3 matteproblem med Emojis

De allra flesta är vana att skicka ut en massa emojis när vi skickar meddelanden till varandra via mobilen. Men har du någon gång provat att lösa emoji-matteproblem? I det här blogginlägget har jag skapat tre kluringar där man skall ta reda på vilket tal som döljer sig bakom en eller flera emojis. Det finns tre problem och tanken är att de skall vara i stigande svårighetsgrad.

Du hittar förklaringar till varje problem längst ned där jag också går igenom vilken matematik som du kan använda för att lösa liknande problem.

Emojikluring 1

Mattekluring - Emojiproblem 1

Målet är att du skall ta reda på vad (tungan)-(tigern) är lika med.

Emojikluring 2

Emojikluring - problem 2

I den här kluringen skall du ta reda på vad (bollen)-(spöket) är lika med.

Emojikluring 3

Emojikluring - problem 3

Här skall du ta reda på vilka tal som döljer sig bakom alla emojis. Det här problemet är lite klurigare men det finns genvägar, hittar du dem?

Förklaringar och rätta svar

När du har kommit så här långt har du säkert kommit fram till något svar på ovanstående problem. Du vill förstås säkert veta att du har gjort och tänkt rätt? Nedan så presenterar jag de rätta svaren och ett sätt att lösa varje problem på. Kanske har du hittat en annan väg än vad jag har gjort? Kommentera gärna hur du då tänkte.

Lösning emoji 1

Mattekluring - Emojiproblem 1

Korrekt svar här är 0.

Du kan börja med mittenraden där du får reda på att (tiger)-1=1. Då vet du att (tiger)=2.

Sedan använder du den första raden för att ta reda på (munnen). Du vet att (tiger)=2 och att (mun)+(tiger)=4 som vi kan skriva som (mun)+2=4, alltså är (mun)=2.

Nu använder vi sista raden och beräknar (mun)-(tiger) = 2-2 = 0.

Lösning emoji 2

Emojikluring - problem 2

Korrekt svar är 3.

Här kan vi börja på rad 2 där vi har (Screaming face)+(Screaming face)+(Screaming face)=9. Alltså måste (Screaming face)=3.

På rad 3 har vi (boll)·3=15 vilket ger att (boll)=5.

Nu använder vi rad 2 och rad 3 för att genom rad 1 ta reda på (spöket). Vi sätter in det vi vet och får att 3+(spöke)+5 = 10. Alltså är (Spöke)=10-8=2.

Slutligen beräknar vi (boll)-(spöke)=5-2=3.

Lösning emoji 3

Emojikluring - problem 3

Korrekt svar: (fladdermus)=8, (våg)=4, (cyklist)=12, (uggla)=4

Det här är nog den klurigaste av de tre men det finns lite av en genväg här så att du slipper sitta med ett större ekvationssystem.

1) På rad 2 ser vi att (fladdermus)+(våg)=(cyklist).
2) På rad 3 ser vi att (cyklist)-(uggla)=8, alltså gäller att (uggla)=(cyklist)-8.

Nu sätter vi in det vi vet från 1) och 2) i rad 1 så att vi får att
(fladdermus)+(våg)+(cyklist)+(uggla)=(cyklist)+(cyklist)+(cyklist)-8=28
Vi förenklar detta så att vi har
3·(cyklist)-8=28
3·(cyklist)=36
(cyklist)=36/3=12

Nu har vi (cyklist) och kan ta reda på ugglan. Från rad 3 får vi att 12-(uggla)=8, dvs (uggla)=4

Nu har vi (uggla) och kan ta reda på (våg) från rad 4. Vi får där att 4+4-4=(våg), dvs (våg)=4.

Slutligen kan vi ta reda på (fladdermus) från rad 1 eller 2. Jag väljer att från rad 2 använda att (fladdermus)+4=12, dvs (fladdermus)=8.

Klart 🙂 ;-D 😀

Vilken matematik kan man använda för liknande problem?

När jag förklarar problemen här ovan använder jag inte man faktiskt skulle kunna byta ut emojis mot variabler som xx,  yy eller zz. Om vi skulle göra det så skulle vi få en uppsättning av två eller flera ekvationer. Detta kallas i matematiken för linjära ekvationssystem och det ingår framförallt i gymnasiets kurs Matematik 2abc i området linjära funktioner. Då använder man oftast att man ersätter det okända med variabler och löser sedan ekvationssystemet med metoder som additionsmetoden eller substitutionsmetoden. Här ovan så skriver jag inte ut det men det är substitutionsmetoden som används där. Dvs att jag byter något (substituerar) i den ena ekvationen mot något i den andra för att ta reda på lösningarna. Vill du veta mer om detta så rekommenderar jag att du kör igång med Matte 2 hos oss där vi har mycket sådan teori med exempel och övningar.

Även om man inte har jobbat med dessa matematiska områden så skulle jag vilja påstå att man ändå kan lösa dessa problem. Det är ju märkligt hur mycket mer lösbart ett problem kan bli om man plockar bort algebraiska tecken och variabler. Med logik kring de här bilderna så kan man lösa dessa problem ändå 🙂

Hur gick det för dig med problemen?

Med vänlig hälsning
Simon Rybrand

Publicerad
Tallinjen och fingerräkning

Varför skall man räkna med fingrarna?

Att räkna fingrarna som vuxen kan nästan kännas lite skämmigt. När man skall räkna ihop 13+17 och sitter med händerna under borden och räknar ihop talen så tänker man kanske att jag borde kunna klara av att räkna ut detta i huvudet. Men forskningen visar att barn som i tidig ålder lär sig att räkna med fingrarna faktiskt får en bra taluppfattning av metoden att räkna med fingrarna. Den kanske inte är den mest effektiva i längden men det lägger en bra grund för människors förutsättning för att lära sig aritmetik. I det här blogginlägget tänkte jag att vi reder ut varför.

Lite bakgrund

Min dotter som är fem år har sedan något år tillbaka börjat att räkna väldigt mycket. Exempelvis kan hon räkna ärtor eller godisar eller hur många dagar det kan vara innan det är lördag (och godis). Man kan tro att det som motiverar matematikinlärning i min familj framförallt är sötsaker. Men jag vill tro att det framförallt handlar om barnets längtan att förstå position och längd på tillvaron.

Det självklara verktyget för henne är att räkna med sina fingrar. Oftast börjar hon med tummen på vänsterhanden och räknar upp till fem på lillfingern på samma hand. Sedan tar hon fram högerhanden och går från tummen till lillfingret för talen 6-10.

Som matematiklärare har jag lite då och då funderat på om det är bra eller dåligt att räkna med fingrarna. Kan vissa fingermetoder vara bättre än andra och är det egentligen bättre att “räkna i huvudet” än att använda fingrarna? Att tänka talen borde ju vara en mycket snabbare metod, eller?

Vad säger forskningen om att räkna med fingrarna?

I en artikel i the Atlantic så sammanfattar professorn Jo Boaler en del av den forskning som visar att fingerräkning är positivt. Forskningen visar att det område i vår hjärna som används för sensoriska sensationer i våra fingrar aktiveras när vi räknar, även om vi inte använder fingrarna vid tillfället. Ju mer medveten en elev var om sina fingrar i tidig ålder, desto bättre var då eleven att jämföra storleken på tal i senare åldrar. Så även om eleven inte tog fram fingrarna för att göra sin beräkning så kunde hjärnan representera fingrarna ändå. Vissa nämner t.o.m. att de som spelar ett instrument med sina händer har bättre matematikförutsättningar då de över sin fingerfärdighet kontinuerligt.

På den amerikanska bloggen mathblog lyfts forskning fram som visar att elever som har bra kunskaper och en effektiv fingermetod får lättare i senare matematikstudier. Om eleverna även får hjälp att få en så effektiv metod som möjligt att räkna med fingrarna så har detta visat sig ge bättre matematiska förmågor senare i livet.

Det finns alltså anledning att fundera på om vi i skolan faktiskt i viss mån skall uppmuntra elever att räkna med fingrarna? I taluppfattning finns det en ordinalaspekt (talets ordning) och en kardinalaspekt (hur mycket talet representerar, mängd) och forskning visar att fingerräkning hjälper elever att förstå bägge aspekter bättre.

Så hur kan man som lärare organisera aktiviteter för att hjälpa eleverna att effektivisera detta?

Metoder för att räkna med fingrarna

Jag tycker att man kan diskutera fingerräkning tillsammans med eleverna. Detta för att medvetandegöra eleverna om sin egen metod och kanske ge eleverna ett nytt sätt att tänka på sina fingrar.

Fingerräkning 1-10

Ett enkelt sätt att diskutera detta med eleverna är att be dem berätta för varandra hur just deras metod ser ut. Ser den ut som de svarta talen här ovan i bilden, de röda talen eller har de en egen metod? Sedan kan de fundera på om det finns bättre eller sämre metoder. Man kan även låta eleverna fundera på ett tal med hjälp av fingrarna. Vad betyder egentligen talet 7. Dels har det ju den sjunde positionen men det beskriver ju även alla de sju första fingrarna.

Eleverna kan även fundera på om det finns en möjlighet att räkna upp till högre tal än bara till talet 10. Kan de använda sina fingrar för att räkna upp till exempelvis 30?

Tallinjen och fingerräkning

Man kan även jobba med färger på fingrarna och jämföra det med en tallinje. Eleverna kan exempelvis spela ett spel där rätt färg på fingret skall kopplas ihop med rätt tal på tallinjen.

Men blir det inte ineffektivt i längden?

Personligen tycker jag att en effektiv metod för fingerräkning är alldeles utmärkt. Det är egentligen ett självklart sätt för att eleverna skall få en god taluppfattning. Det blir ett väldigt naturligt sätt att förstå ett tals ordning och mängd. Talet tio kan ju ses som det tionde fingret och att det inbegriper alla tio fingrar.

Med det sagt så tycker jag att man inte skall stanna vid fingerräkning utan försöka hitta fler och andra typer av räknestrategier också. Jag har tidigare skrivit om sådana strategier och som äldre elev kan man ha stor nytta av att lämna fingerräkning och hitta de effektivaste metoderna.

Vad tycker du om att räkna med fingrarna? Är det något man som förälder, äldre elev eller lärare skall uppmuntra till?

Med vänlig hälsning
Simon Rybrand

Publicerad

Vad är skillnaderna mellan definition, sats, bevis och formel?

När man pluggar matte så möts man en ganska stor mängd formler, satser, definition och andra begrepp som kan vara svåra att hålla isär. En stor del av att lära sig matematik är också att lära sig ett nytt språk. Det matematiska språket. På det viset liknar matematikstudier till viss del det sätt man lär sig språk på.

Så i det här blogginlägget tänkte jag reda ut några av de begrepp som är väldigt grundläggande för att beskriva matematiska samband. Jag tänkte att vi med ord och exempel skall reda ut vad definitioner, satser, lemma och formler har för skillnader.

Definition

För att förstå begreppen här nedan så är det bra att utgå ifrån vad en definition är. Ordet definition används inom många olika områden och inte bara i matematiken så här är det viktigt att nämna att vi pratar om en matematisk definition.

Man kan säga att en definition är en mycket precis beskrivning av ett begrepp eller någon slags matematisk idé. Exempelvis kan vi definiera ett primtal på följande vis:

Talet är större än 1 och det är endast jämnt delbart med sig självt och 1

En definition är alltså mer en mycket precis beskrivning av något och inte något som sedan behöver bevisas.

Matematisk sats

En matematisk sats eller ett teorem är en matematisk sanning som kan bevisas. Det går alltså inte att säga att en matematisk sanning är en sats innan den är bevisad. Exempel på några satser som du möter på högstadiet eller gymnasiet kan vara pythagoras sats eller randvinkelsatsen.

Bevis

I matematiken är ett bevis ett antal olika logiska steg, slutledningar, som leder fram till att något kan ses som sant. Det finns många olika tekniker för att göra bevis. Några exempel på sådan metoder kan vara direkt bevis, induktionsbevis eller motsägelsebevis.

I ett direkt bevis använder man tidigare kunskaper från definitioner och satser för att göra sitt bevis. Ett enkelt sådant direkt bevis kan vara att visa att summan av två jämna tal alltid är jämn.

Låt talen a och b vara två jämna tal. Eftersom de är jämna så kan de skrivas som a=2na=2n och b=2mb=2m, där n och m är heltal.

Summan av dessa två tal blir  a+b=2n+2m=2(n+m)a+b=2n+2m=2(n+m).

Eftersom att n+m är ett heltal så kommer 2(n+m)2(n+m) att vara ett jämnt heltal.

Formel

En formel kan vara en matematisk sats men behöver inte vara det. Formeln är en samling av symboler, tal och bokstäver som beskriver något samband. Men det behöver inte vara en matematisk sats för det. Du skulle själv kunna skriva något algebraiskt uttryck som inte uttrycker någon större matematisk sanning och kalla det för en formel.

Fler liknande begrepp

Det finns även en hel del till sådana här begrepp inom matematiken. Dessa används sällan på högstadiet eller gymnasiet så det är lite överkurs för dig som pluggar på de nivåerna. Om du däremot går vidare för att studera matematik på högskola så kommer du säkerligen även att möta dessa begrepp.

Lemma

Ett lemma kan ses som ett lite mindre steg i ett matematiskt bevis. Det kan exempelvis användas som ett steg till att bevisa en matematisk sats.

Axiom

I vardagligt språk brukar axiom vara en slags sanningar som inte kan betvivlas. I matematik och logik ses de som ett slags grundsatser som alla är överens om inom det matematiska området som de beskriver.

Förmodan / Antagande

En förmodan eller ett antagande kan ses som det som kommer innan en sats. Man antar här att något kan vara sant men har ännu inget bevis för det. Om man sedan bevisar antagandet så blir det istället en matematisk sats.

Publicerad

Tänk på ett tal

Säkert har du hört ”Tänk på ett tal” uppgifter någon gång. Det är uppgifter där någon ber dig tänka på ett tal och sedan utföra ett antal operationer med detta tal. Sedan så kan personen som frågar dig på något magiskt vis veta vilket tal du faktiskt tänkte på.

Här tänkte jag att vi tar några exempel på sådan uppgifter men att vi samtidigt förklarar matematiken bakom dessa magiska trick. Vi kan nämligen använda kunskaper från att utveckla och förenkla algebraiska uttryck för att förklara dessa gåtor.

Tänk på ett tal variant 1 – Vi kommer fram till ursprungstalet

I den här varianten så kommer man fram till samma tal som försökspersonen tänkte på från början.

1. Tänk på ett tal (Gärna något av talen 1-9 för enkelhetens skull)
2. Multiplicera med 2
3. Addera med 8
4. Dividera med 2
5. Subtrahera med 4
Vilket tal får du?

Säkerligen fick du nu samma tal som du började att tänka på! Så hur kan vi förklara att vi fick samma tal som vi började med?

Anledningen till att vi får samma tal som vi började med att är att vi först utför multiplikation och addition så att vi ökar på talet. Sedan minskar vi det lika mycket med hjälp av division och subtraktion så att vi ”kommer tillbaka” till samma tal. Vi kan visa att detta gäller alla tal genom att kalla det talet som vi tänker på för xx.

1. Tänk på ett tal:  xx
2. Multiplicera med 2: 2x2x
3. Addera med 8: 2x+82x+8
4. Dividera med 2: 2x+82=2x2+82=x+42x+82 =2x2 +82 =x+4
5. Subtrahera med 4: (x+4)4=x(x+4)4=x
Vi får samma tal xx!

Tänk på ett tal variant 1 – Vi vet vilket tal de får fram

I denna variant på denna matematiklek så kommer vi alltid fram till talet 565565. Upplägget ser ut på följande vis.

1. Tänk på ett tal.
2. Addera 25 till det.
3. Sedan addera 125.
4.Sedan subtrahera 37.
5. Subtrahera med det ursprungliga talet.
6. Multiplicera resultatet med 50.
7. Dividera med 10.
Du fick talet 565.

Nyckeln till att förstå den här varianten är att vi faktiskt subtraherar med det ursprungliga talet i steg 5. Då har vi ”tagit bort” det och det som återstår är ju det som vi har lagt till, nämligen 25+12537=11325+12537=113. Så redan där vet vi vad vi har att jobba med och det som händer därefter är framförallt för att förvilla försökspersonen.

1. Tänk på ett tal.  xx
2. Addera 25 till det.  x+25x+25
3. Sedan addera 125.  x+25+125=x+150x+25+125=x+150
4.Sedan subtrahera 37.  x+15037=x+113x+15037=x+113
5. Subtrahera det ursprungliga talet.  x+113x=113x+113x=113
6. Multiplicera resultatet med 50.  11350=5650113·50=5650
7. Dividera med 10.  565010=565565010 =565
Du fick talet 565.

Känner du till fler ”tänk på ett tal tricks”?

Kanske känner du till fler liknande talalgoritmer? Då får du gärna skriva dessa i kommentarerna nedan så kan vi samla på oss liknande uppgifter tillsammans! Om du vill får du gärna förklara tänk på ett taluppgiften som du beskriver också!

Publicerad

Vad är en meter?

Alla vet väl vad en meter är? Kanske tänker du att en meter är 100 centimeter eller 1000 millimeter men varför använder vi just det här längdmåttet?

Egentligen är det inte självklart att det är just SI-enheten meter som skall användas för att mäta längder. I andra länder används enheter som fot (feet), inch, yard eller mile. Förr användes steg, famn eller aln. Numera baserar vi istället allt på enheten  meter. Så vad är egentligen en meter och varför är en meter just så lång som den är?

Meterns ursprung

Ursprungligen skapades metern av två franska astronomer (Delambre och Méchain) efter den franska revolutionen på 1790-talet. Man ville mäta avståndet mellan nordpolen och ekvatorn. Med detta höll de på i sju år och lade fram sina resultat år 1799. När detta var klart så definierade man en meter som en tio-miljondel av sträckan mellan nordpolen och ekvatorn. Dvs 110000000110000000  av Paris medianen från nordpolen till ekvatorn. Intressant var att Méchain faktiskt gjorde felmätningar och men inte vågade erkänna sitt misstag för att förlora sitt anseende.

Arkivmeter

En arkivmeter Nr 27 som gavs till USA.

Utifrån detta skapade man en stång av platina och iridium som ett fysiskt föremål som har denna längd. Denna kallas för arkivmetern och skulle fungera som en utgångspunkt för att veta hur lång en meter är. Den första arkivmetern förbättrades också under 1800-talet för att vara mer exakt och vara mindre påverkbar för temperaturer. Arkivmetern kopierades även upp och skickas ut till länder som var delaktiga i att använda detta längdmått.

Hur en meter definieras idag

Med tiden har man blivit allt bättre på att mäta astronomiska avstånd och kunnat beskriva den mer exakt. Så idag definieras en meter istället på följande vis.

En meter är längden av den sträcka som ljuset tillryggalägger i absolut vakuum under tiden 1/299 792 458 sekund. Sekunden mäts med hjälp av ett atomur.

I Sverige så är det RISE (Research Institutes of Sweden AB) som håller koll på hur lång en meter är och använder lasrar för att mäta upp denna längd.

Prefix till meter

I matematik- och fysikämnet på Högstadiet och Gymnasiet så använder man oftast meter som ett självklar längdenhet. I Fysiken går man igenom SI-enheter och lär sig andra storheter som längd, massa och tid. Ganska tidigt så behöver du lära dig att hantera olika typer av prefix och dessa finns förstås även till längdenheten meter. Det är mycket användbart att kunna utgå från metern och beskriva små eller större längder med hjälp av metern och ett prefix.

Nedan samlar jag ett antal av dessa och kopplar dem till längdenheten meter.

m meter SI-enheten
µm Mikrometer Miljondel av meter
mm Millimeter Tusendel av meter
cm Centimeter Hundradel av meter
dm Decimeter Tiondel av meter
km Kilometer Tusen meter

Publicerad

Kursspecifika programmeringsuppgifter och kapitelprov

Nu har de allra flesta skolor påbörjat sina terminer och även vi på Matematikvideo har kört igång med årets utveckling. Nytt för den här terminen är en färdig Fysik 1 kurs samt en introducerande kurs till Matematik och programmering som ni ingår i matematikämnet.

Utöver detta så utökar vi under året med fler typer av lektioner i våra kurser. Dels kommer det att finnas färdiga kapitelprov som kan användas av elever som pluggar inför ett prov samt kursspecifika programmeringslektioner.

Så fungerar våra programmeringslektioner

Till varje kurs kommer det att finnas färdiga lektionsupplägg för att integrera programmering i matematikkurserna. Där kan eleverna direkt på sidan programmera olika uppgifter i antingen python eller javascript. Som lärare eller elev kan man alltså välja vilket av dessa två programspråk som passar bäst. Programmeringen görs alltså direkt i moduler på sidan så att eleverna kan köra igång direkt med uppgiften och inte behöver starta igång en egen utvecklingsmiljö. Det är ju ofta en startsträcka att komma igång med programmering och för de som bara skall lära sig logik och syntax så kommer detta att hjälpa till.

Du kan redan nu pröva några av dessa lektioner, testa exempelvis någon av dessa:

Övningarna kan göras i python eller javascript.

Har du feedback eller idéer? Hör gärna av dig till simon@matematikvideo.se. Det fylls på med fler lektionsupplägg varje vecka.

Så fungerar våra kapitelprov

Vår provredaktör Anna har även börjat lägga in kapitelprov och test direkt i våra kurser. Sedan tidigare har vi en provbank och provsystem som är tillgängligt för alla lärare. Nu fyller vi även på med mer publika prov som är tillgängligt för eleverna och privatstudenter direkt i kurserna. Där kan man göra ett prov digitalt och även få det rättat digitalt av systemet. Eleverna har även möjlighet att skriva anteckningar och formler direkt på sidan.

Testa exempelvis det här testet där de centrala begreppen i Matematik 1 kan prövas.

 

Publicerad

Varför digitala läromedel i matematik och fysik – Forskning och åsikter

Det kommer nyhetsartiklar lite titt som tätt som antingen säger att digitala läromedel i matematik är bra eller att det inte är bra. Tidningar gillar ju sådana nyheter och skapar gärna någon slags för eller emot debatt om ämnet. Men vad säger egentligen forskningen kring ämnet och vad tror vi som utvecklar digitala läromedel i matematik om framtiden? Detta kommer denna artikel att handla om.

Rapporter från forskningen om digitala läromedel

Det kan kännas lätt förvirrande när man söker på google efter digitala läromedel och forskningen kring denna. Detta då många tidningar ömsom skriver att det är bra (dn.se) med digitala läromedel ömsom att det är dåligt (svd.se). Vissa säger att digitala läromedel är alldeles utmärkta, andra att de är undermåliga (skolvärlden).

Det är inte lätt att veta vad man skall tro.

Nu är det förstås inte så enkelt att det digitala är antingen bra eller dåligt.

Sanningen ligger nog inte ens mitt emellan då det självklart handlar helt om hur det digitala läromedlet i fråga fungerar och hur det är uppbyggt. Forskningen jobbar nog fortfarande på att undersöka och utforma hur ett digitalt läromedel fungerar och de flesta andra testar och prövar sig fram.

Kan man undvika det digitala läromedlet i matematik och fysik?

Att det digitala kommer att fylla en stor del av det som kallas för läromedel i skolan är vi helt övertygade om. Självklart kommer det att ta tid, både för oss läromedelsutvecklare men även för skolor och elever att hitta rätt väg. Hos oss så försöker vi hålla så mycket kontakt som möjligt med våra runt 100 skolor som använder vår tjänst och de tusentals privatanvändare som dagligen går in hos oss.

Det är så vi alla kan jobba oss framåt med dessa nya verktyg i skolans värld. I dialog mellan forskning, utvecklare och författare, lärare och elever.

 

Vad tycker vi som jobbar med lärande online?

Vi här menar förstås att digitala hjälpmedel, verktyg, läromedel eller vad man vill kalla det för är alldeles fantastiskt. Det digitala öppnar upp massor av nya användningsområden och kan göra teori mer levande och praktik mer varierande.

Men det krävs mycket av utvecklare och författare och det tar tid.

Läroboken har utvecklat sitt innehåll under mängder av år medan onlineverktyg fortfarande bara är i sin linda. Det finns massor att göra och det är en otroligt spännande framtid som vi går mot.

Personligen tycker jag att debatten om för eller emot är lite tröttsam och att det intressanta istället är vad som krävs av ett digitalt verktyg/läromedel för att det skall hjälpa eleven att nå målen. Dessutom tycker jag att det är svårt att följa forskningen om ämnet, det fattas ofta centrala punkter att söka efter pedagogisk, didaktisk och metodisk forskning kring det digitala lärandet. Det är i alla fall något som jag eftersöker.

Vad tycker du? Gå gärna ner i kommentarerna här nedanför och tyck till så fortsätter vi diskussionen där!

Med vänlig hälsning
Simon Rybrand

Publicerad

Matteångest – Vad är det och hur påverkar det mig?

Vad är matteångest?

  • Ångest, oro, rädsla, stress och en känsla av att vilja fly från matematik.
  • Stark känsla av att känna sig dum eller inte klara matematik.
  • Känslorna påverkar studieresultatet och livet på ett negativt sätt.
  • Det går att jobba med och minska sin matematikångest. Bland annat genom reflektion och en aktiv beskrivning av känslorna.

Ångest, oro, rädsla, stress och en känsla av att vilja fly från matematikboken. När man som vi jobbar med matematik så kommer ofta samtalsämnen upp om att ha svårt för matematik eller känna matteångest.

Kanske har man fått höra att man är ”dum” om man inte klarar av en matematikuppgift eller säger saker som att ”min mamma/pappa kunde inte matematik så då kan inte jag heller.” Detta kanske inte heller är särskilt konstigt då man i samhället ofta beskriver någon som är smart som någon som kan matematik. Att vara smart på andra sätt som emotionellt smart eller konstnärligt ”smart” nämns sällan i sammanhanget.

Så vad är då egentligen denna rädsla eller matteångest och hur kan det här påverka dig när du pluggar? I det här blogginlägget tänkte jag beskriva några tankar om detta och framförallt om hur du kan bearbeta din oro inför ämnet.

Vad är Matteångest och hur påverkar det dig?

Det finns ingen bestämd beskrivning av vad matematikångest egentligen är utan vi får beskriva det i allmänna termer. Det kan vara att känna skräck/oro inför matematikuppgifter. Inte kunna tänka helt klart när du jobbar med matematiken eller en känsla av att vilja fly från pluggandet. Det kan göra så att du känner att du istället för att lära dig att förstå något på riktigt istället försöker memorera allt utantill, vilket skapar mycket inlärningsstress.

Det finns förstås även mängder av grader på denna skala. Det är ju självklart helt normalt att känna oro inför ett viktigt prov (tänk nationella proven) en gång och det gör säkerligen de allra flesta. Det kan tom vara bra att få lite extra stresskänsla inför ett viktigt moment då det gör att du fokuserar extra bra. Det kan också vara helt normalt att känna oro inför ett ämne som är extra viktigt eller känns svårt för dig. Däremot kan det bli problematiskt att oron i sig blir ett större problem än vad själva ämnet är. Då kanske vi kan tala om att matematikångest påverkar dig extra negativt.

Hur kan du jobba med din ångest?

Det finns ett flertal studier som visar att det går att förbättra och jobba med sin oro och ångest i matematik. Om du känner att detta påverkar dig eller någon i din omgivning väldigt negativt så är det kanske något som du/ni skall börja att jobba med? Det visar sig även att de som jobbar med dessa känslor samtidigt som de pluggar ofta presterar bättre.

Så hur kan man då göra?

Det första steget är att man beskriver och pratar om problemet. Försök att skriva ner vad du känner när du känner dessa känslor. Du kan tänka att du skriver en slags journal över dina känslor när du studerar. Om du har möjlighet så prata med någon i din närhet som du litar på.

Försök tänka att det är ok att du känner som du känner men låt det inte stoppa dig. Erkänn att du mår dåligt av det men fortsätt ändå att jobba vidare och skriv ner dina känslor. När du gör ett misstag så se det inte som en katastrof utan som ett steg mot att faktiskt göra rätt. Att man lär sig av sina misstag är en klyscha som stämmer när du pluggar.

Ge dig själv mycket tid till det du tycker är svårt. Om du lägger mycket tid i början på något som är svårt så kommer det att bli enklare och gå snabbare med tiden.

Skriv ner alla frågor som dyker upp när du pluggar. På det viset hjälper du hjärnan att komma på svaret. Det finns exempel på där sådana frågor klarnar efter en natts sömn eller att man är extra redo för svaret när det väl dyker upp. Det är alltså viktigt att medvetandegöra sig själv om de frågor man har för att kunna förstå och förbättra sin kunskap.

Läs mer liknande artiklar

Publicerad
Hur svårt är det tekniska eller naturvetenskapliga basåret?

Jag har svårt med Matematik – Hur gör jag?

Lite då och då får jag ett e-postmeddelande där någon undrar hur man kan komma igång med sina matematikstudier trots att denne definierar sig själv som en någon som har svårt för matematik.

Jag kände därför att jag ville försöka lyfta just den här frågan i hopp om att nå ut till några till som kämpar med just de här sakerna. Själv tror jag nämligen att alla de allra flesta kan klara gymnasiekurserna i matematik, bara det finns en vilja till detta. Det behöver nödvändigtvis inte bli helt smärtfritt men det går.

Jag började skriva ett blogginlägg om det här men märkte snabbt att det blev mer och mer text och för att försöka göra det så överskådligt som möjligt så delade jag istället upp det i 3 stycken olika blogginlägg som jag tänkte publicera över den närmaste tiden.

I det här första blogginlägget tänkte jag ge två stycken råd för dig som tycker att det är svårt med matematik eller att komma igång och plugga matte.

Motivation och den där drömmen

Eftersom jag jobbar halvtid med att undervisa elever på en gymnasieskola i Göteborg så är det förstås ganska vanligt att jag möter även de som inte känner motivation alls för att plugga matte. Ofta så är det kommentarer som ”varför skall man kunna det här?”, ”vilken nytta har jag av det här?” eller ”jag fattar inget av detta” man kan få höra i klassrummet.

Själv så får jag erkänna att jag tycker att det är kul att få ha möjligheten och utmaningen att få ändra på detta synsätt inför matematiken som ämne. Jag brukar utmana mig med att få alla att tycka att matematik är kul (har inte lyckats fullt ut än men skam den som ger sig…).

Men du som läser det här inlägget har troligtvis redan kommit så långt att du vill lyckas med din kurs och göra något åt känslan av att ha svårt för matte. Jag tror att ett bra sätt att komma framåt är att ha ett bra mål med sina studier. Det mesta brukar vara mer överkomligt om man faktiskt vet varför man gör det. Om du exempelvis drömmer om att få bli läkare eller arkitekt så är det precis det du skall måla upp som en inre bild när du sitter kämpande och tränar på algebra.

Att var medveten om den röda tråden i matematik

Svårt med matte och den röda tråden

Mycket av det som du pluggar om i mattekurserna hänger ihop som i en röd tråd. För att förstå räta linjens ekvation så är det t.ex. bra att i någorlunda nämnd ordning kunna aritmetik (räkna med tal), algebra, koordinatsystem, grafer och vad en funktion är för något. Det är nämligen ofta så att någon som har svårt för ett speciellt område och att förstå detta har missat något moment tidigare längs den där röda tråden.

Det praktiska tipset här är att skriva ner de begrepp och ord som du inte förstår innebörden av, slå upp dem, och ta reda på vad de betyder. På det viset kommer du enklare att hitta de områden som du kanske har missat och lära dig mer om dem. Det som inte är så bra här är att strunta i att ta tag i dessa områden vilket kan göra att det blir alltmer kunskapsluckor att fylla igen på slutet.

Om du får igång denna vana så kommer det att hjälpa till på vägen att komma igång och komma ur svårigheter i matematiken. I nästa inlägg i den här serien så fortsätter vi med ännu mer konkreta och praktiska tips för dig som har svårt med matten.

Har du ett tips till redan nu eller håller du inte med? Kommentera gärna så diskuterar vi vidare tillsammans!

Mer tips om hjälp från oss

Det kommer mycket kommentarer och frågor kring detta ämne och vi har skrivit en del artiklar och tips om detta så vi tipsar om mer saker att tänka på här:

Publicerad

Erfarenheter av helt digitala prov i matematik

Så fungerar Matematikvideos provverktyg

  • Använd som vanliga prov, kapiteltest eller för att variera egna prov.
  • Stöd för att göra proven helt digitalt.
  • Stödsystem för digital och tidseffektiv rättning.
  • Bedömningsanvisningar på förmågenivå och förklaringar av alla uppgifter.
  • Skapar detaljerade förmågematriser för varje elev.
  • Låst helskärmsläge och hinder från att googla och chatta.
  • Alla provuppgifter innehåller förklaringar och koppling till lektioner (videos, texter, övningar).
  • Användarvänlig formelredigerare för lärare och elever.

Testa provbanken gratis

På Matematikvideo ger vi i vår provbank och provverktyg möjligheten att skriva helt digitala prov i matematik. Jag vill därför dela med mig av mina och andra lärares pedagogiska erfarenheter av digitala prov i matematik.

När jag skriver det här så utgår jag från ett specifikt provtillfälle men hämtar även exempel och erfarenheter från de lärare som använder Matematikvideo vid digitala prov. Jag vill framförallt lyfta fram vilka förutsättningar som krävs för att digitala prov skall fungera och hur eleverna skriver formler digitalt. Jag kommer att diskutera hur vi jobbar med skydd mot fusk och avsluta med vilka fördelar och nackdelar det finns med digitala prov.

Det absolut mest positiva med digitala prov har vid mina och andra lärares prov varit att rättningstiden har minskat markant så hur detta är möjligt kommer jag att fördjupa mig i extra mycket.

Här kan du kika in och se hur vår provbank och provverktyg ser ut. Om du vill få tillgång till prov och uppgifter så kan du ansöka om ett testkonto, det är gratis i 30 dagar.

Förutsättningar och elevernas utrustning

Vid det specifika provet som jag nämner i inledningen så hade alla elever varsin bärbar dator som hjälpmedel och går på ett program med IT-inriktning. Våra erfarenhet från andra skolor som inte har en sådan inriktning är att de allra flesta elever har tillräckligt bra datorkunskaper för digitala prov. Viktigt är förstås att de har tillgång till datorer och internet. I Matematikvideos provsystem så krävs det endast internetuppkoppling när provet sätts igång och när det skall lämnas in.

Provet var på andragradsfunktioner och andragradsekvationer i kursen Matematik 2C och eleverna förbereddes inför det digitala provet genom att göra ett träningsprov i systemet så att de vande sig vid hur det fungerade. I träningsprovet lär de sig att använda sig av formelredigeraren och hur helskärmsläget fungerar (läs mer om det nedan).

Provet var upplagt så att sex av de grundläggande E-C uppgifterna rättades automatiskt av systemet. De resterande sex uppgifterna krävde fullständiga redovisningar. Dessa uppgifter rättades av mig som lärare genom rättningsläget i Matematikvideos provverktyg.

Hur eleverna skrev formler

Ekvationsredigerare

En sak som alltid har varit tidskrävande när jag själv har rättat matteprov är tiden det tar att tolka elevernas uträkningar. Ibland är de minst sagt röriga och svårtolkade och att istället få läsa datorbaserade formler lockar i alla fall mig. Men att få elever att kunna skriva formler på datorn kan vara ett problem då det kräver förståelse för hur man använder en digital formelredigerare.

Så hur skrev eleverna formler?

Matematikvideo har en formelredigerare som bygger på LaTex och som är lättanvänd och intuitiv. Det finns även ett antal snabbvägar till de allra vanligaste symbolerna och formlerna som hjälper eleverna med redovisningar. Vår erfarenhet är att eleverna snabbt lär sig att använda vår formelredigerare.

Skydd mot fusk

Digitala prov i matematik

Det finns en hel del fullt berättigade rädslor kring digitala prov och en av dessa är att eleverna får enklare att fuska med tillgången till datorer och internet. Dessa saker har vi givetvis tänkt på och följande skydd mot fusk har Matematikvideo:

  • Provuppgifterna bör göras i helskärmsläge och om en elev försöker lämna provsidan så ”låses” provet. Detta omöjliggör att man tex googlar efter lösningar eller chattar med en kompis. Om en elevs aktiva prov låses av misstag så kan läraren öppna upp det igen och eleven kan fortsätta där denne är i sitt prov.
  • Frågorna kan slumpas ut så att eleverna får uppgifterna i olika ordning.
  • När eleven skrivit i ett svar så döljs detta svar automatiskt på datorskärmen för att bänkgrannen inte skulle kunna tjuvkika.

Vi rekommenderar  även att eleverna har avskiljare mellan sig. Vissa lärare tycker att det är bra att se elevernas skärmar medan andra vill se elevernas ansikten vilket gör att var läraren placerar sig i klassrummet under provet kan variera. Personligen ser jag helst elevernas ansikten vid provtillfället.

De erfarenheter vi har är att under en normal provsituation så räcker detta skydd bra och att det inte är större, snarare mindre, risk för fusk vid digitala prov. Det krävs fortsatt diskussion om skyddet räcker till vid nationella prov eller större slutprov av summativ karaktär men vid mer formativa provtillfällen under terminen så fungerade det bra. Vi tar gärna emot dina farhågor, tips eller funderingar kring detta.

Fördelar och nackdelar med digitala prov i matematik

En bild på hur rättningsläget ser ut i provverktyget. Formlerna i det stora fältet är redovisningar gjorda av eleverna i klassen.

 

Det finns mycket fördelar med digitala prov men också några fallgropar som kan vara viktigt att vara medveten om. Här sammanfattar jag mina och andra lärares fördelar och nackdelar med digital prov:

  1. Proven går snabbare att rätta
    Vid det provtillfälle som jag nämnt tidigare så tog det mig strax under en timme att rätta alla prov (ca 30 stycken). Där rättades sex av uppgifterna manuellt av mig i systemets rättningsläge och resten rättades automatiskt. Viktigt att nämna är även att provet innehåll förmågor på alla nivåer E-A. Provet innehöll också färdiga bedömningsanvisningar, som alla Matematikvideos prov gör, som följde med på skärmen när jag gick igenom elevernas lösningar.
    Du kan välja att rätta ett prov i taget eller en fråga i taget. Det gör att man inte behöver sitta och bläddra mellan olika papper och du kan exempelvis fokuserat gå igenom en provuppgift för alla elever i klassen. Detta gör att det blir mycket mer effektivt när man slipper byta fokus från en fråga till en annan. Dessutom följer bedömningsanvisningarna med på ett lämpligt ställe på skärmen genom hela rättningsprocessen vilket gör att dessa hela tiden finns snabbt tillgängliga. Det är även enklare att följa elevernas redovisningar när de redovisas digitalt.
  2. Det är lätt att ge feedback till eleverna
    Eftersom att elevernas resultat samlas ihop via systemet är det lätt att se vad de behöver träna vidare på. Uppgifterna innehåller även kopplingar till lektionerna i våra matematikkurser vilket gör att eleverna själva kan söka vidare efter mer kunskap på det område som det har kunskapsluckor på. Det går även snabbt att se vad klassen som helhet behöver träna mer på genom klassammanställningen och därmed ge mer effektiv feedback till hela klassen samtidigt.
  3. Eleverna hade lätt att skriva formler digitalt och redovisa lösningar men det tar längre tid
    Det gick oväntat enkelt för eleverna att skriva formler och redovisa lösningar, där var vi ganska förvånade att det var så smidigt. Däremot så tog det längre tid för eleverna att skriva lösningar. Många av eleverna skriver lösningarna på papper först och fyller sedan i dem på datorn. De känner sig ovana att ”tänka genom datorn” istället för med papper och penna så provet kan ta längre tid än förväntat att utföra. Det är alltså viktigt att man antingen har tillräckligt med tid utsatt till provet eller minskar ner antalet längre uppgifter. Det handlar även om att eleverna i större utsträckning måste vänja sig vid att skriva matematik via datorn. Det är vår övertygelse att ju mer man tränar sig på att skriva matematik på datorn desto lättare blir det också att ”tänka via datorn”.
  4. Eleverna kan bli oroliga av att skriva prov digitalt
    En del av eleverna blir oroliga av att skriva ett digitalt prov då det kan vara nytt för dem. De har i vissa fall mycket höga ambitioner och ovana situationer skapar därför en oro att deras förutsättningar att lyckas skulle minska. Ett annat orosmoment var att de kunde få feedback direkt på de automaträttade uppgifterna vid inlämning av provet. I Matematikvideos system kan läraren välja om eleverna skall få feedback direkt på de automaträttade uppgifterna när de har lämnat in provet. Det gjorde att de ångrade sig och oroade sig redan när de lämnat in provet i salen om de såg att de hade gjort fel. Något som vi rekommenderar är attt det kan vara bra att vänta med automatiserad feedback tills alla elever är klara och har sina prov inlämnade.
  5. Det är lätt att sätta betyg
    En stor fördel med digitala prov är enkelheten och tidsbesparingen vid betygssättning. Provsystemet rättade och betygssatte hälften av uppgifterna automatiskt och resten rättades alltså manuellt vid det specifika provtillfället jag nämnt här ovan. Systemet skapar sedan resultatmatriser automatiskt vilket gör att du som lärare direkt får en överblick av hela klassen och individens resultat när provet är färdigrättat.

Idéer inför framtiden

Vi kommer att fortsätta att göra digitala prov i matematik och fortsätta att testa hur detta görs bäst, enklast och effektivast för elever och lärare. Vi tror att framfarten av digitala prov är ett viktigt pedagogiskt steg för oss som matematiklärare att ta. Det innebär förstås inte att vi så snabbt som möjligt måste börja med detta utan det kräver att både vi och eleverna vänjer oss vid att använda de digitala verktygen i matematik.

Forskning har på senare år lyft fram att en av de starkaste faktorerna är feedback i form av formativ bedömning och för att detta skall vara möjligt med rådande klasstorlekar så krävs bra digitala stöd. Här känner vi att digitala prov som är utformade på rätt sätt har en viktig roll att fylla.

Kommentera gärna om du har några frågor eller om du också har provat att göra digitala prov och berätta om dina erfarenheter kring dessa. Om du vill testa vår provbank och provverktyg så är det gratis och ansökan gör du här.

Med vänlig hälsning
Simon Rybrand

Publicerad