Här kan du som läser Matematik - fördjupning Nivå 1 få hjälp genom att använda vårt digitala läromedel som följer den reviderade kursplanen GY25. Lär dig om differentialekvationer, diskret matematik med talföljder, kombinationer, permutationer samt problemlösning med derivata och integraler m.m. Kursen ger dig också stöd för att klara delproven och det nationella provet.
I Eddlers kurs till Matematik – fördjupning Nivå 1 är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.
Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.
Så fungerar Eddlers lektioner
Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.
I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.
Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.
Kapiteltest / Övningsprov
Till alla innehållsområden i Matematik – fördjupning Nivå 1 så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.
Övningsgeneratorn
I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.
Nationella Prov
När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.
Min sida
När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.
Till vem riktar sig kursen?
Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik – fördjupning Nivå 1. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.
Behöver du en bok som komplement?
Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.
Författare
- Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
- Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
- Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik, Kapiteltest
- Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest
Läs mer om oss
Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik – fördjupning Nivå 1
Innehållet nedan hämtas från Skolverket.se
Undervisningen i ämnet matematik – fortsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Aritmetik, algebra och funktioner
- Begreppet differentialekvation och exempel på tillämpningar. Verifiering av lösningar till differentialekvationer.
- Strategier för att ställa upp och tolka differentialekvationer. Digitala metoder för att lösa differentialekvationer.
- Metoder för att lösa enklare linjära differentialekvationer av första och andra ordningen för hand.
Logik och diskret matematik
- Bevismetoder, däribland motsägelsebevis och induktionsbevis.
- Representation av tal i olika talbaser.
- Kongruens hos hela tal och metoder för kongruensräkning.
- Begreppen permutation och kombination. Motivering och hantering av metoder för att bestämma antal permutationer och kombinationer.
- Begreppet rekursion och rekursiva talföljder.
- Begreppet mängd. Notationer i mängdlära och hantering av operationer på mängder.
Digitala verktyg
- Användning av digitala verktyg, även symbolhanterande, för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning, derivering, integrering hantering av algebraiska uttryck och problemlösning.
- Användning av programmering som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
Problemlösning och tillämpningsområden
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär och samhällsliv.
- Omfångsrika problemsituationer som är relevanta för utbildningens karaktär, däribland problem som fördjupar kunskaper om integraler och derivata.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
- Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematik eller ett historiskt matematiskt problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med viss säkerhet.
Eleven löser relativt komplexa problem inom olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang, genomför enkla bevis och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med god säkerhet.
Eleven löser komplexa problem inom olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang, genomför bevis och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.
Innehåll
1 Talteori Övningsgeneratorn
Lektioner (16) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Talteori – Introduktion och diskret matematikGratis | 1:45 min | || | ||
2 PrimtalGratis | 4:58 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
3 Delbarhet, delare och faktorGratis | 4:46 min | |||||||||||||| | ||
4 Kvot och restGratis | 4:44 min | ||||||||||| | ||
5 Aritmetikens fundamentalsats och primtalsfaktorisering | 3:43 min | |||||||||||| | ||
6 Kongruens | 5:22 min | ||||||||| | ||
7 Kongruensräkning | 6:47 min | |||||||||||| | ||
8 Induktionsbevis | 6:25 min | ||||||||||||| | ||
9 Induktionsbevis – Träna mera | 6:20 min | ||||||||||||| | ||
10 Talteori – problemlösning | 10:03 min | ||||||||||| | ||
11 Geometrisk talföljd – Ma 5 | 4:21 min | ||||||||||||||| | ||
12 Geometrisk summa – Ma 5 | 5:37 min | ||||||||||||||| | ||
13 Problemlösning med Geometriska talföljder – Ma 5 | 7:11 min | |||||||||||||||||||| | ||
14 Det Binära Talsystemet | 5:36 min | |||||||||||||| | ||
15 Talsystem på olika baser | 5:19 min | |||||||||||||||| | ||
16 Kapiteltest – Talteori | ||||||||||||||||||||||||||| |
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10 000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kurs. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
2 Mängdlära Övningsgeneratorn
Lektioner (8) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Mängder – Introduktion | 5:18 min | ||||||||||||||| | ||
2 Delmängder | 4:56 min | |||||||||||||||| | ||
3 Delmängder – träna exempel | 4:48 min | |||||||||||||||||| | ||
4 Mängdoperationer | 7:50 min | ||||||||||||||||||| | ||
5 Venndiagram | 6:52 min | |||||||||||||||||||||| | ||
6 Problemlösning – Mängder | 8:49 min | |||||||||||||||||||||| | ||
7 Kapiteltest – Mängdlära | ||||||||||||||||| | |||
8 Är det ett primtal? – Programmeringsövning |
3 Kombinatorik Övningsgeneratorn
Lektioner (11) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Vad är kombinatorikGratis | 3:17 min | |||||| | ||
2 Lådprincipen | 4:41 min | |||||||||||||||||||||||| | ||
3 Den utvidgade lådprincipen | 6:04 min | |||||||||||||||||||| | ||
4 Multiplikationsprincipen | 4:17 min | |||||||||||||||| | ||
5 Additionsprincipen | 5:42 min | ||||||||||||||| | ||
6 Permutation eller Kombination? | 1:55 min | |||| | ||
7 Permutationer | 9:32 min | |||||||||||||| | ||
8 Kombinationer | 6:35 min | ||||||||||||||||| | ||
9 Binomialsatsen och Pascals triangel | 8:11 min | ||||||||| | ||
10 Problemlösning – Kombinatorik | 6:47 min | ||||||||||||||||| | ||
11 Kaptiteltest – Kombinatorik | ||||||||||||||||| |
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10 000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kurs. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
4 Repetition och breddning av derivata och Integraler – Ma 5 Övningsgeneratorn
Lektioner (15) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Repetition av Derivata | 7:14 min | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
2 Linjär approximationGratis | 8:59 min | ||||||||||||| | ||
3 Sammansatta funktioner och kedjeregeln | 06:52 min | |||||||||||||||||||||||||||||||| | ||
4 Produktregeln | 05:26 min | |||||||||||||||||||||| | ||
5 Kvotregeln | 05:07 min | |||||||||||||| | ||
6 Förändringshastigheter och Derivata – Kedjeregeln | 7:26 min | |||||||||| | ||
7 Träna mer på Förändringshastigheter och Derivata – Kedjeregeln | 7:03 min | |||||||||||||||||||||||||| | ||
8 Areor under x – axeln | 03:18 min | |||||||||||||||||| | ||
9 Integraler – Arean mellan kurvor | 05:40 min | ||||||||||||||||||||||||| | ||
10 Partiell Integration | 8:16 min | ||||||||||| | ||
11 Träna Exempel på partiell integration | 4:14 min | |||||||||||||| | ||
12 Volymintegraler | 8:02 min | |||||||||||||||| | ||
13 Träna mer på Skivmetoden | 5:47 min | |||||||||||||||| | ||
14 Volymintegraler och Cylindriska skal | 6:30 min | ||||||||||||||||||||| | ||
15 Kapiteltest – Derivata och Integraler MA5 | |||||||||||||||||||||||| |
5 Differentialekvationer Övningsgeneratorn
Lektioner (9) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Vad är en differentialekvation? | 10:16 min | ||||||||||| | ||
2 Differentialekvationer – träna exempel | 5:59 min | |||| | ||
3 Homogena differentialekvationer av första ordningen | 7:09 min | |||||||||| | ||
4 Inhomogena Differentialekvationer av första ordningen | 9:09 min | |||||||||||||||||| | ||
5 Differentialekvationer av andra ordningen | 8:08 min | ||||||||||||| | ||
6 Separabla differentialekvationer | 6:38 min | |||||||||||| | ||
7 Riktningsfält och Eulers stegmetod | 6:29 min | || | ||
8 Problemlösning Differentialekvationer | 15:55 min | ||||||||||||||||||||||||||||| | ||
9 Kapiteltest – Differentialekvationer | ||||||||||||||||||||||| |
6 Grafteori (Endast GY11) Övningsgeneratorn
Lektioner (6) | Omdöme | Video | Uppgifter | |
---|---|---|---|---|
1 Grafteori – Introduktion och Begrepp (Endast GY11) | 4:17 min | |||||||| | ||
2 Eulerväg och Eulerkrets (Endast GY11) | 4:08 min | ||| | ||
3 Hamiltoncykel (Endast GY11) | 3:02 min | || | ||
4 Träd (Endast GY11) | 3:34 min | || | ||
5 Grafteori och problemlösning (Endast GY11) | 4:05 min | ||| | ||
6 Kapiteltest – Grafteori | |||||||||||| |
Om Matematik - fördjupning Nivå 1
I Eddlers kurs till Matematik – fördjupning Nivå 1 är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.
Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.
Så fungerar Eddlers lektioner
Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.
I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.
Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.
Kapiteltest / Övningsprov
Till alla innehållsområden i Matematik – fördjupning Nivå 1 så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.
Övningsgeneratorn
I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.
Nationella Prov
När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.
Min sida
När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.
Till vem riktar sig kursen?
Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik – fördjupning Nivå 1. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.
Behöver du en bok som komplement?
Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.
Författare
- Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
- Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
- Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik, Kapiteltest
- Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest
Läs mer om oss
Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik – fördjupning Nivå 1
Innehållet nedan hämtas från Skolverket.se
Undervisningen i ämnet matematik – fortsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Aritmetik, algebra och funktioner
- Begreppet differentialekvation och exempel på tillämpningar. Verifiering av lösningar till differentialekvationer.
- Strategier för att ställa upp och tolka differentialekvationer. Digitala metoder för att lösa differentialekvationer.
- Metoder för att lösa enklare linjära differentialekvationer av första och andra ordningen för hand.
Logik och diskret matematik
- Bevismetoder, däribland motsägelsebevis och induktionsbevis.
- Representation av tal i olika talbaser.
- Kongruens hos hela tal och metoder för kongruensräkning.
- Begreppen permutation och kombination. Motivering och hantering av metoder för att bestämma antal permutationer och kombinationer.
- Begreppet rekursion och rekursiva talföljder.
- Begreppet mängd. Notationer i mängdlära och hantering av operationer på mängder.
Digitala verktyg
- Användning av digitala verktyg, även symbolhanterande, för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning, derivering, integrering hantering av algebraiska uttryck och problemlösning.
- Användning av programmering som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
Problemlösning och tillämpningsområden
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär och samhällsliv.
- Omfångsrika problemsituationer som är relevanta för utbildningens karaktär, däribland problem som fördjupar kunskaper om integraler och derivata.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
- Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematik eller ett historiskt matematiskt problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med viss säkerhet.
Eleven löser relativt komplexa problem inom olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang, genomför enkla bevis och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med god säkerhet.
Eleven löser komplexa problem inom olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang, genomför bevis och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.
I Eddlers kurs till Matematik – fördjupning Nivå 1 är målet att förklara matten så att du förstår och når dina mål. Det gör vi genom ett heltäckande material med lektioner, kapiteltest/övningsprov, övningsgenerator och träning inför nationella prov.
Läs vidare så berättar vi hur detta fungerar och hur du mer effektivt kan nå dina mål med Eddler.
Så fungerar Eddlers lektioner
Till varje lektion hos oss hittar du en video, en fördjupande text samt övningar med fullständiga förklaringar.
I videon får du en tydlig och effektiv förklaring av teorin samt hur denna tillämpas för att lösa problem. Om du vill fördjupa dina kunskaper utifrån detta så kan du fortsätta att se fler exempel och fördjupad teori i texten till lektionen.
Sedan är det viktigt att träna vidare på egen hand och det gör du med våra övningar. Till alla övningar finns det facit och fullständiga förklaringar med många tips. Övningarna rättas både automatiskt samt genom självrättning där du själv avgör om du har löst uppgiften korrekt.
Kapiteltest / Övningsprov
Till alla innehållsområden i Matematik – fördjupning Nivå 1 så finns det kapiteltest. Detta är provliknande test där du kollar av att du har förstått kapitlets alla innehållsområden. Dessa test rättas delvis automatiskt men också av dig själv utifrån tydliga bedömningsanvisningar för varje poäng. På detta sätt kan du få insikt i vad läraren tittar särskilt på vid bedömning av dina prov.
Övningsgeneratorn
I övningsgeneratorn kan du filtrera på vad du behöver repetera samt söka på specifika uppgiftstyper, områden och betygsnivåer.
Nationella Prov
När du har läst hela kursen erbjuder Eddler dig även träning inför nationella provet eller slutprov. Det gör vi genom videogenomgångar av gamla nationella prov och digitala nationella prov som du löser på egen hand. Till alla provuppgifter finns det fullständiga förklaringar med många bra tips.
Min sida
När du behöver en överblick av ditt arbete så går du till ”min sida” och kan där se vad du gjort och vad du har kvar att göra.
Till vem riktar sig kursen?
Den här kursen passar dig som läser gymnasiekursen Matematik – fördjupning Nivå 1. Den fungerar bra både för gymnasiestudenter och vuxenstudenter (Komvux/Distans). Den kan också användas som stöd för föräldrar/mentorer som vill hjälpa elever att förstå och klara sin matematikkurs.
Behöver du en bok som komplement?
Eddler är ett fullständigt läromedel som inte behöver kompletteras med en bok. Den täcker hela det centrala innehållet. Du väljer själv om du vill bredda underlaget som du tränar på med en bok.
Författare
- Simon Rybrand – Leg. gymnasielärare i matematik, video, texter, övningar
- Anna Karp – Leg. gymnasielärare i matematik, texter, övningar och kapiteltest
- Hanna Lundqvist – Leg. gymnasielärare i matematik, Kapiteltest
- Sara Petrén Olauson – Leg. gymnasielärare i matematik och fysik, Kapiteltest
Läs mer om oss
Det centrala innehållet samt Betygskriterier i Matematik – fördjupning Nivå 1
Innehållet nedan hämtas från Skolverket.se
Undervisningen i ämnet matematik – fortsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Aritmetik, algebra och funktioner
- Begreppet differentialekvation och exempel på tillämpningar. Verifiering av lösningar till differentialekvationer.
- Strategier för att ställa upp och tolka differentialekvationer. Digitala metoder för att lösa differentialekvationer.
- Metoder för att lösa enklare linjära differentialekvationer av första och andra ordningen för hand.
Logik och diskret matematik
- Bevismetoder, däribland motsägelsebevis och induktionsbevis.
- Representation av tal i olika talbaser.
- Kongruens hos hela tal och metoder för kongruensräkning.
- Begreppen permutation och kombination. Motivering och hantering av metoder för att bestämma antal permutationer och kombinationer.
- Begreppet rekursion och rekursiva talföljder.
- Begreppet mängd. Notationer i mängdlära och hantering av operationer på mängder.
Digitala verktyg
- Användning av digitala verktyg, även symbolhanterande, för att effektivisera beräkningar och komplettera metoder, till exempel vid ekvationslösning, derivering, integrering hantering av algebraiska uttryck och problemlösning.
- Användning av programmering som verktyg vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
Problemlösning och tillämpningsområden
- Problemlösning med särskild utgångspunkt i utbildningens karaktär och samhällsliv.
- Omfångsrika problemsituationer som är relevanta för utbildningens karaktär, däribland problem som fördjupar kunskaper om integraler och derivata.
- Tillämpning och formulering av matematiska modeller i realistiska situationer. Utvärdering av matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
- Orientering om något ur matematikens historia, till exempel hur ett matematiskt begrepp utvecklats, matematikens roll i något historiskt skeende, en betydande person inom matematik eller ett historiskt matematiskt problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med godtagbar bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med godtagbar bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg.
Eleven löser enkla problem inom olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med viss säkerhet.
Eleven löser relativt komplexa problem inom olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang, genomför enkla bevis och följer relativt avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp med mycket god bredd och säkerhet.
Eleven hanterar procedurer och utför rutinuppgifter med mycket god bredd och säkerhet, både utan och med digitala verktyg. Eleven hanterar avancerade uttryck med god säkerhet.
Eleven löser komplexa problem inom olika områden och bedömer resultatens rimlighet.
Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter, samt utvärderar matematiska modellers egenskaper och begränsningar.
Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang, genomför bevis och följer avancerade matematiska resonemang.
Eleven kommunicerar matematik med symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt.
Radera resultat
Radera ALLA dina resultat för kursen Matematik - fördjupning Nivå 1.
Tänk på att radering av resultat påverkar andra kurser med gemensamma lektioner.
Få tillgång till allt för
endast 99 kr/mån
Över 800 lektioner. Ingen bindningstid. Avsluta när du vill.
PROVA GRATIS I 14 DAGAR
Så här funkar Eddler Premium
- 800+ videolektioner till gymnasiet och högstadiets matte.
- 10000+ övningsfrågor med fullständiga förklaringar.
- Heltäckande för din kursplan. Allt på ett ställe.
- Träning inför nationella prov och högskoleprovet.
Emil C
Studerande
"Ni hjälpte mig in på min drömutbildning. Handelshögskolan i Stockholm. Kunde inte vara mer tacksam för er tjänst!"
Eddler
POPULÄRA KURSER
FÖRETAGSINFO
Eddler AB
info@eddler.se
Org.nr: 559029-8195
Kungsladugårdsgatan 86
414 76 Göteborg