KURSER /
Matematik 3c
/ Aritmetik, polynom och rationella Uttryck
Multiplicera och dividera rationella uttryck
Författare:
Simon Rybrand
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Innehåll
Att multiplicera och dividera rationella uttryck
När man multiplicerar och dividerar rationella uttryck, utgår man från samma räkneregler som vid multiplikation och division med bråktal.
Här kommer en kort sammanfattning av dem.
Regler bråkräkning Multiplikation
ba⋅dc=b⋅da⋅cab ·cd =a·cb·d
Regler bråkräkning Division
baab / dc=b⋅ca⋅dcd =a·db·c
Det är alltså dessa regler som även används för att multiplicera och dividera rationella uttryck. Den enda skillnaden är att vår täljare och nämnare är algebraiska uttryck, i stället för konstanter.
Känner du dig osäker på hur du räknar med bråk, så repetera det innan du börjar med detta avsnitt. Ett förtydligande kring divisionen följer längre ner i denna text. Det är även bra att ha goda kunskaper om hur man förenklar algebraiska uttryck.
Nu förenklar vi några rationella uttryck.
Multiplikation av rationella uttryck
Vid multiplikation av rationella uttryck använder du dig av samma räkneregler som för multiplikation med rationella tal, det vi även kallar bråk.
Exempel 1
Förenkla följande uttryck
x24⋅3x4x2 ·x3
Lösning
Först multipliceras täljarna med varandra och nämnarna med varandra. Det ger oss ett nytt rationellt uttryck.
x24⋅3x=3x24x4x2 ·x3 =4x3x2
Sedan förkortar vi med xx i täljaren och nämnaren så att uttrycket står på enklaste form.
3x24x=3x44x3x2 =43x
Ormar som hjälp vid division
En del tycker att bilden med ormar som slingrar sig genom bråket, är till hjälp vid division av bråk eller rationella uttryck.
Rent matematiskt förlänger vi bråket med den inverterade nämnaren, för att få nämnaren ett.
Förlänga med den inverterade nämnaren
Exempel 2
Beräkna 21 7667 12
Svara i bråkfrom.
Lösning
Talet är en bråkdivision. Vi beräknar den genom att förlänga med den inverterade nämnaren 1221 .
21 76= 21 ⋅1276⋅12= 2276⋅12= 176⋅12=67 12 =67 ·21 12 ·21 =67 ·21 22 =67 ·21 1 = 76⋅12=71267 ·21 =127
Inversen till ett tal är det tal som vid multiplikation ger produkten ett. Vid bråkräkning kommer det alltid motsvara det ”upp-och-nervända” bråket.
Division av rationella uttryck
Vid division av rationella uttryck använder du dig av samma räkneregler som för division med rationella tal, det vi även kallar bråk som vi visade här ovan.
Exempel 3
Förenkla följande uttryck och ange i enklast form.
6y4x4x6y / x44x
Lösning
Först multipliceras det första uttryckets täljare med det andra uttryckets nämnare och resultatet placeras i täljaren. Sedan multipliceras det första uttryckets nämnare med det andra uttryckets täljare och resultatet placeras i nämnaren.
6y4x4x6y / x4=6y4x⋅4x=6⋅4⋅y4x24x =4x6y ·x4 =4x26·4·y
Nu förkortar vi koefficienterna för att svara i enklaste form
6yx2x26y
Vi tittar nu på ett exempel som är något svårare.
Exempel 3
Förenkla följande uttryck
(ba−ab)(ab −ba ) / aba−ba−bab
Lösning
Förläng uttrycket i täljaren så att de kan skrivas på gemensam nämnare.
(ba−ab)=aba2−abb2=aba2−b2(ab −ba )=a2ab −b2ab =a2−b2ab
Utför sedan divisionen enligt räkneregler och förkorta uttrycket.
aba2−b2a2−b2ab / aba−b=a−bab =
aba2−b2⋅a−bab=a2−b2ab ·aba−b =
ab⋅(a−b)(a2−b2)⋅ab=(a2−b2)·abab·(a−b) = förkorta med abab
(a−b)a2−b2=a2−b2(a−b) = skriv om täljaren med konjugatregeln
(a−b)(a+b)(a−b)=(a+b)(a−b)(a−b) = förkorta med a−ba−b
(a+b)(a+b)
Nu är det bara att sätt i gång och träna. Övning ger färdighet.
Exempel i videon
- Beräkna 76⋅2167 ·12
- Förenkla 3x2y⋅xy39x2y3 ·9xy3
- Beräkna 21 76 67 12
- Förenkla 3x2y/xy39
- Förenkla (a+b)⋅(a+b)· 2a2−2b2(a−b)(a−b)2a2−2b2
- Förenkla (z2−2z+1)(z2−2z+1) /53z−3
Kommentarer
e-uppgifter (6)
1.
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Det rationella uttrycket går att förkorta till ett heltal. Vilket?
4y22x32x34y2 / 24y26x36x324y2
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 2(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...2.
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förenkla till enklaste form
(−82z)⋅(−z34)(−2z8 )·(−4z3 )
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...3.
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förenkla 2x3⋅2x3·x24y4yx2
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...4. Premium
(1/0/0)E C A B P PL M R 1 K Sofia har försökt förenkla uttrycket 124x24x212 / 33. Så här ser hennes lösning ut.
Vilket alternativ tycker du stämmer bäst?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...5. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förenkla följande uttryck
2y25x2⋅2x4y25x22y2 ·4y22x
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...6. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förenkla följande uttryck så långt som möjligt
3x2yx2y3 /5y3x23x25y
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
a-uppgifter (2)
7. Premium
(0/0/2)E C A B P 1 PL M R K 1 Förenkla uttrycket så långt som möjligt.
b−a4b4a−2a2b4a4b −2b2a b−a
Öva på att redovisa din förenkling steg för steg på ett papper.
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...8. Premium
(0/0/2)E C A B P 1 PL M R K 1 Förenkla uttrycket så långt som möjligt.
(a+b)(a−b)a+b2ab−a2−b22ab−a2−b2a+b (a−b)(a+b)
Öva på att redovisa din förenkling steg för steg på ett papper.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: b−a(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Eddler
POPULÄRA KURSER
FÖRETAGSINFO
Eddler AB
info@eddler.se
Org.nr: 559029-8195
Kungsladugårdsgatan 86
414 76 Göteborg
Adam Norberg
hej jag har en fråga om uppgift 7.
ni lägger till -1 i nämnaren. Måste man inte ta tillbaka den någon gång i slutet?
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej Adam,
vi har brutit ut −1 och i samband med det ”bytt” tecken i parentesen.
(a−b)=(−1)(−a+b)
Så det är inte förändring av uttryckets värdet utan bara siffrorna.
evertgoran
Hej igen!
Tack för hjälpen Anna!
Jag förstod precis =)
En sista fråga,
på uppgift 7 får jag det till -1(a+b)/ab vilket blir då -a-b/ab MEN svarsalternativet som jag fanns att välja på var – a+b/ab
– hade jag fått fel på ett prov om jag lämnat svaret -a-b/ab?
Tack på förhand!
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej,
det beror lite på din lärare och hur mycket ni pratat om hur man skriver matte på datorn. Det är en fråga om prioriteringsregler och när man skriver på datorn då är de i likhet med programmering eller på räknare viktigt att ge rätt input för att systemet ska kunna tolka det rätt.
När vi skriver i bråkform blir det tydligare.
-a-b/ab tolkar systemet, i enlighet med prioriteringsreglerna som
−a−abb
eftersom att subtraktion är lägre i prioritet än division. För att få det som i svars alternativet måste vi använda parenteser.
−aba+b, som är det svarsalternativ som du refererar till måste vi skriva
-(a+b)/(ab)
och om du nu vill skriva det som ab−a−b, som är exakt samma sak så måste du skriva
(-a-b)/(ab) i stället.
Men jag tror att din egentliga fråga var om
−aba+b=ab−a−b
och då är svaret JA. Men du måste varar noga med parenteserna för att det ska bli rätt när du skriver det ”mer linjärt”.
OK?
evertgoran
Hej!
På fråga 6, varför blir det inte 5y(x2+y)/3(3x2) istället för x2+5y2/9x2?
Borde inte 5y multipliceras med x2 också, varför multipliceras 5y endast med y?
Tack på förhand!
Anna Admin (Moderator)
Hej,
vid multiplikation påverkas alla faktorer indirekt om två faktorer skrivs om en produkt. Man ska alltså inte multiplicera alla ”med varandra”.
Om vi tar exemplet att talet 8 ska multipliceras med 3 får vi att 3⋅8=24
Om vi nu skriver om talet åtta som en produkt, 8=2⋅4 och utför multiplikationen ser vi att det bara är tvåan ELLER fyra vi ska multiplicera för att få rätt svar.
3⋅2⋅4=6⋅4=24 eller 3⋅2⋅4=2⋅12=24
Vi kan inte både göra tvåan och fyran tre gånger större för då får vi att
3⋅2⋅4 skulle vara lika med 6⋅12=72 vilket är ett tal som är tre gånger så stort!
Så därför
5y3x23x2y= 5⋅y3⋅x⋅x3x⋅x⋅y= 3x⋅x⋅y⋅3⋅x⋅x5⋅y= 3⋅3⋅x⋅xx⋅x⋅y⋅5⋅y= 9x25x2y2
Hoppas det gick att hänga med på!
George Malmberg
Varför är bilder så otroligt läskiga, kan inte räkna ut uppgifter utan att få mardrömmar. Jag snackar bild på uppgift 4 och den från förra kapitlet.
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej George,
det är inte vår mening att ge dig mardrömmar…
vi hoppas på att lära dig matematik:)
Jenny Arvidsson
Hej! Kan man få se en rätt lösning på uppgift 4? Får det till x/+-3 och undrar om jag tänkt rätt
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej Jenny. Jag la till så hon borde gjort i förklaringen. Hoppas det blev tydligare.
Simon Svedberg
Hej!
Har lite krångel med svaret på sista uppgiften på detta avsnittet. Jag har kommit fram till rätt svar men vet ej hur jag ska skriva in det i rutan så att det tolkas rätt av programmet. Annars vill jag bara påpeka att du/ni är hjältar och att dessa genomgångarna har hjälpt mig mycket i mina högskolestudier 🙂
Simon Rybrand (Moderator)
Hej Simon
Vi kikar på om vi kan förenkla detta för dig/andra.
Kul att du gillar tjänsten!
Alla Sapkina
Hej, jag har precis börjat läsa matte 3 och skulle behöva lite kickstart. hur räknar man ut det här?
2 1 3
—— + ——- = ——-
3x-6 6 x-2
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Har svårt att tolka dina uttryck här. Förtydliga med parenteser.
Alla Sapkina
(2/3x-6)+(1/6)=3/x-2
Simon Rybrand (Moderator)
Är det ekvationen 3x−62+61=x−23?
Alla Sapkina
Den fråga ställer en av mina elever som använder min konto.Jag ber att inte använda mitt namn i fall ställer du egna frågor utan kontakta mig direkt så kan jag hjälpa dig på bästa sättet.
Det är en vanlig proportionell ekvation som man kan lösa genom att flytta 1/6 på höger led sen multiplicerar man med nämnaren dvs.uttryck som står i nämnaren det andra term då får vi fram:
2/(3x-6)= 3/(x-2) – 1/6
2/(3x-6)= 3*6/(x-2)*6 – 1(x-2)/(x-2)*6
2/(3x-6)=18/(6x-12)- (x-2)/(6x-12) gemensamma nämnare kan vi skriva som en nämnare
2/(3x-6)=(18- x+2)/(6x-12)
2/(3x-6)=(20-x)/(6x-12) korsvis multiplikation
2(6x-12)=(3x-6)(6x-12) här förenklar man ekvation då får vi fram en andragradsekvation som löser genom att tillämpa p,q formell.
Malou Lundqvist
Hej! Jag förstår inte du du får (z^2 -2z + 1) x5 att bli 5x(z-1)^2
Vart försvinner -2z?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Där faktoriserar vi z2−2z+1 med en kvadreringsregel.
Kika gärna på den här genomgången om detta:
Faktorisera med konjugat och kvadreringsreglerna
emelielundmark__@hotmail.com
Hej, skulle du kunna förklara varför -2z /-2z3= 1/z2 ?
Tack:)
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, anar att det är uttycket
−2z3−2z=z21
Här så dividerar du -2 med -2 vilket ger resultatet
−2−2=1
och
z3z=z⋅z⋅zz= (förkorta täljare och nämnare med z)
z⋅z1=z21
Sammantaget blir det alltså
z21
nti_ma3
hej,
jag förstår inte detta: -2z /-2z3= 1/z2
kan du förklara?
MVH
Endast Premium-användare kan kommentera.