...
Kurser Alla kurser Min sida Min sida Provbank Mina prov Min skola Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook Twitter Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Matematik 2c
 /   Nationellt prov Ma2c HT 2012

Nationellt prov Matematik 2c ht 2012 Del A - Muntligt delprov

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

X-uppgifter (5)

  • Till eleven - Information inför det muntliga delprovet
    Du kommer att få en uppgift som du ska lösa skriftligt och sedan ska du presentera din lösning muntligt. Om du behöver får du ta hjälp av dina klasskamrater och din lärare när du löser uppgiften. Din muntliga redovisning börjar med att du presenterar vad uppgiften handlar om och sedan får du beskriva och förklara din lösning. Du ska redovisa alla steg i din lösning. Däremot, om du har gjort samma beräkning flera gånger (till exempel i en värdetabell) så kan det räcka med att du redovisar några av beräkningarna. Din redovisning är tänkt att ta maximalt 5 minuter och ska göras för en mindre grupp klasskamrater och din lärare.

    Den uppgift som du får ska i huvudsak lösas för hand, algebraiskt. Det kan hända att du behöver en miniräknare för att göra en del beräkningar men du ska inte hänvisa till grafritande och/eller symbolhanterande funktioner på räknaren (om du har en sådan typ av räknare) när
    du redovisar din lösning.

    Vid bedömningen av din muntliga redovisning kommer läraren att ta hänsyn till:
    * hur fullständig, relevant och strukturerad din redovisning är,
    * hur väl du beskriver och förklarar tankegångarna bakom din lösning,
    * hur väl du använder den matematiska terminologin.


    Hur fullständig, relevant och strukturerad din redovisning är
    Din redovisning ska innehålla de delar som behövs för att dina tankar ska gå att följa och förstå. Det du säger bör komma i lämplig ordning och inte innehålla någonting onödigt. Den som lyssnar ska förstå hur beräkningar, beskrivningar, förklaringar och slutsatser hänger ihop med varandra.

    Hur väl du beskriver och förklarar tankegångarna bakom din lösning
    Din redovisning bör innehålla både beskrivningar och förklaringar. Man kan enkelt säga att en beskrivning svarar på frågan hur och en förklaring svarar på frågan varför. Du beskriver något när du till exempel berättar hur du har gjort en beräkning. Du förklarar något när du motiverar varför du till exempel kunde använda en viss formel.

    Hur väl du använder den matematiska terminologin
    När du redovisar bör du använda ett språk som innehåller matematiska termer, uttryckssätt och symboler som är lämpliga utifrån den uppgift du har löst.

    Matematiska termer är ord som till exempel ”exponent”, ”funktion” och ”graf”.
    Ett exempel på ett matematiskt uttryckssätt är att $x^2$x2 utläses ”$x$x upphöjt till $2$2” eller ”$x$x i kvadrat”.
    Några exempel på matematiska symboler är $\pi$π  och  $f\left(x\right)$ƒ (x) , vilka utläses ”pi” och ”f av  $x$x

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (3/1/3)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1 1
    K 2 1 2
    M NP INGÅR EJ

    Uppgift 1. Andragradsfunktion

    Figuren nedan visar grafen till andragradsfunktionen $y=3x-x^2$y=3xx2 

    a) Hur långt är avståndet $a$a ?

    b) Hur långt är avståndet $b$b, det vill säga avståndet mellan kurvans högsta punkt och $x$x-axeln?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Nollställen och Symmetrilinje
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (3/1/3)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1 1
    K 2 1 2
    M NP INGÅR EJ

    Uppgift 2. Skolmateriel

    Inför skolstarten har Hanna och Lukas gått till bokhandeln för att köpa block och skrivmateriel. Bokhandeln säljer block för $12$12 kr styck men även pennor och suddgummin.
    Hanna köper fyra block, tre pennor och sex suddgummin och betalar $78$78 kr. Lukas köper sju
    block, åtta pennor och två suddgummin och betalar $122$122 kr.

    Vad kostar en penna respektive ett suddgummi?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: Algebra ekvationsystem
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (3/1/3)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1 1
    K 2 1 2
    M NP INGÅR EJ

    Uppgift 3. Masten

    En $30$30 meter hög mast är fäst med linor som går från masten snett ner till marken.
    Den övre linan är $40$40 meter lång och har sitt fäste $5$5 meter under mastens topp.
    Den undre linan har sitt fäste ytterligare $10$10 meter längre ner på masten. Den är spänd parallellt med den övre linan.

    Masten står vinkelrätt mot marken. 

    a) Hur långt ut från masten är den övre linan fäst i marken?

    b) Hur lång är den undre linan?

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Topptriangelsatsen
    Liknande uppgifter: Geometri topptriangelsatsen
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (3/1/3)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1 1
    K 2 1 2
    M NP INGÅR EJ

    Uppgift 4. Maxpuls för kvinnor

    En grupp kvinnor ingår i en studie där man undersöker hur kvinnornas maxpuls varierar med deras ålder. Kvinnorna är $15$15 år första gången man mäter deras maxpuls. Sedan gör man ytterligare två mätningar då kvinnorna är $30$30 år respektive $40$40 år.

    Tabellen visar värden för Lisa, en av kvinnorna i gruppen.

    a) Undersök om värdena i tabellen bildar ett linjärt samband.

    b) Bestäm med hjälp av tabellen ett algebraiskt samband för hur Lisas maxpuls $y$y slag/minut beror av åldern $x$x år och använd ditt samband för att avgöra vid vilken ålder hon har maxpulsen $146$146 slag/minut.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (3/1/3)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1 1
    K 2 1 2
    M NP INGÅR EJ

    Uppgift 4. Maxpuls för kvinnor

    En grupp kvinnor ingår i en studie där man undersöker hur kvinnornas maxpuls varierar med deras ålder. Kvinnorna är $15$15 år första gången man mäter deras maxpuls. Sedan gör man ytterligare två mätningar då kvinnorna är $30$30 år respektive $40$40 år.

    Tabellen visar värden för Lisa, en av kvinnorna i gruppen.

    a) Undersök om värdena i tabellen bildar ett linjärt samband.

    b) Bestäm med hjälp av tabellen ett algebraiskt samband för hur Lisas maxpuls $y$y slag/minut beror av åldern $x$x år och använd ditt samband för att avgöra vid vilken ålder hon har maxpulsen $146$146 slag/minut.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se