Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
Frågor hjälpmarkerade!
Alla markeringar försvinner.
KURSER /
Matematik 1b
/ Förberedande Aritmetik
Negativa tal - vad är det?
Innehåll
I den här lektionen lär du dig vad ett negativt tal är. Vi kommer även titta på skillnaden mellan beteckningen av ett negativt tal och operationen subtraktion som i vardagligt språk kallas minus.
Negativa tal i vardagen
Du kanske har stött på negativa tal i din vardag i samband med temperaturangivelser i er frys eller på vinterhalvåret. Eller kanske när du läst en karta som anger höjd över havet, som ibland visar platser under havsytan vilket då anges med ett negativt tal.
Exempel 1
Mia läser av termometern innan hon går till skolan. Den visar $-2^{\circ}C$−2∘C. När hon kommer hem från skolan skiner solen och hon läser av att termometern som då visar $10^{\circ}C$10∘C.
Hur många grader hade temperaturen ökat?
Lösning
Vi markerar $-2^{\circ}C$−2∘C som ligger två steg nedanför nollan på termometern och $10^{\circ}C$10∘C som ligger tio steg ovanför nollan. Vi ser att det är $12$12 markeringar mellan dessa och varje markering motsvarar $1$1 grads ökning.
Det innebär att temperaturen har ökat med $12^{\circ}C$12∘C.
Att räkna antal lika långa steg mellan två tal på en termometer eller tallinje är en visuellt tydligt metod att börja med för att komma lite underfund med de negativa talen.
Negativa tal på tallinjen
Ett negativt tal är ett tal som är mindre än noll. Om vi markerar de negativa talen på en tallinje så motsvarar det alla tal till vänster om noll.
När vi gör beräkningar med negativa tal används exakt samma räkneregler som med positiva tal. Vi kommer titta mer på det i nästa lektion.
Ju längre åt vänster en punkt på tallinjen befinner sig, ju mindre tal motsvarar den.
Exempel 1
a ) Placera ut de fyra talen på tallinjen.
$-0,1$−0,1 $-2$−2 $0,5$0,5 $-3,5$−3,5
b) Vilket av talen är minst respektive störst?
Lösning
a)
b) Det minsta talet är talet längst åt vänster på tallinjen, det vill säga $-3,5$−3,5.
Det största talet är talet längst åt höger på tallinjen, det vill säga $0,5$0,5 .
Observera att även om talet $3,5$3,5 motsvarar ett större värde än de andra talen så gör negationen, det vill säga minustecknet, att det blir det största negativa talet, vilket innebär att det är det minsta talet.
Minustecknets olika betydelser
Det är viktigt att betona skillnaden mellan operationen subtraktion och beteckning av ett negativt, eller motsatt tal, för att dessa inte skall blandas ihop. Det är nämligen två olika saker.
Vi tittar på tre olika exempel för att förtydliga skillnaden.
Tecken för operationen subtraktion
Exempelvis gäller att minustecknet i $ 12 – 3 = 9$ är en subtraktion mellan de positiva talen $12$12 och $3$3.
Tecken för negativa tal
I uttrycket $ 12 – (-3) $ är det första minustecknet symbolen för subtraktionen mellan talen, men det andra tecknet anger att vi har en negativ trea. Alltså har vi subtraktion mellan talen $12$12 och $-3$−3.
För att skriva matematik på ett korrekt sätt skriver vi aldrig två minus eller plustecken precis i följ, utan skiljer dem med en parantes. Det hjälper oss att tydliggöra, som i detta exempel, att det gäller subtraktion med ett negativt tal.
Exempel 2
Beräkna $-3 + 1 $
Lösning med tallinje
Vi utgår från talet $-3$−3 på tallinjen och tar två steg åt höger, det vill säga adderar $2$2.
Vi hamnar då på talet $-1$−1 vilket motsvarar summan. Alltså gäller att
$-3 + 1 =-2$
Tecken för det motsatta talet
Minustecknet kan också användas som symbol för ett så kallat motsatt tal. Ett motsatt tal är ett tal som vid addition med ett annat tal ger summan noll.
Talen $a$a och $-a$−a är motsatta tal då $a+\left(-a\right)=0$a+(−a)=0
Om talet $ a = 3$ så kan vi beteckna det motsatta talet till $a$ som $(-a)=(-3)$ eftersom att $3+\left(-3\right)=0$3+(−3)=0.
Man säger att $3$3 och $-3$−3 är varandras motsatta tal.
Förklaringsmodell till addition och subtraktion av negativa tal
Här nedan ges en förklaringsmodell, med några exempel, på hur man kan förstå addition och subtraktion av negativa tal. Det är sällan man använder en förklaringsmodell som denna i det dagliga räknandet, men den kan vara ett sätt att förstå hur addition och subtraktion av negativa tal fungerar.
Här betecknar en blå ruta en positiv etta, $1$1, och en vit ruta en negativ etta, $-1$−1.
Det ger att tre blåa rutor och tre vita, som här under, illustrerar summan av talen $-3$−3 och $3$3.
Tillsammans säger man att talen har värdet noll, för en blå och en vit ruta tar parvis ut varandra. Talen $-3$−3 och $3$3 är motsatta tal eftersom att att $ 3 +(-3) = 0$ och stryker vi en blå ruta för var vit så får vi inga rutor kvar.
Först tittar vi på exemplet vi tidigare löste med tallinjen. Det är ett exempel på addition mellan ett negativ och ett positivt tal.
Exempel 2
Beräkna $-3 + 1 $
Lösning med vita och blå rutor
För att förklara additionen ritar vi först ut tre vita rutor som symboliserar det negativa talet $-3$−3.
Sedan adderar vi, det vill säga lägger till, en blå ruta som symboliserar det positiva talet $1$1.
Här gäller att en blå ruta kommer att ”ta ut” en av de vita och kvar har vi då två vita rutor, vilket motsvarar värdet $-2$−2.
Alltså gäller att $-3 + 1 =-2$.
Sedan ett exempel på subtraktion mellan två negativa tal.
Exempel 3
Beräkna $ -5 – (-3) = -2 $
Lösning med vita och blåa rutor
För att förklara subtraktionen här ovan ritar vi ut fem vita rutor symboliserar det negativa talet $-5$−5.
Nu subtraherar vi, det vill säga tar bort, tre av dessa och kvar har vi då två stycken vita lådor, vilket motsvarar värdet $-2$−2.
Alltså gäller att $-5- (-3) = -2 $.
Lösning med tallinjen
Vi utgår från det negativa talet $-5$−5 och ska sedan subtrahera $-3$−3. Hade vi adderat $-3$−3 hade vi flyttat oss tre steg åt vänster, det vill säga gjort talet te mindre. Men nu ska vi subtrahera med $-3$−3. Vi ska alltså ”ta bort negativt”, vilket leder till att vi istället rör oss tre steg åt höger.
Vi landar på talet $-2$−2.
Vi kommer fördjupa teorin kring subtraktion med negativa tal i en kommande lektion.
Istället tittar vi nu på ett exempel på subtraktion mellan ett positivt och ett ett negativ tal med fokus på de blå och vita rutorna.
Exempel 4
Beräkna $ 3 – (-4) = 7 $
Lösning med vita och blåa rutor
Vi ritar ut tre blåa rutor symboliserar det positiva talet $3$3 .
Här möter vi problemet att vi inte kan subtrahera, det vil säga ta bort, fyra vita rutor direkt eftersom att vi bara har blåa. Vi tillför en så kallad inskjuten nolla, vilket i detta fall motsvarar fyra vita rutor och fyra blå så att vi får följande.
Nu kan vi ta bort fyra vita rutor och vi får då sju blå rutor kvar, vilket motsvarar värdet $7$7.
Alltså gäller att $3 – (-4) = 7 $.
Och till sist ett exempel på subtraktion mellan två negativa tal där det andra talet är ett större negativt tal än det första.
Exempel 4
Beräkna $ -2 – (-5) =3 $
Lösning med vita och blåa rutor
Vi ritar ut två vita rutor som symboliserar det negativa talet minus två.
Här möter vi problemet att vi inte kan subtrahera fem vita rutor. Vi tillför en så kallad inskjuten nolla, vilket i vårt fall motsvarar fem vita rutor och fem blå så att vi får följande
Nu kan vi ta bort fem vita rutor och vi får då följande kvar
Här gäller att två blåa rutor kommer att ”ta ut” de två vita och kvar har vi då tre blåa rutor.
Alltså gäller att $-2 – (-5) = 3 $.
Addera det motsatta talet
I de grundläggande gymnasiekurserna fokuserar man inte alltid så mycket på de motsatta talen, men de kan ibland underlätta arbetet med att hitta ”fiffiga” lösningar och därför vara bra att känna till.
Ett sätt att underlätta subtraktion med negativa tal och förtydliga hur subtraktion med negativa tal ger ett större resultat än ursprunget är att använda det motsatta talen för att underlätta beräkningen.
Först ett exempel med subtraktion med ett positivt tal.
Exempel 5
Beräkna $124-96$124−96
Lösning
Ett sätt att underlätta beräkningen av talet i huvudet, är att addera fyra till båda termerna. Detta eftersom att det är ”lättare” att subtrahera hundra än nittiosex. Differensen kommer att bli densamma, eftersom att du lägger till lika mycket till den första termen som i termen som du subtraherar.
Vi får att $\left(124+4\right)-\left(96+4\right)=128-100=28$(124+4)−(96+4)=128−100=28
Samma metod kan nu användas för att underlätta förståelsen av subtraktion med ett negativt tal. Vi tittar närmre på det i nästa lektion.
De negativa talens historia
Som vi tidigare nämnde motsvarar de negativa talen mängde av alla tal mindre än noll. Namnets ursprung är latinets negare som betyder förneka eller upphäva.
Talen cirkulerar tidigt i flera olika kulturer. Till exempel har man funnit belägg för att man redan cirka $100$100 fKr använt dem i Kina, även om begreppet negativa tal inte införts ännu. Det är troligt att är det indierna som inför begreppet negativa tal någon gång ca $600$600 eKr. De införde ett motsatt tal, alltså ett tal som vid addition ger summan noll, till varje tal. Tex infördes till talet $5$5 ett nytt tal $\left(-5\right)$(−5). De redan existerande talen kallades då de positiva medan de nya talen fick namnet negativa tal. Många tror att de flesta matematiker kände till de negativa talen under $1500$1500– och $1600$1600-talen, men att de vägrade att acceptera dem som tal och rötter till ekvationer. Först på $1800$1800-talet accepterats de negativa talen fullt ut bland matematiker.
Exempel i videon
- Exempel på skillnaden mellan $5-3$ och $5-(-3)$.
- De motsatta talen till $5$ och $(-5)$.
- Förklaringsmodell till $2 + (-2)$.
- Förklaringsmodell till $2 + 3 = 5$.
- Förklaringsmodell till $(-2) + (-1)=(-3)$.
- Förklaringsmodell till $(-4) + 2=(-2)$.
- Förklaringsmodell till $(-3) – (-2) = (-1)$.
- Förklaringsmodell till $(-2) – (-4) = 2$.
- Förklaringsmodell till $2 – (-4) = 6$.
Kommentarer
██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████
e-uppgifter (16)
-
1. Premium
Hur många grader visar termometern?
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Negativa tal TermometerRättar... -
-
2. Premium
Hur många grader visar termometern om den stiger nio grader?
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Negativa tal TermometerRättar... -
-
3. Premium
Du och dina kompisar spelar ett spel där man kan få både pluspoäng och minuspoäng. Ni är två lag och spelar tre omgångar.
Ditt lag får $-5$−5 poäng i den första omgången, $6$6 poäng i den andra omgången och $3$3 poäng i den sista omgången.
Ert motståndarlag får $3$3 poäng i första omgången, $-2$−2 poäng i den andra omgången och och $3$3 poäng i den sista omgången.Vem vinner när alla omgångar räknas ihop?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattningRättar... -
4. Premium
Vilket tal är störst?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Förkunskap: TallinjenRättar... -
5. Premium
Vilket alternativ är korrekt?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Förkunskap: Linjära olikheter Tallinjen – årskurs 9Liknande uppgifter: Negativa tal olikheter TallinjenRättar... -
6. Premium
Vilket tal är minst?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Förkunskap: TallinjenRättar... -
7. Premium
Vilken del i uttrycket $(-5)+10-2$(−5)+10−2 betecknar en subtraktion?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
8. Premium
Vilken del i uttrycket $5-(-8)$5−(−8) är ett negativt tal?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
9. Premium
Vilket är det motsatta talet till $-3$−3?
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: aritmetik Negativa tal taluppfattningRättar... -
-
10. Premium
Vilket är det motsatta talet till $156$156?
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
-
11. Premium
Vad blir summan om du adderar $12$12 med dess motsatta tal?
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
-
12. Premium
Beräkna $-5+8$−5+8
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Se mer:Videolektion: Addition och subtraktion av negativa talLiknande uppgifter: addition negativa tal Negativa talRättar... -
-
13. Premium
Beräkna $4-5$4−5
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Se mer:Videolektion: Addition och subtraktion av negativa talLiknande uppgifter: addition negativa tal Negativa talRättar... -
-
14. Premium
Beräkna $-4+7$−4+7
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Se mer:Videolektion: Addition och subtraktion av negativa talLiknande uppgifter: addition negativa tal Negativa talRättar... -
-
15. Premium
Beräkna $-6-3$−6−3
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Se mer:Videolektion: Addition och subtraktion av negativa talLiknande uppgifter: aritmetik Negativa tal Räkna med negativa tal taluppfattningRättar... -
-
16. Premium
Flora har ett kreditkonto som ger henne möjlighet att ta ut $10\text{ }000$10 000 kr pengar från banken än vad hon har på kontot, mot en viss kostnad.
Just nu visar saldot på Floras kreditkonto $-2\text{ }500$−2 500 kr.
Hon får nästa vecka $7\text{ }360$7 360 kr i lön.
Vad visar saldot på kreditkontot då, förutsatt att hon varken sätter in eller tar ut någon annan summa och inte behöver betala någon extra avgift just då?
Svar:Ditt svar:Rätt svar:(Korrekta varianter)Ger rätt svar {[{correctAnswer}]}Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: Negativa tal skuldRättar... -
c-uppgifter (2)
-
17. Premium
Med vilket tal ska du subtrahera talet $-5$−5, om du vill få en positiv differens?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Rättar... -
18. Premium
Vilket är det motsatta talet till $\frac{a}{b}$ab ?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättningRätta själv Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.-
-
Rättad
-
+1
-
Rättad
Liknande uppgifter: aritmetik motsatta tal Negativa tal taluppfattningRättar...
Ina Kosik
Så många år som jag inte studera, jag är så glad att jag hittat det här sida . Tack!
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Roligt. Lycka till med studierna!
Johan Sonesson
hur kan ni få detta till -2 Exempel 2: (−5)–(−3)=(−2) när denna uppgift 5.
Beräkna (−9)−(−18 ) blir 9, borde inte exempel 2 blir 2 i svar då ?
Anna Admin (Moderator)
Hej Johan,
skillnaden mellan dessa tal är att i Exempel 2: $(−5)–(−3)=(−2)$ subtraherar färre negativa enheter än det ursprungliga talet. Det gör att man fortfarande har kvar två negativa enheter (vita rutor).
I uppgift 5 däremot: Beräkna $(−9)−(−18)$ subtraherar vi fler negativa enheter än vi ursprungligen hade. Resultatet blir då ett positivt svar.
Jag la till ett Exempel 4 i texten som visar på beräkning av $ -2 – (-5) =3 $.
Hoppas det gick att förstå bättre med det.
Shano Ali
Hej!
Jag har fastnat på ett tal som jag har svårt med och räkna ut!
-5-11(-2)+(-3)(-4)-(-6) = 35
Hur räknar ut detta?
Simon Rybrand (Moderator)
Här är det viktigt att känna till prioriteringsreglerna samt att när det inte står något mellan ett tal och en parentes eller mellan två parenteser så betyder det att det är multiplikation mellan dessa.
$-5-11·(-2)+(-3)·(-4)-(-6) =$ $-5+22+12-(-6)=$
$-5+22+12+6=$ $35$
Mohamed Hassan
hej! jag undra på exempel 5 så la du till 2 vita och 2 blåa. och exempel 6 la du till 4 vita och 4 blåa. hur tänkte du där? asså jag vill förstå varför just 2 och fyra?
Simon Rybrand (Moderator)
Det jag gör där är att jag lägger till talet 0, dvs en inskjuten nolla. Anledningen till att det var just 2 och 4 är för att vi behöver precis så många för att kunna utföra subtraktionen. Om vi exempelvis har 3-(-4) så kan vi lägga till 4 vita och 4 blå för att kunna ta bort 4 vita.
Endast Premium-användare kan kommentera.