL
    M
    R
    K
    M NP

    Lös ekvationssystemet $\begin{cases} 2x+y=6 \\ 6x-2y=28\end{cases} $

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 11. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/0)
    E C A
    B
    P 2
    PL
    M
    R
    K
    M NP

    Lös ekvationen  $3x^2-4x-29=2x+16$3x24x29=2x+16 med algebraisk metod.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 12. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/1)
    E C A
    B 1
    P
    PL
    M
    R 1 1
    K
    M NP

    För funktionerna $f$ƒ  och $g$g gäller att  $f\left(x\right)=x^2+a$ƒ (x)=x2+a och  $g\left(x\right)=-x^2+b$g(x)=x2+b.

    Antalet skärningspunkter mellan funktionernas grafer beror på hur konstanterna $a$a och $b$b väljs.

    Undersök hur antalet skärningspunkter beror på valet av $a$a och $b$b.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 13. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/1)
    E C A
    B
    P 1
    PL
    M
    R 1 1
    K
    M NP

    Figuren visar graferna till exponentialfunktionerna  $f$ƒ   och  $g$g där  $f\left(x\right)=a^x$ƒ (x)=ax  och  $g\left(x\right)=b^x$g(x)=bx 

    En av graferna kan användas för att lösa ekvationen $3\cdot2^x=9$3·2x=9 

    a) Utred vilken av graferna som kan användas för att lösa ekvationen  $3\cdot2^x=9$3·2x=9 

    b) Använd figuren och lös ekvationen  $3\cdot2^x=9$3·2x=9 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 14. Premium

    Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/0/3)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 2
    K 1
    M NP

    En linje $L$L går genom origo i ett koordinatsystem. $L$L skär linjen $y=2x-3$y=2x3 i en punkt där $x$x-koordinaten är större än $50$50.

    Vilka ekvationer för linjen $L$L är möjliga? Motivera ditt svar.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler läromedel dig:
Fördjupande texter 6000+ övningsfrågor Öva på nationella prov
Så hjälper Eddler läromedel dig:
Fördjupande texter 6000+ övningsfrågor Fullständiga förklaringar
Ett modernt läromedel för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se