Pomodoro tekniken

Använd pomodoro-tekniken för att plugga mer effektivt

Alla som pluggar önskar att man kunde lära sig snabbare. Kanske önskar du också att du inte sköt upp allt till den sista kvällen innan provet? Här tänkte jag berätta om pomodoro-tekniken som hjälper dig att få en bra tidsplanering. Kanske passar den dig och hjälper dig att lyckas plugga bättre?

Hur det fungerar

Tekniken utvecklades av italienaren Francesco Cirillo på slutet av 1980-talet. Den har alltså nära 30 år på nacken och har använts av alltifrån studenter till programmerare. Själv har jag i perioder använt den här tekniken väldigt mycket för att så effektivt som möjligt komma igenom vissa arbetsuppgifter (t.ex. att rätta prov).

Så här fungerar den:

Börja med att få tag på en äggklocka eller timer. Din mobil kommer alldeles säkert att duga. Du kommer nu att dela upp ett arbetspass i fyra pomodoros. Varje pomodoro varar i 25 minuter.

Pomodoro

  1. Bestäm vad du skall utföra.
  2. Sätt klockan på 25 minuter och sätt igång.
  3. Utför nu din uppgift.
  4. När klockan ringer tar du en paus på 3-5 minuter och gör något annat. Tänk på att vila tankearbetet med något trevligt. Gör också en markering på ett papper att du har gjort ett pass.
  5. Återgå till punkt 2.
  6. När du har gjort fyra pass tar du en paus på 20-30 minuter och vilar.

Klart!

Varför skall man använda den här tekniken när man pluggar?

Då jag själv har en hel del erfarenhet av tekniken så tänkte jag dela med mig av några positiva effekter av den.

Tekniken hjälper dig som lätt kommer in i så kallad prokrastinering, d.v.s. att skjuta upp arbetsuppgifter till ett senare tillfälle. Det är alltid lätt för de allra flesta av oss att regelbundet senarelägga det som är jobbigt eller tråkigt. När du använder en sådan här teknik tycker jag att jag har en tendens ta tag i saker mer effektivt. Istället för att skjuta upp så går klockan igång och man ser tydligt när det är dags att sluta. Arbetsuppgiften känns helt enkelt mer avgränsad och uppnåelig.

Det är även så att din hjärna mår väldigt bra av att jobba i pass och ta regelbundna pauser. Tänk att hjärnan är som en muskel som arbetar och tänker under 25 minuter. Sedan behöver den vila för att ha ny kraft att användas igen.

Du blir även mer effektiv i din tidsplanering och får en bättre överblick över din arbetsdag, oavsett om du pluggar eller arbetar. När man bara sätter sig och pluggar på obestämd framtid så har i alla fall jag en tendens att känna att uppgiften känns svårare att klara av. Om du hela tiden har en paus att se fram emot jobbar man på tills man har nått dit.

När fungerar pomodoro inte särskilt bra?

Det finns förstås mängder av olika arbetsuppgifter där tekniken inte fungerar särskilt bra. Vid matlagning kan du ju inte ta en paus när du steker biffen och riskera att maten blir en kolbit. Det exemplet kanske är lite för överdrivet men vissa arbetsuppgifter går det helt enkelt inte att ta en paus ifrån. En läkare måste ju operera klart sin patient exempelvis.

Det kan också vara så att vissa arbetsuppgifter kräver att man är koncentrerad en lång stund för att slutföra dem. Då passar pomodoro inte särskilt bra helt enkelt.

Tips och resurser

Ur har gjort en video om den här tekniken som kortfattat förklarar den och hur det kan fungera när man pluggar. Se den gärna här nere.

Om du inte har någon timer på din telefon så finns det även hemsidor som bygger sådana för dig som vill jobba med pomodoro. Några tips här kan vara:

Publicerad

Nytt på Matematikvideo inför våren 2019

Igår och idag så startar terminen upp för skolelever och lärare. Även vi på Matematikvideo startar igång vårens arbete. Så för att välkomna våra studenter och lärare tillbaka till en ny spännande termin så tänkte jag berätta om några av de saker som är nya hos oss. Jag tänkte även presentera vilka vi är som ligger bakom Matematikvideo är och vad vi jobbar med.

Nytt sätt att hitta lösningar på uppgifter

Uppgiftssök

När man pluggar Matematik, Fysik eller programmering så är en del av det arbetet att lösa problem. Man fastnar på en uppgift och det kan kännas som att det är omöjligt att komma vidare. Hos oss finns det nu ett verktyg för att hjälpa dig som fastnar på vissa typer av uppgifter. Verktyget kallas för uppgiftssök och det finns tillgängligt på alla våra lektioner. I det kan du filtrera eller söka efter en viss typ av uppgift som du behöver hjälp med. Du kommer inte alltid att hitta exakt den uppgift som du skall lösa men säkerligen flera liknande. Genom att se liknande lösningar så kommer du att lära dig mycket och kunna lösa fler liknande uppgifter. Målet är ju inte att du skall kunna lösa en uppgift utan att du skall kunna lösa flera olika typer av uppgifter. Du hittar uppgiftssöket på varje lektion genom att klicka på knappen ”Sök uppgifter”.

Kapiteltest med automatisk rättning

En ny funktionalitet hos oss är också det som kallas för kapiteltest. Dessa prov avslutar kapitlen i våra kurser. De är tänkta för att du på egen hand skall kunna repetera ett helt område i din kurs. Så om du pluggar extra inför ett prov eller inför ett slutprov som nationella provet så passar dessa perfekt för dig. Till alla uppgifter i dessa prov så finns det förklaringar och de rättas helt automatiskt eller med viss manuell rättning från dig som har gjort det.

Nya lektioner och uppgifter

Hos oss så är det ett ganska konstant flöde av nya eller uppdaterade lektioner. Vi brukar inte blogga om alla dessa då det blir lite för mycket i så fall. Om du vill hålla koll så rekommenderar jag att du går in och gillar vår facebooksida. Där publicerar vi alla nya och uppdaterade lektioner. Den senaste tiden har vi fyllt på och uppdaterat många av våra geometrilektioner från Högstadiet upp till Matematik 2.

Vi bakom Matematikvideo

Från vänster: Simon, Anna och David

För tillfället är vi tre anställda här på Matematikvideo: Simon Rybrand, David Karp, Anna Karp. Vi är dessutom några konsulter som hjälper oss med att konstruera nya kurser och uppgifter. Exempelvis är vår ansvarige fysiklärare Daniel Johansson. Alla som gör uppgifter och kurser hos oss är legitimerade matematik-, och fysiklärare och som har mångårig erfarenhet av undervisning på högstadiet och gymnasiet. Vi brinner för att hjälpa elever att lära sig matematik, fysik och programmering.

Om du vill höra av dig till oss med förslag, idéer eller klagomål så är du välkommen att kontakta oss! Du hittar våra kontaktuppgifter här.

Jag vill även tacka våra kollegor på Almerängs som hjälpte oss att ta fotografierna strax innan julledigheten började. Vi har suttit tillsammans på ett företagshotell här i Göteborg, det är alltid bra att ha sådana hjälpsamma företagskompisar. 🙂

Lycka till med pluggandet!

Avslutningsvis skulle jag även vilja önska dig lycka till med pluggandet nu under våren! Kämpa hårt för att nå dina mål, var noggrann och metodisk och ställ mycket frågor till dig själv och andra.

Med vänlig hälsning
Simon Rybrand

Publicerad

3 matteproblem med Emojis

De allra flesta är vana att skicka ut en massa emojis när vi skickar meddelanden till varandra via mobilen. Men har du någon gång provat att lösa emoji-matteproblem? I det här blogginlägget har jag skapat tre kluringar där man skall ta reda på vilket tal som döljer sig bakom en eller flera emojis. Det finns tre problem och tanken är att de skall vara i stigande svårighetsgrad.

Du hittar förklaringar till varje problem längst ned där jag också går igenom vilken matematik som du kan använda för att lösa liknande problem.

Emojikluring 1

Mattekluring - Emojiproblem 1

Målet är att du skall ta reda på vad (tungan)-(tigern) är lika med.

Emojikluring 2

Emojikluring - problem 2

I den här kluringen skall du ta reda på vad (bollen)-(spöket) är lika med.

Emojikluring 3

Emojikluring - problem 3

Här skall du ta reda på vilka tal som döljer sig bakom alla emojis. Det här problemet är lite klurigare men det finns genvägar, hittar du dem?

Förklaringar och rätta svar

När du har kommit så här långt har du säkert kommit fram till något svar på ovanstående problem. Du vill förstås säkert veta att du har gjort och tänkt rätt? Nedan så presenterar jag de rätta svaren och ett sätt att lösa varje problem på. Kanske har du hittat en annan väg än vad jag har gjort? Kommentera gärna hur du då tänkte.

Lösning emoji 1

Mattekluring - Emojiproblem 1

Korrekt svar här är 0.

Du kan börja med mittenraden där du får reda på att (tiger)-1=1. Då vet du att (tiger)=2.

Sedan använder du den första raden för att ta reda på (munnen). Du vet att (tiger)=2 och att (mun)+(tiger)=4 som vi kan skriva som (mun)+2=4, alltså är (mun)=2.

Nu använder vi sista raden och beräknar (mun)-(tiger) = 2-2 = 0.

Lösning emoji 2

Emojikluring - problem 2

Korrekt svar är 3.

Här kan vi börja på rad 2 där vi har (Screaming face)+(Screaming face)+(Screaming face)=9. Alltså måste (Screaming face)=3.

På rad 3 har vi (boll)·3=15 vilket ger att (boll)=5.

Nu använder vi rad 2 och rad 3 för att genom rad 1 ta reda på (spöket). Vi sätter in det vi vet och får att 3+(spöke)+5 = 10. Alltså är (Spöke)=10-8=2.

Slutligen beräknar vi (boll)-(spöke)=5-2=3.

Lösning emoji 3

Emojikluring - problem 3

Korrekt svar: (fladdermus)=8, (våg)=4, (cyklist)=12, (uggla)=4

Det här är nog den klurigaste av de tre men det finns lite av en genväg här så att du slipper sitta med ett större ekvationssystem.

1) På rad 2 ser vi att (fladdermus)+(våg)=(cyklist).
2) På rad 3 ser vi att (cyklist)-(uggla)=8, alltså gäller att (uggla)=(cyklist)-8.

Nu sätter vi in det vi vet från 1) och 2) i rad 1 så att vi får att
(fladdermus)+(våg)+(cyklist)+(uggla)=(cyklist)+(cyklist)+(cyklist)-8=28
Vi förenklar detta så att vi har
3·(cyklist)-8=28
3·(cyklist)=36
(cyklist)=36/3=12

Nu har vi (cyklist) och kan ta reda på ugglan. Från rad 3 får vi att 12-(uggla)=8, dvs (uggla)=4

Nu har vi (uggla) och kan ta reda på (våg) från rad 4. Vi får där att 4+4-4=(våg), dvs (våg)=4.

Slutligen kan vi ta reda på (fladdermus) från rad 1 eller 2. Jag väljer att från rad 2 använda att (fladdermus)+4=12, dvs (fladdermus)=8.

Klart 🙂 ;-D 😀

Vilken matematik kan man använda för liknande problem?

När jag förklarar problemen här ovan använder jag inte man faktiskt skulle kunna byta ut emojis mot variabler som $x$x,  $y$y eller $z$z. Om vi skulle göra det så skulle vi få en uppsättning av två eller flera ekvationer. Detta kallas i matematiken för linjära ekvationssystem och det ingår framförallt i gymnasiets kurs Matematik 2abc i området linjära funktioner. Då använder man oftast att man ersätter det okända med variabler och löser sedan ekvationssystemet med metoder som additionsmetoden eller substitutionsmetoden. Här ovan så skriver jag inte ut det men det är substitutionsmetoden som används där. Dvs att jag byter något (substituerar) i den ena ekvationen mot något i den andra för att ta reda på lösningarna. Vill du veta mer om detta så rekommenderar jag att du kör igång med Matte 2 hos oss där vi har mycket sådan teori med exempel och övningar.

Även om man inte har jobbat med dessa matematiska områden så skulle jag vilja påstå att man ändå kan lösa dessa problem. Det är ju märkligt hur mycket mer lösbart ett problem kan bli om man plockar bort algebraiska tecken och variabler. Med logik kring de här bilderna så kan man lösa dessa problem ändå 🙂

Hur gick det för dig med problemen?

Med vänlig hälsning
Simon Rybrand

Publicerad
Tallinjen och fingerräkning

Varför skall man räkna med fingrarna?

Att räkna fingrarna som vuxen kan nästan kännas lite skämmigt. När man skall räkna ihop 13+17 och sitter med händerna under borden och räknar ihop talen så tänker man kanske att jag borde kunna klara av att räkna ut detta i huvudet. Men forskningen visar att barn som i tidig ålder lär sig att räkna med fingrarna faktiskt får en bra taluppfattning av metoden att räkna med fingrarna. Den kanske inte är den mest effektiva i längden men det lägger en bra grund för människors förutsättning för att lära sig aritmetik. I det här blogginlägget tänkte jag att vi reder ut varför.

Lite bakgrund

Min dotter som är fem år har sedan något år tillbaka börjat att räkna väldigt mycket. Exempelvis kan hon räkna ärtor eller godisar eller hur många dagar det kan vara innan det är lördag (och godis). Man kan tro att det som motiverar matematikinlärning i min familj framförallt är sötsaker. Men jag vill tro att det framförallt handlar om barnets längtan att förstå position och längd på tillvaron.

Det självklara verktyget för henne är att räkna med sina fingrar. Oftast börjar hon med tummen på vänsterhanden och räknar upp till fem på lillfingern på samma hand. Sedan tar hon fram högerhanden och går från tummen till lillfingret för talen 6-10.

Som matematiklärare har jag lite då och då funderat på om det är bra eller dåligt att räkna med fingrarna. Kan vissa fingermetoder vara bättre än andra och är det egentligen bättre att “räkna i huvudet” än att använda fingrarna? Att tänka talen borde ju vara en mycket snabbare metod, eller?

Vad säger forskningen om att räkna med fingrarna?

I en artikel i the Atlantic så sammanfattar professorn Jo Boaler en del av den forskning som visar att fingerräkning är positivt. Forskningen visar att det område i vår hjärna som används för sensoriska sensationer i våra fingrar aktiveras när vi räknar, även om vi inte använder fingrarna vid tillfället. Ju mer medveten en elev var om sina fingrar i tidig ålder, desto bättre var då eleven att jämföra storleken på tal i senare åldrar. Så även om eleven inte tog fram fingrarna för att göra sin beräkning så kunde hjärnan representera fingrarna ändå. Vissa nämner t.o.m. att de som spelar ett instrument med sina händer har bättre matematikförutsättningar då de över sin fingerfärdighet kontinuerligt.

På den amerikanska bloggen mathblog lyfts forskning fram som visar att elever som har bra kunskaper och en effektiv fingermetod får lättare i senare matematikstudier. Om eleverna även får hjälp att få en så effektiv metod som möjligt att räkna med fingrarna så har detta visat sig ge bättre matematiska förmågor senare i livet.

Det finns alltså anledning att fundera på om vi i skolan faktiskt i viss mån skall uppmuntra elever att räkna med fingrarna? I taluppfattning finns det en ordinalaspekt (talets ordning) och en kardinalaspekt (hur mycket talet representerar, mängd) och forskning visar att fingerräkning hjälper elever att förstå bägge aspekter bättre.

Så hur kan man som lärare organisera aktiviteter för att hjälpa eleverna att effektivisera detta?

Metoder för att räkna med fingrarna

Jag tycker att man kan diskutera fingerräkning tillsammans med eleverna. Detta för att medvetandegöra eleverna om sin egen metod och kanske ge eleverna ett nytt sätt att tänka på sina fingrar.

Fingerräkning 1-10

Ett enkelt sätt att diskutera detta med eleverna är att be dem berätta för varandra hur just deras metod ser ut. Ser den ut som de svarta talen här ovan i bilden, de röda talen eller har de en egen metod? Sedan kan de fundera på om det finns bättre eller sämre metoder. Man kan även låta eleverna fundera på ett tal med hjälp av fingrarna. Vad betyder egentligen talet 7. Dels har det ju den sjunde positionen men det beskriver ju även alla de sju första fingrarna.

Eleverna kan även fundera på om det finns en möjlighet att räkna upp till högre tal än bara till talet 10. Kan de använda sina fingrar för att räkna upp till exempelvis 30?

Tallinjen och fingerräkning

Man kan även jobba med färger på fingrarna och jämföra det med en tallinje. Eleverna kan exempelvis spela ett spel där rätt färg på fingret skall kopplas ihop med rätt tal på tallinjen.

Men blir det inte ineffektivt i längden?

Personligen tycker jag att en effektiv metod för fingerräkning är alldeles utmärkt. Det är egentligen ett självklart sätt för att eleverna skall få en god taluppfattning. Det blir ett väldigt naturligt sätt att förstå ett tals ordning och mängd. Talet tio kan ju ses som det tionde fingret och att det inbegriper alla tio fingrar.

Med det sagt så tycker jag att man inte skall stanna vid fingerräkning utan försöka hitta fler och andra typer av räknestrategier också. Jag har tidigare skrivit om sådana strategier och som äldre elev kan man ha stor nytta av att lämna fingerräkning och hitta de effektivaste metoderna.

Vad tycker du om att räkna med fingrarna? Är det något man som förälder, äldre elev eller lärare skall uppmuntra till?

Med vänlig hälsning
Simon Rybrand

Publicerad

Vad är skillnaderna mellan definition, sats, bevis och formel?

När man pluggar matte så möts man en ganska stor mängd formler, satser, definition och andra begrepp som kan vara svåra att hålla isär. En stor del av att lära sig matematik är också att lära sig ett nytt språk. Det matematiska språket. På det viset liknar matematikstudier till viss del det sätt man lär sig språk på.

Så i det här blogginlägget tänkte jag reda ut några av de begrepp som är väldigt grundläggande för att beskriva matematiska samband. Jag tänkte att vi med ord och exempel skall reda ut vad definitioner, satser, lemma och formler har för skillnader.

Definition

För att förstå begreppen här nedan så är det bra att utgå ifrån vad en definition är. Ordet definition används inom många olika områden och inte bara i matematiken så här är det viktigt att nämna att vi pratar om en matematisk definition.

Man kan säga att en definition är en mycket precis beskrivning av ett begrepp eller någon slags matematisk idé. Exempelvis kan vi definiera ett primtal på följande vis:

Talet är större än 1 och det är endast jämnt delbart med sig självt och 1

En definition är alltså mer en mycket precis beskrivning av något och inte något som sedan behöver bevisas.

Matematisk sats

En matematisk sats eller ett teorem är en matematisk sanning som kan bevisas. Det går alltså inte att säga att en matematisk sanning är en sats innan den är bevisad. Exempel på några satser som du möter på högstadiet eller gymnasiet kan vara pythagoras sats eller randvinkelsatsen.

Bevis

I matematiken är ett bevis ett antal olika logiska steg, slutledningar, som leder fram till att något kan ses som sant. Det finns många olika tekniker för att göra bevis. Några exempel på sådan metoder kan vara direkt bevis, induktionsbevis eller motsägelsebevis.

I ett direkt bevis använder man tidigare kunskaper från definitioner och satser för att göra sitt bevis. Ett enkelt sådant direkt bevis kan vara att visa att summan av två jämna tal alltid är jämn.

Låt talen a och b vara två jämna tal. Eftersom de är jämna så kan de skrivas som $a=2n$a=2n och $b=2m$b=2m, där n och m är heltal.

Summan av dessa två tal blir  $a+b=2n+2m=2\left(n+m\right)$a+b=2n+2m=2(n+m).

Eftersom att n+m är ett heltal så kommer $2\left(n+m\right)$2(n+m) att vara ett jämnt heltal.

Formel

En formel kan vara en matematisk sats men behöver inte vara det. Formeln är en samling av symboler, tal och bokstäver som beskriver något samband. Men det behöver inte vara en matematisk sats för det. Du skulle själv kunna skriva något algebraiskt uttryck som inte uttrycker någon större matematisk sanning och kalla det för en formel.

Fler liknande begrepp

Det finns även en hel del till sådana här begrepp inom matematiken. Dessa används sällan på högstadiet eller gymnasiet så det är lite överkurs för dig som pluggar på de nivåerna. Om du däremot går vidare för att studera matematik på högskola så kommer du säkerligen även att möta dessa begrepp.

Lemma

Ett lemma kan ses som ett lite mindre steg i ett matematiskt bevis. Det kan exempelvis användas som ett steg till att bevisa en matematisk sats.

Axiom

I vardagligt språk brukar axiom vara en slags sanningar som inte kan betvivlas. I matematik och logik ses de som ett slags grundsatser som alla är överens om inom det matematiska området som de beskriver.

Förmodan / Antagande

En förmodan eller ett antagande kan ses som det som kommer innan en sats. Man antar här att något kan vara sant men har ännu inget bevis för det. Om man sedan bevisar antagandet så blir det istället en matematisk sats.

Publicerad

Tänk på ett tal

Säkert har du hört ”Tänk på ett tal” uppgifter någon gång. Det är uppgifter där någon ber dig tänka på ett tal och sedan utföra ett antal operationer med detta tal. Sedan så kan personen som frågar dig på något magiskt vis veta vilket tal du faktiskt tänkte på.

Här tänkte jag att vi tar några exempel på sådan uppgifter men att vi samtidigt förklarar matematiken bakom dessa magiska trick. Vi kan nämligen använda kunskaper från att utveckla och förenkla algebraiska uttryck för att förklara dessa gåtor.

Tänk på ett tal variant 1 – Vi kommer fram till ursprungstalet

I den här varianten så kommer man fram till samma tal som försökspersonen tänkte på från början.

1. Tänk på ett tal (Gärna något av talen 1-9 för enkelhetens skull)
2. Multiplicera med 2
3. Addera med 8
4. Dividera med 2
5. Subtrahera med 4
Vilket tal får du?

Säkerligen fick du nu samma tal som du började att tänka på! Så hur kan vi förklara att vi fick samma tal som vi började med?

Anledningen till att vi får samma tal som vi började med att är att vi först utför multiplikation och addition så att vi ökar på talet. Sedan minskar vi det lika mycket med hjälp av division och subtraktion så att vi ”kommer tillbaka” till samma tal. Vi kan visa att detta gäller alla tal genom att kalla det talet som vi tänker på för $x$x.

1. Tänk på ett tal:  $x$x
2. Multiplicera med 2: $2x$2x
3. Addera med 8: $2x+8$2x+8
4. Dividera med 2: $\frac{2x+8}{2}=\frac{2x}{2}+\frac{8}{2}=x+4$2x+82 =2x2 +82 =x+4
5. Subtrahera med 4: $\left(x+4\right)-4=x$(x+4)4=x
Vi får samma tal $x$x!

Tänk på ett tal variant 1 – Vi vet vilket tal de får fram

I denna variant på denna matematiklek så kommer vi alltid fram till talet $565$565. Upplägget ser ut på följande vis.

1. Tänk på ett tal.
2. Addera 25 till det.
3. Sedan addera 125.
4.Sedan subtrahera 37.
5. Subtrahera med det ursprungliga talet.
6. Multiplicera resultatet med 50.
7. Dividera med 10.
Du fick talet 565.

Nyckeln till att förstå den här varianten är att vi faktiskt subtraherar med det ursprungliga talet i steg 5. Då har vi ”tagit bort” det och det som återstår är ju det som vi har lagt till, nämligen $25+125-37=113$25+12537=113. Så redan där vet vi vad vi har att jobba med och det som händer därefter är framförallt för att förvilla försökspersonen.

1. Tänk på ett tal.  $x$x
2. Addera 25 till det.  $x+25$x+25
3. Sedan addera 125.  $x+25+125=x+150$x+25+125=x+150
4.Sedan subtrahera 37.  $x+150-37=x+113$x+15037=x+113
5. Subtrahera det ursprungliga talet.  $x+113-x=113$x+113x=113
6. Multiplicera resultatet med 50.  $113\cdot50=5650$113·50=5650
7. Dividera med 10.  $\frac{5650}{10}=565$565010 =565
Du fick talet 565.

Känner du till fler ”tänk på ett tal tricks”?

Kanske känner du till fler liknande talalgoritmer? Då får du gärna skriva dessa i kommentarerna nedan så kan vi samla på oss liknande uppgifter tillsammans! Om du vill får du gärna förklara tänk på ett taluppgiften som du beskriver också!

Publicerad

Vad är en meter?

Alla vet väl vad en meter är? Kanske tänker du att en meter är 100 centimeter eller 1000 millimeter men varför använder vi just det här längdmåttet?

Egentligen är det inte självklart att det är just SI-enheten meter som skall användas för att mäta längder. I andra länder används enheter som fot (feet), inch, yard eller mile. Förr användes steg, famn eller aln. Numera baserar vi istället allt på enheten  meter. Så vad är egentligen en meter och varför är en meter just så lång som den är?

Meterns ursprung

Ursprungligen skapades metern av två franska astronomer (Delambre och Méchain) efter den franska revolutionen på 1790-talet. Man ville mäta avståndet mellan nordpolen och ekvatorn. Med detta höll de på i sju år och lade fram sina resultat år 1799. När detta var klart så definierade man en meter som en tio-miljondel av sträckan mellan nordpolen och ekvatorn. Dvs $\frac{1}{10000000}$110000000  av Paris medianen från nordpolen till ekvatorn. Intressant var att Méchain faktiskt gjorde felmätningar och men inte vågade erkänna sitt misstag för att förlora sitt anseende.

Arkivmeter

En arkivmeter Nr 27 som gavs till USA.

Utifrån detta skapade man en stång av platina och iridium som ett fysiskt föremål som har denna längd. Denna kallas för arkivmetern och skulle fungera som en utgångspunkt för att veta hur lång en meter är. Den första arkivmetern förbättrades också under 1800-talet för att vara mer exakt och vara mindre påverkbar för temperaturer. Arkivmetern kopierades även upp och skickas ut till länder som var delaktiga i att använda detta längdmått.

Hur en meter definieras idag

Med tiden har man blivit allt bättre på att mäta astronomiska avstånd och kunnat beskriva den mer exakt. Så idag definieras en meter istället på följande vis.

En meter är längden av den sträcka som ljuset tillryggalägger i absolut vakuum under tiden 1/299 792 458 sekund. Sekunden mäts med hjälp av ett atomur.

I Sverige så är det RISE (Research Institutes of Sweden AB) som håller koll på hur lång en meter är och använder lasrar för att mäta upp denna längd.

Prefix till meter

I matematik- och fysikämnet på Högstadiet och Gymnasiet så använder man oftast meter som ett självklar längdenhet. I Fysiken går man igenom SI-enheter och lär sig andra storheter som längd, massa och tid. Ganska tidigt så behöver du lära dig att hantera olika typer av prefix och dessa finns förstås även till längdenheten meter. Det är mycket användbart att kunna utgå från metern och beskriva små eller större längder med hjälp av metern och ett prefix.

Nedan samlar jag ett antal av dessa och kopplar dem till längdenheten meter.

m meter SI-enheten
µm Mikrometer Miljondel av meter
mm Millimeter Tusendel av meter
cm Centimeter Hundradel av meter
dm Decimeter Tiondel av meter
km Kilometer Tusen meter

Publicerad

Kursspecifika programmeringsuppgifter och kapitelprov

Nu har de allra flesta skolor påbörjat sina terminer och även vi på Matematikvideo har kört igång med årets utveckling. Nytt för den här terminen är en färdig Fysik 1 kurs samt en introducerande kurs till Matematik och programmering som ni ingår i matematikämnet.

Utöver detta så utökar vi under året med fler typer av lektioner i våra kurser. Dels kommer det att finnas färdiga kapitelprov som kan användas av elever som pluggar inför ett prov samt kursspecifika programmeringslektioner.

Så fungerar våra programmeringslektioner

Till varje kurs kommer det att finnas färdiga lektionsupplägg för att integrera programmering i matematikkurserna. Där kan eleverna direkt på sidan programmera olika uppgifter i antingen python eller javascript. Som lärare eller elev kan man alltså välja vilket av dessa två programspråk som passar bäst. Programmeringen görs alltså direkt i moduler på sidan så att eleverna kan köra igång direkt med uppgiften och inte behöver starta igång en egen utvecklingsmiljö. Det är ju ofta en startsträcka att komma igång med programmering och för de som bara skall lära sig logik och syntax så kommer detta att hjälpa till.

Du kan redan nu pröva några av dessa lektioner, testa exempelvis någon av dessa:

Övningarna kan göras i python eller javascript.

Har du feedback eller idéer? Hör gärna av dig till simon@matematikvideo.se. Det fylls på med fler lektionsupplägg varje vecka.

Så fungerar våra kapitelprov

Vår provredaktör Anna har även börjat lägga in kapitelprov och test direkt i våra kurser. Sedan tidigare har vi en provbank och provsystem som är tillgängligt för alla lärare. Nu fyller vi även på med mer publika prov som är tillgängligt för eleverna och privatstudenter direkt i kurserna. Där kan man göra ett prov digitalt och även få det rättat digitalt av systemet. Eleverna har även möjlighet att skriva anteckningar och formler direkt på sidan.

Testa exempelvis det här testet där de centrala begreppen i Matematik 1 kan prövas.

 

Publicerad

Varför digitala läromedel i matematik och fysik – Forskning och åsikter

Det kommer nyhetsartiklar lite titt som tätt som antingen säger att digitala läromedel i matematik är bra eller att det inte är bra. Tidningar gillar ju sådana nyheter och skapar gärna någon slags för eller emot debatt om ämnet. Men vad säger egentligen forskningen kring ämnet och vad tror vi som utvecklar digitala läromedel i matematik om framtiden? Detta kommer denna artikel att handla om.

Rapporter från forskningen om digitala läromedel

Det kan kännas lätt förvirrande när man söker på google efter digitala läromedel och forskningen kring denna. Detta då många tidningar ömsom skriver att det är bra (dn.se) med digitala läromedel ömsom att det är dåligt (svd.se). Vissa säger att digitala läromedel är alldeles utmärkta, andra att de är undermåliga (skolvärlden).

Det är inte lätt att veta vad man skall tro.

Nu är det förstås inte så enkelt att det digitala är antingen bra eller dåligt.

Sanningen ligger nog inte ens mitt emellan då det självklart handlar helt om hur det digitala läromedlet i fråga fungerar och hur det är uppbyggt. Forskningen jobbar nog fortfarande på att undersöka och utforma hur ett digitalt läromedel fungerar och de flesta andra testar och prövar sig fram.

Kan man undvika det digitala läromedlet i matematik och fysik?

Att det digitala kommer att fylla en stor del av det som kallas för läromedel i skolan är vi helt övertygade om. Självklart kommer det att ta tid, både för oss läromedelsutvecklare men även för skolor och elever att hitta rätt väg. Hos oss så försöker vi hålla så mycket kontakt som möjligt med våra runt 100 skolor som använder vår tjänst och de tusentals privatanvändare som dagligen går in hos oss.

Det är så vi alla kan jobba oss framåt med dessa nya verktyg i skolans värld. I dialog mellan forskning, utvecklare och författare, lärare och elever.

 

Vad tycker vi som jobbar med lärande online?

Vi här menar förstås att digitala hjälpmedel, verktyg, läromedel eller vad man vill kalla det för är alldeles fantastiskt. Det digitala öppnar upp massor av nya användningsområden och kan göra teori mer levande och praktik mer varierande.

Men det krävs mycket av utvecklare och författare och det tar tid.

Läroboken har utvecklat sitt innehåll under mängder av år medan onlineverktyg fortfarande bara är i sin linda. Det finns massor att göra och det är en otroligt spännande framtid som vi går mot.

Personligen tycker jag att debatten om för eller emot är lite tröttsam och att det intressanta istället är vad som krävs av ett digitalt verktyg/läromedel för att det skall hjälpa eleven att nå målen. Dessutom tycker jag att det är svårt att följa forskningen om ämnet, det fattas ofta centrala punkter att söka efter pedagogisk, didaktisk och metodisk forskning kring det digitala lärandet. Det är i alla fall något som jag eftersöker.

Vad tycker du? Gå gärna ner i kommentarerna här nedanför och tyck till så fortsätter vi diskussionen där!

Med vänlig hälsning
Simon Rybrand

Publicerad

Matteångest – Vad är det och hur påverkar det mig?

Vad är matteångest?

  • Ångest, oro, rädsla, stress och en känsla av att vilja fly från matematik.
  • Stark känsla av att känna sig dum eller inte klara matematik.
  • Känslorna påverkar studieresultatet och livet på ett negativt sätt.
  • Det går att jobba med och minska sin matematikångest. Bland annat genom reflektion och en aktiv beskrivning av känslorna.

Ångest, oro, rädsla, stress och en känsla av att vilja fly från matematikboken. När man som vi jobbar med matematik så kommer ofta samtalsämnen upp om att ha svårt för matematik eller känna matteångest.

Kanske har man fått höra att man är ”dum” om man inte klarar av en matematikuppgift eller säger saker som att ”min mamma/pappa kunde inte matematik så då kan inte jag heller.” Detta kanske inte heller är särskilt konstigt då man i samhället ofta beskriver någon som är smart som någon som kan matematik. Att vara smart på andra sätt som emotionellt smart eller konstnärligt ”smart” nämns sällan i sammanhanget.

Så vad är då egentligen denna rädsla eller matteångest och hur kan det här påverka dig när du pluggar? I det här blogginlägget tänkte jag beskriva några tankar om detta och framförallt om hur du kan bearbeta din oro inför ämnet.

Vad är Matteångest och hur påverkar det dig?

Det finns ingen bestämd beskrivning av vad matematikångest egentligen är utan vi får beskriva det i allmänna termer. Det kan vara att känna skräck/oro inför matematikuppgifter. Inte kunna tänka helt klart när du jobbar med matematiken eller en känsla av att vilja fly från pluggandet. Det kan göra så att du känner att du istället för att lära dig att förstå något på riktigt istället försöker memorera allt utantill, vilket skapar mycket inlärningsstress.

Det finns förstås även mängder av grader på denna skala. Det är ju självklart helt normalt att känna oro inför ett viktigt prov (tänk nationella proven) en gång och det gör säkerligen de allra flesta. Det kan tom vara bra att få lite extra stresskänsla inför ett viktigt moment då det gör att du fokuserar extra bra. Det kan också vara helt normalt att känna oro inför ett ämne som är extra viktigt eller känns svårt för dig. Däremot kan det bli problematiskt att oron i sig blir ett större problem än vad själva ämnet är. Då kanske vi kan tala om att matematikångest påverkar dig extra negativt.

Hur kan du jobba med din ångest?

Det finns ett flertal studier som visar att det går att förbättra och jobba med sin oro och ångest i matematik. Om du känner att detta påverkar dig eller någon i din omgivning väldigt negativt så är det kanske något som du/ni skall börja att jobba med? Det visar sig även att de som jobbar med dessa känslor samtidigt som de pluggar ofta presterar bättre.

Så hur kan man då göra?

Det första steget är att man beskriver och pratar om problemet. Försök att skriva ner vad du känner när du känner dessa känslor. Du kan tänka att du skriver en slags journal över dina känslor när du studerar. Om du har möjlighet så prata med någon i din närhet som du litar på.

Försök tänka att det är ok att du känner som du känner men låt det inte stoppa dig. Erkänn att du mår dåligt av det men fortsätt ändå att jobba vidare och skriv ner dina känslor. När du gör ett misstag så se det inte som en katastrof utan som ett steg mot att faktiskt göra rätt. Att man lär sig av sina misstag är en klyscha som stämmer när du pluggar.

Ge dig själv mycket tid till det du tycker är svårt. Om du lägger mycket tid i början på något som är svårt så kommer det att bli enklare och gå snabbare med tiden.

Skriv ner alla frågor som dyker upp när du pluggar. På det viset hjälper du hjärnan att komma på svaret. Det finns exempel på där sådana frågor klarnar efter en natts sömn eller att man är extra redo för svaret när det väl dyker upp. Det är alltså viktigt att medvetandegöra sig själv om de frågor man har för att kunna förstå och förbättra sin kunskap.

Läs mer liknande artiklar

Publicerad