Författare:Simon Rybrand
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Innehåll
Ett rationellt uttryck är ett algebraiskt uttryck, som skrivs som en kvot av två polynom.
Med formler skriver vi det så här.
Ett rationellt uttryck $r\left(x\right)$r(x) är en kvot av två polynom $p(x)$p(x) och $q(x)$q(x).
$r\left(x\right)=$r(x)= $\frac{p\left(x\right)}{q\left(x\right)}$p(x)q(x) där $q(x)\ne0$q(x)≠0 .
Förenkla rationella uttryck
Att förenkla ett rationellt uttryck innebär att skriva om det så kortfattat som möjligt. Med det menar vi att ”rensa” uttrycket så att det är så små heltal och få variabler och termer som möjligt kvar. T.ex. genom att samla ihop termer av samma slag eller genom det som kallas för förkortning. Men självklart ska detta ske på så vis att uttryckets värde innan och efter förenklingen är detsamma.
Målet när du förkortar rationella uttryck är att hitta gemensamma faktorer i täljaren och nämnarens termer. Dessa vill du först bryta ut för att sedan dividera med varandra. På så sätt förenklar du uttrycket, eftersom att en när en faktor i täljaren och nämnaren är identisk, är deras värde vid division ett.
Detta kan upplevas som att faktorerna ”försvinner”, men observera; ingenting i matematiken försvinner! Det skrivs bara om på en mer effektivt sätt.
Det är de är matematikens olika regler och tals egenskaper som kan få det att det upplevs så. Ett sådant exempel kan vara när termers summa blir lika med noll. Kanske upplever någon att de försvinner, fast det egentligen antal värdet noll. Att vi väljer att inte skriva ut nollan beror på att en ensam nolla inte påverkar uttrycket värde och därmed, enligt matematikens effektivitetsprincip, inte skrivs ut.
Eller vid division mellan två identiska tal om de är faktorer i täljaren och nämnaren i en kvot, vilket kan upplevs som att de ”försvinner” när de ”stryks”. Fast egentligen är orsaken att multiplikation med talet 11 ger ett oförändrat resultat. Se hur i exempel nedan.
Exempel 1
Förkorta så långt som möjligt.
2x38x48x42x3
Lösning
Vi skriver om uttrycket, för att lättare se gemensamma faktorer i täljaren och nämnaren att förkorta.
Vi kan med övertydlighet skriva det så här.
2x38x4=2⋅x⋅x⋅x4⋅2⋅x⋅x⋅x⋅x=8x42x3 =4·2·x·x·x·x2·x·x·x = 1⋅2⋅x⋅x⋅x⋅14⋅2⋅x⋅x⋅x⋅x=14⋅22⋅xx⋅xx⋅xx⋅1x=4·2·x·x·x·x1·2·x·x·x·1 =41 ·22 ·xx ·xx ·xx ·x1 = 4⋅1⋅1⋅1⋅1⋅x=4x4·1·1·1·1·x=4x
Tänk på att ingenting ”försvinner” när man förenklar uttryck. Däremot är till exempel xx=xx = 11 och allt som multipliceras med 11 förblir oförändrat.
Exempel 2
Förenkla det rationella uttrycket xxyxyx så långt som möjligt.
Lösning
Då vi har faktorn xx i både täljaren och nämnaren, kan vi förkorta uttrycket med xx .
xxy=xyx = yy
Här följer igen en (över)tydlig redovisning på de matematiska stegen bakom förkortningen.
xxy=x⋅1x⋅y=xx⋅1y=11⋅1y=xyx =x·yx·1 =xx ·y1 =11 ·y1 = 1⋅1· 1y=1y=y1 =y1 = yy
Kontrollera att du gjort rätt
Ett uttryck ger samma värde före och efter förenklingen om du gjort rätt. Du kan på så sätt kontrollera din förenkling genom att beräkna uttrycket värde för ett valt xx-värde innan och efter förenkling och jämföra. Har du gjort rätt ska de ge samma värde.
Om vi exempelvis väljer att beräkna värdet för uttrycket i exempel 1 innan och efter förenkling får vi följande.
Innan förenkling
Uttrycket 2x38x48x42x3 antar värdet 88 då x=2x=2 eftersom att 2⋅238⋅24=2⋅88⋅16=8·242·23 =8·162·8 = 88
Efter förenkling
Efter förenkling antar uttrycket 4x4x samma värde då x=2x=2 eftersom att 4⋅2=84·2=8
Du kan själv prova att stoppa in andra värdet på xx i de två uttrycket och se att det alltid antar samma värde. Och detta kan du alltså utnyttja till exempel vid prov när du förenklar uttryck.
Ett vanligt fel vid förenkling av rationella uttryck
Att förkorta innebär att dividera både täljaren och nämnaren i en kvot med samma tal eller uttryck. Vi kan inte förkorta rationella uttryck genom att ta bort termer hur som helst. Observerar att man alltså inte får ”stryka” termerna 2x2x i täljaren och nämnaren mot varandra!
Det är endast faktorer som kan förkortas ”bort” i kvoter. För den tränade kan steget med att bryta ut hoppas över. Men endast om man är tvärsäker på att talet eller uttrycket man förkortar med återfinns som en faktor i alla termer. Men för säkerhets skull rekommenderar vi att alltid faktorisera innan du förkortar, tills dess du har blivit en mästare på att förenkla rationella uttryck!
Exempel 3
Förenkla det rationella uttrycket 2x−82x+42x+42x−8 så långt som möjligt.
Lösning
Vi studerar täljaren och nämnaren och letar efter faktorer att bryta ut.
2x−82x+4=2x+42x−8 = Bryt ut 22 i täljaren och nämnaren
2(x−4)2(x+2)=2(x+2)2(x−4) = Förkorta med 22
x−4x+2x+2x−4
Vad är skillnaden på att förkorta, förlänga och förenkla?
Ofta förväxlar man dess begrepp, då de alla används flitigt i arbeten med att skriva om uttryck i algebran.
Förkorta är att dividera både täljaren och nämnaren i en kvot med samma tal eller uttryck.
Förlänga är att multiplicera både täljaren och nämnaren i en kvot med samma tal eller uttryck.
Förenkla är att skriva om ett uttryck så kortfattat som möjligt. När det gäller rationella uttryck och andra kvoter, vill man ha så små koefficienter och få termer som möjligt.
Förenkla rationella uttryck med konjugatregeln och kvadreringsreglerna
Man kan använda sig av konjugatregeln och/eller kvadreringsreglerna för att först faktorisera det rationella uttrycket så att det sedan kan förkortas. Detta är en mycket vanlig metod i denna kurs, som du bör behärska inna kursen slut. Vi repeterar reglerna.
Konjugatregeln
(a+b)(a−b)=a2−b2
Kvadreringsreglerna
(a+b)2=a2+2ab+b2
(a−b)2=a2−2ab+b2
Ju mer man tränar på att faktorisera med dessa regler, desto lättare blir det att snabbt förenkla det rationella uttrycket.
Exempel 4
Förenkla x+3x2+6x+9x2+6x+9x+3 så långt som möjligt.
Lösning
Vi studerar täljaren och ser att vi kan faktorisera med kvadreringsregeln.
x+3x2+6x+9x2+6x+9x+3
Vi skriver om uttrycket för att att tydligare se sambandet med kvadreringsregeln.
x+3x2+2⋅3x+32x2+2·3x+32x+3 Faktorisera med kvadreringsregeln i täljaren
x+3(x+3)2(x+3)2x+3 Vi skriver om för att tydligare se faktorerna i täljaren
x+3(x+3)(x+3)(x+3)(x+3)x+3 Förkorta med (x+3)(x+3)
1(x+3)(x+3)1 Beräkna kvoten
(x+3)(x+3)
Givetvis kan du hoppa över vissa steg när du tränat.
Förenkling med likheter
Vi vill här passa på att be dig observera ett följdproblem med att slarva med användandet av likhetstecknet när förenklar uttryck.
I Exempel 3 fick vi att
x+3x2+6x+9x2+6x+9x+3 =(x+3)=(x+3)
Men observera följande följdproblem.
Exempel 5
Är f(x)=g(x)ƒ (x)=g(x) då f(x)=ƒ (x)= x+3x2+6x+9x2+6x+9x+3 och g(x)=x+3g(x)=x+3 ?
Lösning
Från exempel 3 ser genom förenkling av uttrycket att
x+3x2+6x+9=x2+6x+9x+3 = x+3x+3
Men eftersom att funktionerna fƒ och gg har olika definitionsmängder kan vi inte konstatera att f(x)=g(x)ƒ (x)=g(x)
Den rationella funktionen fƒ är inte definierat för x=−3x=−3 då nolldivision uppstår, medan funktionen gg är det då g(−3)=(−3+3)=0g(−3)=(−3+3)=0
Vi vill härmed understryka vikten av att alltid notera definitions- och värdemängd vid uppstarten av arbetet med en uppgift. Detta för att undgå att få förenklingar som ger missvisande definitionsmängder samt ekvationslösningar med falska rötter.
Med det sagt använder vi likheten vid förenkling av uttryck med viss försiktighet.
Vi avslutar med ett exempel.
Exempel 6
Förenkla 10a+10b2a2−2b22a2−2b210a+10b så långt som möjligt.
Lösning
Vi studerar täljaren och nämnaren för att finna gemensamma faktorer.
10a+10b2a2−2b22a2−2b210a+10b Bryt ut 22 i täljaren och 1010 i nämnaren
10(a+b)2(a2−b2)2(a2−b2)10(a+b) Faktorisera med konjugatregeln i täljaren
10(a+b)2(a+b)(a−b)2(a+b)(a−b)10(a+b) Förkorta med (a+b)(a+b)
102(a−b)2(a−b)10 Förkorta med 22
5a−ba−b5
Det är många som känner att detta är komplicerat till en början, men kom ihåg: Träning ger färdighet!
Exempel i videon
- Förenkla 1212
- Förenkla 1612
- Förenkla x2x3
- Förenkla xx2−x Visas på två olika vis.
- Skriv 10x−302x3−6x2 på enklaste form
- Skriv a+3a2−9 på enklaste form
- Skriv 16x2+32x+164x+4 på enklaste form
Kommentarer
e-uppgifter (18)
1.
(1/0/0)E C A B P PL M R 1 K Pelle skall förkorta det rationella uttrycket xyxy+xxy+xxy och gör enligt bilden nedan, vad gör han fel?
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...2.
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förkorta så långt som möjligt.
5x215x315x35x2
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 3x(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Förkunskap: Förenkla algebraiska uttryckRättar...3.
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förenkla uttrycket 3x2y2x3y4x3y43x2y2
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Förkunskap: Förenkla algebraiska uttryckRättar...4. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förenkla följande uttryck så långt som möjligt
16y5z24y3z4y3z16y5z2
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...5. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förkorta uttrycket så långt som möjligt 2xyx2x36yx36y2xyx2
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 3(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...6. Premium
(2/0/0)ME C A B P 1 PL M R 1 K Ni har fått i uppgift att förenkla uttrycket 4x4x+84x+84x .
Din bänkkamrat har gjort ett par olika försök och undrar om du kan hjälpa till att se om det blivit rätt.
Har något försök blivit rätt? Vilket eller vilka i så fall?
Svar:Ditt svar:Rätt svar: Inget av försöken har tyvärr blivit rätt.(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Förkunskap: Faktorisera algebraiska uttryckRättar...7. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förkorta så långt som möjligt.
3a3a+33a+33a
Svar:Ditt svar:Rätt svar: aa+1(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Förkunskap: Förenkla algebraiska uttryckRättar...8. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förkorta så långt som möjligt.
hh2−2hh2−2hh
Svar:Ditt svar:Rätt svar: h−2(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...9. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K x6x2−3x6x2−3xx
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 6x−3(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...10. Premium
(1/0/0)M NPE C A B P 1 PL M R K Förenkla så långt som möjligt 2x−6(x−3)(x+2)(x−3)(x+2)2x−6
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 2x+2(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...11. Premium
(2/0/0)E C A B P 1 PL M R 1 K Studera förenklingen nedan och välj vilket alternativ du anser stämmer bäst.
Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Förkunskap: Faktorisera algebraiska uttryckRättar...12. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förenkla uttrycket så långt som möjligt.
x2−25(x−5)(x−5)(x−5)(x−5)x2−25
Svar:Ditt svar:Rätt svar: x+5x−5(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...13. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förenkla följande uttryck så långt som möjligt.
x2−49(x+7)(x+7)(x+7)(x+7)x2−49
Svar:Ditt svar:Rätt svar: (x−7)(x+7)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...14. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förkorta så långt som möjligt
x−4x2−16x2−16x−4
Svar:Ditt svar:Rätt svar: x+4(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...15. Premium
(2/0/0)E C A B P 2 PL M R K Förenkla följande uttryck så långt som möjligt
6x−6x2−1x2−16x−6
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 6x+1(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...16. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förkorta 3x+63x2+12x+123x2+12x+123x+6
Svar:Ditt svar:Rätt svar: x+2(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...17. Premium
(1/0/0)E C A B P 1 PL M R K Förenkla uttrycket så långt som möjligt x+3x2+6x+9x2+6x+9x+3
Svar:Ditt svar:Rätt svar: x+3(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...18. Premium
(2/0/0)E C A B P 2 PL M R K Förenkla a+1a2+2a+1a2+2a+1a+1 så långt som möjligt .
Svar:Ditt svar:Rätt svar: a+1(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
c-uppgifter (3)
19. Premium
(0/1/0)E C A B P 1 PL M R K Vilket eller vilka av uttrycken nedan kan skrivas som x−3x−3 i förenklad form?
A. 4x−45x−75x−74x−4
B. 2x+62x2−182x2−182x+6
C. x+3x2+9x2+9x+3
D. 3x−93x2−273x2−273x−9
Ange svaret endast med bokstavsbeteckningen för de aktuella uttrycken.
Svar:Ditt svar:Rätt svar: B(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...20. Premium
(0/2/0)NPE C A B P 2 PL M R K Förenkla så långt som möjligt 2x2−32x2+8x+16x2+8x+162x2−32
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 2(x−4)(x+4)(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...21. Premium
(0/2/0)ME C A B P 2 PL M R K Förenkla följande uttryck så långt som möjligt.
25−10x+x210−2x10−2x25−10x+x2
Svar:Ditt svar:Rätt svar: 5−x2(Korrekta varianter)Bedömningsanvisningar/Manuell rättning- Rättad
Rättar...
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Eddler
POPULÄRA KURSER
FÖRETAGSINFO
Eddler AB
info@eddler.se
Org.nr: 559029-8195
Kungsladugårdsgatan 86
414 76 Göteborg
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej Douglas,
C kan vi inte faktorisera med konjugatregeln då det är två positiva termer.
x2+9=x2+32, men nu kommer iv inte längre. De två termerna innehåller inte någon gemensam faktor.
Carlos Karat
Uppgift med två likadana svar där en stämmer och andra inte.
Anna Eddler Redaktör (Moderator)
Hej Carlos,
Det skiljer sig med ett och/eller.
Det gör hela skillnaden.
Elin Nilsson
Uppskattar den (över)tydlig redovisningen!
Angelica Herfert
Hej,
I exempel 2 säger du att ”x bryts ut från nämnaren” men det borde väl vara i täljaren?
Simon Rybrand (Moderator)
Ja det har blivit fel där, tack för att du sade till. Vi korrigerar detta så fort som möjligt
Perihan Yildiz Göker
på övning uppgift 2
x^3y^4/3x^2y^2
förstår inte hur det kan bli 3 i nämnaren, alltså xy^2/3
Simon Rybrand (Moderator)
Det finns ju inga konstanter i täljaren mer än 1 så vi får kvar endast en 3:a i nämnaren.
Julia Ojeda Ottosson
Hej! Har problem med två frågor, den ena är:
x^2+8x+16/2x+8
Den andra är:
1/4-4/2x+3/x
Tack på förhand!
Simon Rybrand (Moderator)
På den första skriver du om täljaren med kvadreringsreglerna och bryter ut 2 i nämnaren så att du får
2x+8x2+8x+16=2(x+4)(x+4)2=2x+4
På den andra kan du skriva om termerna så att de har samma nämnare.
Julia Ojeda Ottosson
Okej tack! 🙂
Felicia Månsson
Hej! Varifrån kommer ”+1” i exempel 3? Varför blir svaret inte bara x?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Är det exempel 2 i videon du funderar på? Kolla kommentaren här precis ovanför i så fall, gör ett längre resonemang där.
Hanna Fox
Jag förstår inte hur (x^2+x)/x är lika med x+1. Kan du förklara?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Viktigt där är att du förstår hur du kan bryta ut x i täljaren så att du får:
xx(x+1)
(Kika gärna på faktorisering om du inte förstår det steget)
Sedan handlar det om att du nu kan dela med x både i täljaren och i nämnaren så att du får 1 framför parentesen i täljaren och 1 i nämnaren. Man skulle kunna skriva det så här:
x/xx/x(x+1)=11(x+1)=1x+1=x+1
Hoppas att detta hjälper dig på vägen mot att förstå detta!
Yosefd
Kan du förklara hur du tänker på exempel 5 varför blir 16x^2 + 32x +16
(4x) 2 + 2 * 4x *4 + 4^2 och hur blir det senare till (4x + 4)^2
Vad kan du rekommendera till en novis för att greppa detta?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Får att förstå den omskrivningen så behöver vi titta på den regel som kallas för kvadreringsregeln och som säger följande:
(a+b)2=a2+2ab+b2
Kan också skrivas som
(a+b)(a+b)=a2+ab+ab+b2=a2+2ab+b2
Denna regel använder vi här ”baklänges” för att kunna faktorisera uttrycket. Dvs vi går från a2+2ab+b2 till (a+b)2.
För att kunna se detta så är det ibland enklare att först göra en omskrivning av uttrycket så att vi skriver
16x2=(4x)2
32x=2⋅4x⋅4
16=42
och får då
(4x)2+2⋅4x⋅4+42
Här kan vi nu tänka att a=4x och b=4 från kvadreringsregeln och vi går då ”baklänges” och får
(4x)2+2⋅4x⋅4+42=(4x+4)2
Jag rekommenderar att du kikar vidare på följande videos:
Faktorisera med konjugat och kvadreringsreglerna.
Diego Ferris
Minuten 2:20 sägs att man ska beräkna enligt prioriterings regler ”2+8” Men två plus åta är en ”addition” och det ska beräknas sist enligt prioriterings regler.
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Tack för en bra fråga!
Här är det viktigt att förstå att innehållet i täljaren i en kvot först måste beräknas. Detta enligt prioriteringsreglerna som säger att innehåll i parenteser skall beräknas först och uttrycket i täljaren skall ses som en parentes.
Du kan alltså tänka att
22+8=2(2+8)
sara eneroth
Hej! Behöver hjälp med denna uppgift ; Förenkla uttrycket så långt som möjligt,
5(x-3)^2/
5x-15
Simon Rybrand (Moderator)
Antar att det är uttrycket
5x−155(x−3)2=5(x−3)5(x−3)2=
1(x−3)=x−3
Här kan du alltså först bryta ut 5 i nämnaren och sedan förkorta med 5(x−3)
vitti
tja, förstår inte hur 6x^2 blir x-3? kan du förklara
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, det är för att vi bryter ut 2x2 ur varje term i täljaren.
2x3−6x2=2x2⋅x−2x2⋅3
Nu bryter vi ut 2x^2 ur varje term
2x2(x−3)
Ki Nyhlen
En detalj som kan förvirra i videon vid 02:55, ”alternativt kan vi bryta ut x i nämnaren först”. Antar att meningen är att det ska vara i täljaren?
Mvh
Ki
Simon Rybrand (Moderator)
Hej
Ja det skall förstås stå och sägas att det är ur täljaren som vi bryter ut x. Detta skall korrigeras i videon.
Alex
Kan jag få en RIKTIG förklaring vad som händer på fråga 2 till 6?!
Simon Rybrand (Moderator)
Absolut kan vi hjälpa dig vidare, vilken av frågorna är det som du tycker är svårast så kan vi börja där och förklara?
Jill
Jag förstår inte exempel 3. Hur bryter vi ut 6x upphöjt i 2 med 10x?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, i täljaren i det uttrycket så bryter vi ut 2x2. Kanske att det blir tydligare om vi skriver det så här:
2x3−6x2=2x2⋅x−2x2⋅3=2x2(x−3)
I varje term i täljaren finns alltså 2x2.
I nämnaren kan vi istället bryta ut 10 då
10x−30=10⋅x−10⋅3=10(x−3)
Slutligen kan vi förkorta uttrycket med (x-3) i både täljare och nämnare så att vi får
10(x−3)2x2(x−3)=102x2=5x2
I sista steget där så förkortar vi täljare och nämnare med 2.
Kajsa-Lotta Georgii Hellberg
Hej!
Om jag ska förenkla uttrycket f(x)-f(a)/x-a då f(x) = 1/x, hur ska jag då tänka? var stoppar jag in 1/x och hur löser jag då ut a? Hjälp!
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, du byter ut f(x) mot x1 i uttrycket. Du byter även ut f(a) mot a1 då f(a)=a1
Mpers
Hej!
På första uppgiften svarade jag rätt. Men fick fel förenkling. Jag fick bara y kvar. I och med att jag strök alla x efter att jag ställde upp det såhär.
xyxy+x=xyx(y+x)=y
Vart kommer 1an ifrån? Hur kan 1an komma fram när vi stryker alla x? Och varför blir det en etta av x?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej, det korrekta sättet att förenkla där är att
xyxy+x=xyx(y+1)=yy+1
Det som händer när ”x blir en etta” är att vi har faktoriserat täljaren i det rationella uttrycket. Kolla lite på hur man faktoriserar olika uttryck så tror jag att det går att förstå.
maalwe
I ex ovan kan du väll inte förkorta rätt av pga det är addition, hade det stått på samma sätt (som i början av videon) men med multiplikation så kan man ju förkorta x:en med varandra.
Simon Rybrand (Moderator)
Ja så är det, det är additionen som gör att man behöver vara lite försiktigt med att förkorta rakt av. Det behöver finnas ett x i varje så kallad term både i nämnare och täljare i det rationella uttrycket.
payam
hur kommer det sig att man kan bryta ut 2 x där uppe men bara 1 där nere? på den sista
Simon Rybrand (Moderator)
Hej Payam,
Det som egentligen händer där är faktiskt bara att man bryter ut ett x men ur varje term ”där uppe” så här:
xx+xy=1⋅x1⋅x+x⋅y=xx(1+y)
Vi använder här ovan det som kallas för den distributiva lagen, dvs ab + ac = a(b+c) och bryter ut x ur täljaren.
Nu kan vi förkorta med x både i täljaren och i nämnaren:
xx(1+y)=1+y
Du kan alltid testa detta med siffror som jag gör i videon här ovan för att få en känsla för vad du kan förkorta och inte förkorta. Det är väldigt vanligt att många tycker att just detta är svårt.
Simon Rybrand (Moderator)
Dessa uttryck uttalas som ”g av x” och med detta menas ett polynom där variabeln i detta polynom är x.
Ett bra sätt att förstå idén är att jämföra det med funktioner där man har en funktion tex f(x) = 2x + 1. Då menas funktionen y som beror av variabeln x. Se gärna videon som jag länkar till.
saif
G (x)
H (x)
va menas med det ? jag har inte förstått det ?
Kan du ge nån exampel så att jag får veta hur det funkar ?
Simon Rybrand (Moderator)
Hej Ohlson_M, bra fråga som många missuppfattar!
Nej, det är så att om du dividerar x/x så får du inte 0 utan du kommer att få 1. Precis på samma sätt som när du dividerar 3/3 = 1 så blir x/x = 1 eller a/a = 1. Svaret är alltså korrekt i videon.
Mpers
Du säger ju i början att man kan göra så med x * y / x? Eller går det när det är multiplikation men inte addition?
Ohlson_M
I sista exemplet på ”en vanlig missuppfattning” står det att lösningen är 1 + y. Hur kan det komma sig? Vi stryker ju alla x och bör bara få ”y” kvar. Borde det således inte stå 1 * y ?
Endast Premium-användare kan kommentera.