...
Kurser Alla kurser Min kurs Min sida Min sida Provbank Mina prov Läromedel Blogg Guider Om oss Kontakt Nationella prov Gamla högskoleprov Läxhjälp matematik Priser
Sök Mitt konto Logga ut Elev/lärare
-registrering
Logga in Köp Premium Köp Premium Prova gratis
Genom att använda den här sidan godkänner du våra användarvillkor, vår integritetspolicy och att vi använder cookies.
EXEMPEL I VIDEON
Lägg till som läxa
Lägg till som stjärnmärkt
  Lektionsrapport   Hjälp

Frågor hjälpmarkerade!

Alla markeringar försvinner.

Ta bort markeringar Avbryt
Kopiera länk Facebook X (Twitter) Repetera Rapportera Ändra status
KURSER  / 
Matematik 3c
 /   Nationellt prov Ma3c HT 2015

Nationellt prov Matematik 3c ht 2015 del D

Endast Premium- användare kan rösta.
Författare:Simon Rybrand

██████████████████████████
████████████████████████████████████████████████████

X-uppgifter (9)

  • 1. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL 2
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Bestäm ett värde på vinkeln $v$v  så att triangeln får arean $6,5$6,5  cm$^2$2.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Areasatsen
    Liknande uppgifter: areasatsen trigonometri
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 2. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/0/0)
    E C A
    B
    P
    PL 2
    M
    R
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    För funktionen  $f$ƒ   gäller att  $f´\left(x\right)=4x^3$ƒ ´(x)=4x3 
    Bestäm $f\left(x\right)$ƒ (x) så att  $f\left(5\right)=282$ƒ (5)=282 

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Primitiva Funktioner med villkor
    Förkunskap: Primitiva Funktioner
    Liknande uppgifter: Funktioner Primitiv funktion
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 3. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (1/1/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 1 1
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    För funktionen $f$ƒ  gäller att $f\left(x\right)=4x^2-x^4+A$ƒ (x)=4x2x4+A där $A$A är en konstant. Figuren visar grafen till funktionen  $f$ƒ   då  $A=0$A=0.

    a) Sabina påstår:

    – Funktionen har alltid tre extrempunkter oavsett värde på konstanten $A$A.

    Har Sabina rätt? Motivera ditt svar.

    b) Sabina undersöker $f\left(x\right)=4x^2-x^4$ƒ (x)=4x2x4  och påstår:

    – Andraderivatan för $f\left(x\right)=4x^2-x^4$ƒ (x)=4x2x4  är mindre än $10$10 för alla $x$x.

    Har Sabina rätt? Motivera ditt svar.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Andraderivata Polynomfunktioner
    Liknande uppgifter: Andraderivata extrempunkter Funktioner
    Dela med lärare
    Rättar...
  • Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Så hjälper Eddler dig:
    Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
    Allt du behöver för att klara av nationella provet
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
    Så funkar det för:
    Elever/Studenter Lärare Föräldrar
    Din skolas prenumeration har gått ut!
    Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se
  • 4. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (2/5/0)
    E C A
    B 2
    P
    PL
    M 2 2
    R
    K 1
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Föreningen Lyckans IF vill göra en prognos över antalet medlemmar för de kommande åren. Efter att ha studerat medlemsantalet under de senaste åren ställer de upp modellen 
     $f\left(t\right)=1250e^{0,012\cdot t}$ƒ (t)=1250e0,012·t 
    där  $f\left(t\right)$ƒ (t)  är antalet medlemmar och  $t$t  är tiden i år efter 1 januari år 2010.

    a) Bestäm vilket år föreningen har  $2000$2000 medlemmar enligt modellen.

    b) Bestäm hur snabbt antalet medlemmar ökar 1 januari år 2030 enligt modellen.

    Det finns även andra modeller som beskriver antalet medlemmar som funktion av tiden. En sådan modell är

     $g\left(t\right)=1250+16t$g(t)=1250+16t 

    där  $g\left(t\right)$g(t) är antalet medlemmar och $t$t är tiden i år efter 1 januari år 2010.

    Lyckans IF vill undersöka hur prognosen för antalet medlemmar beror av vilken modell de använder. De tänker därför undersöka skillnaden i antalet medlemmar mellan de båda modellerna med hjälp av en ny funktion.

    c) Ställ upp den nya funktionen och använd den för att bestämma för vilket värde på $t$t som skillnaden i antalet medlemmar är som störst i intervallet  $0\le$0 $t\le15$t15.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: exponentialfunktioner Funktioner
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 5. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/2/0)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 2
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Peder ritar upp grafen till $f\left(x\right)=x^3+0,03x+1$ƒ (x)=x3+0,03x+1 på sin grafritande räknare och säger:

    −Jag ser att grafen har en terrasspunkt.

    Undersök om han har rätt.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 6. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/3/0)
    E C A
    B
    P
    PL 2
    M
    R
    K 1
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    En markägare ska bestämma avståndet mellan två platser, markerade med $A$A och $B$B i figuren.

    Markägaren befinner sig i $A$A men kan på grund av skogen inte se $B$B. Från de två punkterna $C$C och $D$D, som tillsammans med $A$A ligger längs en rät linje, kan hon se $B$B. Hon mäter upp vinklar och sträckor, se figur.

    Beräkna avståndet $AB$AB.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Cosinussatsen
    Liknande uppgifter: Cosinussatsen trigonometri
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 7. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/0/2)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 2
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Figuren visar grafen till funktionen  $f$ƒ .

    Utgå från figuren och förklara varför funktionens andraderivata är negativ i maximipunkten där $x=a$x=a.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Liknande uppgifter: Derivata Funktioner
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 8. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/0/2)
    E C A
    B
    P
    PL
    M
    R 2
    K
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Bevisa cosinussatsen $a^2=b^2+c^2-2bc\cos A$a2=b2+c22bccosA för det fall då vinkeln $A$A är spetsig.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Se mer:Videolektion: Cosinussatsen
    Förkunskap: Logik och Bevisföring
    Liknande uppgifter: Bevis Cosinussatsen trigonometri
    Dela med lärare
    Rättar...
  • 9. Premium

    Redigera uppgift Rapportera fel Ändra till korrekt
    (0/0/4)
    E C A
    B
    P
    PL
    M 3
    R
    K 1
    M NP INGÅR EJ Uppgift från prov

    Amira ska tillverka fågelbad i betong. Fågelbaden består av fyra sidor som ska sättas fast på en rektangulär bottenplatta. Hon vill att fågelbaden ska ha en tillräckligt stor bottenyta och att kanterna inte ska vara för höga. Hon ställer därför upp följande villkor:

    • Djupet, från överkanten till bottenplattan, ska vara $8$8 cm.
    • Bottenplattan ska ha en tjocklek på $4$4 cm.

    Se figur 1.

    • En av sidorna ska ha en tjocklek på $6$6 cm.
    • Tre av sidorna ska ha en tjocklek på $4$4 cm.
    • Bottenytan, det vill säga ytan inuti fågelbaden, ska ha arean $900$900 cm$^2$2.

    Se figur 2.

    Amira vill använda så lite betong som möjligt och tänker därför räkna ut hur mycket betong som behövs till varje fågelbad. Hon antar att bottenytan har en sida som är $x$x cm lång. Se figurerna ovan.

    Ställ upp en funktion som anger volymen betong som funktion av $x$x. Utgå sedan från din funktion och bestäm den minsta volym betong som Amira behöver till varje fågelbad.

    Svar:
    Ditt svar:
    Rätt svar:
    (Korrekta varianter)
    {[{correctAnswer}]}
    Bedömningsanvisningar/Manuell rättning
    Klicka i rutorna och bedöm ditt svar.
    • Rättad
    • +1
    • Rättad
    Dela med lärare
    Rättar...
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Så hjälper Eddler dig:
Videor som är lätta att förstå Övningar & prov med förklaringar
Allt du behöver för att klara av nationella provet
Din skolas prenumeration har gått ut!
Påminn din lärare om att förnya eller fortsätt plugga med Eddler på egen hand.
Så funkar det för:
Elever/Studenter Lärare Föräldrar
Din skolas prenumeration har gått ut!
Förnya er prenumeration. Kontakta oss på: info@eddler.se